lördag, december 30, 2017

Melodikrysset vecka 52 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon alla löjlisar och olöjlisar. Jag har åkt på en smått jobbig förkylning här hos päronen med medföljande skallebank. Ska dock försöka lösa krysset ändå, det är ju trots allt årets sista kryss.

Nog är det en modern klassiker alltid, ABBAs Happy new year, som Benny Andersson skrivit.

Sissel Kyrkjebø och Tommy Körberg sjöng Låt julen förkunna (Happy X-Mas - War Is Over) som fick svensk text av Dan Hylander. Faktiskt var även Py Bäckman med på ett hörn här.

Vill ni se en stjärna, se på mig.

2016 tävlade Tommy Nilsson, Patrik Isaksson och Uno Sveningsson i melodifestivalen med Håll mitt hjärta hårt. Det gick inte så vidare bra då de hamnade sist i sin deltävling.

Bättre gick det för Kikki Danielsson 1985 då hon vann med Bra vibrationer. SVT har sänt en bra dokumentär eller vad en ska kalla det om henne nu under julen. Ta och titta på den om du inte redan gjort det.

Nostalgi när Bryan Adams sjunger (Everything I do) I do it for you från Robin Hood: Prince of thieves.

Det går inte att missta sig på Edvard Perssons röst när han sjunger Ett gott nytt år.

Det där var Rygg mot rygg med Molly Sandén.

Se där, Chris Rea är med i krysset för andra lördagen i rad. Idag var det Fool (If you think it's over) som spelades.

Noll då musiken kom från Hawaii Five-0.

Han har många låtar på sitt samvete Max Martin, Hey, hey, hey med Katy Perry hör inte till de bättre.

Min hatt den har tre kanter
Tre kanter har min hatt
Och har den ej tre kanter
Så är det ej min hatt


Då var årets sista Melodikryss löst och inklickat. Nu ska jag ta och hälla i mig lite te och titta på Tour de ski. Heja svenska skidåkarna.

Tack alla som varit med idag och det här året. Ta hand om er, smäll inte för många smällare, så sörs vi igen 2018!


snabbgenomgången
V 1 Andersson
L 1 Abba
L 2 Dan
V 6 Ni
L15 Se
L 5 Nilsson
V14 Isaksson
L13 Uno
L12 Bra
V11 Robin
V10 Persson
L 4 Sanden
L 3 Rea
V 7 Noll
V 8 Max
L 8 Martin
L 9 Min


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

106 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner. Här po/i Limhamn år himlen grå och det faller snöblandat regn + 2 C. Lycka till med kryssandet!

Christer sa...

Krya på dig Vonkis!

Vonkis sa...

Christer
Tackar.
Vi har fått en del snö här uppe senaste dagarna, härligt med en vit jul.

lasse sa...

Det var inte roligt att höra att du har skallebank. Men, ta det lugnt, så ska Du se att det fixar sig !

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Nu är jag hemma igen.
Här har snön vräkt ner i flera dagar, sen kom naturligtvis plustemperaturer och regn.
Snön försvann inte, men bil- och gångvägar blev åter igen till isgator.
Nu har vi -4 grader och mulet.
Typiskt att bli förkyld när man är ledig. Tror det är inbyggt i immunförsvaret att förkylning bryter ut när man kopplar av.
Krya på dig!!
Tror V10 och L5 slutar på ….MAN.

T sa...

Tjoff-Pang......Tjoff-Pang..... (Champagne-kork)....Tjoff-Pang:ar jag in

T sa...

vonkis: Starkt av dig att ändå ställa upp. Krya på dig!

T sa...

Nu snöar det i Helsingborg. Jag har tröttnat på alla bangers och andra smällare under kvällar och nätter här i Helsingborg. Och det är inte ens Nyårsafton ännu.

T sa...

Frugan gör hemmagjord müssli i ugnen, jag har plockat fram hembakade bullar till fikat. Mums. Nu gäller det att hålla smulorna borta från smartphone och tangentbord, om det går........

T sa...

...... men i detta fall är jag dock pessimist men jag ska göra mitt bästa.

Olle B sa...

T/ Du borde klara det. Du har ju haft lång träning och så har du fått många tips.

Unknown sa...

Morsning alla kryssare, nu gäller det årets sista melodikryss och ingen av oss har vunnit ännu, är det inte dags nu?
Till Vonkis säger jag, krya på dig till nyårsafton så du kan skåla in det nya året.

Janne sa...

God morgon från ett molnigt och omkring 0 grader i GBG.Krya på dig Vonkis.Jag brukar kurera mig med en äggtoddy och det funkar på mig.

T sa...

Före M_X idag lyssnar jag till BBC Radio Leeds för att få den där fina Leeds-känslan och pub-känslan. F*n vad jag längtar till England! Hjääääääääälp! Vilken tur att jag har Fuller's Old Winter Ale i kylskåpet om jag skulle få Englands-kramp.

Bettan sa...

Godmorgon!

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

V 1 Werner
L 2 Rudolf
V 8 Loa
L 6 Rea
V10 Dan
V 5 Andersson
L10 Det
L11 Är
V12 En
L 3 Ros
L 1 Wham
V 4 Py
L 4 Pinnochio
V13 Robbie
L 7 Oboe
L 9 Bob
V 9 Bach

Yvonne Persson sa...

God morgon :)Jobbigt att bli sjuk när man är ledig men du får krya på dig Vonkis




Vonkis sa...

lasse
Det känns bättre idag än det gjorde igår men den ligger där och lurar.

Olle B
Visst är det typiskt. Blir alltid förkyld när jag kommer till päronen.
ni hade ett riktigt busväder här om dagen hörde jag med inställda bussar vattenplaning.

T
God morgon. Jag gör mitt bästa, får se hur det går.

Smällare, bangers och fyrverkerier slipper en tack och lov när en är hos päronen. Här smälls det bara på själva nyårsafton.

Jo sa...

Morrn, morrn, från ett halvmulet Borås! Illa med skallebank, hoppas att det går över snart!
Här blir det rensning och röjning i förråd senare. Vi lär inte bli ensamma på återvinningen. Sambon får alltid ett smärre sammanbrott varje gång vi är där, folk brukar vara som galna!

Vonkis sa...

Åke Finn
Det är sannerligen dags nu.
Ska försöka kurera mig en väldans massa hela dagen.

Janne
Kör med ett specialte (rooibos, brännässla och timjan) som brukar hjälp rätt bra.

T
Det var tur det :-)

Bettan
God morgon!

Yvonne Persson
Verkligen typiskt, jag hade ju planerat att göra annat de här dagarna.

Christer sa...

Anderasson; ABBA

Christer sa...

Felstavning. ANDERSSON

Yvonne Persson sa...

Andersson Abba

Vonkis sa...

Jo
Återvinningscentraler kan verkligen plocka fram, intressanta, sidor hos folk.

Anonym sa...

Hej...
Krya på sig Vonkis!!!

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron ja det har kommit en del snö.-3,4 o sol. Sett en del pimplare på Ångermanälven

Unknown sa...

Gomorron
Martin här

Vonkis sa...

Anonym 10:10
Tackar

Kerstin Nilsson
Nu är det bara att hoppas att det utlovade snöblandade regnet håller sig borta.

Vonkis sa...

Martin Frotjold
god morgon på dig med.

Janne sa...

kan det vara Dan?

Yvonne Persson sa...

Missade frågan helt

Olle B sa...

Dan Hylander och Py Bäckman

lasse sa...

Är det inte Dan Hylander som skrivit texten ?

Yvonne Persson sa...

Tack Olle B

Kerstin Nilsson sa...

Det får inte komma . Krya på dig

Yvonne Persson sa...

Ni Se

T sa...

Martin Frotjold: Kul att ha dig med i krysset.

Yvonne Persson sa...

Nilsson Isaksson Uno

Unknown sa...

Tack tack

Jo sa...

Nilsson, Isaksson och Uno

Unknown sa...

T/
Hurgår det med kaffebryggaren, är den påsatt?

Christer sa...

BRA

Yvonne Persson sa...

Bra

Olle B sa...

********************************
V1/ ANDERSSON
L1/ ABBA
L2/ DAN
V6/ NI
L15/ SE
L5/ NILSSON
V14/ ISAKSSON
L13/ UNO
L12/ BRA


*** SPARA ***
********************************

Yvonne Persson sa...

Robin

Unknown sa...

En deppad man kommer in på baren och beställer en dubbel whiskey. Bartendern frågar honom vad som hänt, och mannen berättar att han kom hem och fann sin hustru i sängen med hans bästa vän.
- Vad gjorde du då? frågade bartendern.
- Jag sparkade ut henne från huset och bad henne dra dit pepparn växer, svarade mannen.
- Och vad gjorde du med din bästa vän?
- Jag tog ut honom i trädgården och sa "Stygg hund, sty-y-y-gg hund"!

Christer sa...

Robin

Olle B sa...

Det här vet jag inte vad det är men litar på Yvonne.

Melodikrysset V52, 30 december 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ ANDERSSON
V6/ NI
V7/
V8/
V10/
V11/ ROBIN
V14/ ISAKSSON

LODRÄTT
L1/ ABBA
L2/ DAN
L3/
L4/
L5/ NILSSON
L8/
L9/
L12/ BRA
L13/ UNO
L15/ SE

Yvonne Persson sa...

Det är Robin Hood Olle B

Olle B sa...

Yvonne/ Aha!

Yvonne Persson sa...

Kevin Costner spelar huvudrollen

Unknown sa...

Musik från filmen om Robin Hood

Christer sa...

Persson

Yvonne Persson sa...

Persson

Janne sa...

Persson

T sa...

Åke Finn: Ja, kaffebryggaren är påsatt, kaffet klart och jag tar påtår nu. De hembakade bullarna smakade gudomligt. Tack för omtanken! Du kan vara lugn.

Yvonne Persson sa...

Sanden

Anonym sa...

Sandén

Unknown sa...

T/
Själv bakade jag naniljbullar häromdagen, tig en sådan till kaffet nu, smakade bra.
Har bakat för att barnbarnen är här på besök från Göteborg, dom älskar mina bullar.

Ina sa...

Gott Nytt År och tack för all hjälp jag fått detta ÅR. På återseende. Hälsar ett Norrbotten som håller på att försvinna under ett snötäcke som är utan dess like

Vonkis sa...

Åke Finn
Ooo

Vonkis sa...

Ina
Ska vi skicka skottningshjälp?

Yvonne Persson sa...

Rea

Christer sa...

Chris REA

Bettan sa...

Chris Rea idag med

T sa...

Åke Finn: Låter gott. Fortsätt så.

Jo sa...

Rea

Unknown sa...

rea

Unknown sa...

Rygg mot rygg är den absolut sämsta låt som kommit fram under året, och den spelar man i radion minst två-tre ggr om dagen.

Vonkis sa...

Bettan
Ja, han var ju med förra lördagen med.

T sa...

Bettan: Just det !

Unknown sa...

Undrar om BERTIL och NEIL ska vara med idag? Neil Young hoppas jag på.

Unknown sa...

Såg i mitt förrförra inlägg att jag stavar som en med afasi, vet inte vad som hänt, har inte tagit någon snaps ännu idag.

Yvonne Persson sa...

Noll

Christer sa...

Noll

Bettan sa...

Chris rea spelades ofta här hemma förut, gubben gillade honom

Vonkis sa...

Åke Finn
Tog ett tag innan jag förstod vad naniljbullar var :-)

Olle B sa...

Hawaii Five-0

Unknown sa...

Jag kammade visst NOLL där. :-)

T sa...

Åke Finn: Jag förstod ändå.

Nu snöar det igen i Hbg.

Vonkis sa...

*spara*

Unknown sa...

Även en petermeter som jag... är faktiskt Noll ingen siffra. Men låt gå... för denna gången. :)

Ina sa...

Ja tack skicka skottningshjälp!

Christer sa...

MAX MARTIN

Bettan sa...

Max Martin

T sa...

Max Martin

T sa...

Martin Frotjold: Bra observerat om NOLL.

Unknown sa...

Åt fanders med alla gissningar!
Måste nu gå i terapi för att hitta tillbaka till spelplanen.

Yvonne Persson sa...

Min

Bettan sa...

Min hatt

Christer sa...

Min

Vonkis sa...

Kenth Andersson
vi får ta en terapirunda i gruppen på fb sedan.

Olle B sa...

Melodikrysset V52, 30 december 2017

VÅGRÄTT
V1/ ANDERSSON
V6/ NI
V7/ NOLL
V8/ MAX
V10/ PERSSON
V11/ ROBIN
V14/ ISAKSSON

LODRÄTT
L1/ ABBA
L2/ DAN
L3/ REA
L4/ SANDEN
L5/ NILSSON
L8/ MARTIN
L9/ MIN
L12/ BRA
L13/ UNO
L15/ SE

T sa...

Tack alla för det här året och GOTT NYTT ÅR!

Bettan sa...

Gott slut och gott nytt år! Årets första kryss missar jag då det är jobbhelg igen! Sörs om 2 veckor

Lena sa...

Tack för all hjälp. Gott nytt år

Annis sa...

Nja hörrni, angående siffror:
"Arabiska siffror är de talsymboler som används mest internationellt och i bland annat svenskan (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)."

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa lördag. Jag önskar er ett gott slut och ETT GOTT NYTT ÅR. Nu ner till hoddorna för att som vanligt lösa världsproblem. In till den stora staden vågar man sig ju inte på grund av alla våldtäkter, skjutningar och sprängningar. I så fall får man ta på sig "Malmökavajen" skyddsväst och skyddshjälm.

Unknown sa...

Gott Slut och Gott Nytt År
önskar
Martin J Frotjold
Göteborg

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs nästa år.

lasse sa...

Gott Nytt År alla kryssvänner !

Jo sa...

Gott slut och gott nytt år till alla löljisar, vi sörs nästa år! :)
(Och krya på dig Vonkis!)

Vonkis sa...

Tack för idag och för idag allihopa.
Ta det lugnt imorgon så sörs vi igen när 2017 blivit 2018.

Gott slut!

Janne sa...

Gott Nytt År alla vi sörs nästa kryss.

Annis sa...

Önskar värdinnan och övriga kryssvänner ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Tack för idag och jag ser fram emot krysdandet med er 2018.

Unknown sa...

Ja tack. Aldrig fel. Gott nytt!