lördag, augusti 10, 2013

Melodikrysset vecka 32 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!

Så har den då kommit, sista lördagen innan det är dags att börja jobba igen. Det känns lite kluvet. Mest undrar jag hur jag ska lyckas vända tillbaka på dygnet till måndag...

Har ni haft en bra sommar?

Men v.a.r.f.ö.r. har Thorleifs gjort en cover på låtar av Simon and Garfunkel? Och dessutom sätta ihop dem i ett poutpori? Får ont i öronen. Garfunkel heter Art i förnamn.

Och så en atrsy fartsy version av Bä bä vita lamm på piano på det.

Charlotte Perrelli (med två r och två l) tävlade med The Girl i Melodifestivalen 2012 och åkte ut redan i sin delfinal. Fast att säga att låten kommer från en ny skiva är att ta i lite. Det är väl över ett år sedan skivan kom?

Hey Jude med The Beatles. Jag har faktiskt två LP-skivor med The Beatles i min ägo.

Svante Thuresson goes Ulf Lundell med Rom i regnet (nere vi Zinkensdamm).

Mmmm. Psalm 201, En vänlig grönskas rika dräkt med The Real Group.

Det där var väl den gamla signaturmelodin till Rapport va?

Semester med Bo Kaspers Orkester. Jag tror att jag ska spela deras skivor hela dagen. Känns som passande musik så här två dagar innan jobbet kör igång igen.

Jag har svårt för The Eagles Hotel California. Vet inte varför men jag får rysningar när jag hör den.

Texten till Povel Ramels underbara Underbart är kort börjar
Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort


Billie Holidays What a Little Moonlight Can Do fick en ny text av Hasse och Tage. Då blev titeln O vad en liten gumma kan gno. Vi skriver alltså in gnor på lodrätt fyra.

Åh. Nu är det gott att leva. Den är så himla fin.

Nu kom det nästan en tår. Passengers Let her go framfördes på vår skolavslutning i juni. Det var så starkt av tjejerna som framförde den att klara av det mitt i det sorgliga.

Det var allt för idag det på kryssfronten. Nu blire Pop och politik för min del. Sedan får radion vila tills det är dags för Martin Schibbye och Johan Persson att sommarprata.

Vi sörs nästa lördag!

Facit i kortversion
V12 Simon
V11 Art
V10 Lamm
L 1 Perrelli
V 7 Beatles
L 2 Svante
V 6 Real Group
L 5 Rapport
V 8 Bo
L 3 Eagles
L 9 Bara
L 4 Gnor
L13 Nu
V14 Är
V 1 Passenger


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

133 kommentarer:

Petra sa...

Här med, känns både och. Längtar till kollegor och Goa barnen men hade gärna varit ledig lite till. Har haft fem underbara veckor och veckan börjar lugnt vi har inte så många nya barn som börjar och dem har spritt ut sina start datum under terminen. Vi hörs snart

Olle B sa...

Tyvärr!
Idag sviker jag.
Styrelsemöte flygklubben.
Hoppas ni får en trevlig stund tillsammans. :-)

Vonkis sa...

linusson
Precis så känner jag med. Måndag 8.30, då kör vi igång.

Olle B
Vi får göra vårt bästa utan dig då.

Aurora sa...

Godmorgon!Haft en bra sommar? Nej - inte än, jag är mitt i den - det borde vara en månad kvar.
Melissa + Horn skulle passa bra på L5 + L4. V14 o V13 säger jag inget om. NU är frukosten färdigstekt, återkommer när den är färdigsvald.

Vonkis sa...

Aurora
:-D
Glöm inte att tugga frukosten också.

Göran sa...

God morgon. Åkersberga med tidigt idag. Sneglar på friidroten samtidigt som frukosten både tuggas och sväljs.

Vonkis sa...

Göran
Ja just ja, det har ju börjat nu.

Göran sa...

Har visst inte vaknat ordentligt än. Kan visst inte stava till friidrotten.

Janne sa...

God morgon från ett skapligt GBG halvklart.Det blir mycket friidrotts VM på TV.

Pretty_good sa...

God morgon alla kryssare♡

Ina sa...

God morgon från ett ganska fint Norrbotten +15grader, lite moln,hallonplockardag, det blir nog den sista.Sen kommer alla andra bär, kul.

Vonkis sa...

Göran
Helt ok, jag ska inte säga det till någon ;-)

Janne
Halvklart även här, inte helt fel faktiskt. Det är rätt skönt med lite svalare väder.

Vonkis sa...

hmlan
God morgon!
Kul att ha med dig igen!

Ina
Åh vad roligt att plocka bär, det var många år sedan jag kom åt att göra det.

lasse sa...

God morgon allihop 1

Vonkis, jag har arbetat en vecka nu och det är konstigt vad fort man kommer in i rutiner.

Vonkis sa...

lasse
Det låter bra det.

Vonkis sa...

Ingen vinst idag heller :-(

Janne sa...

GBG:kulturkalas börjar på tisdag med en del bra artister under veckan Sven-Bertil på avslutninge på söndag stora scenen Liseberg

Göran sa...

Ingen vinst. Någon i samlingen som vunnit någon gång?

Anonym sa...

Hej, Björnligan. :)
Småmulen hälsning från JKPG.
/P

Vonkis sa...

Varken Bettan eller Olle B är med idag, så här kommer förra veckans svar från oss.
V 1 Elvira
V 6 Madigan
L 1 Emmelie
L 5 De
L 7 Forest
V 8 Lördagar
L 3 Ragnar
V 9 Eric
L10 Rök
L11 Cat
L 2 Väder
L 4 Ankare
V16 First
V 4 Aid
V15 Kit
V12 Se
L14 Är
L12 Sif
V13 Fest

galgbacke sa...

nu är Bollebygd med

Vonkis sa...

Göra
Japp, jag vann en bricka i början på förra sommaren.

Anonyma P
Det småmulna verkar vara utbrett idag.

Vonkis sa...

galgbacke
Bra dä.

Anonym sa...

simon art

Unknown sa...

Godmorgon från Farsta

Pw sa...

God morgon Vonkis, å alla ni andra också förstås..!!

Petra sa...

Duon kallade sig Simon and garfunkel, Paul Simon art garfunkel

Göran sa...

Vonkis
Kul, plötsligt händer det kanske även mej.

Petra sa...

Lamm

Anonym sa...

LAMM
/P

Anonym sa...

Fast, är det en djursort? Borde väl vara FÅR, tycker jag.
/P

Vonkis sa...

P
Tänkte jag med.

Petra sa...

Den versionen kunde inte mina barn höra vad det var.

Göran sa...

Lite historia. Någon som vet vad Simon and Garfunkel kallade sig innan S&G?

Anonym sa...

Semester och idétorka, kanske. ;)
/P

Aurora sa...

Tom & Jerry, tror jag Göran

lasse sa...

Nej Göran !

galgbacke sa...

Perelli

Anonym sa...

Art & Paul? >}
/P

Unknown sa...

perelli eller hur stavas det?

Anonym sa...

Perrelli

Sandra sa...

Göran: Tom & Jerry var Simon & Garfunkels tidigare alteregon.

Helena sa...

Perrelli

Vonkis sa...

Kina Edman
Med två r och två l.

Unknown sa...

Beatles

Pw sa...

V7 Beatles

Unknown sa...

Vad sägs om Beatles

Mats A sa...

Beatles

Jihads moder sa...

THE Beatles

Unknown sa...

Tack Vonkis

Göran sa...

Sandra
Ja, alldeles rätt.

Aurora sa...

Tack, Göran...

Vonkis sa...

Men vad irriterande. Kommer inte på vad låten med Beatles heter.

Petra sa...

Vonkis inte jag heller.

Aurora sa...

Hej Jude, Vonkis

Göran sa...

Glömmer aldrig då jag 1963 åkte moppe med en kompis från Kungsholmen ut till Arlanda och fick Beatles autografer. Vilken lycka.

Aurora sa...

Hey*

Anonym sa...

Vonkis:
Hey Jude

Anonym sa...

svante

Anonym sa...

Svante

Anonym sa...

Aurora:
vad tror du om Ryan Adams på v6
och Forbes på l3

Göran sa...

Nå'n som kommer ihåg Svante och Lill i Nygammal vals i melodifestivalen 1966?

Vonkis sa...

Tack för hjälpen. Kom på vad låten heter där i slutet när lallandet kom igång :-)

Anonym sa...

Real Group

Janne sa...

real group

Unknown sa...

The real group

Anonym sa...

real group

Anonym sa...

real group

Helena sa...

Real-Group

Anonym sa...

Den 19 januari var de med i en dubbelfråga. :)
/P

Skurre sa...

Nygammal vals borde hetat Gammalny vals. Hade känts mer korrekt. Sjöngs ju för övrigt in med Thory Bernards före Svante och Lill.

Anonym sa...

Rapport

Anonym sa...

Rapport

Unknown sa...

rapport

Pw sa...

Rapport

Petra sa...

Det var väl passande nu när det blev nyheter.

Skurre sa...

RAPPORT från himmelen.

Vonkis sa...

linusson
Sannerligen :-)

Vonkis sa...

Kina Edman
Gillar din profilbild. Hängmattan ser ut som ett leende :-)

Anonym sa...

Skurre:

Ska namnet vara "Nygammal" så borde Bosse Larsson ha sjungit den. :)
/P

Vonkis sa...

Göran
Åh. Du, det förstår jag. Har du kvar autograferna?

Unknown sa...

Bo

Pw sa...

Bo kasper

Anonym sa...

BO

Petra sa...

Bo

Anonym sa...

Bo

Limknekt sa...

Duke BO

Göran sa...

Vonkis
Ja det har jag. Tänker behålla dom.

Unknown sa...

Nemen Vonkis Tack! Nu är det det!

Aurora sa...

Var är vi? V8? Jag envisas med rökpaus, fast det inte gavs tillräckligt med paustid idag.

Unknown sa...

Eagles

Mats A sa...

eagles

Zigge Ztardust sa...

Don HENLEY

Vonkis sa...

Göran
Det förstår jag :-)

Aurora
Trodde det skulle bli en längre paus idag med info. från VM.

Janne sa...

1 påskeldar?

Mats A sa...

Gissning på v1 PASSENGER. Undrar om det är med Iggy?

Ungerns stora folk sa...

Det är paus i VM, vilket rapporterades.

Anonym sa...

Som vanigt lär de väl klippa solot.
/P

Roger sa...

Gomorron sent omsider!

Kan V1 bli passenger månne?

Anonym sa...

om man får vara petig så tror jag att Eagles inte har något The före gruppnamnet, medans The Beatles har det och där skulle vi inte ta bort det enligt Eldemannen

Anonym sa...

Det blir tre lösningar för sen ankomst! ;)

/P

Lyckost sa...

1 kommer mycket riktigt att vara PASSENGER, men tyvärr inte med Iggy Pop, utan med den usla svenska artisten. Man blir ju forbannad!

Anonym sa...

Jag är mäkta förvånad. :) Brukar alltid tona ut.
/P

Vonkis sa...

Roger
Du vet vad vi säger. Bättre sent än ännu senare.

Aurora sa...

Inte mycket.

Unknown sa...

Men? TRodde det var blommig falukorv??

Anonym sa...

BARA
/P

Anonym sa...

Bara

Roger sa...

Vonkis: Tack, nu är jag lugn ;-)

Anonym sa...

Gnor

Mats A sa...

Gnor

Helena sa...

Gnor

Göran sa...

Texten i Underbart Är Kort fick jag leta upp. BARA ska det väl vara.

Beppe Wolgers sa...

GLOR

Anonym sa...

O, vad en liten gumma kan gno

piol sa...

NU ÄR det gott att leva

Unknown sa...

nu är ??

Anonym sa...

NU ÄR, kanske...?
/P

Anonym sa...

Nu är

Göran sa...

Lite knepigt. Någon som känner igen låten?

Bosse sa...

sista blir passenger

Anonym sa...

Det blir väl knappast PASTEJGÖR på V1, så, tack å ajö, nu blir det fikabrö' :)

/P

Aurora sa...

Carl-Anton, Göran. Nu är det gott att leva.

piol sa...

V1 ska vara SKIT.

Bosse sa...

Ha en skön helg!! :))

Göran sa...

Aurora
Tack. Den har jag aldrig hört.

lasse sa...

Ha en skön avslutning på ledigheten Vonkis och Ni andra, sköt om Er

Anonym sa...

Passenger

Janne sa...

Tack för idag nu blir det ut en stund vi sörs till lördag

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Vi sörs om en vecka igen. Nu blir det Pop och politik för min del.

Göran sa...

Passenger är nå'n som passerat mej förbi. Lika bra det. Inte mycket att lyssna på.

Göran sa...

Tack för idag. Ha det bra alla.

Petra sa...

Tack för idag, nu skall jag njuta av solen och ledigheten. Vi hörs om en vecka