onsdag, april 12, 2006

Funderingar kring Lost

Som alla andra har jag en del funderingar kring det här med Lost och vad det handlar om, egentligen.

Enligt susning är Dharma en buddhistisk term och jag tyckte att det som Lock såg på väggen i kvällens avsnitt såg ut som som ett hjul.

Inom buddhismen talar man om den åttafaldiga vägen och den symboliseras ofta av ett hjul med åtta "ekrar", jag har inte räkna, men det kan mycket väl ha varit åtta "ekrar" i hjulet som Lock såg.

Lidande är också en stor del i buddhismen.

Männsikan ska förstå lidandet och vad lidandet beror på samt hur hon/han kan slippa lidandet.

Visst kan man väl säga att överlevarna i Lost lider enhel del? De vet bara inte riktigt varför.

Så jag tror att det hela har med buddhismen att göra.

Sedan begriper jag inte riktigt hur det går ihop med de där numren som är så centrala (tänkte ni på att det stod 1516 på bankfacket?) eller hur "the others" passar in i bilden.

Har du någon tanke om hur allt hänger ihop?

3 kommentarer:

Vonkis sa...

Glömde skriva en sak bara.

Avslöja inget om serien om du har sett något eller några avsnitt som inte har sänts i tv4 än.

Andelieb sa...

Jag tror att "Dharma-forskningen" skulle kunna vara någon form av socialt experiment som urartat. Kanske ett försök att skapa ett "perfekt samhälle" eller något i den stilen. "The others" skulle i så fall vara det som återstår av en ursprunglig försöksgrupp och/eller forskare. Men jag svammlar nog nu. Jag har haft typ 20 teorier om denna serie och ingen brukar hålla i längden...förutom att alltid lita på Sayid. Han är ju så bäst!

Vonkis sa...

http://www.screenhead.com/images/2006/03/LostDoorMap.php

Om du går till länken ovan kommer du till kartan som Locke såg i gårdagens avsnitt.

Det verkar ju finnas läskiga saker både klockan 3 och klockan 12...