lördag, maj 20, 2017

Melodikrysset vecka 20 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är en strålande lördag igen här i Norrköping. Riktigt sommarväder är det.

Dagens kryss då? jo, det finns möjlighet till både Py och Bäckman idag, så jag är försiktigt positiv.

Kevin Borg tävlade med Needing you på Maltas uttagning till ESC 2013 men är väl mest känd i Sverige för att ha tävlat i Idol.

Det där var väl Se Sundbyberg och sedan dö?

Den är rätt fin, Om du nånsin kommer fram till Samarkand.

I år gjorde Sara Varga comeback i Melodifestivalen med Du får inte ändra på mig som hon sjöng med Juha Mulari. En rätt tråkig låt även om texten vill väl.

Melodi som Robert Wells spelade heter enligt uppgift Caravan. I ärlighetens namn kan en karavan bestå av olika packdjur men jag antar att det är kameler som Eldemannen är ute efter.

Vad mycket musik en känner igen ändå. Visst har jag hört Änkevalsen från Glada Änkan tidigare men inte kunde jag svaret ändå inte. Då är det bra att inte lösa krysset för sig själv.

Min älskling du är som en ros
lika taggig och jävlig.

Östen Warnerbring och Lill-Babs sjöng Dansbanan med text och musik av Birger Sjöberg.

Ovan där randas morgonen
och därhemma samlas helgonen
Vi ska då förtälja om vår resa här
Vi förstår hans vägar bättre ovan där


Blir alltid lite gråtmild när jag hör signaturmelodin till Nord och Syd. Älskade den när jag var liten. Vänskapen mellan Orry och George, den omöjliga kärleken mellan Madeleine och Orry. Käre värld.

Det var länge sedan hoppet om Py levde så här länge men nu tog det stopp med Justin Bieber.

Nu ska vi vara
nu ska vi vara snälla
.

Se där, även denna lördag blev krysset både löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


Snabbgenomgången
V12 Borg
L 4 Sundbyberg
V 6 Samarkand
L 3 Varg
L 2 Kameler
V 1 Änkevalsen
L 1 Älskling
V 7 Lill-Babs
V13 Birger
L11 Där
V10 Nord
L 8 Bieber
L 5 Nu
V 9 Vi


#Blogg100
81/100
Antal giraffkalvar födda - 1
Antal fågelägg kläckta - 4/4

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

103 kommentarer:

lasse sa...

God morgon !
Åter i hemlandet och nu blir det till att lösa krysset, härligt !!!

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på/i Limhamn är det full rulle. Stor loppis på torget. Vädret är relativt bra med vita moln som täcker himlen. +14C. Nästa lördag kan jag inte delta. Jag åker i veckan till Bayern, där min bror bor driver en tenniscamp, för att bevista hans dotters konfirmation.

Vonkis sa...

lasse
Välkommen tillbaka :-)

Vonkis sa...

Christer
Kul med loppis. Säljer du något?
Kul att åka till Bayern. Är det konfirmation i Svenska kyrkan i utlandet?

Många frågor blir det :-)

Christer sa...

Vonkis: Nej, jag säljer ingenting. Konfirmation i katolsk kyrka då mamman liksom dottern är katoliker. Dottern är 9 år och detta är den först välkomnandet efter dopet. Det kallas kommunion.

Vonkis sa...

Christer
Häftigt med katolsk konfirmation. Har varit på ett katolskt bröllop en gång.

Janne sa...

Varmt och "gött" i GBG.Idag är det GBG-varvet sänds på tv .

Bettan sa...

Godmorgon!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett disigt men 20-grafit Borås!
i veckan som gick fick jag möjlighet att spontangå på La Travolta. Jag lyssnar så sällan på opera hemma annars så jag fick förklara musiken som Melodikryssmusik för fyraåriga sonen. 😊

Janne sa...

Åker kanske till Avenyen för att kolla varvet.

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Partille. Här laddas det för varvet. Både jag och gubben skall springa.

Vonkis sa...

Janne
Mycket sport från Göteborg.

Bettan
God morgon, skulle du vikariera idag? :-)

Jo
Ingen sol i Borås idag alltså.
Melodikryssmusik är ju en väldigt bra beskrivning tycker jag :-)

Janne sa...

Varning för åska och regn senare idag säger SMH.

Vonkis sa...

Janne
Du får heja på alla deltagarna åt oss.

Petra Linusson
Lycka till till er båda!

Bettan sa...

V 6 Så
L10 Helen
V15 Ven
V11 Atlanten
V12 Nu
V14 Smycke
L11 Amy
L13 As
L 2 Justin
L 3 Timberlake
L 4 Trolls
V 7 Mio
V 8 Min
V 9 Wells
V 5 Haga
V 1 Hjärtats Saga

Bettan sa...

Glömde skriva att det va förra veckans svar jag la ut

Vonkis sa...

Janne
Åååååååh, ska ni få åska!

Unknown sa...

God morgon kryssvänner. Vädret är okej, med lite moln och +15 grader.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett varmt men grått Höljes

Bettan sa...

Usch

Vonkis sa...

Carl-Ivar Törnqvist
Låter väldigt skönt i mina öron.

Yvonne Persson
God morgon på dig med!

Vonkis sa...

Bettan
Vad händer?

Vonkis sa...

Moliden, det är mina hemtrakter det. Och Nordmaling är rätt nära det med.

Bettan sa...

Vonkis: Hatar åska

Bettan sa...

V12/ BORG

Anonym sa...

Hej hej från ett grått Norrtälje +12 grader....vinden avtagit...men väldig skillnad från gårdagens nästan 30 gradiga värme....nu kör vi!

Unknown sa...

Morsning från ett grått men varmt Dalarna, nu börjar temperaturerna ligga på rätt sida om noll-strecket, odlingssäsongen kan äntligen komma igång.

Martin sa...

Kevin Borg ?

Bettan sa...

Martin: Ja

Yvonne Persson sa...

Bettan : samma sak här. Jag och hunden brukar lägga oss i sängen och söka tröst hos varann

Janne sa...

Sundbyberg?

Unknown sa...

Borg på V 12

Christer sa...

Sundbyberg

Yvonne Persson sa...

Var skulle detta in? fick telefon nyss

Bettan sa...

V12/ BORG
L4/ SUNDBYBERG

Yvonne Persson sa...

Tack så mycket

Yvonne Persson sa...

Samarkand

Janne sa...

Samarkand?

Vonkis sa...

Bettan
Aha.

Anonym 10:11
Fast det låter som att temperaturen är behagligare idag då.

Åke Finn
Äntligen var ordet :-)

Yvonne Persson
Så olika det kan vara. Jag fullkomligt älskar blixt och dunder.

Christer sa...

Samarkand

Yvonne Persson sa...

Vonkis: tur att vi är olika

Unknown sa...

Vonkis
Håller med dig om att det är underbart med åska!

Petra sa...

Varg

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Sannerligen :-)

Peter Larsson
Gillar kraften so släpps lös. Kan sitta och titta hur länge som helst när det åskar.

Janne sa...

kameler

Unknown sa...

Caravan heter låten, det blir kameler

Yvonne Persson sa...

Usch vad jag tycker krysset är svårt idag :(

Janne sa...

Änkevisan?

Yvonne Persson sa...

Änkevalsen

Christer sa...

Änkevalsen

Unknown sa...

Liten historia till kaffepausen:

Frun till mannen:
- Felet med dig Alfred är att du saknar karaktär. Se på vår granne Gunnar, han har slutat röka och dessutom blivit nykterist. Det är ett verkligt föredöme.
Alfred blev sur och sade:
- Jag skall minsann visa att jag har karaktär. Från och med nu flyttar jag in i gästrummet.
Sagt och gjort, Alfred sov i gästrummet och dagarna gick. Men sent en kväll knackade frun på dörren till gästrummet.
- Vad vill du nu, undrade Alfred.
- Jag vill bara tala om att Gunnar har börjat röka igen.

Kim Vang Nielsen sa...

Änkevalsen?

Janne sa...

Fel jag menar valsen

Bettan sa...

Halvtid:

L1/
L2/ Kameler
L3/ Varg
L4/ Sundbyberg
L5/
L8/
L11/


V1/ Änkevalsen
V6/ Samarkand
V7/
V9/
V10/
V12/ Borg
V13/

Gunilla sa...

Något med valsen

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha ha

Martin sa...

Ja det var svårt,tur vi har några ljus huvuden alltid med oss :)

Jo sa...

Haha, nu kanske jag får veta vad sången "Punchen kommer" egentligen heter. För mig är det en snapsvisa från Chalmerstiden. :)

Vonkis sa...

Gunilla Johansson
Änkevalsen.

Vonkis sa...

Martin
Det är det sannerligen :-)

Jo
Studenttiden har gett många fina musikaliska minnen :-D

Jo sa...

Ah, inser att webben ligger en stund efter, Änkevalsen är nog punchvisan :)

Janne sa...

Älskling

Unknown sa...

Älskling

Yvonne Persson sa...

Älskling

Christer sa...

Älskling

Unknown sa...

Älskling

Unknown sa...

V7 Lill-babs? :-)

Unknown sa...

V7 Lill-babs? :-)

Unknown sa...

En vågad gissning:
V 7 Lill- Babs

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Känns rimligt.

Petra sa...

Lill babs

Christer sa...

Lill-Babs; Birger

Yvonne Persson sa...

Lill - babs

Unknown sa...

Sjöberg

Christer sa...

Förtydligande Birger Sjöberg

Unknown sa...

Birger Sjöberg

Christer sa...

Där

Yvonne Persson sa...

Där

Petra sa...

Nord kanske

Janne sa...

nord

Christer sa...

Nord och Syd

Yvonne Persson sa...

Nord

Unknown sa...

NORD och syd

Christer sa...

Bieber

Yvonne Persson sa...

Bieber

Vonkis sa...

Ingen Py idag heller :-(

Anonym sa...

hur går går det till om jag har ovan där?

Vonkis sa...

Anonym 10:50
där skulle in på L11, Bieber på L8. På V13 ska det stå Birger.

Christer sa...

Nu, vi

Janne sa...

Nu vi

Yvonne Persson sa...

Nu vi

Anonym sa...

Nej förlåt lika många bokstäver som Birger. Hörde nog inte ordentligt efter vilken rad man skule skriva det på.

Bettan sa...

Veckans kryss:

L1/ Älskling
L2/ Kameler
L3/ Varg
L4/ Sundbyberg
L5/ Nu
L8/ Bieber
L11/ Där



V1/ Änkevalsen
V6/ Samarkand
V7/ Lill-Babs
V9/ vi
V10/ Nord
V12/ Borg
V13/ Birger

Yvonne Persson sa...

Tack för idag. Sörs på lördag

Vonkis sa...

Anonym 10:52
Lätt hänt :-)

Petra sa...

Tack för idag. Var inte mycket jag kunde.

Bettan sa...

Tack för idag! Nästa lördag är det jobbhelg igen så vi sörs om 2 veckor

Christer sa...

Klart och inskickat. Tack Vonkis och övriga kryssarvänner. Lycka till nästa lördag. Själv är jag i Bayern och dricker weissbier och äter Wienerschnitzel och Schweinhaxe.

lasse sa...

Tack för idag, vänner !
Ha en skön vecka, så sörs vi om en vecka igen !

Janne sa...

Tack för idag tyckte det var ganska lätt idag vi sörs nästa kryss.Missar inte Sverige-Finland i tv senare.Ha en bra helg alla.Nu har dom bara lovat regn mot kvällen i GBG.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen på lördag.

Lycka till ni som ska ut och springa, se till att smörja in er ordentligt i solen.

Jo sa...

Tack för idag, lycka till på varvet, Petra!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

100rade kommentaren, tack för idag, behövde lite hjälp i vanlig ordning.

Ha en fortsatt fin Lördag

Kram Mi