lördag, augusti 17, 2013

Melodikrysset vecka 33 2013

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!

Vad säger ni, visst känns det som att hösten har gjort entré. Det positiva med det är att det är dags att plocka fram lite ljuslyktor igen, för att inte tala om att det är surströmmingstider. Mums.

Dagens kryss då. Jag har bokat in Bäckman på lodrätt 1. Vad tror ni om det?

Ingen vinst idag heller. Tycker min bricka från förra sommaren börjar se ensam ut.

De var ganska många artister som fick göra sin version till Macken, Lill Lindfors var en av dem.

Änglamark på engelska, jag vet inte jag. Kanske var det bara arrangemanget som inte föll mig i smaken. Skulle kanske ta och se om Äppelkriget.

We are the world spelades in för att samla in pengar till Afrika. Lionel Richie, Stevie Wonder, Tina Turner och Cyndi Lauper var några av artisterna som medverkade i USA for Africa.

Nej men, en införgissning som gick in, för visst var det Melissa Horn som sjöng Innan jag kände dig.

Filip Jers är världsmästare på munspel.

Abbe lelle!
Blir lite nostalgisk av signaturmelodin till Albert och Herbert. Minns att jag tyckte att Herbert var väldigt dum mot Albert.

Det är inte bra Sommartider i Bamseversion (Dunderhonung) som skulle kunna kallas för tradition av Eldemannen. Det är bara att skriva in valfri låt med BAO...

Det var Åsa Jinder som sjöng Som en sommarvind (Annas visa). Gissar att den sjungits på ett antal bröllop.

Nej men, att Larry Hagman, JR, hade spelat in en låt visste jag inte.

Om jag inte minns fel heter låten som Nils Dacke spelade Hallå du gamle indian.

Vad skådespelare heter som pratade till musik och sjöng en liten bit vet jag inte men enligt mina medkryssare heter han Jean Gabin.

Hon har, eller hade kanske jag ska skriva, en mäktig röst Liza Minelli. En av männen som skrev Cabaret heter Fred Ebb.

Det var dagens kryss det, inklickat och klart. Tack alla som var med idag, vi sörs om en vecka igen.

Nu blire till att plantera om lite mynta.


Facit i kortversion
L 2 Lill
V 7 Macken
V 5 Änglamark
L 4 Afrika
V 1 Melissa
L 1 Munspel
V 9 Albert
L 3 Sommartider
V11 Jinder
L10 JR
L 6 Indian
V10 Jean
V 8 Ebb

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

131 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon alla kryssarkamrater.
Det är alltid roligare att göra saker tillsammans.
Lösa Melodikrysset till exempel.
Men idag skall vi ha gemensamt arbete på vägen med början kl 10:00, så jag måste avstå från Melodikrysset idag. Jag får titta in på vonkis.blogspot.se lite senare idag. Och ikväll skall hela arbetsgänget käka surströmming med tillbehör.
Lycka till med vinster och kryss. 👌

Petra sa...

Godmorgon, visst märks det att sommaren börjar ta slut. Har jobbat en vecka, en lugn vecka eftersom alla barn inte har kommit tillbaka ännu, men nästa vecka kör det igång med studiedag och inskolningar.
Tycker hösten kan vara mysig med tända ljus, regniga och mörka dagar blandat med soliga friska dagar. Att inte glömma den färgprakt som naturen bjuder på.
Jag kommer lösa krysset i bilen. Vi syns om en stund.

Janne sa...

God morgon från ett skapligt väder i GBG nu börjar kulturkalaset gå mot slutet imorgon missar jag inte Sven-Bertil Taube på Liseberg kl.18.00.

Aurora sa...

Godmorgon! Vädret är utomhus och jag ser fram emot min traditionella lördagsfrukost inomhus. Om det inte blir Bäckman på L1 kan jag bli lika glad åt Melissa. Horn.

Janne sa...

På söndag kl.13.00 är det Hammarkullen karnevalen på Avenyen det brukar vara sevärt en liten Rio-karneval så hoppas det blir bra väder på söndag

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon! En härlig lördagmorgon med frukost og Ring så spelar vi med Peje Johansson. Vad vore bettre start på dagen!

Vonkis sa...

Olle B
Vi får klara oss utan dig idag igen alltså :-(
Men det där med surströmming gillar jag :-)

linusson
Visst är det härligt med hösten.
Jag har också jobbat en vecka. Har dock skippat föreläsningar för att packa upp kartonger och flytta möbler.

Janne sa
Sjung lite Taube-visor åt mig imorgon.

Aurora
Ja tack och lov att vädret håller sig utomhus. Speciellt en regnig dag som idag. Melissa kan jag absolut gå med på som Bäckmanersättare.

Janne
Jag ska hålla tummarna för bra karnevalväder.

Ina sa...

God morgon från ett regngrått +15gradigt Norrbotten,röten har släppt taget om oss, undebart! Lycka till alla oss

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Inte mycket då det kommer till lördagsmornar.

Bettan sa...

Godmorgon! Nu är jag på plats igen och tar mig ett vikariat mellan 10-11.
Ikväll ska jag på utomhusteater på Kungsängens Hembygdsgård där min syster är med och sätter upp Söderkåkar!!

Janne sa...

På torsdag blir det kräftskiva med havskräftor det skall bli "gött"

bardolino sa...

Godmorgon kryssvänner. Regn och trist väder i Ljungby.
Är sommaren slut nu?

Vonkis sa...

Ina
Ja, förhoppningsvis vinner någon av oss idag :-)

Bettan
Härligt.
Låter kul med teater. Håller tummarna för bra väder hos er också då :-)

Janne
Inte egenfiskade då antar jag.

Janne sa...

Nej!

galgbacke sa...

nu är Bollebygd med

Frida sa...

Morrn morrn! Back to reality efter en härlig sommar! :-)

Vonkis sa...

badolino
Jag tror det.

Lotta sa...

Godmorgon från Malme! Ett tag sen man var här!! Hoppas det är bra med alla:-D

Vonkis sa...

galgbacke
Bra dä!

frikon
Ja den har verkligen varit härlig.

Unknown sa...

Godmorron alla! Jag har fullt upp med brorsbarnbarn frukost och en tandutdragning samtidigt,. Hjälp inte vet jag om jag hinner med att kryssa emellan varven!

Vonkis sa...

Lotta
Kul att du är med igen. Har du haft det bra i stugan?

Petra sa...

Ingen vinst här men lika glad är jag ändå

Lotta sa...

En helt underbar sommar och härligt väder;-) Själv?

Petra sa...

Lill Lindfors sjunger Macken

Bettan sa...

L2 Lill
V7 Macken

Gillis sa...

Lill? Macken

Anonym sa...

Morr(n). Regn idag i JKPG. :(

LILL Lindfors / MACKEN

På mitt förra jobb var det en som sa när han lämnade tryckeriet: Hejdå MACen. :)

/P

Anonym sa...

Maud från Kumla säger go morron!

Bettan sa...

Änglamark

Lotta sa...

ÄNGLAMARK

Frida sa...

Änglamarken

Janne sa...

änglamark

Aurora sa...

Jahapp, där sprack både Bäckman o Melissa. Suck.

Anonym sa...

ÄNGLAMARK, lär det väl bli här.

/P

Petra sa...

Kalla den ängla marken eller jorden den sköna.

Lotta sa...

#S#P#A#R#A#

Anonym sa...

Hmmm, nån som vet vad artisten heter?

/P

Anonym sa...

Låter lite som Roger Whittaker, men...?

/P

Anonym sa...

He he. Roger var rätt.

/P

Petra sa...

Afrika

Anonym sa...

AFRIKA

/P

Aurora sa...

Bra där, Lotta!

Frida sa...

Afrika

Lotta sa...

:-D

Bettan sa...

Åh vilkan minnen man har till denna låt

galgbacke sa...

men det var svältkatastrofen i Etiopien som föranledde Bob till detta initiativ

Aurora sa...

YES!!!! :D

Anonym sa...

MELISSA?
/P

Lotta sa...

Vad heter hon???

Bettan sa...

MELISSA HORN

Aurora sa...

Önskade henne till L1, men jag är HELT ok med V1.

Anonym sa...

Tänkte MELISSA Horn, möjligen?
/P

Frida sa...

Melissa Horn

Petra sa...

Munspel

Frida sa...

Munspel

Janne sa...

munspel

Anonym sa...

Lät lite som dragspel, men det blir väl MUNSPEL det här.

/P

Janne sa...

Tacka vet jag Hubbes trio

Anonym sa...

Lika illa, när de drar jazz på munspel eller dragspel. Håller med Sten Broman i det fallet. Urk! >þ

/P

Janne sa...

Albert

Gillis sa...

Albert

bardolino sa...

Albert

Anonym sa...

ALBERT
/P

Frida sa...

Albert

Bettan sa...

ALBERT

Petra sa...

Albert och Herbert,

Bettan sa...

Så här ser det ut i halvtid:

L1/ MUNSPEL
L2/ LILL
L3/
L4/ AFRIKA
L6/
L10/




V1/ MELISSA
V5/ ÄNGLAMARK
V7/ MACKEN
V8/
V9/ ALBERT
V10/
V11/

galgbacke sa...

L 3 sommartider med Gyllene tider tror jag

Kjell Sigbjørn sa...

ALBERT (og Herbert) Ja det var en del år sen man såg dom på tv

Anonym sa...

De passade bra ihop de där två. :)

Glömmer aldrig TvB:s fäbodstinta i revyn de hade. :D

/P

Anonym sa...

Finns en del av A&H på yt om jag inte minns fel.
/P

Lotta sa...

Hela datorn hakade upp sig efter jag skulle trycka SPARA fick släcka ner allt o börja om!! Men vilken tur man tryckt SPARA

Gillis sa...

Sommartider

Bettan sa...

SOMMARTIDER

Petra sa...

Sommartider

Aurora sa...

Korrekt, galgbacke. 1 poäng :)

galgbacke sa...

så var det ......

Anonym sa...

Har sagt det förut: http://www.linuxmint.com/ :D

/P

galgbacke sa...

Åsa Linder

Petra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Är det JINDER?
/P

Kjell Sigbjørn sa...

Åsa JINDER

Aurora sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
bardolino sa...

Åsa Jinder

Anonym sa...

Var det FN som skulle in? My mistake.
/P

Petra sa...

Åsa Jinder

galgbacke sa...

Nja Anonym, jag håller mig till Win 8 ett tag till

Lotta sa...

¤S¤P¤A¤R¤A¤

Lotta sa...

jr

Anonym sa...

JR
/P

Janne sa...

JR?

Anonym sa...

Tja, vill du ha ett instabilt system som kräver ominstallation med jämna mellanrum, så väl bekomme. ;)

/P

Anonym sa...

INDIAN
/P

bardolino sa...

Indian

Gillis sa...

indian

Petra sa...

Indian

Kjell Sigbjørn sa...

Indian (Hallå du gamla Indian)

Ina sa...

Tack för hjälpen idag, nu öser det ner,regnet!! Stackars hundar och katt dom gillar inte regn

Lotta sa...

JEAN

Aurora sa...

Monsieur Gabin, bien sure!

Frida sa...

Juan

Sven sa...

Jean Gabin

Anonym sa...

He he, Raining cats and dogs. ;)
/P

Anonym sa...

Skådisar som inte kan sjunga, de pratar. Erbarmligt!

/P

Lotta sa...

JUAN eller JEAN???

Aurora sa...

Mysigt med folk som är proffs på diktion!

Aurora sa...

Jean, Lotta.

Lotta sa...

Vad var sista frågan?

Anonym sa...

Fred Ebb!

Lotta sa...

Aurora/ TACK

Anonym sa...

Ebb

Sven sa...

ebb

Dennis J sa...

Fred Ebb?

Anonym sa...

Flodmotsats. ;)

Nu har vi löst kors,
tjing tjong och mors!
/P

Gillis sa...

Fred Ebb

Anonym sa...

Är det ingen som kan?

bardolino sa...

Cabaret skriven av bl.a Fred EBB

Anonym sa...

Ebb

Sven sa...

fred ebb

Aurora sa...

Vonkis - tillåter du verkligen anonyma i bloggen? Lite störande, tycker jag.

Petra sa...

Tack för idag, vi sörs om en vecka.

Bettan sa...

Tack för idag!! Sörs nästa lördag


L1/ MUNSPEL
L2/ LILL
L3/ SOMMARTIDER
L4/ AFRIKA
L6/ INDIAN
L10/JR


V1/ MELISSA
V5/ ÄNGLAMARK
V7/ MACKEN
V8/ EBB
V9/ ALBERT
V10/JEAN
V11/JINDER

bardolino sa...

Tack för idag

Bettan sa...

Tycker att man inte behöver klaga hela tiden!!

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa lördag nu blir det kulturkalaset innan VM på TV

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Vi sörs om en vecka igen.

Ta det lugnt i regnet.

Anonym sa...

Aurora det är lika störande när man löser krysset i för väg

Kjell Sigbjørn sa...

Trevlig HELG på er alla kryssvänner!

Vonkis sa...

Aurora
Så länge man inte skriver otrevligheter får man vara hur anonym man vill :-)

Lotta sa...

VONKIS/ bra sagt, har aldrig varit med om att här har varit störande!!
Stora mega kramen så ses vi KANSKE nästa vecka!! Nu är det tvättdax!!

gh54 sa...

Tack för idag!