lördag, mars 16, 2019

Melodikrysset vecka 11 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hoppas att veckan har varit bra. Vi fick ett litet bakslag vädermässigt tidigare i veckan men nu är snön borta igen, tack och lov. Dagens kryss då, jo jag känner mig hoppfull för lite Bäckman idag. Det finns två fina möjligheter till det idag.

Jag tror baske mig att Eldemannen spelat Edda Magnasons version av Sakta vi gå genom stan fler gånger än Monica Zetterlunds senaste åren.

I Sjösala vals sjunger Taube att solen står på Orrberget, så vi skriver in orre på lodrätt elva.

Så fick Andreas Kleerup vara med i krysset igen. Den här gången genom Lisa Nilssons version av Thank god for sending demons.

1993 var första gången som vi tittare fick vara med och rösta fram vinnaren i Melodifestivalen, men det har jag redan skrivit om. Det här var en favorit även om Nick Borgen vann med We are all the winners.

O mein papa på trumpet med Arne Lamberth, undrar dock vilka det var som sjöng där i slutet.

Nu ska vi skörda linet idag.

Åh, Summer nights (Tell me more) och lite annan musik från Grease, en av mina absoluta favoritnostalgifilmer. Och i april visas den som sing-along på Cnema!

Där kom hon, min kompis Celine Dion! Blir alltid lite rörd när jag hör henne sjunga My heart will go on. Nej, är inget direkt fan av filmen Titanic men sången. Sången!

You dont know youre beautiful med One Direction.

Och där kom Reo Speedwagon, gruppen från 1967 med Keep on loving you!

Då går vi så klart i mål med Orup och hans underbara version av Carolas Främling.

Se där, ännu ett kryss löst, inklickat och lagt till handlingarna. Tack alla som var med och löste idag. Nu blire skidskytte och så tar vi hand om varandra så sörs vi igen om en vecka.


snabbgenomgången
L 2 Edda
V 9 Magnason
L11 Orre
L 1 Andreas
V14 Kleerup
L10 Nick
L 3 Arne
V 8 Lin
V 7 Grease
L 6 Celine
L 4 Dion
V 5 One Direction
V12 Reo
L13 Orup



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

104 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln. Solen hinner förmodligen visa sig en liten stund innan regnandet återigen sätter igång. + 7 C. Efter det sedvanliga hoddebesöket skall jag under seneftermiddagen köra till Skurup för att titta på när äldsta barnbarnet spelar träningsmatcher med sitt fotbollslag Staffanstorp United.

Petra sa...

Godmorgon från Partille som är lite grått. En helg som jag gör vad jag vill. Har hunnit planterat om mina gurkplantor nu på förmiddagen.

Vonkis sa...

Christer
Varmare och varmare.
Är det bara fotboll för barnbarnet den här delen av säsongen?

Anonym sa...

alias Johan: Hellu, bra kryssväder idag! Känner mig laddad både för kryss och skidskytte. Lycka till!

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron snön vräker ned, det har kommit mycket i veckan. Ska inte skriva vad jag tycker. Yngsta dottern hemma i helgen, så jag hänger med så gott det går.

Janne sa...

God morgon från ett molnigt och cirka 6 gradigt GBG.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Gurkplantor, vad kul!
Mina tagetes och astrar börjar så försiktigt kika fram men än dröjer det innan de ska planteras om.

Johan
Vi får hålla tummarna för vinst, både för oss och för skidskyttarna.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Förstår, utan att du skriver ut det.

Janne
God morgon!

lasse sa...

God morgon !
I Gävle är det mulet och runt ”nollan”, ser fram emot en lugn och skön lördag.

Anonym sa...

alias Johan: Frågan är om man skulle välja en VM-medalj eller ett badlakan...hmmm

Bettan sa...

Grå dag med +2 grader, snöade som sjutton vid 8

Bettan sa...

Förra veckans svar:
L 3 Taxi
V17 Weeping
V 8 Willows
L 9 Logi
V13 Is
L11 Till
V15 Loa
V12 LA
L12 Law
L16 Bing
L14 Såg
V10 Nino
L 4 Wien
L 1 Queen
V 5 Australien
V 7 Men
L 2 At
L 8 Work
L 6 News

Vonkis sa...

Bettan
Hoppas verkligen att snön inte kommer söderut.

Vonkis sa...

lasse
Snart kommer värmen till er med :-)

Johan
Det är sannerligen frågan det.

Yvonne Persson sa...

God morgon. Här i Höljes är det grått och -2. Ganska skön temperatur

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Lite för kallt för min del :-)

Vonkis sa...

Vinst både till Örnsköldsvik och Norrköping men jag blev utan...

Christer sa...

Edda Magnusson

Yvonne Persson sa...

Edda Magnusson

Annis sa...

God morgon! Har inget emot snö om det är kvarvarande snötäcke ordentligt. Men det här usla varannanveckas-tö/snö är inget att önska. I helgen är det återhämtning.

Christer sa...

Magnason skall det vara

Kerstin Nilsson sa...

Edda magnusson

Petra sa...

Edda Magnason

Yvonne Persson sa...

Ja visst heter hon Magnason

Anonym sa...

EDDA MAGNASON

Kerstin Nilsson sa...

Jag känner han som vann i Jokkmokk

Anonym sa...

,alias Johan: Edda är tydligen ett kryssvänligt namn :)

Janne sa...

orre

Bettan sa...

ORRE

Christer sa...

Orre

Vonkis sa...

Annis
Nej, det har du i och för sig rätt i, slasket är värre än snön.

Kerstin Nilsson
Du får hälsa grattis från oss :-)

Christer sa...

Vonkis: I morgon spelar barnbarnet innebandy i Svedala. Han utövar fotboll, innebandy samt taekwondo

Petra sa...

Andreas Kleerup

Christer sa...

Andreas Kleerup

lasse sa...

Vad sa den kampsportsintresserade göteborgaren, när engelsmannen ville ta en bit lösgodis av honom ?

Takeonedå !

majsan sa...

Ja, visst vore det roligt att få skriva Monica Zetterlund istället för Edda någon gång... Här i Trollhättan kämpar solen med att komma igenonm tjocka moln.

Kerstin Nilsson sa...

Ha ha

Yvonne Persson sa...

Nick

Christer sa...

NICK Borgen

Petra sa...

Nick

Kerstin Nilsson sa...

Nick

Vonkis sa...

Christer
Oj, det var många aktiviteter, men låter roligt :-)

Yvonne Persson sa...

Äntligen nåt jag kunde!Har varit svårt annars

Erica Yttermyr sa...

Och jag vann förra veckan ;)

Anonym sa...

,alias Johan: tror faktiskt skidskyttarna skulle ha större problem med krysset än vi skulle ha med att skida ock träffa några prickar!

Yvonne Persson sa...

Grattis Erica!

Christer sa...

ARNE Lamberth

Vonkis sa...

Erica Yttermyr
Grattis!

Yvonne Persson sa...

Arne

Anonym sa...

ARNE Lamberth

Martin sa...

Eller Nils Landgren

lasse sa...

V 5. One Direction och L 4 Dion

Vonkis sa...

lasse
Åh, Dion, min kompis ;-)

Christer sa...

LIN

lasse sa...

L 6. Celine

Martin sa...

Lasse: Bara att skriva in :)

Bettan sa...

Halvtid

V5/
V7/
V8/ LIN
V9/ MAGNASON
V12/
V14/ KLEERUP

L1/ ANDREAS
L2/ EDDA
L3/ ARNE
L4/
L6/
L10/ NICK
L11/ ORRE
L13/

Anonym sa...

Marin Nils Langren spelar trombon och inte trumpet

Anonym sa...

,alias Johan: med lasse med i vårt lag skulle vi ha löst krysset Och åkt skidor färdigt innan skidskyttarna har löst vågrätt 1

Vonkis sa...

lasse
Jag hoppas verkligen att du har rätt!

Yvonne Persson sa...

Grease

Christer sa...

GREASE

Petra sa...

Grease

Vonkis sa...

Johan
Ha ha
Säkert.

Vonkis sa...

Grease visas som sing-along-film på Cnema i april.

Erica Yttermyr sa...

Tack, plötsligt händer det! Har skickat in lösningen varje vecka i över tio års tid.

Petra sa...

Nä men titta, solen försöker titta fram här i Partille -:)

Anonym sa...

Orup på L13?

Yvonne Persson sa...

Celine Dion

Christer sa...

Celine Dion

Petra sa...

Celine Dion

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Whoop whoop!!!

Janne sa...

Kvar res slup?

Christer sa...

V5 ONE DIRECTION ????

Vonkis sa...

Anonym 10:38
I så fall borde det bli Reo Speedwagon på v12.

Bettan sa...

Janne: Japp

lasse sa...

Ordet tnadakil stavas likadant baklänges !

Vonkis sa...

Christer
Verkar så.

Vonkis sa...

lasse

Yvonne Persson sa...

One Direction

Anonym sa...

,alias Johan: snart en straffrunda för dig lasse!

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Ha ha
Reo Speedwagon!!!

Christer sa...

REO Speedwagon

Christer sa...

L13 Orup

Anonym sa...

Jag undrar vad det kan bli på L13 ?

Anonym sa...

,alias Johan: Grattis till alla spågummor och spågubbar! Då var väl krysset klart...

Christer sa...

Jag har redan skickat in då jag är säker på att L13 blir Orup.Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Yvonne Persson sa...

Orup

Bettan sa...

Dagens resultat:


V5/ ONE-DIRECTION
V7/ GREASE
V8/ LIN
V9/ MAGNASON
V12/ REO
V14/ KLEERUP

L1/ ANDREAS
L2/ EDDA
L3/ ARNE
L4/ DION
L6/ CELINE
L10/ NICK
L11/ ORRE
L13/ ORUP

Yvonne Persson sa...

Tack för idag.

Petra sa...

Klart och inskickat. Ganska lätt idag. Ha en fortsatt trevlig helg så hörs vi nästa lördag.

lasse sa...

Tack för idag, sörs om en vecka !😜

Jos sa...

Första hälften kunde jag ingenting, efter pausen allting. Konstigt.

Bettan sa...

Tack för idag, snart göra mig iordning för att åka jobba! Sörs nästa lördag

Janne sa...

Tack alla för idag vi sörs nästa kryss.det blir skidskytte för mig på tv och solen tittar fram ibland.

Anonym sa...

Ett ord kvar måste vara Orup

Anonym sa...

,alias Johan: tack för idag! Kämpa på nu skidskyttar!!!!

Annis sa...

Tack för idag! Nu ska jag fortsätta min "göra-ingenting-dag".

Janne sa...

Damerna tar nig medalj men knappast herrarna.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha det bra

Anonym sa...

,alias Johan: herrarna får nog hoppas på ett badlakan

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.