söndag, februari 22, 2009

Tillsammans står vi starka!

Välkommen till StyrkeBloggen

Läste följande hos en kompis men då hon har en stängd blogg kan jag inte länka vidare utan klipper in det här istället.

Kvinnokraft
Nej nej nej nej nej nej nej!!!! Två av sveriges största bloggare och starkaste kvinnor har hamnat i mitten av ett bloggkrig. Kortfattat: Linda Skugge hackar på att Ebba von Sydow för att hon klagar. Linda menar att Ebba inte vet något om lidande eftersom hon inte har barn. Ebba svarar att Linda inte har ensamrätt på att klaga.

Kritik är många gånger bra. Man ska inte sopa saker under mattan. Då ligger de där och ruttnar. Men den här typen av kritik är inte uppbyggande. (Ebbas svar är dock ödmjukt och bra skrivet, anser jag).


MOTREAKTION!
Jag uppmanar alla er som skriver en blogg (& liknande) eller känner någon som skriver en blogg att hylla (minst) en stark kvinna! Skicka uppmaningen vidare, om ni vill. Berätta gärna för mig vad ni gjort sedan.


Mona Sahlin - för att hon tog sig tillbaka efter all kritik och allt mediahat efter Tobleroneaffären.

Maud Olofsson - för att hon står rakryggad efter all kritik och för att hon står ut med att bli så särbehandlad av journalister. (Jag har hört henne få helt sjuka frågor som en man aldrig skulle få).

Veronica (Vonkis) - för att hon kämpar på som lärare. Trots att hon hela tiden bara får vikariat, ofta på riktigt stökiga skolor. Har flyttat för jobb. För att hon jobbar inom vården varje sommar efter ett helt läsår eftersom hon aldrig vet om hon får en tjänst till hösten. För att hon som ställer upp ideellt som handbollstränare.

Mamma - för att hon är så glad, positiv och omtänksam trots att hon har ständig värk på grund av wip lash-skadan.

--------------------------------------------

Mitt bidrag blir

Mamma - För att hon, mitt i livet, helt sadlade om och bytte yrke, på vinst och förlust. Får väl säga att det blev på vinst. Och för att hon är min mamma, det har nog inte varit så lätt alla gånger och så är hon en hejar på att tapetsera, fixa med kablar, klä om möbler ets.ets.

Pia Sundhage - För allt hon fått utstå som kämpe för damfotbollen.

Den här listan kan ju görs hur stor som helst men jag nöjer mig med dessa två.

Vilken kvinna vill du hylla?
Berätta gärna om du skrivit något hos dig.


Find baby thor Wang
National center for missing & exploited children

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din hyllning!
Har inte varit svårare att vara din mamma, än vad det kan ha varit att vara min dotter.

mamsen

Anonym sa...

Hej!

Läste just din kommentar i B.Ferrys blogg (22/2)

...jag undrar över ditt recept på dundermedicinen...

Ska det bildas vätska av sig själv ...för isåfall har jag fattat rätt... eller saknas det ingrediensen vatten som man ska slå över rödlöken, farinsockret och timjan?

Ge ett svar här så går jag in och läser det. Tack på förhand.

Fin blogg du har förresten!

/en galet förkyld Karin som sitter och tittar på skidskytte dagarna i ända...

Vonkis sa...

Hej Karin
Kul att du hittade hit, även om det beror på förkylning.
Det är bara rödlök, brunfarin och timjan som behövs. Sockret smälter och gojar ihop sig med löken och timjanen, säger man så? Än en gång, det smakar inget vidare det här men det hjälper.

Krya på dig.

Vonkis sa...

Anonyma mamsen
Var så god :-)

Anonym sa...

...men åhhh tack för svaret! Så snabbt svarat! men jag är minsann lika snabb=) och håller som bästa på att "goja ihop" röran för nu ska förkylningen väck!

ha en bra dag!

Om mig sa...

Hej Vonkis!! känner ju inte dig mer än från bloggen. Men vad roligt det har varit nu när det varit sportlov och du hunnit skriva mer. Du skriver väldigt bra tycker jag...å så är du ju från Övik med allt vad det innebär!!
Har en dotter som nog äter i samma matsal som dig...har jag förstått. Hon går på gymnasiet.
Ha en bra vecka!! Kram från mig

Bloggblad sa...

Det var svårt.... de starka kvinnor jag beundrar är såna som är helt anonyma för alla bloggläsare... Men jag har rätt många förebilder.

Bloggblad sa...

Förresten så läser jag inte de där madamernas bloggar - de tillhör liksom inte "kvinnor jag beundrar"...

Anonym sa...

Angående dundermedicinen.
Man blandar ihom allt (löken ska grovhackas) och skakar lite nu och då från början. Skall stå i rumsvärme första dygnet. Sedan silar man bort timjan och löken och förvarar i kyskåpet. Rekommendation en matsked x 3. Men man han ta en matsked efter varje hostattack. (hjälper även om man är förkyld utan hosta). Om man vill kan man omedelbart skölja ner det med vatten, den hjälper i alla fall.

Anonym sa...

Hej!
..."dunderkuren" mot förkylningen är påbörjad...tack för supporten/tipsen...
är verkligen dunderfökyld så jag beundrar mig själv om jag lyckas kurera mig frisk nu=)