lördag, september 30, 2023

Melodikrysset vecka 39 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Det är Kulturnatten i Norrköping den här helgen men jag ska hålla mig hemma för att städa klart för nästa helg har jag besök a Den ömma modern och Gudmodern! Whoop whoop! Men det blir en liten paus imorgon när jag ska se Waitress på Östgötateatern. Igår kväll vräkte regnet ner men solen ska skina både idag och imorgon så Kulturnatten kommer nog bli välbesökt.

Eurovisionvinnaren från 2004, Greklands bidrag My number one med Helena Paparizou.

Än en dag från Les Misérables, Jag hörde Tommy Körberg och Anders Ekborg men vilka var de andra?

Kompisar från förr med Latin King, fortfarande aktuell text.

Tror signaturmelodin hör ihop med Rasmus Nalle. Nej, det är det inte, det är en annan nalle, en gång hade han en skottkärra som han körde runt andra karaktärer i.
---
Det var NASSE. Här är avsnittet med skottkärran :-)
---

Paul McCartney and Wings med Silly love songs.

Vi följer upp det med Min soldat.

Mer musik med aktuell text, Kent med La Belle Epoque.

Kan lille Sigismund rå för att han är vacker kommer från musikalen Vita hästen. Det var Olof Thunberg & Ann-Louise Hanson som sjöng.

Från en vit häst till en svart genom Gamle Svarten.

Det blir aldrig så tydligt vilken fantastisk röst Whitney Houston hade som när någon försöker sig på att göra covers på hennes låtar. Ingen kan sjunga I wanna dance with somebody som Whitney.

Jag behövde söka lite för att hitta rätt låt men Suzi Quatro sjöng 48 hours och hon spelar bas.

Vi avslutar med Tages och Every raindrop means a lot.

Då var krysset löst och inklickat och jag tackar alla er som ar med och löste dagens kryss. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Jag måste sanera ett fönster från ullöss...

snabbgenomgången

V 5 Helena
L 4 Les
L 2 Miserables
V 4 Latin Kings
L 6 Nasse
L 3 Wings
V 2 Min
L11 La
V10 Belle
V 9 Vita hästen
L 8 Svart
V 3 Wanna
L 7 Dance
L 1 Bas
V12 Tages

95 kommentarer:

Vonkis sa...

Jag har en hälsning från Lasse. Han har inte återhämtat sig från sina hälsoproblem och är inlagd på sjukhuset igen men han hälsar så mycket till oss.

Christer sa...

God förmiddag från ett soligt Limhamn. Termometern visar +15C. Även här vräkte regnet ner igår kväll. Om någon vecka är det dags att byta kortbyxor mot långbyxor.
Efter krysset skall jag tillaga 3 liter gulaschsoppa till mig och min dotter som älskar denna soppa.

Christer sa...

Tråkigt att höra om Lasse! Krya på dig Lasse!

Anders sa...

God morgon , kan tyvärr inte bli med er idag då jag skall gå och äta brunch med styrelsen här på omr. Så ni får klara er utan mig idag, det gör ni säkert så bra. Tråkigt att höra om Lasse som fått lov att åka in på sjukhuset igen.
Krya på dig Lasse. !
Ha det gott alla så hörs vi nästa...

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik! Idag är jag med igen, förra helgen var vi i Sotenäs på crosstävling så då fick jag hoppa över kryssandet. Hoppas att Lasse kryar på sig!

Lena sa...

Morrn från ett dimmigt Luleå. 12 grader visar termometern. Krya på dig hälsningar till Lasse, hoppas verkligen att det går bra. I dag ska vi fira sonen som fyllde 39 år! i veckan. Det är fasligt vad mina söner är gamla när deras mamma är så ung :-)

Bettan sa...

Idag är jag på plats igen, tråkigt att Lasse inte mår bra, tänker på honom

Petra sa...

Hälsa tillbaka till Lasse att han får krya på sig.

Nu är husvagnsäsongen slut, så den här helgen blir till att fixa ordning hemma. Hemmet det har förfallit lite under sommarhalvåret.

Igår var det kommunfest, riktigt trevligt, uppträdande av Black Ingvars, Timo Räisenän, Arvingarna och Miriam Bryant.

Vonkis sa...

Christer
Du verkar vara så bra på matlagning :-)

Anders
Vi ska göra vårt bästa, hoppas brunchen blir riktigt trevlig och god.

Jo
Gick det bra i Sotenäs?

Lena
Det är ett spännande fenomen när barnen blir äldre än föräldrarna :-)

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 6 Krama dej
V 1 Jalla Jalla
L10 Lemma
V15 Kamera
L 1 Jokkmokk
L 2 Lya
L 3 Judas
V 9 Ave
L 8 Jackson
V11 Ocean
L13 Sal
V14 Sko
V12 Ek
L 4 Lön
L 5 Anderson
L 7 ML

Anonym sa...

Godmorgon vet inte vädret ligger kvar i sängen🛏️

Christer sa...

Vonkis: Förr tyckte jag det var roligt att laga mat men nu tycker jag bara att det är tråkigt. Jag gör detta för för min dotter och mig själv givetvis. Ett mycket lätt recept.

Vonkis sa...

Bettan
Härligt att du är med

Petra
Det var ingen dålig artistuppställning, låter som en pangfest!

Vonkis sa...

Anonym
Då säger vi att det är mulet hos dig.

Jo sa...

Vonkis: Grabbarna (10 år) kom igenom alla heat hela, men väldigt smutsiga och glada, så vi är nöjda. Sonens placeringar var inte så högt upp, men huvudsaken är att de har kul! (Han har tyvärr skadat sig en hel del i år, bl a pga att han blev påhoppad av en annan kille under en tävling, så jag är glad att han vågar köra och fortfarande gillar det. Och är hel, såklart!)

Christer sa...

HELENA Paparizou

Vonkis sa...

Christer
Det blir ju lite träligt i längden med matlagning, mycket samma samma.

Stina sa...

Helena

Jo sa...

Les Miserables

Christer sa...

LES MISERABLES

Anonym sa...

Les Miserables/Bb

Anonym sa...

Krya-hälsningar till Lasse!/Bb

Christer sa...

LATIN KINGS

Anonym sa...

Latin Kings/Bb

Vonkis sa...

Jo
Jobbigt med skadorna, då är det inte lätt att fortsätta alla gånger så starkt av honom. Å andra sidan, köra i lera låter hur kul som helst :-)

Christer sa...

WINGS

Lena sa...

Ingen som kan L5?

Christer sa...

L6 ???

Lena sa...

...menar L6 :-)

Anonym sa...

L5: Nasse/Bb

Anonym sa...

Menar också L6, haha/Bb

Anonym sa...

Trodde det var Nicke Nyfiken.

Anonym sa...

L6 är det inte Nicke Nyfiken?

Christer sa...

Kan L6 möjligtvis vara NALLE, som ju var ett barnprogram?

Jo sa...

Hehe, ja, de har kul i leran. Högtryckstvättarna går för fullt, både på kläder och hojar! Och det ÄR läskigt att kolla, men de älskar verkligen att köra så då får man svälja sina rädslor och heja.

Anonym sa...

Nicke nyfiken

Anonym sa...

L6 kan det vara Nisse??

Anonym sa...

L5 ska vara Nasse, inte han från Nalle Puh men en annan tecknad figur :)

Erik sa...

Nasse

Anonym sa...

Sorry L6 menar jag

Anonym sa...

Förlåt, Nicke Nyfiken var det ju!/Bb

Anonym sa...

Och sen Wings/Bb

Christer sa...

MIN soldat

Anonym sa...

Och nu ”MIN” /Bb

Vonkis sa...

Barnprogrammet heter Nasse

https://www.youtube.com/watch?v=AEAdvDJNuY0

Lena sa...

Nisse, Nasse, Nicke får väl helt sonika vänta in stödbokstäver :-)

Christer sa...

Tack Vonkis!

Vonkis sa...

Var skulle Wings in? Missade att skriva kryssadressen när jag letade efter Nasse :-)

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/ Miserables
L3/ Wings
L4/ Les
L6/ Nasse
L7/
L8/
L11/

V2/ Min
V3/
V4/ Latin Kings
V5/ Helena
V9/
V10/
V12/

Anonym sa...

Ger upp. Hjärnan kokar. Trodde ett tag det var Rasmus Nalle. Kan inte googla på ditt svar Vonkis, ej heller ta bort tidigare felaktigt svar. Kram på er, kanske hörs nästa vecka/Bb

Vonkis sa...

Bb
Hoppas du kryar på dig. Sök på Nasse och skottkärra på youtube så hör du signaturen.

Christer sa...

LA BELLE Epoque-Kent

Lena sa...

Tack Vonkis :-)

Vonkis sa...

Bb
Inte kryar på dig, men du förstår nog vad jag menar.

Christer sa...

Bb: Krya på dig!

Christer sa...

VITA HÄSTEN

Lena sa...

Tack Christer :-)

Jo sa...

Tack, Christer!

Anonym sa...

Vonkis VITA HÄSTEN hör hemma i Norrköping

Christer sa...

SVART

Jo sa...

Gamle Svarten

Vonkis sa...

Anonym
Ha ha ha

Anonym sa...

V12 = TAGES ?

Stina sa...

Svart

Christer sa...

Vita Hästen Norrköpings stolthet. Haha

Operetten utspelas i vid Wolfgang see i Saltzkammergut utanför Salzburg. Min bror är verksam där med en tennisakademi.

Anonym sa...

L6 är väl Nisse (skrot-nisse)

Vonkis sa...

Anonym. Nej, klicka på länken så hör du att signaturen stämmer.

Anonym sa...

WANNA DANCE

Jo sa...

I Wanna dance with somebody med Whitney Houston i original

Christer sa...

I WANNA DANCE with somebody

Jo sa...

Ska vi få höra LAS Ketchup för
L1?

Cre8iv sa...

BAS

Christer sa...

BAS

Stina sa...

Bas

Anonym sa...

BAS Suzy Quatro

Christer sa...

Suzie Quatro spelar bas

Christer sa...

TAGES

Bettan sa...

Dagens svar:
L1/ Bas
L2/ Miserables
L3/ Wings
L4/ Les
L6/ Nasse
L7/ Dance
L8/ Svart
L11/ La

V2/ Min
V3/ Wanna
V4/ Latin Kings
V5/ Helena
V9/ Vita Hästen
V10/ Belle
V12/ Tages

Anonym sa...

Jag gissade rätt

Bettan sa...

tack för idag, vi sörs om 2 veckor

Petra sa...

Tack för idag.

Jo sa...

Tack för idag! Nästa helg är jag på Spa så jag fått lyssna i efterhand! Ha det fint!

Anonym sa...

Här sjunger Göran Lagerberg numera spelar han bas i Kebnekajse

Lena sa...

Snyggt gissat Anonym. Gud vad jag tyckte Tommy Blom var snygg :-)
Tack för i dag. Blev många tjuvkik hit in i dag :-)
Ha en fortsatt fin helg och vecka.

Stina sa...

Tages, kul att hon nämnde Falköping med utställning om bandet

Christer sa...

Anonym: Det är Tommy Blom som sjunger i Tages. Göran Lagerberg spelar bas

Micke sa...

L3 wanna ? Wings går ej

Stina sa...

Ha en fortsatt trevlig helg, från ett soligt och blåsigt Stenstorp som ligger utanför Falköping

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Stina sa...

Lod 3 Wings, våg 3 Wanna

Anonym sa...

Försökte svara vonkis kommentarer går inte🤔 bara längst ner i tråden? Vad är fel måntro?

Christer sa...

Micke: L3 WINGS; V3 WANNA

Vonkis sa...

Micke
L3 är i vinkel och slår i hop sig med Kings i Latin Kings.

Anonym
Det ska gå att svara direkt om man skriver på mobil, Det är därför jag skriver namne på den jag skriver till först.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jos Pouwels sa...

Jag var inte med igår, ock läser det nu. Krya på dig Lasse!