söndag, maj 16, 2010

Jamie Oliver säger som det är

Välkommen till FetmaBloggen

Lördag och söndag är mina radiodagar. Söndagarna börjar med Mannheimer & Tengby och där får man inte bara höra roliga saker, man får även en hel del tänkvärd information.

Idag talade Tengby om det tal Jamie Oliver höll när han tog emot TED priset.

Han säger många tänkvärda saker så ta dig tid att lyssna, även om klippet är på 22 minuter.

Skolan jag jobbar på serverar S.M.A.R.T mat, mat som är både klimatsmart och nyttig. Tyvärr vet vi inte hur länge vi kan fortsätta med S.M.A.R.T maten, för ett av kraven vid upphandlingen är att maten ska vara närproducerad, något som inte gillas av EU. Och så har vi föräldrarna som motsätter sig att det serveras bönor för "det finns inga barn i världen som gillar bönor".

Vem bryr sig om hälsa och miljö när företagen ska tjäna pengar och barnen bara ska äta halvfabrikat som de är vana med att stoppa i munnen...

Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

12 kommentarer:

Andelieb sa...

Jag har faktiskt alltid gillat bönor och senast jag kollade så bodde jag i världen ;-)

Vonkis sa...

Andelieb
Vad säger du! Gillade du bönor redan som barn?

Unknown sa...

Värdefullt bidrag!!!!! Usch jag blir så ilsken när jag hör det.. finns i sverige också.. simons dagis serverar inte så fet mat med EEEEEEE!!! såå många tillsatser att han reagerat ibland med utslag!

Vonkis sa...

Staffan
När man får utslag av maten på grund av tillsatserna, då undrar i alla fall jag vart det ska sluta.

Cecilia N sa...

Viktigt! Tack!

Vonkis sa...

Cecilia N
Sannerligen. Att det är viktigt alltså. Och tack själv.

Andelieb sa...

Vonkis: Jajjemen både bruna, vita och vaxbönor. Mumma!!!!

Klimakteriehäxan sa...

Det var Jamie O som definitivt fick mig att förstå varför man ska köpa ekologiska ägg!

Tankevågor sa...

Mitt lilla barnbarn älskar alla sorters bönor och nu ska vi odla några sorter också så att hon kan få skörda och äta dem.

Jag skulle önska att vår skola kunde ha sån upphandling av maten också.

Jamie har gjort en jätteinsats vad det gäller att förändra mattänket i skolorna!

Bloggblad sa...

Jag får nog titta på det nån annan gång, nu blev det snabbsurfning bara... Ser att vi båda är M & T - anhängare! Jag älskar att vakna sakta till deras snack. Men tyvärr slumrar jag till lite då och då och missar en del.

Fast i morse var det hotellfrukost och körövning. Inte en chans till radiolyssnande.

epsilon sa...

Jättebra inslag i ett bra program. EU-reglerna för upphandling borde ändras så att det blir lagligt att köpa närproducerat. Och föräldrar borde verkligen stå på sig och och inte alltid vika sig för barnens nycker. Hur ska man veta vad man tycker om man aldrig får prova?

Vonkis sa...

Andelieb
Men du har kanske aldrig varit ett barn då...

Klimakteriehäxan
Mmm, äggindustrin är verkligen ingen trevlig sak.

Londongirl
Är du säker på att ditt barnbarn verkligen är ett barn? ;-)

Du får ta upp S.M.A.R.T-maten med bossen.

Bloggblad
Viss är det underbart att starta dagen till M&T! Speciellt som man kan slumra till och ändå hänga med i vad de pratar om, hyfsat bra i alla fall. Med allt du hade för dig i helgen förstår jag att det inte hanns med något radiolyssnande.

epsilon
Ibland går tanken om fri handel för långt, speciellt då tanken om miljöhänsyn ses som ett handelshinder! Föräldern som klagade på maten var nog mest ute över att klaga på något och just den gången var det bönorna som fick sig en känga.