söndag, september 24, 2023

Ett foto i timmen söndag 24 september 2023

Välkommen till FotoBloggen

Nej men god morgon. Vi har kommit till 24, september. Om blott tre månader sitter vi och funderar på var året tog vägen och väntar på att Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton ska börja. Men det är om tre månader det. Idag är det dags för Ett foto i timmen så häng med på min dag om du vill.

Kl. 06. Dags för de första medikamenterna.

Kl. 07. Är man dum får man lida. Jag åt en avokado igår kväll men sköljde inte av tallriken, så du får jag stå här och skrubba som en gnu.

Kl. 08. Dags för frukost. Idag blir det uppstekta pannkakor. Och jag kom ihåg att skölja av både tallriken och stekpannan.

Kl. 09. Plockar ihop lite för att åka till lotten, ska bland annat försöka få med mig lite kompost från balkongen.

Kl. 10. Är och köper parfym. Med tanke på hur doftkänslig jag är trodde jag att mina parfymdagar var över men Elizabeth Ardens green tea duschtvål har fungerat utan anmärkning så nu testar jag även parfymen.

Kl. 11. Nästan en hel timme har ägnats till att plocka kronblad från ringblommor, måtte det gå vägen den här gången när gladen får torka innan jag heller olja över dem. En av burkarna jag startade i augusti har möglat...

Kl. 12. Det sågas lite i gläntan.

Kl. 13. Och så rensas det i platsen för miniängen.

Kl. 14. Färdig för den här gången, det är rätt kyligt i både luft och jord och jag ska se en film men nu är större delen av miniängen rensad på brännässla, älggräs, kirskål, kanadensiskt gullris och annat bös.

Kl. 15. Rengör ansiktet från jord, svett och solskyddsfaktor. Besparar er dock att se smutsen den här gången.

Kl. 16. Ska se Avgrunden med exkollegan C. >Vi köpte godis eftersom vi trodde det var halva priset på allt, men det var på allt utom just godiset. Nåja, det var ingen hemmansaffär så vi blev inte ruinerade.

Kl. 17, satt vi i biosalongen så jag hoppade över att fota.

Kl. 18. Filmen är slut och den var rätt bra, skulle säga 3,5 på en skala från 1 till 5. Gå gärna och se den men om du har svårt att se människor i trånga utrymmen ska du nog avstå.

Kl. 19. Det blev en liten pratstund i bilen innan jag lämnade tillbaka bilen till S.

Kl. 20. Band of Brothers finns på Netflix!!!

Det blir sista fotot för mig den här gången, det blir inte Band of Brothers ikväll, jag ska se klart ett avsnitt av Downton Abbey. Andra som fotat denna efit-dag hittar du här.

9 kommentarer:

Annika sa...

God morgon. Kikar i senare när det kommit fler bilder

Vonkis sa...

Annika
Gör så :-)

Karoleen sa...

Har andrig stekt upp pannkakor sådär, har iofs aldrig några pannkakor i rester. De äta upp direkt 😉 Avokado är riktigt bra på att sätta sig, jobbigt läge! Ha en fin dag på Lotten!

Anni sa...

WOW - jag ser Linnétagetes i kompostpåsen! Jag har inte fått fröna att gro de senaste åren.

Här finns det pannkakstårta som resten. Den går inte att steka ;-)

Vonkis sa...

Karoleen
Det är väldigt gott med uppstekta pannkakor. Skär upp pannkakorna, stek upp dem i lite smör och socker, häll över lite vatten så det blir mjuka och när vattnet kokat in är det bara att mumsa mumsa.

Anni
Japp, det blev en stor och fin linnétagetes på balkongen i år. Jag hade ingen vidare bra vår så jag sådde bara två linnétagetes och en tog sig. Ska jag skicka några fröer till dig?

Vonkis sa...

Anni
Uppstekt pannkakstårta. Nja, det är nog inget för mig heller :-)

Anonym sa...

Uppstekta pannkakor kan jag verkligen sakna. Men skulle nog välja mjölk, men vet ju varför du tar vatten.
Du verkar ha haft en innehållsrik dag idag.
//Marianne

Anni sa...

Du får gärna skicka frö!

Kul att du också var på bio, man får ju passa på när det är billigare. Vi struntade dock i tilltugget med tanke på vilka mängder mat (och snickerskaka) vi har att äta upp ;-)

Anna sa...

Hej!
Inne och kikar på din dag, så du lekte också trädgårdsmästare :D Var den bra? Är sugen på å se den.
// Kram