torsdag, maj 16, 2019

ESC 2019 semifinal 2

Välkommen till EurovisionsBloggen

Ikväll är det den andra semifinalen och då tävlar Jon Lundvik and the Mamas för Sverige. I den här semin finns flera toppfavoriter,bland annat just Sverige, Ryssland (som vanligt) och Nederländerna som tippas vinna hela tävlingen.

Förutom de tävlande länderna extraröstar även direktkvalificerade Italien, Storbritannien och Tyskland.

Tyvärr har jag dragit på mig en ordentlig huvudvärk. Får se om jag orkar sed hela sändningen ikväll men ska i alla fall försöka hålla mig uppe tillräckligt länge för att se John Lundvik sjunga.

01 Armenien
SrbukWalking out
Det var mycket mörkt i rutan i tisdags och det fortsätter uppenbarligen ikväll.
Stabbigt på någe vis men sånt här brukar kunna gå hem.

Såg ni att det var tomt i publiken i ett klipp? Märkligt.

02 Irland
Sarah McTernan – 22
Oj, vad stelt det här kändes.
Sarah känns väldigt off, visst tittar hon väldigt mycket förbi kameran.
Stör mig även på sången, det är surt och aningen i otakt mellan varven.

03 Moldavien
Anna Odobescu – Stay
Kseniya Simonova som illustrerar med sand bakom Anna var med redan 2011. Då stod hon bakom Mika Newton som framförde Angel för Ukraina. Låten har skrivits av svenska Maria Broberg.

Det här var sådär.

04 Schweiz
Luca HänniShe got ge
En av kvällens favoriter, och det hörs på publiken som klappar med nästan på en gång.

Det finns svenska inblandade även här. Jon Hällgren och Lukas Hällgren har skrivit låten och koreografin står Sasha Jean-Baptiste för.

05 Lettland
CarouselThat Night
Fler svenskar, Filip Adamo och Rennie Mirro är skyldiga till detta nummer.

Tråkig låt och tyvärr ett rätt sömnigt framträdande.

06 Rumänien
Ester PeonyOn a sunday
Låten är varken bu eller bä, men framträdandet är så märkligt att folk kommer att komma ihåg bidraget och rösta när slussarna öppnar.

07 Danmark
LeonoraLove is forever
Låter som Fool’s gardens Lemon tree. Trallvänligt och gemytligt. Och skrivet av svenska Melanie Wehbe.

08 Sverige
John LundvikToo late for love
Stabilt som fasiken, vilket jubel i arenan. Måste gå till final. Enkelt.

09 Österrike
PændaLimits
Stackars Österrike som kommer direkt efter Sverige. Det här var ett regelrätt sömnpiller.

10 Kroatien
Roko BlaževićThe dream
Svulstig ballad med guldbevingade änglar i numret. Dramatiskt så det förslår.

11 Malta
Michaela PaceChameleon
Nej vet du vad. Det här kändes rörigt.
koreograf är Ambra Succi, låtskrivare är Joacim Persson och Johan Alkenäs.

12 Litauen
Jurij VeklenkoRun with the lions
Det började i alla fall helt ok. Helt ok sång men tråkigt framträdande.

Är inte produktionen sämre i år än det brukar vara? Känns som det är en del missar i framförallt bildproduktionen, för det kan inte vara så många artister som missar kamerorna.

13 Ryssland
Sergey LazarevScream
2016 tävlade Sergey i Eurovision med You are the only one och besegrades av Jamala. Ryssland är i vanlig ordning en av favoriterna och visst är den här låten helt ok men favoritskapet handlar nog mest om att det är just Ryssland.

Han sjunger väldigt bra och framträdandet är snyggt men helt ärligt är låten inte så speciell.

Kör består av Erik "SnyggErik" Segerstedt, Adam Svensson, Jennie Jahns, Marie Sjöström och Simon Lingmerth

Försvann kommentatorerna?

14 Albanien
Jonida MaliqiKtheju tokës
Det här slår faktiskt an något hos mig. Det är så där etnoschlagerpampigt.

15 Norge
KEiiNOSpirit in the sky
Jubel i arenan och refrängen sätter sig. Hade dock önskat mer jojk i just refrängen.

16 Nederländerna
Duncan LaurenceArcade
Håller med Charlotte Perrelli, numret lämnar en del att önska. Man får ingen kontakt med Duncan som knappt tittar in i kameran en enda gång. Men låten är bra. Får se om den räcker till segern.

Joel Sjöö har varit med och skrivit låten.

17 Nordmakedonien
Tamara TodevskaProud
Fler svenskar här, numret är gjort av Mari Ryberger och Tine Matulessy.

18 Azerbajdzjan
ChingizTruth
Bra låt, sitter och diggar med, och numret var riktigt snygg.


Så typiskt att två av kvällens bästa kvinnliga röster kommer under mellanakten. Shalva Band framförde A million dreams från The greatest showman.


Gissar till final
Schweiz, Danmark, Sverige, Kroatien, Ryssland, Norge, Nederländerna, Nordmakedonien, Azerbajdzjan,

Bubblare
Armenien, Rumänien, Albanien.

Till final
Nordmakedonien, se där.
Nederländerna, allt annat hade varit en skandal.
Albanien, en av mina bubblare.
Sverige, ja!
Ryssland, väntat.
Azerbajdzjan, bra.
Danmark, kul.
Norge, fyra av fem nordiska länder till final.
Schweiz, kul.
Malta, oj! En liten skräll även ikväll.

Åtta av nio direktgissningar gick in samt en av mina bubblare.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

11 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i soffan! Ja nu är våra grannländer Sverige-Danmark-Norge att tävla!

Snart kör vi!!!!

Kjell Sigbjørn sa...

Ojdå. huvudvärk inte så bra på en kväll som denna!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Nej, det är verkligen ingen höjdarkombination.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja, vilken jubel han fick av publiken, ligger tvåa bland bookmakerna, ingen tvil, John Ludvik är i final!

Kjell Sigbjørn sa...

Det är väl dags att komma med en tippning också. Den här semifinalen är knepig. Jag har fem som är solklara till final:

• Schweiz
• Sverige
• Ryssland
• Nederländerna
• Azerbajdzjan

Sen tror jag på skandinavisk succé, även om jag varit väldigt osäker på Danmark:

• Danmark
• Norge

Och sen är det så jäkla ovisst. Alltså det kan bli i princip vem som helst som tar platserna 8, 9, 10, 11, 12, 13. I första semin skilde det bara 2 poäng mellan 10:e-platsen och att bli utslagen på 11:e-platsen. Det kan hända att Danmark rasar ur faktiskt. Men jag måste tippa och då drar jag till med följande:

• Malta
• Rumänien
• Nordmakedonien

Så där har du mina tio.

Andelieb sa...


Det här är ju som mello "all over again". Jag hittar inget jag verkligen gillar (Till slut kom ju herr Lundvik till mello och räddade tillställningen. Jag hoppas att något liknande ska hända här med). Förstår nederländernas favoritskap, men det är ingen låt jag skulle lägga till i en spellista direkt. Jag lever på hoppet...

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vi tror rätt lika ikväll med.

Andelieb
Hoppet är det sista som överger en som de säger...
:-)

Andelieb sa...

Mitt hopp får nog sättas till övriga tävlande som jag inte hört än. Tänker att Armeniens låt kanske kan "ta sig" över tid, men....nja.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja ja, 9 rätt!
Albanien kom istället för Rumänien!

Då hørs vi på lördag igjen!

Krya på dig til då Vonkis ! :) (med huvudvärken)

Vonkis sa...

Andelieb
Kanske kan Albanien ta sig över tid? Tycker att deras låt var lite snarlik Armeniens ;-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ska göra mitt bästa.
Vi sörs på lördag.