torsdag, mars 26, 2020

Isolerad

Välkommen till IsoleringsBloggen

Jag tillhör dubbla riskgrupper och får inte vara ute bland folk så sedan i söndags är jag hänvisad att tillbringa min tid i lägenheten. Det är ganska frustrerande. Speciellt som jag ser och hör hur de kollegor som är på jobbet får slita ännu mer för att täcka upp. Förhoppningsvis kommer jag kunna jobba hemifrån (jag är ju inte sjuk) så det får ni gärna hålla tummarna för. Dessutom är det ovissheten kring hur länge det här kommer vara mitt normala. Kanske måste jag hålla mig inne fram till sommaren. Eller inne och inne, jag får ju gå ut på promenader och sådant men det är ju inte samma som att få umgås med människor.

Men allra jobbigast, det är nog känslan av begränsning. Jag tycker redan som det är att det är väldigt jobbigt att kroppen inte klarar av sådant jag utan problem klarat tidigare. Att storstäda, byta lampor, skruva ihop det ena eller det andra, storkok, baka. Herre gud, i lördags städade jag kylskåpet och det tog hela dagen. Nu är det ännu färre saker jag kan göra, och mitt beroende av andra blir större. Jag ska väl egentligen inte klaga för jag har många otroligt fina vänner som ställer upp utan problem men inte är det roligt inte.

C och R är två av vännerna som alltid ställer upp. Igår handlade de mat åt mig och så fick jag den här fina tulpanbuketten. En sådan fin gest. C passade på att byta lampan i badrummet när hon levererade handlingen så nu är det ljust där igen. I tisdag kom A förbi med en pizza, som jag varit sugen på i flera dagar. Levererad och avställd utanför dörren. Nio månader före julafton och allt.


Vad sysselsätter man sig då med i hemisolering. Mitt rangliga palettblad har blivit nedklippt. Fick några sticklingar i processen, får se hur de klarar sig. Blommorna jag köpte i fredags har blivit utplacerade i lägenheten. Temat blev orange.

Åh, blommor. Jag kommer inte kunna åka och köpa blommor till balkongen i år, fy fasen.

Några viktiga samtal har det blivit till läkare och facket, fullmakt till apoteket har fixats. Och så har jag tittat på en jägarns massa avsnitt av Hem till gården. Söndag och måndag ägnade jag ohemult mycket tid framför datorn och där vill jag verkligen inte fasta. Jag får se till att komma ut på promenader i alla fall några gånger i veckan. Jag funderar även på om jag ska testa hur händerna (kanske handlederna främst) skulle klara av att sticka. Någonting måste jag ju sysselsätta mig med om jag inte får jobba hemifrån.

Är det någon av er som läser här som också sitter isolerade? Vad har ni i så fall för er under dagarna?



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

5 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Vad tråkigt att du är isolerad. Det är många även här också som är isolerad. Häri Norge är jag delvis permitterad från mitt affärs jobb. Jag jobbar nu enbart bara varannan fredag och lördag nu framöver. Ingen får lov att åka till sina stugor i fjällen, då blir det upp til 15 000 i böter. Alpinanlägningarna är stängda. Så ingen kan resa bort under påskhelgen, alla måste stanna hemma i sina lägenheter. Skolan äta stängda, ingen examen i år. Frisör och tandläkare stängda. Många affärer som inte säljer mat håller på att stängas också. I Oslo så har stängd ner alkoholservering på alla restauranger och pubar. Ingen får gå på besök på äldreboendet. Skall till läkare måste du ringa till läkaren först innan du får komma till läkarstationen.

Stora idrottsevenemang inställda, över hela världen, och ingen Eurovisions Song Contest från Rotterdam i år, biografer, teater, konserter även inställda. Kulturlivet drabbas hårt.

Hade jag åkt över til Sverige för att handla och åkt hem till Norge igen, så hade jag måste sitta 14 dagar hemma i karantän. Norska hemvärnet tillsammans med polisen vaktar dom största gränsövergångarna.

Jag hoppas att jag får vara frisk, så ska jag komma undan det här, när elendet tar slut en gång...

Det här kan bli en långtråkig vår och kanske sommar med.

Annis sa...

Halloj Vonkis! Det låter ju inte alltför muntert att vara isolerad pga riskgruppstillhörighet. Jag kan tänka mig att det blir lite tråkigt och ensamt, men måste säga att jag beundrar ditt sätt att hålla modet och engagemanget uppe! Fint med vänner som kan vara till hjälp även om ni inte kan träffas.
Själv har jag turen att ha ett jobb som inte påverkas negativt av den här stora coronakrisen, och än så länge håller sig jag och omgivningen oss symptomfria.
Håll ut!! Snart lördag och då möts vi i melodikryssandet... iallafall en timmes tidsfördriv ��

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Idag ändrades restriktionerna i Sverige så från söndag får man bara vara 50 personer vid tillståndspliktiga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Om man bryter mot det kan det bli böter eller fängelse i 6 månader.

Annis
Dag sex idag och tristessen är tydlig.
Följ restriktionerna, tvätta händerna och håll avståndet :-)
Ser fram mot vår lilla gruppträff imorgon. Jägarns vad det ska melodikryssas!

Bettan sa...

Jag som också är i karantän har städat balkongen och ska snart sätta mig och njuta av värmen! Tyvärr måste jag bryta isoleringen med att handla! Börjar eka tomt och ingen som kan hjälpa mig o handla! Alla matbutiker här har flera veckors väntetid på hemkörning���� men jag går till affären lagom till stängning då det är folktomt i butikerna.

Vonkis sa...

Bettan
Är det för att du haft symtom du är isolerad?

Ska eventuellt ta tag i balkongen idag. Om jag har några säckar att slänga fjolårsjorden i...

Ja gudars, alla beställer väl hem varor nu gissar jag.