lördag, juni 12, 2021

Melodikrysset vecka 23 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. jag hoppas ni som har firat skolavslutningar och studentexamen har kunnat fira på ett bra sätt, vädret verkar i alla fall ha varit strålande över hela Sverige i veckan som var. Idag är jag med och löser live igen och det är ju helt klart bästa sättet att lösa Melodikrysset. Vet ni förresten att även P3 har ett musikbaserat kryss nu? P3 Krysset som sänds på söndagar. Jag ska nog lyssna och lösa imorgon.

Vinst igen till Norrköping men det var inte min tur den här gången heller.

Anni-Frid Lyngstad, känd som ABBA-Frida, med Även en blomma.

En litet potpurri av Paul Simon och Art Garfunkel, men behöver man slöa ner den bara för att det är ett dansband som tolkar?

Han står på sin post.

Ja det var några år där i Melodifestivalen som det alltid var med ett bidrag som väldigt tydligt vände sig till barnen. Det har varit Samir och Viktor och så då Sean Banan som 2013 slutade sexa med Cobacabanana.

Jules Sylvain Köp hjärtan om kärlek över telefon, då man kan behöva namnanropa.

Den mörka och karaktäristiska stämman som sjunger Take this waltz tillhör Leonard Cohen. 

Idde Schultz (syster till Irma) med sommarhiten Fiskarna i havet. Är inte Staffan Hellstrand lite för bortglömd som låtskrivare?

Höstvisa eller Skynda att älska som Tove Jansson skrev tillsammans med Erna Tauro.

Den sjungande nunnan med Dominique.

Den romerska kärleksguden med sina pilar heter (eller hette?) Amor.

Hello. Musik från den väldigt roliga musikalen Book of Mormon, som jag såg i Stockholm tillsammans med Den ömma modern och Systerdottern våren 2018.

2011 tävlade Sebastian, känd från Idol i Melodifestivalen för andra gången. Tyvärr tog han sig inte till final med No one else could.

Det var dagens kryss det. Imorgon ska jag testa P3 Krysset men nu ska det packas matsäck till odlingslotten.

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
V10 Frida
L 5 Simon
L11 Art
V13 Post
v 7 Sean Banan
V 1 Sylvain
L 4 Namnanrop
L 2 Leonard
V 8 Idde
L 9 Erna
V12 Nunna
L 3 Amor
V 6 Book of mormon
L 1 Sebastian

90 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag. Idag är allt som vanligt igen. Tack för er omtanke! Här på/i Limhamn skiner solen på en halvklar himmel och termometern visar + 17 C. Vattentemperaturen är + 18 C.
Efter krysset skall jag buteljera 25 liter hemmmagjord fläderblomssaft och köra ut det till mitt äldsta barnbarn i Staffanstorp.

Kjell Sigbjørn sa...

Hej och God morgon
Efter en vecka med härlig sommarvärme, är det i dag svalare efter nattens regn +10,2 uppehållsväder är det i allafall.

lasse sa...

God morgon !
Från ett regnigt Gävle kommer här en hälsning. Efter en kort prommis är vi nu redo för ett nytt MX.

Anders sa...

God Morgon ! Nyss slupat i sig kaffet och är nu redo för lite knep & knåp

Lena sa...

Morrn från ett 14 gradig tokregnig Luleå. Hade skolavslutning i går med strålande 25 grader. Vi har haft fantastiskt väder hela början av Juni. Fast bönderna är nog nöjda över dagens regn 😅

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett mulet 🌤 Björkhagen

Vonkis sa...

Christer
Vad glad jag blir att du mår bättre och orkar lösa krysset med oss idag.
It's the season of fläderblomssaft :-)

Kjell Sigbjørn
Jag tror att det föll någon enstaka droppe här i natt, det är betydligt svalare och skönare nu i alla fall.

lasse
Hur läng blir morgonpromenaderna med vovven?

Anders
Ja då är det bara att köra på :-)

Bettan sa...

God förmiddag! Idag är det mulet och 18 grader, skönt nu kan man andas...idag blir det städning och tvätta för på fredag kommer pappa hit och ska bo hos mig en vecka! Jag kommer vara med 4 lördagar fram över

Annis sa...

God morgon MX-vänner!
Fantastisk fin kryssmorgon när Christer är tillbaka och mår bra, värdinnan själv är med live igen och nyheten om P3 kryss på söndag var kul att höra!
Idag kan jag inte ens hoppas på att vinna något från Eldemannen, för jag insåg just att jag glömde skicka in förra krysset.

Bettan sa...

Förra veckans svar:
L 6 Systrar
V11 Emigrerar
L11 En
L12 Ida
L 5 Marie
L 9 Höga
L 1 Friends
V 4 Rembrandts
L 2 Bach
L 3 Eddie
V 7 Eurythmics
V 8 Deer hunter
V10 Är

Vonkis sa...

Lena
Skönt att ni slapp regnet på skolavslutningen i alla fall :-)

Anna Wärn
Chans på åska?

Vonkis sa...

Bettan
Ska det städas är det ju extra skönt att det inte är tokvarmt. Härligt med besök :-)

Annis
Ibland står de positiva nyheterna som spön i backen :-)
Det där med att missa klicka in krysset har jag också lyckats med någon gång. Kändes snopet när jag insåg missen.

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt och blåsigt Stråvalla.
Skolavslutningen blev bra i torsdags trots omständigheterna. Barnens föräldrar hade ordnat med fika trots att de inte fick vara med.
Nu är det bara tre arbetsdagar kvar sedan blir det välbehövlig semester.

Christer sa...

FRIDA

Petra sa...

Och igår fick jag första dosen av vaccinet.

Anna Wärn sa...

Vonkis
Kanske det kommer lite åska , det behövs för det är ganska tryckande värme. Men det gör inte så mycket. Håller på att sy nya gardiner.

Anders sa...

V-10= FRIDA

Stina sa...

Frida

Anna Wärn sa...

Frida

Kjell Sigbjørn sa...

FRIDA

Bettan sa...

Petra: På Onsdag tar jag 2:a sprutan efter 15 veckors väntan

lasse sa...

Vonkis: Det brukar ta 15-20 minuter, men idag blev det en dryg 5 minuters i regnet.

Anonym sa...

Gomorron från det blåsigt men soligt Boxholm, tänkte gjuta lite idag då det inte är så himla varmt.
Ha det gött/Brittis

Christer sa...

L 5 SIMON

Bettan sa...

L5/ Simon L11/ Art

Anders sa...

L-5= SIMON
L-11= ART

Anna Wärn sa...

Simon & Art

Vonkis sa...

Petra
Nästa år ska vi väl kunna ha avslutning med deltagande från vårdnadshavarna, hoppas jag i alla fall. Härligt med sprutan!

Anna Värn
Behövs och behövs, det är ju underbart när det åskar :-)

Anders sa...

V-13= POST

Unknown sa...

Vakt

Christer sa...

SEAN BANAN

Anders sa...

V-7= SEAN BANAN

Stina sa...

Sean Banan

Anna Wärn sa...

Sean banan

Kjell Sigbjørn sa...

SEAN BANAN

Jos Pouwels sa...

Vakt eller post?

Anders sa...

V-1=
L-4= NAMNANROP

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kjell Sigbjørn sa...

SYLVAIN
NAMNANROP

Christer sa...

V 1 Jules SYLVAIN

Christer sa...

LEONARD Cohen

Bettan sa...

Halvtid:
V1/ Sylvain
V6/
V7/ Sean-Banan
V8/
V10/ Frida
V12/
V13/ Post

L1/
L2/ Leonard
L3/
L4/ Namnanrop
L5/ Simon
L9/
L11/ Art

Anna Wärn sa...

Leonard

Stina sa...

Leonard Cohen

Anders sa...

L-2= LEONARD

Kjell Sigbjørn sa...

LEONARD Cohen

Anna Wärn sa...

V1 J Syvain

Anna Wärn sa...

Det ska vara Sylvain

Vonkis sa...

lasse
Det fungerade alltså inte att gå slalom mellan regndropparna idag.

Brittis
Vad är det du gjuter?

Christer sa...

IDDE Schultz

Anders sa...

V-8= IDDE

Anna Wärn sa...

V8 ?

Stina sa...

Idde

Anonym sa...

Just nu ska jag ge mig på en urna med kvinnohuvud idag,men den är tung så jag får nog be gubben om skakhjälp/Brittis

Lena sa...

Tack för L4 och V1 👍

Kjell Sigbjørn sa...

Tror om V6 blir BOOK OF MORMON ?

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det vore roligt! Jag såg den med Den ömma modern och systerdottern i Stockholm för något år sedan. Den var riktigt rolig.

Vonkis sa...

Brittis
Oj, det låter avancerat!

Anders sa...

V-6= (gissar) BOOK OF MORMOON

Christer sa...

ERNA Tauro

Stina sa...

Erna

Anders sa...

L-9= ERNA

Anna Wärn sa...

Erna

Anders sa...

V-12= NUNNA

Christer sa...

NUNNA

Vonkis sa...

Sebastian på lodrätt ett va.

Anna Wärn sa...

Nunna

Vonkis sa...

*spara*

Anna Wärn sa...

Vonkis verkar troligt

Christer sa...

AMOR

Anna Wärn sa...

Amor

Anders sa...

L-3= AMOR

Anders sa...

V-6= the BOOK OF MORMON

Anna Wärn sa...

Book of mormon

Anonym sa...

Nejdå, jag har en form👍/Brittis

Christer sa...

Rätt gissat Anders: BOOK OF MORMON

Kjell Sigbjørn sa...

Jag fick rätt det blev
BOOK OF MORMON

Christer sa...

SEBASTIAN, rätt gissat Vonkis

Stina sa...

Sebastian Karlsson är det. Kom för övrigt 2a i idolfinalen 2005. Agnes vann.

Bettan sa...

Dagens kryss:
V1/ Sylvain
V6/ Book Of Mormon
V7/ Sean-Banan
V8/ Idde
V10/ Frida
V12/ Nunna
V13/ Post

L1/ Sebastian
L2/ Leonard
L3/ Amor
L4/ Namnanrop
L5/ Simon
L9/ Erna
L11/ Art

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er.

Bettan sa...

Sörs nästa Lördag

Christer sa...

TACK för idag! Vi sörs nästa lördag!

Anna Wärn sa...

Hej och tack för mig. Fick ihop det med er hjälp.🙂

Petra sa...

Tack för idag. Var rätt lätt idag med. Ha en fortsatt fin lördag.

Anders sa...

Tack för idag , sköt om er nu så hörs vi nästa kryss.
Ska modifiera hundburen idag så den passar bilen.

lasse sa...

En ny vecka väntar innan ett nytt X. Sköt om Er ytterligare en vecka !

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag
TREVLIG HELG på är alla

Stina sa...

Trevlig helg alla. Vi har 8 årig bröllopsdag i morgon. Vet ej hur vi ska fira det.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.