lördag, mars 09, 2019

Melodifestivalen 2019 Final

Välkommen till MelloBloggen

Så var kvällen kommen. Nu ska det avgöras vilket bidrag som ska representera Sverige i Tel Aviv i maj. Efter den sista delfinalen trodde jag att Bishare skulle vinna. Det gör jag inte längre men han kommer nog på topp fem. Istället tror jag att det kommer stå mellan John Lundvik samt Hanna Ferm och Liamoo. De får sällskap i toppen av Arvingarna (i alla fall hos tittarna) och Jon Henrik. Däremot hoppas jag att Anna Bergendahl får en bra placering.

Snygg inledning men de kunde ha skippat Tror du att han bryr sig och bara kört All night long. Som Karin sa, vem hade kunnat tro att Benjamin Ingrosso skulle bli discokung.

1. Jon Henrik FjällgrenNorrsken
Kul att han har lite självdistans och kan driva lite om renen.
Visst är melodin fin. Men det blir för många klyschor på en gång i det här.

2. Lisa AjaxTorn
Hon kan sjunga, ingen tvekan om saken. Men det här är för tråkigt. Och vad är det för budskap hon vill sprida till hela Europa med låten?

3. MohombiHello
Härligt gung och snyggt koreograferat. Bäst så här långt. Karin, som inte sett någon av delfinalerna gillar det här stenhårt. Jag vill ha lite mer tryck i låten bara.

4. Lina HedlundVictorious
Ännu en artist med budskap. Suzan undrar om vi ska skicka det bästa bidraget eller bidraget med det bästa budskapet.
Det är för mycket fokus fokus på att få med släpet.
Om vi ska gå efter Albins standard, mest glitter vinner, så ligger dock Hanna bra till.

5. BisharaOn my own
Bishara är ju fantastisk duktig, men låten är förstörd efter att Instagramkontot Mansbebisar publicerade det här inlägget. Vi har gjort slut, jag vet att du inte längre älskar mig längre men stanna och ta hand om mig tills jag är redo att ta hand om mig själv. Där kan vi snacka om fint budskap.

6. Anna BergendahlAshes to ashes
Det lyser om Anna, vi sitter här och ler.
Tänker ni på att hon inte har något röststöd alls. Det är bara Anna som sjunger på egen hand.

Älskar Lynda Woodruff!

7. NanoChasing rivers
Nej.

8. Hanna Ferm och LiamooHold you
Har SVT sagt till artisterna att de måste ha ett budskap med sin låt eller?
Som en smäck, heja!

9. Malou PrytzI do me
Jag gillar det här, sitter och gungar med i soffan och Malou har en jäkla närvaro.
Är Malous låt ett svar till Bishara? Det är slut men hon är ok med det, nu går hon vidare.

10. John LundvikToo late for love
Ni hör ju jublet. Det här är ju riktigt bra, vi behöver inte skämmas om John får åka till Tel Aviv.
Och kören. Fantastisk!

11. Wiktoria – Not with me
Stabilt men tråkigt.
Hon är ledsen för att det är slut men kräver inte att killen ska vara kvar.

Karin förstod inte att Wiktoria var med i tävlingen, hon trodde att vi kommit till pausunderhållningen.

12. ArvingarnaI do
Från delfinal till Andra chansen gick det från tre till fyra på scenen. Till ikväll har de lagt till glitter i kläderna.
Arvingarna är superprovs och kör verkligen sin grej. Man blir på bra humör.


Mycket hjärta och smärta i år. Men, över lag en väldigt bra final.


Jag hade föredragit att en vanlig cover av vinnarlåten. Förstår väl tanken när fjolårsvinnaren heter Dance you of men nej tack, Inte ens att vi fick se lite mer av Edin Jusuframic väger upp?


Juryrösterna
1. Portugal – Carla Bugalho
Tolvan till John.

2. Österrike – Marvin Dietmann
Tolvan till John igen.

3. Australien – Stephanie Werrett
En till tolva till John fortfarande ingen poäng till Anna.

4. Cypern – Evi Papamichael
Äntligen poäng till Anna men bara två.
John sopar hem tolvorna så här långt.

5. Frankrike – Bruno Berberes
Femte tolvan till John.

6. Finland – Krista Siegfrids
En tolva till till John. Blir en promenadseger det här.

7. United Kingdom – Simon Proctor
Att Storbritannien gillade Arvingarna.
Men tolvan gick till John, så klart.

8. Israel – Dana International
Alla jurytolvorna till John som leder på 96 poäng.

Men att Nano ligger tvåa, huvva.

Lite mellanakt då med Charlotte Perrelli och Dana International, men det blir inte mycket till sampel när Charlotte inte kan röra sig i sin klänning bestående av 800 meter tyg. Visst är det lite av Leila K's Electric över Diva to diva.

Jaha, nu blir det programledarballad. Säger som Karin, det här var slöseri med mitt liv.

Tittarröster
8 p Lina Hedlun
10 p Nano, bra
12 p Malou
23 p Lisa Ajax
28 p Wiktoria
36 p Anna Bergendahl
37 p Arvingarna
42 p Mohombi
55 p Jon Henrik
59 p Hanna och Liamoo, det var dåligt tycker jag.
69 Bishara
85 John Lundvik


Grattis John Lundvik!
Men i Tel Aviv vill vi se roligare kläder och mer av kören. Mycket mer av kören.



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

20 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att Anna Bergendahls låt har vuxit. Gillar även Jon Henriks låt. Arvingarna har väl en bra startplats som sista tävlande. Sedan sa någon att flera vinnare har haft startplats 6. Bara att vänta och se!
/Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Hej! Ja då var det dax for den stora finalen. I kväll håller ja tummarna för:

Här är mina 5 favoriter:

• JON HENRIK FJÄLLGREN: Norrsken
• ANNA BERGENDAHL: Ashes to ashes
• ARVINGARNA: I do
• JOHN LUNDVIK: Too late for love
• WIKTORIA: Not with me

Förra veckan kunde inte jag va med här, fick en inbjudan att åka til Oslo Spektrum för att titta på den norska finalen!

Vonkis sa...

Marianne
Jon Henrik har en fin melodi men jag tycker att det blir lite löjligt med scenshowen.

Kjell Sigbjørn
Men vad kul att se finalen Live, är du nöjd med resultatet?

Kjell Sigbjørn sa...

Javisst det var fin favorit som vann tävlingen: KEiiNO: «Spirit in the Sky» med bland annat et samisk inslag i låten!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Då ska jag ta och lyssna in den efter finalen ikväll.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Ja måste du göra, den ligger nu ute på Youtube!

Anonym sa...

Mohombo var bättre i kväll än första ggr.
/Marianne

Anonym sa...

Jag reagerade på jobbet med släpet redan vid delfinalen.
/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Han kändes stabilare på något sätt och numret tightare.

Kjell Sigbjørn sa...

Rinnande vatten på scenen?..... nej nu har jag sätt det ockå

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Fast det hade ju Saade med redan för nio år sedan.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Ojdå...när jag tänker tilbaka på det så kommer jag fdaktisk i håg det

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är lätt hänt :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Alla dom 8 länderne från Europa röstade på John Lundvik

Anonym sa...

John är såååååå bra!!! Har allt och det här bådar gott. Sist i jerusalem vann vi

Miyala

Anonym sa...

Hoppas att Nano inte tar fler röster...
Fattar inte att Anna ligger näst sist, hm.
Men glad över paret som ligger trea. Ks favorit.
Men svårt för någon att slå Landvik.
/Marianne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Imponerande

Miyala
Den är verkligen bra och dessutom växer den tycker jag.

Du, jag har ätit appenzeller ost ikväll, bilder kommer senare :-)

Kjell Sigbjørn sa...

GRATTIS till John Lundvik!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Verkligen grattis.

Anonym sa...

Bra uppladdning!!!��
Miyala