onsdag, juni 23, 2021

Den fyrahundrafemtioåttonde dagen: Årets första

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundrafemtioåtta i isolering. Första jobbdagen på skolan är avklarad. Jag höll mig mest för mig själv, även om jag så klart pratade med några av kollegorna som var på plats men eftersom skolterminen är slut var det inte så många på plats.

På förmiddagen satt jag med kuratorn och arbetade med likabehandlingsplanen och vet ni vad. Det bjöds på jordgubbar, glass och after eight i personalrummet men jag vågade mig inte dit så då tog kuratorn med sig lite upp till mig. Säsongens första jordgubbar för min del och oj så gott det var.

Efter lunchen, som jag precis insåg att jag aldrig åt, höll jag mig i arbetsrummet. körde några papper i tuggen, fixade mapparna till våra blivande fyror, mejlade och sådana saker. 

Det var skönt att få en liten mjukstart på plats utan en massa människor omkring mig. Jag märker ändå att jag hela tiden registrerar vilka som rör sig i närheten av mig. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Innan någon fråga, jag räknar mig som varandes i isolering tills den andra dosen ger full effekt.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag förstår! Jag gjorde likaledes, höll mig på avstånd från alla. Nu har jag slappnat av lite mer - men tyckte det var jättejobbigt att storhandla på Willys ikväll. Tänkte att de flesta säkert var hemma och tittade på fotboll, men - de var på Willys.
En väktare strosade omkring, det var premiär för mig att se Willys under bevakning. Undrade just om de förväntade sig bråk om den sista saltgurkan, eller kaos vid grillköttet...

Det jag absolut inte förstår är varför så många måste handla mat i par eller tregrupper. Oftast skjuter maken vagnen och scannar och kvinnan plockar från hyllorna. I kompisgrupper står alla tre och diskuterar köttbiten och blockerar så jag hinner lyssna och se medan jag väntar. Många tyskar var det ikväll.

Vonkis sa...

Bloggblad
Rickard som handlar åt mig tänkte likadant och i Norrköping hade det varit ganska tomt på folk.

När det kommer till grillning kan ju folk bli fullkomligt skogstokiga så du är nog inte ute och cyklar gällande köttet. Det där med saltgurkor har jag däremot aldrig förstått mig på ...

Jag har inte heller förstått det där med att handla i grupp, speciellt inte nu när vi till och med uppmanas att inte göra det. Men folk gör som de vill, det har om inte annat blivit väldigt tydligt den här tiden.

När vaccinet nått full effekt ska jag ge mig på att handla på egenhand men det känns lite läskrigt, speciellt med tanke på alla handlingsgrupper.

Bloggblad sa...

Förmiddagar, strax före lunch, då brukar det vara lugnt från tisdag till torsdag.Om det inte är en mathelg i antågande ... då är det kaos hela dagarna före. På måndagen handlar alla som ätit ur skåpen under helgen.
Runt 18 en lördagskväll är bra. Senare kommer ungdomsgängen.

Vonkis sa...

Bloggblad
Jägarns vilken koll du har!

Anni sa...

En föraning av livet utanför isoleringen, det låter faktiskt riktigt härligt. Klokt att hålla isoleringen och inte kasta sig ut i andras famn <3

Vonkis sa...

Anni
Det var en lagom start, det hade nog varit väl tufft och ovant att komma till en fullbemannad arbetsplats efter så lång tid hemma. Till veckan ska jag testa att handla själv, det kan bli intressant.