Välkommen till konsumentbloggen
Jag gick tillbaka till Expert igår för att säga att jag inte ville ha kameran. Jag sa att jag kände mig lurad efter det där med minnenskortet. Han i kassan frågade vad jag menade och jag sa att jag inte visste att man var tvungen att köpa till minneskort. Fick till svar att dt ju var synd. Sedan frågade han mig igen varför jag kände mig lurad och jag svarade då att det finns väl ingen som köper en digitalkamera för att bara kunna ta tio kort.
Han hade då mage att säga till mig att närman köper en kompaktkamera så ingår inte kamerafilmen. Snacka om löjligt argument. Densom köper en kompaktkamera vet ju att man inte får med sig ett årsförbrukning av kamerafilm och det sa jag till honom. Jag sa även att det inte var speciellt roligt när jag hade kollat på internet innan för att veta vad kameran kostade och då hade räknat med att betala 1200 kronor och när jag kommer till butiken slutar notan på 1700 men det fick jag inte svar på...
Nåväl, sedan skulle då köpet tas tillbaka. Han tittade på mitt kvitto och såg väldigt fundersam ut, sedan frågade han mig om kameran var beställd speciellt för mig. Jag svarade att det var den eftersom de inte hade den i affären och då sa han att han inte visste hur han skulle göra och så ringde han till deras storlager för att kolla om de hade skickat kameran och det hade de naturligtvis gjort. Då frågade han tjejen som jobbade i butiken hur han skulle göra men hon kunde inte svara på det. Just då kom en som verkade vara deras chef. Han tittade på kvittot ett tag och sa sedan, skit i det.
Då fick jag veta att eftersom varan var beställd särskilt för mig så skulle jag egentligen inte få tillbaka några pengar, att man då brukar få "stå sitt kast" Han sa verkligen så, stå sitt kast. Men de skulle vara snälla och jag skulle få tillbaka pengarna.
Då kunde jag inte vara tyst och sa att på kvittot står det klart och tydligt att det är dagars öppet köp så länge förpakkningen inte är bruten och att det inte stod någonstans att man inte fick lämna tillbakla varan för att den var beställd.
Gissa vilket svar jag fick tillbaka...
"Men så är det alltid."
Men vad bra att man upplyser kunden om det då! De sa inte ett ord om det när jag köpte kameran i tisdags. När jag sa det till han i kassan fickjag bara höra att så är det igen.
Jag kommer inte att handla på Expert igen. Inte en chans. Man måste få lämna tillbaka varor utan att bli idiotförklarad och korsförhörd. Att dessutom inte informera vilka återköpsregler de h ar och sedan bara upprepa "så är det alltid"...
Expert, nej tack.
---------------------
Sedan undrar jag vad tanken är med kompaktkameror som har upp till 10 megapixel. En kompaktkamera kan ju inte hantera så mycket så det är ju bara att lägga pengar på ingenting. Där kan man snacka om att affärerna luras.
9 kommentarer:
Men gud vilka puckon. Om det står på kvittot att man har öppet köp så har man ju det. Vad skulle dom ha sagt om du hade väntat tills kameran kom, och sen lämnat tillbaka den. Då hade dom säkert inte ens vetat att kameran var beställd till dig.
Du kan väl be att de läser på lite om konsumentköplagen... De verkar nämligen inte kunna den...
"Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har avlämnats
till dig, men säljaren har då rätt till ersättning. Det får
inte förväxlas med öppet köp, vilket du i regel har att komma
överens med säljaren om redan vid köpet, om inte företaget
generellt tillämpar öppet köp för vissa varor.
Om du ska avbeställa meddelar du säljaren att du inte
vill ha varan. Säljaren har då inte rätt att hålla fast vid köpet
och kräva betalning."
För övrigt är Expert inte vad de heter, de är usla. (Lika usla som On OFF, SIBA, Elgiganten och liknande) Spana in Scandinavianphoto.se eller någon mer seriös handlare...
Malin
Precis minmening
Batti
Jo, jag har insett det nu men vart ska en stofil so mjag nu framkalla mina filmrullar. Har du någon erfarenhet av Teknikmagasinet?
Nu pratar vi mitt område!
För det första ska vi vara med om något historiskt. Jag håller med Batti. Scandinavian photo är suveräna! Service blir inte bättre än där. Dessutom har de en guide på hemsidan så du kan fylla i vilken sorts kamera du vill ha och få förslag på vilka från deras sortiment som passar dig.
När det gäller framkallning av traditionella filmrullar så har jag nästan alltid använt fotopåsar till lofoto (www.lofoto.se). Det blir nämligen klass på de framkallningarna. Expert och sådana ställen är inte i närheten. (teknikmagasinet är ok för det låga priset men inte mer än så)
För digitala bilder, om man vill ha dem i pappersform, har folk på fotoklubben pratat varmt om www.snapfish.se De ska tydligen både vara bra och billiga.
Roligt med foto...
MOORRRR!!!! Vilka överlägsna kräk!!! Hur vååågar man uppföra sig så där mot en annan människa?! Åh jag ska inte heller handla igen på Expert!
Himla nötter! Bra att du stod på dig!
Förresten, jag har skickat en del digitala bilder till Extrafilm för att få dem på papper och det har funkat bra tycker jag. Bra färger, helt OK pris och snabba var de.
Andelieb
Tackar för die tipse, ska genast kolla upp dem.
Marianne
Bra! Då blir det en liten bojkott i alla fall :-)
PGW
Tackar.
Ska kolla upp extrafilm och så får jag jämföra priser o.dyl.
Åbyfoto är den bästa i Peking enligt mig...
Jag vet inte vart Teknikmagasinet skickar sina rullar... VSFL är jag skeptisk mot i alla fall.
Fijufilm på matt Kodakpapper blir absolut bäst!
Skicka en kommentar