lördag, februari 10, 2018

Melodikrysset vecka 6 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det blir en fullspäckad dag idag. Om lite mindre än en timme startar OS för Charlotte Kalla när det är dags för skiathlonen att avgöras. Känns lite nervöst för jag vill så gärna att det ska gå bra och det finns ju alla möjligheter för att det ska gå riktigt bra. Sedan blir det krysslösning och idag börjar krysset en timme senare kl. 11:00. Och ikväll då. Då blir det ju Melodifestivalen för hela slanten.

Dagens kryss då? Det ser inte jätteljust ut gällande chansen att få skriva in Py eller Bäckman i krysset men chansen finns i alla fall så jag håller tummarna.

Mambo no. 5 med Lou Bega. Den hade ju lite charm när den kom, nu känns den mest trött.

Alltså, När Björn Dixgård i Mando Diao sjunger Strövtåg i hembygden. Den rösten.

2012 tävlade David Lindgren i Melodifestivalen för första gången, i just Göteborg. Han tävlade med låten Shout It Out som skrevs av Fernando Fuentes och Tony Nilsson.

Det är Nino Rota som skrivit Kärlekstemat från Gudfadern.

Jeja Sundström sjöng Ulf Peder Olrogs Lördag i paradiset.

Nej, Wake me before you go-go fungerar inte riktigt på finska.
Sjöng de Spela dans i dans???

Men nog är det ganska slött att spela Håkan Hellström när man är i Göteborg.
och så det där eländet att folk tror att det ska klappas i takt bara för att man tycker att en låt är bra...

Den är så fin, Evert Taubes Nocturne (Sov på min arm) men i vanliga fall sover nog de flesta på en kudde.

Ett ord räcker för att en ska höra att det var Sten-Åke Cederhök som talade. Men nog är det något tragiskt över figurerna Albert och Herbert, som han gjorde tillsammans med Tomas von Brömsen.

On the road again blev På väg igen och Py blev på.

1980 inte bara tävlade Tomas Ledin i Melodifestivalen, han vann den dessutom med Just nu.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi endera redan ikväll under Melodifestivalen eller om en vecka då det kryssas från Ö-vik för Eldemannens del.

snabbgenomgången
V10 Lou
V15 Bega
L 5 Mando Diao
V 7 Tony
V 8 Nino
L 4 Rota
L 9 Olrog
V16 Go-Go
L 1 Håkan
V 1 Hellström
V13 Evert
V 6 Kudde
L 3 Sten
L12 Åke
V11 På
L14 Väg
L 2 Ledin


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

90 kommentarer:

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås@ Plötsligt händer det!
Kul med Kalla! Hon är faktiskt anställd på samma företag som jag är så jag kan nu säga att "min kollega är guldolympier!" :D ;)
Tur att du sa till att krysset börjar senare, det var jag inte med på!

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner! Idag i ett soligt Göteborg kommer självaste Eldemannen hit till Nordstan så att vi kan följa Melodikrysset live därifrån!

Jo sa...

Ska du vara på plats, Peter?

Jerker Fredriksson sa...

Morgon alla kryssarkompisar!, känns skönt att det kunde bli vinter även i södra landsändan också!, man uppskattar ljuset som det "vita" för med sig, underbart när solen skiner också: Jag längtar dock till våren i alla fall trots allt bekymmer med pollen och ökad trötthet men det kompenseras med värme och mer utrymme för fritidssysslor och skulle det även "glida" in en kryssarbricka till Motala så kan det inte börja bättre. Kryssa lugnt och hoppas någon vinner snart :)

Annis sa...

Godmorgon! Tyckte det lät för mycket sportprat för att bli melodikrysset nu kl 1å. Tack för upplysningen och att det börjar kl 11 idag, Det hade jag missat. Sörs om en timme igen.

Vonkis sa...

Jo
Sol i Borås och guld till Kalla, vad är det som händer!!! OCh grattis till guldet till jobbet, för självklart har du del i det :-)

Den senare starten hade jag också missat, sade Eldemannen något om det förra veckan? Det gjorde han säkert.

Peter Larsson
Hälsa Eldemannen från oss om du får möjlighet!

Jerker Fredriksson
Visst blir det lite ljusare när snön ligger kvar.
Det där med en vinst vore inte helt fel det heller.

Vonkis sa...

Annis
Det gör vi :-)

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall - 3 grader och molnfritt, solen skiner.
Fortfarande mycket snö. Se bild på FB-gruppen.

Vonkis sa...

Olle B
Det var en vacker bild du delade med oss.

Petra sa...

Godmorgon, ibland är det bra att krysset börjar senare, jag har hunnit städa badrummet och dammsuga.
Solen var framme men nu är det lite grått här i Partille.
Det ser ut att det kan bli lite skidåkning i helgen och veckan som kommer här i Göteborgstrakterna.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Jag har hållit mig till OS än så länge men ska ta tag i städandet efter krysset. Köket står överst på listan.

Bildtroll sa...

Morn, morn plötsligt har jag tid att vara med i direktsändning annars har jag löst i efterhand, men nu är jag här.

Vonkis sa...

Bildtroll
Kul att se dig här igen!

lasse sa...

God förmiddag !
I Gävle är det några grader kallt men uppehåll just nu.
Nu kör vi !!!

Olle B sa...

Tack Vonkis!
Det blir vackert när det är mycket snö och solen skiner

Bettan sa...

Bettan på plats

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 1 Sven-Erik
L 2 Magnusson
V 1 Sommarnatt
L 4 någonting
V 7 Annie
V 9 Ted
L10 Då
L 3 Alexander
V 8 Bensin
V 5 Engberg
V 6 En
V11 Idolerna

Vonkis sa...

lasse
Det gör vi!

Olle B
Det blir det verkligen men jag gissar att det är rätt vacker där annars också :-)

Vonkis sa...

Bettan
Bra!

Olle B sa...

Vonkis/
Du kan jämföra bilden med mitt omslagsfoto på FB

Bettan sa...

Nästa lördag är jag inte med, då är jag på jobbet

Annis sa...

Nu så... :-)

Jo sa...

Kalla är ju, precis som jag, anställd på ÅF men vi är ett par tusen medarbetare så jag har faktiskt bara träffat henne en gång. Men jag är ändå stolt över min kollega! 😊

Unknown sa...

Hojt, hojt, här kommer jag med igen, förkyld till tusen men överväldigad av Kallas olympiska guld,. Vilken kvinna!

Bettan sa...

Lou Bega

Jo sa...

Lou Bega

Olle B sa...

Bettan/
Då får våra kryssarvänner klara sig utan både dig och mig.
Själv ska vi fira min fru som fyller år.
Vi har hyrt in oss barn, barnbarn mm (16 pers), på Rånäs slott hela nästa helg.

Annis sa...

Kan inte denna, men om det är Lou Begå så blir det nog Mando Diao på L5 sen

Vonkis sa...

Jo
Tycker allt att det räknas :-)
Jag har en kollega som tagit medalj i sommar os för många år sedan och lite får jag sola mig i glansen. Jag menar, vi är ju kollegor nu :-)

Åke Finn
Att hon är!
Hoppas att du kryar på dig snart.

Jo sa...

Mando Diao

Vonkis sa...

Olle B
Oj, det verkar inte bli en liten fest det inte.
Hälsa grattis till frun.

Annis
Bra gissat!

Unknown sa...

Där kom dalarna med igen, nu fattas det bara att Skifs eller Moreus också kommer med.

Olle B sa...

Förhandsgissning på V16/ AC-DC

Jo sa...

Nu fastnar jag i spamfiltret igen, Vonkis. Har du begränsat antalet kommentarer? :)

Annis sa...

Åsdå göteborgarn Hellström på V1

Vonkis sa...

Jo
Jag fattar ingenting.
Det värsta är att jag inte kan göra något åt det där filtret. Det bara finns.

Vonkis sa...

Olle B
Googlade på slottet, vilket ställe!

Olle B sa...

Shout It Out är en sång från 2012 skriven av Fernando Fuentes och Tony Nilsson.

Jerker Fredriksson sa...

Tony

Olle B sa...

Vonkis/
Innan det blev hotell så ägde Stockholms kommun detta och då var det sinnessjukhus, filial till Beckomberga.
Min fru jobbade där en tid i köket.
Blir nog kul för henne att återse stället.

Anonym sa...

NINO ROTA

Olle B sa...

********************************
V10/ LOU
V15/ BEGA
L5/ MANDO-DIAO
V7/ TONY
V8/ NINO
L4/ ROTA


*** SPARA ***
********************************

Yvonne Persson sa...

Nu är jag äntligen på rätt.plats :D

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Sannerligen :-D

Vonkis sa...

Olle B
Kul, då har hon kanske lite information om stället som är svår att få annars :-)

Yvonne Persson sa...

Olrog

Jo sa...

Go-go

Yvonne Persson sa...

Go go

Petra sa...

Go Go

Olle B sa...

Melodikrysset V06, 10 februari 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/
V7/ TONY
V8/ NINO
V10/ LOU
V11/
V13/
V15/ BEGA
V16/ GO-GO

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/ ROTA
L5/ MANDO-DIAO
L9/ OLROG
L12/
L14/

Vonkis sa...

Sjöng de Spela dans i dans?
Det lät nästan så.

Yvonne Persson sa...

Jag är vissr mer vimsig än vanligt idag som var på fel blogg, men jag lovar att skärpa mig ha ha

Yvonne Persson sa...

Håkan Hellström

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Helt ok :-)

Unknown sa...

Blev tvungen stänga av radion, tål inte Hellström!

Yvonne Persson sa...

Så där ja nu snöar det igen. Har c:a 80cm nu

Bettan sa...

Åke då är vi 2

Petra sa...

Idag har jag blivit störd nästan hela tiden när frågorna kommer. Den här frågan kunde jag ändå få in svaret genom uteslutning.
Dottern tycker jag är fånig och menar att det kommer ju en repris efter programmet.

Yvonne Persson sa...

Åke Finn jag håller med dig

Unknown sa...

Bettan/
Jag tror det finns betydligt fler än vi två.

Vonkis sa...

Åke Finn
Då störde jag mig mer på att producenten tyckte att det var en bra idé att lägga in publikens försök att klappa i takt till låten.

Petra sa...

Här får jag inte stänga av. Äntligen något bra på radion enligt dottern

Olle B sa...

Kan det bli YLE på L12

Yvonne Persson sa...

Evert

Yvonne Persson sa...

Kudde

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Men snart kommer våren1

Petra Linusson
Mina nära och kära är hårt drillade i att om de är med mig under krysset då får man bara prata under musiken, absolut inte när Eldemannen pratar.

Petra sa...

Vonkis/ jag har försökt att säga till dem att när jag lyssnar på melodikrysset vill jag inte att de stör mig men de respekterar inte det, framförallt inte barnen.

Martin sa...

Snart Tomas Ledin

Jo sa...

Sten-Åke

Yvonne Persson sa...

Sten Åke

Vonkis sa...

Petra Linusson
Du får skicka dem på boot camp hos mig.

Martin sa...

Och kanske Stig vig

Yvonne Persson sa...

Petra Linusson:ska ni åka till Branäs i år också?

Petra sa...

Vonkis/ jag får göra det -:), fast det är inte så ofta dottern är uppe vid den här tiden ( det är hon som stör idag) sonen stänger ofta in sig på sitt rum och fullt upptagen med datorn -:)

Yvonne Persson sa...

På väg

Petra sa...

Yvonne/ Nej det blir ingen skidsemester för oss iår. Gubben har nytt jobb.Det är bara dottern som åker med några ungdomar från kyrkan men de skall till Gsunda bergen.
Jag får hålla till godo med lite längd på hemmaplan, under veckan som kommer ser det förhoppningsfullt ut vad gäller skidväder här i Partille.

Marita Wallin sa...

En chansning att vi avslutar med Tomas Ledin

Petra sa...

Det blir Tomas Ledin

Yvonne Persson sa...

Ledin

Olle B sa...

Melodikrysset V06, 10 februari 2018

VÅGRÄTT
V1/ HELLSTRÖM
V6/ KUDDE
V7/ TONY
V8/ NINO
V10/ LOU
V11/ PÅ
V13/ EVERT
V15/ BEGA
V16/ GO-GO

LODRÄTT
L1/ HÅKAN
L2/ LEDIN
L3/ STEN
L4/ ROTA
L5/ MANDO-DIAO
L9/ OLROG
L12/ ÅKE
L14/ VÄG

Yvonne Persson sa...

Tack för idag :)

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs om 2 veckor

Petra sa...

Tack för idag. Hörs nästa vecka

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs om 2 veckor!

Unknown sa...

Tack för den här gången, sörs nästa lördag igen, ha en bra helg alla kryssvänner. ⛷🎿

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Om ni vill så syns vi ikväll under Melodifestivalen.

Vonkis sa...

Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Petra: Bollebygd har ju öppnat nu, så dit kan ni ju åka! :)

Jo sa...

Tack för idag!

Anonym sa...

Jag var på plats!