onsdag, maj 19, 2010

Varför lyssna på andra?

Välkommen till VigselBloggen

Varför skulle Kronprinsessan Victoria lyssna på de som företräder kyrkan, på de som ska förrätta vigseln mellan henne och Daniel Westling? Det vet väl inte vad de pratar om , det viktiga är ju att hon får som hon vill...

Prästflickan skrev väldigt bra om det här påfundet med att pappan ska överlämna bruden till den blivande maken redan i april 2007.

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Dagen Kyrkans tidning
Uppsala Nya Tidning

Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Marianne sa...

Jag citerar Annika Borg, teologie doktor, präst och författare: "Symboliken när pappa leder in är att myndigheten går över från pappan till mannen. Att vår blivande statschef kan gå med på en sådan symbolik är ofattbart."

Jag har sällan något att klaga på hos Victoria men det stör mig att hon är och petar på en sån tydlig symbolik för jämställdheten. En tradition i Svenska Kyrkan som är lång och värnar kvinnans lika värde. Att hon måste be sin far om lov för att få gifta sig är helt ofattbart. Det är verkligen inte en regel som man med stolthet borde lyfta fram i en vigsel.

Jag hoppas att vår framtida stadschef vill ha en jämlike och även vara en.

Vonkis sa...

Marianne
Då har vi samma förhoppningar du och jag.

epsilon sa...

Förskräckligt tycker jag, "överlämnas" som ett viljelöst rö. Ofattbart att en ung kvinna idag vill ha det så.

Vonkis sa...

Epsilon
Och att hon dessutom verkar slåss för att få göra det.