lördag, februari 23, 2019

Melodikrysset vecka 8 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Sportlovet går mot sitt slut och det har varit ett rätt bra lov, lagom slappt. Ikväll vankas sista delfinalen i Melodifestivalen och så hade jag tänkt titta på skid-vm men det känns smått meningslöst nu när Ebba Andersson blivit sjuk. Men men. Det slutar väl med att jag sitter där och tittar ändå.

En chans till Py i krysset idag vad jag kan se, undrar hur Eldemannen ska få in Agnetha Fältskog den här veckan och så är jag nyfiken på lodrätt fem och vågrätt 6.

Return to sender måste man väl ändå säga förknippas med Elvis Presley.

Då har jag lärt mig att Sov du lilla vide ung även går under namnet Solskenets visa, det är en dikt av författaren Zacharias Topelius och musiken har komponerats av Alice Tegnér.

I'm so happy med Salem Al Fakir och Josephine Bornebusch är signaturmelodi till Solsidan.

Uma Thurman sjungandes When you got it flaunt it i The Producers är en riktig favorit hos Eldemannen.

Marschen Blaze away framfördes här utan instrument.

Sylvia Vrethammar sjöng Tycker om dig.

En kulen natt, natt, natt
Min båt jag styrde
På havets vågade, vågade våg
Så skummet yrde
Och vart jag sågade, sågade såg
På havets vågade, vågade våg
Där ner i djupet-e-pet-e-pet-e-pet
En fisk jag såg
Och det var du


Det är lite svårt att höra men Asta kask sjöng Ringhals brinner.

Nocturne eller Sov på min arm framfördes av Mia Skäringer.

Och där kom Martin Stenmarck med Du tar mig tillbaks, som har en hel del likheter med Peter Lemarcs Little Willie John.

Tjejens förnamn är Rut.

En till innförgissning som gick in. Ideal och livet med Love Antell. Tack Eldemannen för att du spelade en av Loves egna låtar istället för något från Så mycket bättre.

Jag mötte Lassie med Einbusk singers, text av ABBA-Benny och musik av Marie Nilsson-Lind.

Blir lite ledsen av att Cher är så auto-tunad på Gimme gimme gimme. Det är ju inte som att hon inte kan sjunga...

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Nu ska jag fortsätta fixandet här hemma. Gissar att TV:n kommer stå på med skid-vm i bakgrunden. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.


snabbgenomgången
L 2 Elvis
V11 Alice
L 1 Solsidan
L 9 Uma
V 7 Instrument
L 8 Tycker
V14 En
L 5 Kulen natt
V12 Asta
L 3 Mia
V 1 Stenmarck
L 4 Rut
V 6 Love Antell
L10 Marie
V13 Cher


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

89 kommentarer:

Bettan sa...

God morgon! Idag är jag på plats

Vonkis sa...

God morgon, tog lite sovmorgon idag.

Olle B är ju iväg några veckor, finns det någon annan som kan ta på sig uppgiften att sammanfatta krysset lite mitt i? Jag gjorde det förra lördagen men det blev lite jäktigt att hinna med.

Vonkis sa...

Bettan
God morgon!

Bettan sa...

Vikarien är redo

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn skiner solen från en blå himmel och termometern visar + 3 C. Vi har precis lämnat hösten för våren enligt meteorologerna. Under eftermiddaggen skall jag köra till Eslöv för att se på när äldsta barnbarnet,7 år, spelar i en fotbollscup med sitt lag Staffanstorp United.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett grått Höljes!

Yvonne Persson sa...

Kaffet på gång, krysset framtaget, pennan funkar och paddan i gång! Bara att invänta mina medhjälpare...

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron från ett grått Ångermanland, några minus. Konstig vecka från-19 till underkylt regn, storm. Kaos på skule förstås. Ska till Kramfors o köpa viltfoder.Skönt att det ska bli plusgrader

Janne sa...

God morgon från ett molnigt och cirka 3+ grader i GBG.Det är skidskytte på Eurosport 1 och svenskarna kämpar på bra.

Bettan sa...

I Stockholm är det grått och +3 grader

lasse sa...

Här kommer ett God förmiddag från ett soligt men kyligt Gävle. Bara några grader kallt, men det väntas flera varmgrader till
kvällen och några dagar framåt. Lycka till allihop !

Vonkis sa...

Bettan
Super duper!

Christer
Och med våren kom fotbollssäsongen igång :-)

Yvonne Persson
God morgon!
Det låter ju riktigt mysigt det där :-)

Kerstin Nilsson
Det låter verkligen som ett omväxlande väder det där.

Anonym sa...

God morgon från ett soligt Göteborg

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar

L 2 Agnes
V15 Nano
V10 Lillan
L12 Mio
L10 Loa
V11 Selma
V 5 Lagerlöf
V13 Nils
L 6 Ferlin
L14 Lasse
V16 Hasse
L 1 Alfredson
L 9 Vi
L 4 Östen
V 7 Ett
L 3 Grå
V 3 Gul
V 8 Reed

Vonkis sa...

Janne
Nej men, skidskyttet hade jag missat!

Bettan
Värmen är på g.

lasse
Gillar värmen jag, så länge det inte är för varmt...

Vonkis sa...

Anonym kl. 10:00
God morgon på dig med.

lasse sa...

Vonkis: Det räcker med 6-8 grader dessa dagar.

Vonkis sa...

lasse
Sannerligen.

Anna Wärn sa...

Hej påver alla kryssare.

Vonkis sa...

Anna Värn
God morgon.

Nu kör vi!

Annis sa...

God morgon! Den här helgen ska det promeneras och lapas utlovad sol för att ladda trötta batterier... Men först MX såklart!

Yvonne Persson sa...

Elvis

Christer sa...

L2 ELVIS

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Varberg!
Sladdar in precis till krysset efter en hotellfrukost här på Kurortshotellet. Sen blir det Spa för hela slanten! :)

Anonym sa...

Return to sender - ELVIS Presley

Vonkis sa...

Annis
Låter som en bra plan.

Jo
Åhhh, hotellfrukost, melodikryss och spa. Låter juuuvligt.

Yvonne Persson sa...

Alice?

Christer sa...

ALICE

Bettan sa...

L2/ ELVIS
V11/ ALICE

Yvonne Persson sa...

Solsidan?

Christer sa...

Solsidan

Vonkis sa...

Bra start där med lite Elvis.

Christer sa...

V6 Love Antell?????

mATTIAS sa...

UMA

Yvonne Persson sa...

Uma

Vonkis sa...

Det är Uma Thurman som sjunger.

Vonkis sa...

Christer
Jaaa, det verkar troligt!

Mattias sa...

V7 Instrument?

Yvonne Persson sa...

Instrument

Vonkis sa...

Mattias
Snyggt!

Christer sa...

INSTRUMENT

Anonym sa...

INSTRUMENT

Christer sa...

TYCKER

Yvonne Persson sa...

Tycker

Yvonne Persson sa...

En kulen natt

Christer sa...

ASTA Kask

Yvonne Persson sa...

Asta

Vonkis sa...

*spara*

Jo sa...

Asta Kask hade jag inte väntat mig i Melodikrysset! Snart spelar han Eddie Meduza. :)

Marita Wallin sa...

Mia Skäringer

Fredrik sa...

V1 Stenmarck?

Christer sa...

Mia

Bettan sa...

Halvtid

L1/ Solsidan
L2/ Elvis
L3/ Mia
L4/
L5/ Kulen-natt
L8/ Tycker
L9/ Uma
L10/


V1/
V6/
V7/ Instrument
V11/ Alice
V12/ Asta
V13/
V14/ En

Vonkis sa...

Jo
Än kan han överraska oss Eldemannen.

Marita Wallin sa...

Ha ha ha. Nä det va oväntat

Vonkis sa...

Fredrik
Verkar troligt, så länge det inte blir Las Vegas så är det ok för min del.

Fredrik sa...

Jag hoppas på Las Vegas jag :)

Erica sa...

Mia Skäringer?

Annis sa...

Nu skriver jag in Christers förslag Love Antell på V6. Han var ju med i Så mycket bättre för ett par år sedan.

Vonkis sa...

Fredrik
Smaken är som röven

klöven.

Erica
Japp.

Annis
Jag har skrivit in det redan :-)

Christer sa...

Stenmarck

Yvonne Persson sa...

Stenmarck

Yvonne Persson sa...

Rut

Janne sa...

Rut

Vonkis sa...

Visst påminner Du tar mig tillbaks en hel del om Lemarcs Little Willie John.

Christer sa...

RUT

Vonkis sa...

Nu missade jag en fråga, varför Rut?

Christer sa...

LOVE ANTELL

Yvonne Persson sa...

Love Antell

Christer sa...

Vonkis: Vilket svenskt kvinnonamn

Jo sa...

Så segt att det är fördröjning när man lyssnar via SR-appen! :/

Yvonne Persson sa...

Vad heter låten med Rut? Kommer inte på texten

Yvonne Persson sa...

Marie

Janne sa...

Vad har du under blusen Rut?

Christer sa...

MARIE Nilsson

Christer sa...

Kan V13 möjligtvis bli CHER?

Christer sa...

CHER

Yvonne Persson sa...

Cher

Christer sa...

Då var det klart. Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Bettan sa...

Dagens kryss

L1/ Solsidan
L2/ Elvis
L3/ Mia
L4/ Rut
L5/ Kulen-natt
L8/ Tycker
L9/ Uma
L10/ Cher


V1/ Stenmarck
V6/ Love-Antell
V7/ Instrument
V11/ Alice
V12/ Asta
V13/ Marie
V14/ En

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Yvonne Persson sa...

Tack för idag. Sörs nästa lördag

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs tyvärr inte förrän om 2 veckor

Unknown sa...

Ainbusk inte einbusk

lasse sa...

Tack för idag, sörs om en vecka !

Annis sa...

Tack för idag, speciellt för Asta Kask,
För den punken hade fallit ur minnet.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha det bra!

Jo sa...

Tack för idag! :)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.