lördag, februari 17, 2018

Melodikrysset vecka 7 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, nu är det sportlov i Norrköping! Kan väl säga att det är ett välbehövligt lov även om jag kommer att åka till jobbet en dag till veckan och städa undan lite grejer. Men det är till veckan det. Idag vankas både skidstafett (mitt i kryssandet) och Melodifestivalen, förutom då vår lilla kryssträff.

Hur ligger ni till sportlovsmässigt? Har ni haft eller ska ni ha?

2015 tävlade Hasse Andersson i Melodifestivalen med Guld och gröna skogar och gjorde succé. Förra året var han en av tre programledare och gjorde inte succé.

Det är väl Eva Rydberg och Östen Warnerbring som gömmer sig bakom Kurt och Majken och den fina hyllningen till Eslöv?

The worrying kind som The Ark vann med när de tävlade 2007, sjunger gjorde Ola Salo.

Blir så irriterad på de där icke-dubbelfrågorna som Eldemannen envisas med.

Först var det Magnus Uggls Jag mår illa och den följdes av ABBAs SOS.

Siw Malmkvist tävlade i Melodifestivalen 1988 med Det är kärlek, som för övrigt är skriven av bland andra Jonas Warnerbring, Östens son.

Your mother should know heter låten på engelska, den svenska titeln blev Din mamma hon minns.

Och nu är stafetten igång. Heja Sverige och heja Anna Haag!

Paul McCartney & Wings med Live and let die från Bond-filmen med samma namn.

Det blev ju skandal när Lotta Engberg vann Melodifestivalen med Fyra bugg och en coca-cola 1987. Reklam i svensk TV! Så titeln fick ändras till Boogaloo dansa rocknrolla.

I Sommaren är kort sjungs om att ha en glass i sin mun.

Nina Persson är sångerska i the Cardigans, gruppen med My favourite game.

Gillar Gipsy Kings musik, blir alltid på bar humör av den.

Amy tävlade i Melodifestivalen 2009 med It's my life.

Då var krysset löst och inklickat så nu blir det skidstafett. Heja Sverige!

Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


snabbgenomgången
L 2 Andersson
V 1 Warnerbring
L 4 Rydberg
L 5 Ola
V11 Ark
v 6 Illa
V14 SOS
L15 Siw
V 7 Din
V17 Hon
V18 Wings
V 9 Bugg
L10 Glass
L 3 Nina
V 8 Persson
V16 Gipsy
L12 Kings
V13 Amy

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

77 kommentarer:

Petra sa...

Godmorgon, idag ser det ut som att solen tänker komma fram. Lördag innebär för mig en lång löprunda efter melodikrysset och vad vore inte toppen om solen ville lysa på mig medan jag är ute.
Här är sportlovet slut. Sonen har suttit vid TV stort sätt hela lovet och kollat OS. Dottern har varit med konfagruppen och åkte skidor i Gsunda bergen.
Själv var jag ledig två dagar och målat taket i vårt kök, hall och badrum. Det blev stor skillnad, från mörkt furutak till ljust furutak.

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon. Sparar sportlovet til sommaren jag. Apropos OS ja det har blivit bra med medaljer før Norge. Så jag at superfornøyd. Tyvarr kan jag løse krysset till sammans med ar. Sveriges Radio har stengt P4 i webradion før att lysna utandør Sveriges granser. Hade jag varit hemma i min lagenhet kunde jag lysna på FM. Kan lysna i efterhand nar det lags ut efter sanding i 30-dagarsarkivet.

Vi hørs i kvall då mellon drar i gång från Malmø!

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen täckt av ljusgrå moln + 4 C. Ja väljer att lösa krysset hemifrån i stället för att åka in till stadens centrum (Malmö) och lösa det på Gustaf Adolfs torg. Melodifestivalen har jag slutat följa då jag tycker att låtarna numera är dåliga. Den borde lägga ner den eller sända den i Barnkanalen.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Vilken lycka att lyckas pricka in OS under lovet, jag är glad att sista veckan är kvar nu, det har varit omöjligt att hänga med den här veckan :-)

Tänk vad lite färg kan göra, skulle vilja måla lite här också.

Kjell Sigbjørn
Det ska gå att lyssna en timme efter sändning, de får inte sända utomlands under OS.

När vi tog två medaljer här om dagen frågade en av mina elever om inte Sverige är den bästa idrottsnationen. Då informerade jag hen att samma dag hade Norge tagit fem (!) medaljer. Kan säga att hen blev väldigt imponerad.

Hörs ikväll!

Christer
Så barnen ska dras med det du tycker är dåligt? :-)
Förra lördagen var det inte något att hurra för, jag hoppas verkligen att kvällens bidrag är bättre.

Anonym sa...

Idag löser jag krysset hemma som vanligt.
Förra lördagen var jag i Nordstan Göteborg
och löste krysset.
Träffande och hälsade på Eldermannen.

Christer sa...

Vonkis: Jag menade inte så. Nivån på låtarna är så låg så att den borde platsa i den kanalen i stället. Som väl är så har vi olika åsikter både bland barn och vuxna.

Unknown sa...

God morgon eller kanske förmiddag på er alla kryzzare. Här i dalarna är det dags för snöskottning efter krysset i sedvanlig ordning.
Det verkar som snön aldrig tar slut den här vintern. Men det är ganska skönt att gå ut och skotta när det är nyfallen och sådan där fjunig jättelätt snö. Man får både motion och massor av frisk luft.
För övrigt så går det alldeles utmärkt i OS, speciellt för våra damer som verkligen visar klorna. Hoppas det fortsätter så även nästa vecka.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis : ja i torsdags tog vi hela 6 medaljer. Hoppas att Sverige också får flere medaljer, det førtjenar dom.

Ja vet jag kan på krysset strax efter krysset ferdig. Fast det blir vel OS først.

Anonym sa...

Undrar vad L14 blir?

Vonkis sa...

Anonym 9:36
Hälsade du från oss?

Christer
Jag bara skojade lite med dig :-)
Visst är det många låtar som inte skulle vara i närheten att spelas offentligt om det inte vore dör Melodifestivalen. Typ allt som Anna Book ställt upp med senaste gångerna.

Åke Finn
Min morbror skottade taket på sommarstugan igår, det vore intressant att veta hur många ton de tog ner.

Kvinnorna har verkligen glatt så här långt. Extra roligt är det när "doldisar" kliver fram och presterar över förväntan.

Kjell Sigbjørn
Några till ska vi nog lyckas ta men till Norges skörd är det lååång.

Vonkis sa...

Vid 10:30 kan det bli lite snårigt med kryssandet, då sätter ju kvinnornas skidstafett igång. Kommer ni att titta/lyssna?

Janne sa...

god morgon från ett skpligt väder i GBG

Vonkis sa...

Anonym 9:51
Menar du V14?
Kanske e.m.d eller r.e.m?

Vonkis sa...

Janne
God morgon!

Vonkis sa...

Både Olle B och Bettan är på annat håll idag, någon annan som kan sammanställa i paus och i slutet?

Janne sa...

förra krysset i Nordstan var ljudet en katastrof när man hamnade en bit bak så jag fick åka hem och lösa det.

Vonkis sa...

V1
V6
V7
V8
V9
V11
V13
V14
V16
V17
V18

L2
L3
L4
L5
L10
L12
L15

Tror jag fått med alla kryssadresser.

Vonkis sa...

Janne
Tråkigt att du inte kunde stanna kvar.

Christer sa...

Andersson

Petra sa...

Andersson

Kerstin Nilsson sa...

Morrn här snöar det varje dag . Vilken fin hund jag hämtade i Lördags :) så kärleksfull, men busig. Han är 3år, och har blivit valp på nytt. Ska säga att det är spring i de höga benen, just nu tuggar han på allt. Han har ju varit ien hundgård i 1 1/2 år, bara rastats i rastgård. Jag känner mig lyckligt lottad

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Han känner det säkert som att han har kommit till paradiset :-)

Janne sa...

det var många som klagade men ljudteknikerna brydde sig inte.

Kerstin Nilsson sa...

Det känns så, han släpper mig inte en sekund

Christer sa...

Warnerbring och Rydberg

Unknown sa...

Warnerbring Rydberg

Unknown sa...

V 14 SOS är min vågade gissning.

Anonym sa...

Det var inget fel på ljudet där jag var i Nordstan

Vonkis sa...

Åke Finn
Ja, det är rätt troligt det med. Det har ju gått någon vecka sedan ABBA var med senast.

Christer sa...

OLA och ARX

Petra sa...

ola, ark

Janne sa...

anonym du var förmodligen långt fram men längst bak och uppe på fiken var det en katastrof.

Christer sa...

Felstavade ARK skall det vara

Unknown sa...

Ett minne gällande Östen Warnerbring. I en radiointervju fick han frågan Vad är det värsta du vet? När någon fiser i en hiss svarade han. :-)

Christer sa...

Illa

Petra sa...

Illa
14 blir säkert sos

Christer sa...

SOS

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Ha ha

Petra sa...

siv

Marita Wallin sa...

L 15 Siv

Christer sa...

Siw

Unknown sa...

V 8 Edvard Persson, åter en vågad gissning.

Vonkis sa...

Det är kärlek, skriven av Östen Warnerbrings son, Jonas.

Unknown sa...

Hmmmm Siwan får inte plats ju...

Anonym sa...

DIN mamma HON minns

Janne sa...

nu har dam stafetten börjat i TV5 hoppas vi tar medalj.

Vonkis sa...

Janne
Jag är lite nervös faktiskt.

Annis sa...

Halloj vänner! Jag är på plats men teknikstrulat så mina kommentarer har hittills uteblivit. En liten anekdot ang The Arks låt; för mig är den alltid "upphopp och kullerbytta" pga den då 10-åriga dottern hade den låten på en gymnastiktävling, och alltid när hon övade sa hon högt "upphopp och kullerbytta" för att hålla rätt takt :-) Nu är hon 20 och kom hem 04.30 i morse efter fredagspartajande...

Unknown sa...

Apropå historier:

Pappan hade bjudit sin chef med hem på middag. Hans sexårige son tittar förvånad på sin tallrik och säger:
Mamma, det är ju fisk.
Javisst, svarar mamman.
Men pappa sa ju att vi skulle ha en fårskalle till middag.

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha ha

Christer sa...

Wings

Anonym sa...

WINGS

Unknown sa...

Wings

Christer sa...

Bugg

Petra sa...

bugg

Petra sa...

glass

Anonym sa...

BUGG GLASS

Unknown sa...

Glass

Christer sa...

Nina Persson

Anonym sa...

NINA PERSSON

Petra sa...

nina persson

Janne sa...

Hagg hänger inte med varför fick hon vara med?

Anonym sa...

V16+L12 = GYPSY KINGS ?

Vonkis sa...

Janne
Det kan man fråga sig.

Annis sa...

Javisst, såklart det blir!

Vonkis sa...

Janne
Men nu är det dags för växling.

Petra sa...

Gipsy kings

Christer sa...

GIPSY KINGS

Unknown sa...

Gissar på Amy som avslutning.

Anonym sa...

L13 ANY ?

Janne sa...

nu åker Kalla hoppas hon tar in mycket av tiden.

Christer sa...

Amy

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag onkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa lördag! Nu blir det en cykelfärd ner till hoddorna för kaffe och lösning av världsproblem.

Unknown sa...

Tack till värdinnan och alla övriga deltagare, sörs nästa lördag igen.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Annis sa...

Tack för idag. Nu blir det stafettspänning!!

Janne sa...

Kalla är otrolig men Grips laguttagning begriper jag inte