lördag, februari 02, 2019

Melodifestivalen 2019 Göteborg

Välkommen till MelloBloggen

Som jag har längtat och nu är det äntligen dags för Melodifestivalen 2019. Inte en dag för tidigt!

Fem av kvällens åtta artister (räknar Zeana och Anis Don Demina som två) har tävlat tidigare, en har vunnit.

Inledningen ser lovande ut och helt ärligt kan det ju inte bli mycket sämre på programledar- manusfronten än det varit de senaste två åren.

Edward af Sillén och Edin! Det här kan bara bli succé!!!

1. NanoChasing rivers
Stabilt men helt ärligt har vi ju hört (och sett) det här förut.
Man står i mörkret och sjunger om sin tuffa livserfarenhet och så in med gospelkören.
Lät det inte lite småsurt och osäkert mellan varven?

Och om jag får vara lite elak, om man nu ska ha barn med i numret kan man väl i alla fall se till att de kan mima ordentligt? Såry.

2. High 15No drama
Fyrornas favorit igår.
Tycker inte riktigt att låten kommer igång och blev det inte fel i dansen. Eller, det ska kanske vara så?

3. WiktoriaNot with me
Årets Felix Sandman? (skrivit ballad om ett ex).
Ballader är svåra. Och nu började det regna. Snygg effekt.

4. Zeana feat. Anis Don DeminaMina bränder
Mycket orange även i år, och nog var det lite In my cabana över det här.
Det låter nästan som att Zeans sjunger slicka mina bränder.

5. Arja SaijonmaaMina fyra årstider
Det är ändå något visst med Arja och nu är hon tillbaka på barrikaderna.
Hon vet hur man tar en scen i alla fall. Och hur man bär upp en maffig vit långklänning.
Med tanke på att Macken blivit något av en favorit hos mina elever borde även den här kunna slå vad det lider.

6. MohombiHello
Mohombi tävlade 2005 med Group Avalon och låten Big up. Det här var bättre.
Artist som interagerar med ritad figur. Vart har vi sett det förut?
Men jublet i arenan tyder på att publiken gillade det här.

7. Anna BergendahlAshes to ashes
Men nu snackar vi Bra röst, snyggt och säkert framträdande, läckra kläder och en låt som sätter sig.

Så vad tror jag då.
Anna borde gå direkt till final, gissar att hon får sällskap av Mohombi. Nano går nog till Andra chansen, om han inte snubbsnor Annas finalplats. Frågan är om Wiktoria eller möjligtvis High15 tar den andra ac-biljetten.

Till andra omröstningen
Anna Bergendahl, bra!
Mohombi, väntat.
Wiktoria, kul.
Nano, suck men knappast oväntat.
Zeana feat. Anis Don Demina, ok.

Att se Kodjo, Eric och Marika dansa till Hallelujah.
Det här numret måste vara gjort av Edward af Sillén.

Vi har ett resultat.

Till final
Wiktoria, lite överraskande faktiskt men kul.
Mohombi, väntat.


Andra Chansen
Nano, helt ok. Vill nog inte ha Nano i finalen.
Anna, jäklar, henne VILLE jag ju ha i finalen.



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

32 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag ska förstås också titta. Försöker att inte ha så höga förväntningar, vet ju att det tar ganska många lyssningar för en del melodier, innan örat vant sig. Som vanligt tycker jag det är synd att det i stort sett är samma musikmakare år från år. Och så slänger de in en gamling i varje omgång... Arjas tur i år.

Vonkis sa...

Bloggblad
Visst är det tråkigt med samma samma. Men de kan uppenbarligen det där med att skriva för Mello. Du har inte gjort något nytt försök?

Kerstin Nilsson sa...

Ja du Vonkis nu ska jag titta😊det är minst 10 år sen

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Härligt!
:-)

Kerstin Nilsson sa...

Ja 👍

Kjell Sigbjørn sa...

Go' kväll i stugan! Hann hem till det började det. Ja då är vi i gång igen med mello från Göteborg!

Anonym sa...

Men hur tråkig är dom. Nu är det TREDJElpten som samma personer har varit med och skrivit!
/Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Dom två första låtarna var ingen höjdare

Cecilia N sa...

Det regnade på Viktoria!
Nåja, hon är väl van om hon kommer från Borås.

Kerstin Nilsson sa...

Jag har en så stark känsla för Nano. Som lyckades bryta sitt destruktiva liv. Dessutom har han en fin röst😊

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Kul att du hittade hit ikväll!
Inga tydliga vinnarfavoriter än i alla fall.

Marianne
Sitta där och tävla med sig själv.

Vonkis sa...

Cecilia N
Ha ha ha

Kerstin Nilsson
Men det var ett väldigt tråkigt framträdande och nästan exakt lika som förra gången.

Kerstin Nilsson sa...

Ja tyvärr 😪

Anonym sa...

Om man lyssnarplats publiken, så verkar Arja ha en chans!
/Marianne

Anonym sa...

Arja och Anna borde gå vidare och kanske även Viktoria. Fler vet jag inte.
/Marianne

Vonkis sa...

Narianne
Vill du att Arja ska gå vidare?

Kjell Sigbjørn sa...

Då har vi hört dom först sju bidragen, ingen riktig höjdare, men tyckte om Arja Saijonmaas låt!

Provas med en gissning:

FÖLJANDE GÅR VIDARE

Låt nr. 2: HIGH 15: No drama
Låt nr. 3: WIKTORIA: Not with me
Låt nr. 6: MOHOMBI: Hello
Låt nr. 5: ARJA SAIJONMAA: Mina fyra årstider
Låt nr. 7: ANNA BERGENDAHL: Ashes to ashes

INTE VIDARE:

Låt nr. 1: NANO: Chasing rivers
Låt nr. 4: ZEANA FEAT. ANIS DON DEMINA: Mina bränder

Kerstin Nilsson sa...

Jag tyckte Arja kändes uråldrig 😐

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Trodde också på High 15, trodde kidsen skulle rösta på dem.

Kerstin Nilsson
Hon fick fylla Owe T-kvoten i år.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja ja det det blev 3 rätt i 1:a rond, jag provar igen:

TIL FINAL:

Låt nr. 3: WIKTORIA: Not with me
Låt nr. 6: MOHOMBI: Hello

TIL ANDRA CHANSEN:
Låt nr. 1: NANO: Chasing rivers
Låt nr. 4: ZEANA FEAT. ANIS DON DEMINA: Mina bränder

INTE VIDARE:
Låt nr. 7: ANNA BERGENDAHL: Ashes to ashes

Kerstin Nilsson sa...

Haha

Bloggblad sa...

Jag gillade Anna B bäst. Arja sjunger bra och är säker, men låten var lite ”Leva i Europa” med Christer Sjögren... lite för mycket miljömedvetetet, men hon sjunger ljuvligt sugande.

Wiktoria ok. Brändernas låt slår nog, men håller med dig om det förutsägbara med man som sjunger om sitt liv, dansar med recknad figur...

Roligast av allt är att sms:a med barnbarnet och kommentera. Hon är något av en expert, har varit på åtminstone de senaste tio Mellofinalerna.

Bloggblad sa...

Nej, jag har gett upp Mello (Braaaa Anna!)
Får väl se det som kört. Men jag har skrivit till Rutter, Beethoven, Händel och Haydn... det har inte Tommy G-son gjort!

Kjell Sigbjørn sa...

Ja då blev det så här:

TIL FINAL:
Låt nr. 3: WIKTORIA: Not with me
Låt nr. 6: MOHOMBI: Hello

TIL ANDRA CHANSEN:
Låt nr. 4: ZEANA FEAT. ANIS DON DEMINA: Mina bränder
Låt nr. 7: ANNA BERGENDAHL: Ashes to ashes

INTE VIDARE:
Låt nr. 1: NANO: Chasing rivers

Då hørs vi från Malmö Arena nästa vecka final sänds från!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Snyggt gissat på finallåtarna.
Gillade du inte Anna?

Bloggblad
Anna var min favorit också, det var hela paketet där. Synd att inte fler förstod det.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Nano gick till Andra chansen, Zeana ft... åkte ut.

Bloggblad
Det har han sannerligen inte gjort.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Jodå då jag gillade låten, men jag trodde inte hon kom med

Kjell Sigbjørn sa...

Ja så här skulle vara ja - rätt skal var rätt:

TIL FINAL:
Låt nr. 3: WIKTORIA: Not with me
Låt nr. 6: MOHOMBI: Hello

TIL ANDRA CHANSEN:
Låt nr. 1: NANO: Chasing rivers
Låt nr. 7: ANNA BERGENDAHL: Ashes to ashes

INTE VIDARE:
Låt nr. 4: ZEANA FEAT. ANIS DON DEMINA: Mina bränder

Kerstin Nilsson sa...

Jag tror inte att mina förväntningar om programmet har infriats 😐

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Aschans. Då får vi hoppas att det blir bättre nästa lördag ;-)

Anonym sa...

Blev helt som vi ville den här gången med Victoria och Mohombi i final. Tyckte Anna saknade utstrålning, känns helt nollställd. Tyvärr, för låten hade enl mig annars varit ganska bra. Håller helt med dig om Nanos låt, och om killen i den.

Miyala

Anni sa...

Annas låt och röst var bra, men framförandet dåligt. Synd!