lördag, december 30, 2023

Melodikrysset vecka 52 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar och gott slut! Jag hoppas veckan varit till belåtenhet. Jag är tillbaka i Norrköping där snön ligger kvar trots gårdagens plusgrader. Just nu ligger temperaturen runt nollan så jag befarar att det är lika halt efter vägarna idag som igår.

Idag startar Tour de ski,  vi får hålla tummarna för de svenska åkarna, och i eftermiddag ska lillsyrran och jag gå en del av Norrköping light festival (varför den inte kan heta ljusfestival begriper jag inte). Imorgon håller vi oss hemma.

Vi börjar årets sista Melodikryss med Beatles och Rock and roll music.

Ulla Billquist med en liten nyårshälsning.

Hm, Blümchens Heut ist mein tag går väl under elektroniska musik eller eurodance/pop/disco? Euro?

Åhå, Linus på linjen! Det var tider det.

Anna Ternheim med Minns det som igår, Auld lang syne i svensk översättning.

En av programledarna för Musikhjälpen 2023, Oscar Zia med en låt jag tror heter Det är dags att leva nu. Min klass fick för övrigt in 3220 kronor i sin bössa så sista måndagen i skolan gjorde eleverna 14 situps var. Tack ni som gav pengar till bössan.

Zorba, från Zorba the greek väl?

Never let it go med Afro-Dite från Melodifestivalen 2002. Första året med fyra delfinaler men innan tittarnas inflytande över Andra chansen.

Musiken kommer från Den gode, den onde, den fule.

1973 representerades Sverige av Malta med Sommaren som aldrig säger nej. Storbritannien tävlade med låten Power to all our friends som framfördes av Cliff Richard.

Nog var det länge sedan Elctric light orchestra var med i Melodikrysset. Undrar om inte jag har en lp med dem här hemma någonstans, eller om det bara är just Livin thing som är på någon samlingsskiva.

New years day med Taylor Swift, Person of the year 2023 enligt Time Magazine.

Kompositören till Underbart är kort heter Povel Ramel.

Med det var även det här Melodikrysset löst och inklockat och jag vill tacka för det här året och önska er alla ett riktigt gott och fint nytt år. Ta hand om er så sörs vi igen 2024.

snabbgenomgången
V 1 Beatles
L 1 Billquist
V 9 Ulla
V 5 Euro
V 6 Linus
L 2 Anna
V 3 Zia
L 3 Zorba
L 4 Afrodite
V11 Fule
V 7 Richard
L 8 Cliff
V10 ELO
V12 Taylor
L 7 Ramel

93 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn. Här regnar det och termometern visar +5C.
Efter krysset skall jag tillaga gulaschsoppa samt göra en smörgåstårta som jag och min spegel skall äta i morgon.

Vonkis sa...

Christer
Jag kommer äta kokt kyckling och kokt potatis imorgon, lillsyrran får nog stekt kyckling och klyftpotatis. Ska vi skåla in det nya året tillsammans digitalt? Typ Zoom eller något liknande?

Christer sa...

Vonkis: Det hade varit trevligt men jag tror inte att jag är vaken då.

Lena sa...

Morrn från ett soligt Playa del Inglese. Termometern visar +20 klockan är 8:51 lokal tid d.v.s. en timme efter svensk tid. Vi har varit här en vecka och har en kvar. Soligt och varmt hittills med uppemot 28 på dagarna. I dag blir det skidåkning och hockey på schemat 👍😅

Vonkis sa...

Christer
Ok

Lena
Heja Sverige.

Lena sa...

Äntligen en vinst till Luleå, synd att hon inte hette Lena Brännmark 🤣

Vonkis sa...

Lena
:-)

lasse sa...

Nu loggar jag in, sent omsider !

Christer sa...

BEATLES

Anonym sa...

God morgon från ett grått Höljes🙂Ryggen vill inte helt vara med idag så efter krysset blir det att lägga sig ett tag/Yvonne

Anonym sa...

Beatles

lasse sa...

Glömde vädret ! 1 minus och snöfall i Gävle.

Christer sa...

BILLQUIST; ULLA

Anonym sa...

Ulla Billquist

Vonkis sa...

lasse
Du vet vad vi säger. Bättre sent än ännu senare.

Yvonne
Aj då.

Petra sa...

Godmorgon, här är det sjukstuga igen tur att vi valde fira nyår själva iår. Julen har varit bra.

Jo sa...

Morrn, morrn lite sent från ett mulet Borås! Snön har tyvärr regnat bort här. Trist, det är ju fint med det vita.

Anna Wärn sa...

God morgon
Har blivit förkyld så jag är väldigt sen i starten. Får hänga med så gott det går mellan hostningarna.

lasse sa...

Kan svaret vara EURO ?

Anonym sa...

Euro (disco)

Christer sa...

Kan det möjligtvis vara EUROdance?

Vonkis sa...

Petra
Men så typiskt.

Jo
Det är sannerligen fint med snö.

Anonym sa...

Etno

Vonkis sa...

CHrister
Går i samma funderingar.

Anonym sa...

Euro

Anonym sa...

Linus

Christer sa...

LINUS

Stina sa...

Linus

Anna Wärn sa...

Linus på linjen.

Christer sa...

ANNA Ternheim

Anonym sa...

Anna

Anna Wärn sa...

Anna

Christer sa...

ZIA

Anonym sa...

Zia

Anna Wärn sa...

Zia

Stina sa...

Zia

Anders sa...

V-3= ZIA

Christer sa...

ZORBA

Anonym sa...

Zorba

Anna Wärn sa...

Zorba

Stina sa...

Zorba

Anders sa...

L-3= ZORBA

Christer sa...

Zorbas dans av och med Mikis Theodorakis

Kenth sa...

Åter till euro/etno
Etnomusik finns...???

Vonkis sa...

Kenth
Etno är väl mer Enya?

En oviktig blogg om vikt sa...

Är inte v 5 Etno?

Christer sa...

AFRO-DITE

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Afrodite

Anna Wärn sa...

Afrodite

Jo sa...

Men är inte Eurodisco ett begrepp? Det har jag hört innan iaf. :)

Kenth sa...

Hmmm osäker.

Anders sa...

L-4= AFRODITE
V-11= FULE

Anonym sa...

Fule

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Jo
Jo, den finns.

Kenth
Etno är mer One more time, tänk när de hade Den vilda och sådan musik.

Anna Wärn sa...

Den fule

En oviktig blogg om vikt sa...

Från wiki: "Etno eller etnopop är en musikgenre som framför allt finns i norra Europa i till exempel Irland, Storbritannien och Skandinavien. Den omfattar alla typer av populärmusik som tar inspiration från icke-västerländska eller forntida kulturer i sitt musikaliska och visuella uttryck. Indianska, keltiska, fornnordiska, germanska och arktiska kulturer utgör ofta inspiration för etnopopartister."

"Eurodisco är en sorts dansmusik som under mitten av 1970-talet växte fram ur disco kombinerat med delar från pop, new wave och rock. Den kännetecknas av att den mestadels gjordes på elektroniska instrument som synthesizer och keyboard"

Christer sa...

RICHARD; CLIFF

Anonym sa...

Cliff Richard

Anders sa...

V-7= RICHARD
L-8= CLIFF

Anders sa...

V-10= ELO

Anonym sa...

Elo

Christer sa...

ELO Electric Light Orchestra

Anna Wärn sa...

E-L-O

lasse sa...

V 12. TAYLOR ?

Christer sa...

Jag håller på Euro eftersom det var Blümchen som sjöng

lasse sa...

Låten som var ett inlägg i abortdebatten när den kom !

Anders sa...

L-/= RAMEL
V-12= TAYLOR swift

Vonkis sa...

lasse
Jasså? Var de mot?

Anonym sa...

Taylor

Anders sa...

grattis Lasse

Christer sa...

Anders: L7 kan även bli Ravel

lasse sa...

Ja, det hörs i texten. Whitney a terrible tving to do, it’s a living thing.

lasse sa...

Inte Whitney, what.

Lena sa...

Snyggt dör Lasse. Det där med ELO hade jag ingen aning om. Tänk vad man lär sog i gruppen 🤣👍

Anonym sa...

Vill passa på att önska ett Gott Nytt År från Boxholm./Brittis

Vonkis sa...

lasse
Då lärde jag mig något även denna dag.

Vonkis sa...

Brittis
Det samma önskar jag dig.

Anonym sa...

Ramel

Christer sa...

RAMEL Du hade rätt Anders!

Stina sa...

Ramel

Anders sa...

Vill härmed önska alla er ett GOTT NYTT ÅR

Anna Wärn sa...

Ramel
Hej å tack för mig.
Gytt Nytt År!

Anders sa...

Tack CHrister !

Stina sa...

Önskar alla ett gott slut 2023 o gott nytt 2024🎉

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag. Ha en fortsatt fin lördag! Jag önskar er alla ett Gott Nytt År!

lasse sa...

GOTT NYTT ÅR vänner !

Nu är det dags för dagliga promenaden.

Vonkis sa...

Tack för idag och tack för det här året.

Jag önskar er alla rett riktigt gott och fint 2024 och hoppas vi sörs igen 2024.

Lena sa...

Snyggt Anders. Ha ett gott slut och nytt år. Nästa lördag sitter jag på flyget tillbaka till vinter och snö 🥶😱

Jo sa...

Gott nytt år till er alla! Sörs nästa år!

En oviktig blogg om vikt sa...

v 5 euro. Jag var fel ute. Hörde frågan med halvt öra.

Anonym sa...

Över Möllevångstorget skiner solen nu 😎 och idag behöver inte handlarna hålla i sina tält!