lördag, november 24, 2018

Melodikrysset vecka 47 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Vaknade och såg att det låg ett tunt snötäcke på bilarna utanför huset. Kallt. Jag ogillart. Men men, this too shall pass.

Den här veckan hoppas jag att Py Bäckman får lite återupprättelse i krysset. Möjligheter finns det många av.

Cher med The shoop shoop song (It's in his kiss) från filmen Mermaids. Den rösten känner en igen från första tonen.

Och så lite Moneybrother på det. Och en tidig låt. Stormy weather.

GUD SKE PRIS! Nu ska jag baske mig gå ut i polarkylan och köpa mig en lott. Idag fick PY Bäckman vara med i Melodikrysset. Och på finska! Som ett litet kinderägg minsann. Låten heter Vandraren på svenska och sjöngs av gruppen Nordman.

Gitarren har jag haft
Sen liten grabb jag var
Det är min allra bäst skatt
Och den vill jag ha kvar
Ja, min gitarr
Ja, min gitarr


Give me hope Joanna med Eddy Grant. Var det inte den som Anna Kinberg (Batra) associerade med tropicopop i någon intervju?

Tove Lo med Don't ask, don't tell.

Frank Sinatra brukade väl kallas för Frankie? On the sunny side of the street feat. Billy May and His Orchestra.

Lin hör ju till växtriket.

Ingen kan sjunga Jazzgossen som Mangan i Mammas nya kille. Men Magnus Uggla gör det inte allt för illa han heller. Karl Gerhard borde rimligen förkortas KG.

Caroline af Ugglas med Nothing left to say på det då.

Snyggt, en införgissning från en löjlis som gick in. Hypnotised med Coldplay.

Den första Bond-filmen hette Dr. No och fick den svenska titeln Agent 007 med rätt att döda.

Och där var dagens kryss löst och inklickat. Har inte riktigt hunnit smälta att vi fick skriva in Py i krysset idag. Lyckan. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi kanske igen nästa lördag. Jag ska till Stockholm över helgen och vet inte riktigt hur det ser ut där vi 10-snåret. Men även om jag inte kan vara med live blir det ett inlägg att samlar kring.

snabbgenomgången
L 4 Cher
V 5 Moneybrother
L 2 Py
L 3 Nordman
V 9 Min
L 6 Eddy
V11 Grant
L12 Tove
V10 Lo
V17 Frankie
V13 May
V16 Lin
L 8 Uggla
V14 KG
L15 Af
L 1 Coldplay
V 7 Döda

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

85 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgrå moln och termometern visar + 4 c. Efter krysset skall jag köra till Oxie och se på när äldsta barnbarnet spelar fotboll i "Tomtecupen".

Vonkis sa...

Christer
Tomtecupen, i november :-)

Unknown sa...

God morgon Vonkis och övriga gänget, i dag är jag med hela vägen, har haft två veckor med frånvaro mer eller mindre men nu kör vi så det ryker.

Christer sa...

Vonkis: Ja, så är det. D
et är många sådana cuper fram till jul.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorro soligt o fint -5. Ingen snö, det blir ljusare med snö. Vi bor i en by utan gatlysen,så det blir kolsvart.Promenerar med ficklampa på kvällen :)

Vonkis sa...

Åke Finn
Wromwrooom!

Christer
En hel tomtecupsarmé.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Oj, ja då kan ju snön vara välkommen :-)

Janne sa...

God morgon från ett grått och 0 gradigt GBG.Damfinal i curling på tv1 collar jag.

Vonkis sa...

Janne
God morgon.
Idag får det bli lite svtplay i ett extrafönster på datorn :-)

lasse sa...

Sent, men i tid, loggar vi in !

Vonkis sa...

lasse
Bättre sent än ännu senare, som du vet :-)

Vonkis sa...

Förra veckans svar
L 5 Lena
L 1 Ph
V 9 Adam
L10 Annie
L13 Gun
L 7 sur
V16 En
V 3 Sarah Klang
L 2 Bang
V 6 Agnes
L12 Sagan
L 8 Om
L 4 Ringen
V11 Spears
V15 Persson
L 3 Starship
L14 Ison

lasse sa...

Vilken lördag förmiddag, melodikrysset, elden tänd i kamin och solen skiner ute.

Vonkis sa...

DÅ kör vi då!

Christer sa...

CHER

Unknown sa...

Moneybrother på v 5 tro?

Yvonne Persson sa...

God morgon :)

Christer sa...

Moneybrother

Vonkis sa...

Unknown
Snyggt!

Yvonne Persson
God morgon :-)

Yvonne Persson sa...

Moneybrother

Janne sa...

l2 PY

Anonym sa...

,alias Johan: lätt o lagom start...Hej-Hej!

Vonkis sa...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Yvonne Persson sa...

Py Nordman

Christer sa...

PY; NORDMAN

Kerstin Nilsson sa...

Py

Anonym sa...

:D.

Aurora

Anonym sa...

Njut Vonkis!!! =) <3

Martin sa...

At last !!!

Vonkis sa...

Sannerligen, det säger jag eder. Det finns en Gud.

Yvonne Persson sa...

Min

Christer sa...

MIN Gitarr

Unknown sa...

ÄNTLIGEN!
Lite ordning på Eldermannen, nu fick Py äntligen plats i krysset igen. 👍🏻

Vonkis sa...

Åke Finn
Trägen vinner, så nu är det bara att hoppas på en bricka med posten också.

Christer sa...

Eddie GRANT

Yvonne Persson sa...

Eddy Grant

Christer sa...

Förlåt EDDY

Vonkis sa...

*spara*

Yvonne Persson sa...

Tove Lo

Christer sa...

TOVE LO

Vonkis sa...

Annars då?

Janne sa...

Frankie

Yvonne Persson sa...

Frankie

Christer sa...

L 17 FRANKIE

Janne sa...

may???

Sophie sa...

V13 Billy MAY

Yvonne Persson sa...

Tack för orkesterledaren. DET kunde jag inte

Yvonne Persson sa...

Lin

Janne sa...

lin

Sophie sa...

LIN?

Christer sa...

LIN

Yvonne Persson sa...

Uggla

Janne sa...

kg

Yvonne Persson sa...

KG

Christer sa...

UGGLA; KG

Anonym sa...

,alias Johan: Hoppas att bli först med...coldplay

Vonkis sa...

Johan
Verkar troligt.

Christer sa...

AF

Yvonne Persson sa...

Af

Sophie sa...

Caroline AF Ugglas

Anonym sa...

,alias Johan: Vonkis, ett av mina livsmål kan infrias, dvs komma med något först i denna digra samling av kunskap..Hoppas!

Martin sa...

Och DEDE Lopez

Vonkis sa...

Martin
Jag skriver in det med då :-)

Yvonne Persson sa...

Coldplay

Christer sa...

Coldplay

Vonkis sa...

Johan
Vilken lyckodag vi har här i gruppen idag!

Sophie sa...

Grattis Johan! ;)

Anonym sa...

,alias Johan: Voniks, jaa, är man det inte redan så är det dags att bli religiös. Vilken lycka!

Anonym sa...

,alias Johan: Thanks Ms Sophie!

Vonkis sa...

Som sagt, Gud ske pris!

Vonkis sa...

Dede blev döda...

Janne sa...

döda?

Christer sa...

Döda

Yvonne Persson sa...

Döda

Yvonne Persson sa...

Tack för idag och trevlig helg

Martin sa...

Äsch DÅ ! :)

Sophie sa...

Alltid trevligt med ert sällskap lördagsmornar! Inte alltid jag kommenterar (hinner inte innan ni smarta hunnit före...) men finns ändå här med er!
Trevlig helg!!

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa lördag!

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag ha det bra.

Anonym sa...

,alias Johan: dags för livsmål 2, vinna på en trisslott. Tack för idag, Hej!

Unknown sa...

Grattis Anders, inga felaktigheter i krysset idag, det tar sig. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Hej och tack till värdinnan och alla övriga, sörs nästa lördag igen.

Janne sa...

Oj vad spännande i curling finalen!

Vonkis sa...

Ta hand om er så sörs vi kanske igen om en vecka. Jag ska till Stockholm över helgen och vet inte riktigt hur det ser ut där vi 10-snåret. Men även om jag inte kan vara med live blir det ett inlägg att samlar kring.

Unknown sa...

Vonkis, Har du sett att Py finns faktiskt med 2 ggr (nästan). Mellan vågrätt 7 och 10 kan du läsa P (blankt) Y.