lördag, september 12, 2009

Melodikrysset vecka 37

Välkommen till KryssBloggen

Vilken tur, hann precis upp till att kryssande började. I och för sig innebär det att jag inte har den blekfetaste aning om jag vann eller inte så jag intalar mig själv att jag gjorde det, väntar bara på att musiklexikonet ska komma nu.

Nu kör vi!

Ah men, Eldemannen. Vad snäll du är. Börjar med Cornelis VreesWijk vackra hyllnings sång till mig, Veronica. Måste ju bara betyda att jag vann, eller hur? Veronica, Veronica. Släpp ner ditt långa hår. När det daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagas.

Tysk musik har jag lite svårt att ta på allvar, tyvärr. Ser bara Itzhak Schenström framför mig. I alla fall, spela kunde den där tysken i alla fall, och melodin heter Ack Värmeland du sköna.

Käre värld, en riktig klasiker! Handen på hjärtat med Sofia Källgren från Melodifestivalen 1990, du vet, året när Carola hade lite problem med Nackasändaren.

Nära skjuter ingen dalahäst, Trodde det skulle vara Susanne innan låten kom igång men insåg rätt snart att det ska vara Oh Susanna.

Någonting att äta, någonting att dricka, någonting att älska och att hålla kär är allt jag begär. Sjöng inte han brevbäraren i Söderkåkar den en gång? Eller vad det nu var för roll som Sune Mangs hade.

Undrar om Eldemannen är sponsrad av Benny Andersson och hans orkester. Förra vecka var det Sommaren du fick med Helen Sjöholm, idag Fetakompli med Tommy Körberg (observera, när jag gick in på Körbergs hemsida varnade virusprogrammet för trojanska hästar...)

Hm, kommer inte på namnet men enligt anonym ska det vara Fritiof, så då skriver jag in det.
-----------
Fritiof Andersson. Visan var Fritiof i Arkadien, där han möter en naken flicka från San Fransisco. Tack anonym!
-----------

På tal om något helt annat varför i hela friden måste Radio Östergötland envisas med att spela upp ljudet av en tandläkarborr i sina nyheter? varför???

Hm, det lät som han som sjöng Snabbköpskassörskan och han heter väl Göran Ringbom? Fast jag fick inte känslan av någon härlig svensk sommardag inte.

Fick hjälp av Aggie på vågrätt 6, den kunde jag inte alls.Köp en Hjalmar Gullberg eller Wilhelm Moberg men köp den av violen från Flen. Tack Aggie.

Hm, en röst till jag känner igen. Fick först för mig att det var han Göran Fristorp. Fick liksom något frikyrkligt i tankarna. Men sedan snäppte jag upp mig lite och kom på att det var ju Alf Robertson som sjöng Your crying eyes of blue.

Har jag missat lodrätt 6? Ska det vara farfar där? Det går in i alla fall.
------------
Jo, det kan nog vara farfar man sjunger om på lodrätt 6, någon som vet hur texten går?
Tydligen går texten så här.
Se farfar dansar gammal vals, se så'n stil han har
Han dansar samma gamla vals, som i sin ungdoms dar.
Han svävar som om han blott var tjugoett
smidigt och lätt, nästan kokett
Och som beundran en susning det drar
genast från par till par.

Tack anonym!
------------


Den där filmmusiken kan jag inte komma på vad den kommer ifrån. Tänker bara Fiiiigaro, figaro, figaro, figaro, figaro när den spelas.
------------
Chansar på att det ska vara rött på vågrätt 8, skulle kunna vara ratt också men jag vet ingen film som slutar på ratt...
Det är bra med internet och med bloggar. Det var From Russia with love, eller Agent 007 ser rött som den svenska översättningen blev. Tack Green.
------------

Oj då, hade visst stavat Cornelis efternamn lite fel, blandat ihop v och w. Nu är det rättat och då går ju Kevin Borg in på lodrätt ett. Tänk att han fick vara med med Streetlights och inte med vinnarballaden från Idol.

Han är ju för rolig Eldemannen. Avslutar med en jullåt, efter att ha spelat en hyllning till sommaren tidigare. Och på en gatuorgel till på köpet. Ja ja, Yoko Ono har ju varit med och skrivit Happy Xmas (war is over)

Jahapp. Det var allt idag det. Vi hörs och ses näsa vecka! Nu byter jag till P3 och Mammas nya kille.

LilleRille
Free Dawit Isaak

27 kommentarer:

Anonym sa...

sofia kjällgren

Anonym sa...

det ska vara Källgren

Vonkis sa...

Anonym
Sannerligen

Aggie sa...

Godmorgon Vonkis..:) Ja var ju inte så svårt i början i alla fall..:)

Anonym sa...

susanna o någonting

Aggie sa...

Körberg så klart

Vonkis sa...

Aggie
Goder morgon! Nej, det börjar rätt lätt i alla fall. Bara Eldemannen håller sig borta från operor ska det nog gå bra idag med.

Aggie sa...

*skratt*..ja....håller med

Aggie sa...

men Eldeman... du glömde att säga att det är "nyheter på halvslaget"...hihi

Anonym sa...

V9 = Fritiof
V11= Göran

Anonym sa...

GÖRAN Ringbom

Aggie sa...

Köp en Hjalmar Gullberg eller Wilhelm Moberg men köp den av violen från FLEN

Aggie sa...

Åhhhhh Alf Robertson

Aggie sa...

Varsågoda Vonkis..:)

Anonym sa...

farfar duger bra

Anonym sa...

japp farfar på L6

Aggie sa...

Ja, det ska vara farfar...och här ska det nog vara rött.....eller?

Anonym sa...

Vonkis.. bara en rättelse..
Han stavar Vreeswijk..
V1= Kevin Borg

Anonym sa...

maken föreslår agent 007 ser RÖTT....?

Aggie sa...

eller är det "Damen i rött"

Aggie sa...

Yoko ONO

Aggie sa...

Så var det klart igen...:) Tack för idag Vonkis och alla andra..:)

Kram

Vonkis sa...

Aggie
Tack själv, vi ses nästa lördag :-)

Anonym
Tack du, eller ni, med.

Anonym sa...

Jomen det är agen 007 ser rött på v.8, det ploppar ner efter ett tag...

Anonym sa...

Kan bara medhålla med att det är Agent 007 ser RÖTT, lyssnat på You Tube på orginalet From Russia with love. Tack för denna vecka alla, hälsar Green

Anonym sa...

L6= Så gick det till när FARFAR var ung osv.. så det är helt rätt. Hej då igen, Green

Anonym sa...

Se farfar dansar gammal vals, se så'n stil han har
Han dansar samma gamla vals, som i sin ungdoms dar.
Han svävar som om han blott var tjugoett
smidigt och lätt, nästan kokett
Och som beundran en susning det drar
genast från par till par.
Se farfar ...

Och så Evert Taubes alter ego, Fritiof Andersson. Visan var Fritiof i Arkadien, där han möter en naken flicka från San Fransisco