lördag, juni 19, 2021

Melodikrysset vecka 24 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Igår slogs det värmerekord i Norrköping. Aldrig tidigare har det varit så varmt som 33,3 grader i juni. Det ska bli nästan lika varmt idag. Håll er i skuggan, se till att dricka mycket och hjälp dina äldra att hålla sig sval. Om du ska gå ut, smörj in dig ordentligt med hög faktortäck så mycket av huden som möjligt med kläder eller varför inte använda ett paraply, de skyddar mot mer än regn.

Annars då? Jo jag sitter och funderar på vad lodrätt 4 och vågrätt sju kan tänkas bli men kommer inte på något  bra. Det saknas en bokstav för mister T.

Nähä, vinst till Norrköping igen men inte till mig den här gången heller...

 Galenskaparna och After shaves hyllning till alpinisten Bengt Erik Grahn med melodin från Village peoples Y.M.C.A.

Först blev det Födelsedagsvals till Mona med Benny Andersson och hans orkester.

En rätt skön bossaversion av Tomorrow från musikalen Annie. Den hade Eldemannen gärna fått spela lite längre.

Det blir inte mycket bättre än när man en varm lördagsmorgon får lyssna på M.A Numminens version av Lena Ph:s Det gör ont. Det är för fasen 13 år sedan jag såg honom på Skulefestivalen!

Jaha ja, då var det dags för klassisk musik igen då. Enligt mina fantastiska medkryssare var det Claude Debussys Clair de lune som spelades så då skriver vi in månsken då.

Lite Sonja Aldén på det då med Sommaren för längesedan.

Måste säga att jag än så länge godkänner Eldemannens musikillustrationer i det här krysset. Jag menar, M A Numminen, bossa-Annie och nu David Bowie med Young Americans.

Doris Day med Que sera sera från Alfred Hitchcocks Mannen som visste för mycket.

Bond-musik signerad John Barry.

Välkommen in med Veronica Maggio, eller Veronic a, som Eldemannen vill ha det till, eller ska vi inte bry oss om det där bindestrecket från Y.M.C.A längre?

Där går en dans på Sunnanö, där dansar Rönnerdahl
Med lilla Eva Liljebäck på pensionatets bal
Och genom fönstren strömmar in, från skärgårdsnatten sval
Doft av syrener och jasmin i pensionatets sal
Doft av syrener och jasmin i pensionatets sal

Det svänger fortsatt i dagen kryss, med Elton John som sjunger Sad songs (say so much).

Blev det fel på ordningen eller hörde jag fel? Först var det i alla fall musik från Hamilton och sedan blev det temat till filmerna om Martin Beck.

Hörni, det var det krysset det. Tack alla som var med här idag. Ta nu hand om er i värmen (eller kylan ni som har det lite svalare). Nu ska jag parkera framför fläkten i väntan på behagligare kvällstemperatur så det kan bli en sväng till odlingslotten. Vi sörs igen nästa lördag!

snabbgenomgången
L 4 YMCA
V 6 Mona
L 9 Annie
L14 M A
V15 Lena
V14 Månsken
V 1 Debussy
L 3 Sonja
V10 Alden
L 1 David
V 8 Day
L 2 Barry
V 7 Veronica
V13 En
V12 Elton
L 5 Hamilton
L11 Beck

108 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn skiner solen från en av vita moln halvtäckt himmel. Termometern visar + 24 C och badtemperaturen i sundet är + 20 C.

Vonkis sa...

Christer
Med de temperaturerna kan till och med jag tänka mig att ta ett dopp.

lasse sa...

Godmorgon !
Solen lyser även här och gissa vad jag ska göra nu ?
Jag måste ut och gå !

Vonkis sa...

lasse
Idag slipper du ducka för regnet i alla fall :-)

Anonym sa...

Godmorgon

Lena sa...

Morrn från ett halvmulet Luleå, blygsamma 18 grader visar termometrn. Hur som haver så är det sommarlov nu. I augusti väntar en ny tjänst på gymnasiet 🤪👍

Vonkis sa...

Anonym
God morgon.

Vonkis sa...

Lena
Grattis till den nya tjänsten!
18 grader låter alldeles lagom enligt mig, men smaken är ju som röven.

Klöven.

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon 🤗
Här är det inte nån värme. +10 rätt skönt ändå nu på morgonen. Solen tittar just nu fram också.

Petra sa...

Godmorgon, här i Stråvalla är det varmt. Jag och dottern har tagit oss ett morgondopp i havet.
Bra start på semester får jag säga.

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V10 Frida
L 5 Simon
L11 Art
V13 Post
v 7 Sean Banan
V 1 Sylvain
L 4 Namnanrop
L 2 Leonard
V 8 Idde
L 9 Erna
V12 Nunna
L 3 Amor
V 6 Book of mormon
L 1 Sebastian

Anders sa...

hej hopp nu står kaffe muggen framför mig och jag är redo...

lasse sa...

Nu är jag redo igen !

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
En rätt ok morgontemperatur :-)

Petra
Ja det lät inte alls fel!

Bettan
Härligt att du sköter sammanfattandet idag :-)

Anders
Då är det bara att vi sätter igång dä!

Vonkis sa...

lasse
Toppen!

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett regnigt Höljes

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Jag gissar att regnet är välbehövligt.

Yvonne Persson sa...

Oh ja det har varit jättetorrt så det är välkommet

Christer sa...

YMCA

Anders sa...

L-4= Y.M.C.A

Yvonne Persson sa...

YMCA

Kjell Sigbjørn sa...

Y-M-C-A
Villige People sin låt

Yvonne Persson sa...

Mona

Christer sa...

MONA

Chrille sa...

Ingemar Stenmarks idol och förebild blev omsjungen.

Bettan sa...

L9/ Annie???

Kjell Sigbjørn sa...

Födelsevals till MONA

Vonkis sa...

Chrille
👍

Bettan
Det verkar så :-)

Yvonne Persson sa...

Annie

Kjell Sigbjørn sa...

Annie

Anders sa...

V-6= MONA
L-9= ANNIE

Christer sa...

M.A.; LENA

Yvonne Persson sa...

MA

Yvonne Persson sa...

Lena

Anders sa...

L-14= M.A.
V-15= LENA

Stina sa...

God morgon från Lidköping. Har i veckan fått 1a dos vaccin. Skönt att man fick tid efter 1 månads letande tid.

lasse sa...

V 14: MADONNA ?

Stina sa...

M.A Lena

Kjell Sigbjørn sa...

M-A
LENA (Philipsson)

Yvonne Persson sa...

Debussy

Yvonne Persson sa...

Månsken

Christer sa...

DEBUSSY; MÅNSKEN

Anders sa...

V-14= MÅNSKEN
V-1= DEBUSSY

Christer sa...

Melodin heter Clair de Lune

Christer sa...

SONJA ALDEN

Yvonne Persson sa...

Sonja Alden

Anders sa...

L-3= SONJA
V-10= ALDEN

Christer sa...

V7 Veronica????

Stina sa...

Sonja Aldén

lasse sa...

Christer : V 7 är ju bara 7 bokstäver

Christer sa...

DAVID Bowie

Yvonne Persson sa...

David

Anders sa...

L-1= DAVID (Bowie)

Christer sa...

Lasse: Det är ett vinkelord

Kjell Sigbjørn sa...

Lasse,
Det är 8 - det sitter en pil i ruta nr. 7

Anders sa...

Christer menar du Maggio på 7:an Våg

Gunilla sa...

8 bokstäver

lasse sa...

I min mobil finns ingen vinkelslip !

lasse sa...

pil ska det vara !

Vonkis sa...

Stina
Grattis!
Jag får den andra dosen på måndag så om några veckor kommer päronen ner! Har inte träffat dem sedan julen 2019.

Bettan sa...

Halvtid:
V1/ Debussy
V6/ Mona
V7/
V8/
V10/ Alden
V12/
V13/
V14/ Månsken
V15/ Lena

L1/ David
L2/
L3/ Sonja
L4/ YMCA
L5/
L9/ Annie
L11/
L14/ MA

Vonkis sa...

Om Eldemannen vill att vi stavar namnet Veronic a så ... :-)

Bettan sa...

I Onsdags blev jag färdig vaccinerad, 15 Veckor mellan sprutorna

Anders sa...

Vonkis: Här får man andra dosen 29/6 ska bli skönt att ha det gjort

Wolger sa...

Day

Christer sa...

Doris DAY

Anders sa...

V-8= DAY (Doris)

Stina sa...

Doris Day

Christer sa...

Lasse: Jag nämner inget efternamn utan gissar bara på att det blir Veronica

Kjell Sigbjørn sa...

Doris DAY

Christer sa...

Vad gäller vaccineringen så fick jag min andra för tre veckor sedan.

Stina sa...

Tack

Wolger sa...

Barry

Christer sa...

John BARRY

Anders sa...

L-2= BARRY (John)

Yvonne Persson sa...

Jag fick min andra dos den 10:e juni så det känns skönt att vara klar

Lena sa...

Tack för Barry 👍

Lena sa...

Jag fick också min andra den 10/6 👏

Vonkis sa...

Bettan
Oj, det var länge mellan doserna. Jag fick den första dosen 11 maj.

Anders
Sannerligen skönt.

Yvonne Persson sa...

Veronica

Christer sa...

VERONICA

Petra sa...

I min kryss ruta på V7 finns inte heller någon pil.

Anders sa...

V-7= VERONICA (Maggio) bra gissat Christer

Mattias sa...

VERONIC-A (varför konstruera krysset så?)

Bettan sa...

Vonkis: Fick första sprutan 3/3 och fick Astras vaccin, sen va vi tvugna att vänta 15 v för att få ett annat vaccin! Fick phizers andra dos

Vonkis sa...

Mattias
Det undrar jag med.

Bettan
Aha. Då förstår jag.

Anders sa...

V-13= det går EN dans på sunnan vind

Yvonne Persson sa...

En

Christer sa...

Det går EN dans på Sunnanö

Vonkis sa...

*spara*

Yvonne Persson sa...

Elton

Christer sa...

ELTON John

Wolger sa...

Elton

Anders sa...

V-12= ELTON (john)

Stina sa...

Elton

Anders sa...

L-11= BECK
L-%= HAMILTON

Vonkis sa...

Anders
Snyggt!

Yvonne Persson sa...

Tack Anders

Bettan sa...

Dagens kryss:
V1/ Debussy
V6/ Mona
V7/ Veronica
V8/ Day
V10/ Alden
V12/ Elton
V13/ En
V14/ Månsken
V15/ Lena

L1/ David
L2/ Barry
L3/ Sonja
L4/ YMCA
L5/ Hamilton
L9/ Annie
L11/ Beck
L14/ MA

Yvonne Persson sa...

Tack för idag. Trevlig midsommar🙂

Anders sa...

Tack för idag , sköt om er så hörs vi nästa kryss...

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag
TREVLIG HELG

Bettan sa...

Vi sörs på midsommardagen

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!Nu skall jag ut i den 28-gradiga värmen.

Petra sa...

Tack för idag. Glöm inte vätska idag sola lugnt.

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fortsatt varm helg, må solen lysa på oss alla. Var rädda om er även om ni är vaccinerade 👍🇸🇪☀️

lasse sa...

Bra jobbat idag allihop !
Ha nu en skön midsommar och njut av värmen så länge den finns !

Vonkis sa...

Då var krysset löstoch inklickat.
Ta hand om er, drick, smörj in, sök skugga och håll avstånd :-)
Vi sörs igen om en vecka!