lördag, december 16, 2023

Melodikrysset vecka 50 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Vi har kommit fram till den tredje helgen i december, imorgon tänder vi det tredje ljuset och jag har två arbetsdagar kvar på den här terminen. På måndag har vi fotbollsturnering och så ska eleverna göra sina situps för Musikhjälpen, just nu är de uppe i nästan 12 situps per elev.

Först var Babben Larsson med på distans i Musikhjälpen och nu får hon inleda Melodikrysset med en jullåt.

Bing Crosby och The Andrews Sisters sjöng Santa Claus is comin' to town.

Det var Busungarna som fick en hit med Tomten jag vill ha en riktig jul för snart 30 år sedan!

Last christmas trombonades och sjöngs av Nisse Landgren.

Om jag hade Spotify skulle jag absolut lägga in Chris Reas Driving home for christmas i spellistan när jag sitter på tåget norröver. Det får bli en resespellista på Youtube istället.

Jag älskar Triads Tänd ett ljus, men det här att Sonja Alden, Shirley Clamp och Sanna Nilsen gjort en version. Jo, den var var väl fin men lite för smetig för min del.

Linda Ulvaeus sjöng Mössens julafton med mamma Agnetha Fältskog. Eller, det var nog bara Agnetha som sjöng här.

På tal om Pogues och Fairytale of New York. Har ni sett klippet när den låten spelads på Shane MacGowans begravning? Nå ja. Ainbusk och Nordmans Håkan Hemlin sjöng den svenska versionen En julsaga.

Det är en ros utsprungen av Davids rot och stam
av fäderna besjungen, en ros i Juda land
en blomma skär och blid
mitt i den kalla vinter
i midnatts mörka tid

Doris Day med White christmas.

Endast tomten är vaken, funderar på om jag ska lägga upp den där lite ekivoka versionen av Tomten den här julen. Det rumsrena originalet fick inleda Mauro Scoccos Änglar i snön.

Det är inte jul förrän John Lennon, Plastic Ono Band och Yoko Ono har sjungit Happy Xmas (War is over).

Det finns en låt som så gott som alltid spelas vid luciatåg och/eller julavslutning i skolan och det är God jul önskar vi er alla. Och jag avskyr den mer än jag kan få er att förstå.

Med det är krysset löst och inklickat för den här gången. Tack alla som var med och löste årets julmelodikryss. Ta hand om er, stressa inte ihjäl er inför jul och så hoppas jag att ni orkar/hinner med krysset nästa vecka. En fin tredje advent önskar jag er.

snabbgenomgången
L 1 Babben
V 1 Bing
V12 A-S
V 7 Busungarna
L 2 Nisse
L 4 Rea
V 3 Triad
L13 S S S
L 5 Agnetha
V 9 NY
V11 Saga
L14 En
V16 Doris
L 8 Mauro
L10 Yoko
V15 John
L 6 Önskar

110 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! Himlen är täckt av ljusgråa moln
och marken är blöt efter nattens regnande. Här är ganska blåsigt och termometern visar +7C. Prognosen säger att det kommer se likadant ut hela dagen.

Anders sa...

God Morgon kryssare , här är också gråmulet och disigt idag och +1 grad varmt.

Petra sa...

Godmorgon, nu är det höst här i Partille igen. 6 grader varmt och disigt/grått. Synd att vintern försvann, det var allt mysigt med snön.
Idag har jag fixat ordning en riktig mysfrukost med nybakat bröd.
Dottern kom hem igår från Berlin och skall vara hemma nu i en månad.

Vonkis sa...

Christer
God morgon. Trökväder helt enkelt.

Anders
VI har otur med julvädret idag helt enkelt.

lasse sa...

God förmiddag vänner !
Himlen i Gävle är något sånär ljusblå, 3 grader kallt men värmen kommer på eftermiddagen.
Hundpromenaden är avklarad och min frukost står bredvid mig.
Nu är det bara att invänta krysset !

Vonkis sa...

Petra
Till och med jag tyckte det var mysigt med snön, men de senaste tre dagarna har det varit glashalt att gå till jobbet, trots att broddarna var på.
En månads återförening, härligt :-)

Lena sa...

Morrn från ett Luleå som håller på att vakna. Solen kikar försiktigt fram mellan molntussarna och termometern visar -10 grader. Efter skidåkningen väntar julbowlingsbattle med barn och barnbarn, sen middag :-)
Jullov nästa fredag.

Vonkis sa...

lasse
Förlåt att jag tjatar om Gävlebocken hela tiden, men det här att den blivit en gigantisk julkärve i år är smått fantastiskt. Kul att den får stå kvar.

Vonkis sa...

Lena
Hur länge är solen framme hos er nu?

Bettan sa...

God morgon.
Förra veckans svar:

V 9 Humlans
V 3 Flykt
L 4 Lucas
L 2 Metallica
V 6 Liten
V 8 Apa
V15 Lambada
V12 Monica
L 5 Törnell
L 9 Hambe
L 6 La
L14 Vida
V 7 Cher
V11 Tell
V13 Ravel
L10 När
L 1 Vi

Vonkis sa...

Bettan
God morgon :-)

Anonym sa...

Godmorgon från Huddinge vet ej vädret ligger kvar o myser😎

Anonym sa...

Godmorgon från ett grått Höljes🙂Termometern visar -10 nu och vi har fått någon centimeter pudersnö inatt. /Yvonne

Vonkis sa...

Huddinge
Troligtvis var det ett bra val, gissar att solen inte skiner direkt :-)

Yvonne
Julfint :-)

Lena sa...

Vonkis. Solen är nog inte uppe mer än 4 timmar så här i slutet av december.

Vonkis sa...

Lena
Oj oj.

lasse sa...

Vonkis:
Du skrev att du var med och dansa under Våga Stuffa, jagnvar ledare för samma sak här i Gävle !

Christer sa...

BABBEN

Anders sa...

L-1= BABBEN

Anonym sa...

Babben

Stina sa...

Babben

Anonym sa...

Godmorgon! BABBEN Larsson./Bb

Anonym sa...

Fick dessutom frukost på sängen🇸🇪

Jo sa...

Morrn, morrn från ett disigt och grått Borås!
Idag sladdar jag in lite sent, försov mig pga julfest igår. :)

Anonym sa...

Bing

Christer sa...

BING Crosby. Kan det möjligtvis vara JB Jackson Brothers?

Jos Pouwels sa...

Andrews sisters

Vonkis sa...

A S Andrew Sisters

Jos Pouwels sa...

AS

Anders sa...

V-1= BING
V-12= A.S.

Jos Pouwels sa...

Godmorgon, vi sov för länge😀

Anonym sa...

Tack Jo

Christer sa...

AS0= Andrew Sisters

Anonym sa...

BING Crosby och Andrew Sisters/Bb

Anonym sa...

Tack Jos

Anonym sa...

Busungarna

Christer sa...

BUSUNGARNA

Anonym sa...

Busungarna/Bb

Stina sa...

Busungarna

Anders sa...

V-7= BUSUNGARNA

Lena sa...

Tack för A-S :-)

Anders sa...

L-2= NISSE

Christer sa...

NISSE Landgren

Anonym sa...

Nisse

Vonkis sa...

Bb
God morgon :-)

Anonym 10:11
Lyx!

Jo
Julfester kan vara riktigt farliga :-)

Jos Pouwels
Du vet vad man säger. Bättre sent än ännu senare.

Anonym sa...

NISSE (Nils Landgren) /Bb

Anonym sa...

Ven fan är Hult?

Jos Pouwels sa...

😁

Anonym sa...

Rea

Christer sa...

Chris REA

Anonym sa...

Chris REA/Bb

Anders sa...

L-4= REA (Chris)

Jos Pouwels sa...

Härlig röst

Anonym sa...

Fia med knuff

Jos Pouwels sa...

Jul är special här, både jag och en av mina bröder fyller på 25e december, fast han är fira år äldre

Anonym sa...

Triad SSS

Stina sa...

Triad
S S S

Christer sa...

TRIAD; S-S-S Sanna Shirley Sonja

Anonym sa...

Sanna, Shirley och Sonja tolkar TRIAD/Bb

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Babben
L2/ Nisse
L4/ Rea
L5/
L6/
L8/
L10/
L13/ S.S.S
L14/

V1/
V3/ Triad
V7/ Busungarna
V9/
V11/
V12/ A.S
V15/
V16/

Jo sa...

Vonkis: Jag körde bil, men d3t är farligt bara att vara bland hög musik och stoj sent, nu för tiden. Men de hade bjudit in Lasse Holm, så det var skoj och rätt röjigt. (Vi var 1200 pers!)

lasse sa...

Någon som är intresserad av ett sommarhus; kolla detta !

https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-2rum-langvind-hudiksvalls-kommun-laxstigen-9-19833115

Christer sa...

AGNETHA Fältskog

Anonym sa...

Agnetha

Stina sa...

Agnetha

Anonym sa...

NY Saga

Anders sa...

V-9= N.Y.
V-11=

Vonkis sa...

Vonkis
Åh, kul att han spelade.

lasse
Den ni hade?

Christer sa...

NY; JulSAGA

Anonym sa...

Saga

Anonym sa...

Älva

lasse sa...

Vonkis: Den är till salu fortfarande !

Kenth sa...

Så måste det va

Anonym sa...

En

Stina sa...

En

lasse sa...

Vonkis: Skulle väl aldrig kunna inträffa i Svenska kyrkan att man börja dansa där.

Anders sa...

L-14= EN

Christer sa...

DORIS Day

Anonym sa...

Doris

Vonkis sa...

lasse
Jodå, jag har varit med om det några gånger.

Anders sa...

V-16= DORIS

Anonym sa...

Ja jag sett klippet. Han var en sorglig figur men trots det älskad och det dansades och spelades på hans begravning. Bl.a Johnny Depp bar hans kista. Min absoluta julsång!

Christer sa...

MAURO Scocco

Anonym sa...

Mauro

Stina sa...

Mauro

Anonym sa...

L10 Ylva?

Anonym sa...

Yoko John

Christer sa...

YOKO; JOHN

Stina sa...

Yoko, John

Anonym sa...

Vonkis: jag har aldrig sett den ekivoka versionen så lägg gärna upp den🙂

Anders sa...

L-6= ÖNSKAR

Stina sa...

Önskar

Jo sa...

Önskar

Anonym sa...

Önskar

Anonym sa...

Tack för idag🙂

Anonym sa...

Önskar er alla en god jul

Petra sa...

Tack för idag, önskar er en fortsatt trevlig helg. Nu ska vi göra oss ordning för att göra staden Göteborg.

lasse sa...

Vonkis: Endast tomten är naken

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin tredje advents helg och vecka. Nu hejar vi på de svenska i norska skidspåren

Bettan sa...

Veckans svar:
L1/ Babben
L2/ Nisse
L4/ Rea
L5/ Agnetha
L6/ Önskar
L8/ Mauro
L10/ Yoko
L13/ S.S.S
L14/ En

V1/ Bing
V3/ Triad
V7/ Busungarna
V9/ Ny
V11/ Saga
V12/ A.S
V15/ John
V16/ Doris

Anonym sa...

Menar du begravningen så finns den på youtube

Anders sa...

Tack för idag , syns nästa helg , nu tar jag jul ledigt för jul , bara njuta och julstöka...

Bettan sa...

Tack för idag, nu ska jag åka och jobba, sörs nästa Lördag

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin dag och en fin tredje advent!

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen, jag ska massera och ge reiki på eftermiddagen, trevlig helg.

lasse sa...

En vecka kvar till julafton, nu får julefriden infinna sig !
Ha en härlig, stressfri vecka !

Vonkis sa...

Anonym 10:53
Då är det bestämt.

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa helg!

Vonkis sa...

lasse
Det med :-)

Anonym 10:55
Lade upp en länk till själva sjungandet.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.