fredag, maj 15, 2009

Finalens startordning


Välkommen till EurovisionsBloggen

Så här ser startordningen i finalen på lördag ut

01. Litauen, ännu en tråkig ballad
02. Israel, politiskt korrekt dravel
03. Frankrike, en händelselös fransk film i sångversion
04. Sverige, kommentar överflödig
05. Kroatien, smet smet smet
06. Portugal, tjolahoppmusik!
07. Island, fin ballad med kall sångerska
08. Grekland, ryckig strandraggare, ryckig låt
09. Armenien, saknar dansen
10. Ryssland, skrikigt men hyfsat bra
11. Azerbajdzjan, blivande sommarhit
12. Bosnien och Herzegovina, tråkig balkan romantik
13. Moldavien, glad folkmusik
14. Malta, Disneysmet
15. Estland, trolsk etnoballad
16. Danmark, pojkbandsdravel
17. Tyskland, kul men de världsregerande kvinnorna från 2007 var bättre
18. Turkiet, skippa den fulla svensken i finalen!
19. Albanien, bra låt med galen scenshow
20. Norge, förstår inte storheten
21. Ukraina, fantastisk show
22. Rumänien, trååkig
23. Storbritannien, musikaliskt dravel
24. Finland, skickar vi E-type nästa år?
25. Spanien, bra låt som växer

Innan Malena är det tre sega sega låtar, frågan är om folk har lämnat tv-sofforna innan det är dags för Sverige, annars kan det vara bra att det är först när det är dags för La Voix som det börjar hända saker i finalen.

Tror att det kommer stå mellan Norge, Grekland, Azerbajdzjan, Ukraina, Spanien och kanske Moldavien i finalen på lördag och just nu är det fördel Ukraina.

dn



Free Dawit Isaak

19 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror på Anus och Inga!

Tankevågor sa...

Imponerande! Du har ju stenkoll på läget! :-)

Vonkis sa...

Anonym
Nja, de hade nog haft större chans om de behållit dansen.

Londongirl
Självfallet, älskar ju det här :-)

mossfolk sa...

Hihi, du borde få anställning på någon kvällstidning. Tycker att ditt melodifestivalbloggande slår Expressens Nunsteds flera gånger om!

Andelieb sa...

Jag håller med om det mesta speciellt när det gäller tyskland. Varför kom inte fruarna bättre till när det begav sig? Har aldrig varken före eller efter den låten hört någon sjunga på tyska och få det att låta bra istället för komiskt. Det var unikt.

Vronkan sa...

sv;
Ah! Tack för info om Serbiens text. :) Supertrist att den inte gick till final. Hade hellre sett den än Litauen där. Men som du skrev. Man kan inte få allt. :)

Bloggblad sa...

Igår orkade jag inte se... men ska nog titta på lördag, i alla fall t.o.m. Malena. Sen blir det nog inspelad Robinson...

Vonkis sa...

Mossfolk
Tack, vad snäll du är!

Andelieb
Det var verkligen unikt. Det är efter att det gick så bra för de där fruarna hos jurygrupperna men dåligt hos tittarna som man har ändrat om reglerna och juryn kan rädda kvar ett bidrag till finalen, då dom det blev med Perrelli i fjol.

Vronkan
Välkommen hit.
Det var så lite så, fick infon från några elever igår, de skrattade gott åt "sången".

Bloggblad
Oj, ska du orka med att lyssna på hela fyra bidrag imorgon :-) Men du kan ju alltid titta in här efteråt så kan du i alla fall läsa hur det var :-D

Anonym sa...

Tycker du tippt bra inför lördagens final. Jag tror att top 5 blir (utom inbördes ordning)

Ukraina, Norge, Turkiet, Grekland och Spanien.

Om jag ska vàga mig pà att rangordna dem (lite fegt dock) fàr det blir följande...

1 och 2:a) Ukraina och/eller Norge
2 och 3:a Spanien och/eller Turkiet
5:a Grekland

Sverige kommer pà en ärad 20-25:e plats...
(men Juryn kan ju vända allt uppochned sà jag ser fram emot en överraskning)...

Sist tippar jag Storbrittanien tätt följd av Israel och Frankrike...

Ska skriva vad jag tycker om alla bidrag pà min blogg...

/Miyala

Anonym sa...

Det kan dock vara till spaniens nackdel att den inte tävlat i en semi sà man vet aldrig...

/Miyala

Anonym sa...

Kanske är alltför gammeldags av mig men efter att ha sett hur naken en av tjejerna blir i Tysklands show tappar den làten en hel del för mig... Gillar verkligen làten sà det är synd!!!

Pöh!

/Miyala

Vonkis sa...

Anonyma Miyala
Jag tror inta att Sverige vinner men det kan nog bli en topp 10 placering i alla fall. Frankrike lär nog komma rätt bra också, sångerskan är stor STOR i öst.

Det Spanien förlorar på att inte ha varit med i någon semi tar de nog igen på att vara sist ut.

Och så tror jag att Norge och Turkiet är de bidrag av favoriterna som mest riskerar att floppa. Tror inte det blir så lätt för Turkiet att starta efter Tyskland med Dita von Teese.

Vonkis sa...

Anonyma Miyala
Men den där nakna tjejen är inte vilken som helst. Det är ju Dita von Teese. Googla på henne så får du se en otroligt snygg kvinna.

sara sa...

förlåt att jag inte svarat på ett tag men det har varit fullt upp, ja jag tyckte igelkotten va super gullig :D

Anonym sa...

Jag tror att Grekland är den av favoriterna som kan komma att falla tungt även om jag fortfarande sätter honom i top 5. Filmningen och sàngen i Greklands final var betydligt bättre sà...Dessutom tar hans sig alldeles för mkt àt skrevet nu... hmpf...

/Miyala

Anonym sa...

Ja. Titta pà det här:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2009/article5161013.ab

De har tagit bort hennes stripp, (teese-kvinnan), hon ansàgs alldeles för lättklädd... Skönt att det inte bara är jag som är gammeldags. Nog mäste du väl hälla med om att det var lite väl mkt?!!

Nu kan Tyskland fà min röst igen!!!

/Miyala

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2009/article5161013.ab

sà ska det vara

/Miyala

miyala sa...

av ngn anledning kommer inte hela länken med... Hir som helst kan man läsa om det pà aftonbladet!

Vonkis sa...

Sara
Verkligen ingen fara, det kan bli för mycket ibland och då får bloggande stå tillbaka :-)

Anonyma Miyala
Har du sett liveframträdandet från finalen i Grekland? Ofta gör det så att de lägger på inspelad sång när det segrande bidraget ska visas upp i Europa.

Miyala :-)
Det var verkligen inte mycket som dåldes på Dita, förstår att folk har reagerat. Nu hoppas jag bara att de sagt åt sångaren att byta byxor också...