lördag, oktober 15, 2022

Melodikrysset vecka 41 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Arbetsveckan avslutades positivt för min rullvagn har äntligen kommit! Ett år efter att ergonomibedömningen damp ner i mejlboxen hos mig och rektorn, två månader efter att jag skickade länken här ovan och efter otaliga mejl från mig till rektorerna om sagda rullvagn. När den väl beställdes var den på plats inom en vecka, så nu slipper jag be kollegor och elever att bära dator, böcker, häften, prov etc. Lägg till det nyheten om lyssnarnas önskekryss och den här dagen kunder inte börja bättre! Hur skulle ditt önskekryss låta? Jag skulle vilja att de spelade Fitness version av Stad i ljus, från Lyckliga gatan så vi äntligen får skriva in Py i kryssplanen igen. Det skulle även vara helt ok om de spelade Långt härifrån från Melodifestivalen 1992. Sedan skulle det vara trevligt med lite Elvis, Stefan Demert och musik från Spirited away.

Bra att de godkände både Dk och Da.

Sylvia Vrethammar får börja dagens kryss med Tycker om dig.

Longing for lullabies med Titiyo på sång och Kleerup på komp.

Hasse Kvinnaböske Andersson sjöng en snoa han förknippas med Hasses lada.

Jag tycker mig känna igen Markus Krunegårds röst och om jag inte missminner mig var (är?) han sångare i Laakso.

Christel Valsinger sjöng Jules Sylvains Räkna de lyckliga stunderna blott.

Nej, det var inte Kate Ryan som gjorde Ella elle la även om även hon tävlat i Eurovision. Det var France Gall som fick en hit med den 1987. 1965 vann hon ESC för Luxemburg med Poupée de cire, poupée de son.

Also sprach Zarathustra, för min del från Stanley Kubriks film 2001: A space odessey.

Inner City med låten Good life.

Första gången jag hörde Flickorna i Småland var det ett klipp på när Delta Ryhthm Boys sjöng den i TV, kanske var det i Kryzz klippet visades.

Anita Skorgan vill, precis som Björn Skifs, bara få Krama dig.

Jag känner igen en smörsångare när jag hör en.

Synthpop! Början lät dock misstänkt likt Lennars Palms alster. Så visade det sig att det var Lustans Lakejers Lips are silent, en cover på deras egna Läppar tiger, ögon talar, vi fick höra. Så vi skriver in läppar på lodrätt 13.

Med det är dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Själv ska jag ta på regnstället för att jobba lite på lotten.

snabbgenomgången
L 2 Sylvia
V 4 Titiyo
L 6 Kleerup
V 2 Snoa
L 7 Lada
V14 HA
V 5 Laakso
V 7 Lyckliga
V12 Gall
L 3 Also
V 8 Inner
L 1 City
V 9 Delta
V11 Kram
L 10 Smör
L13 Läppar

64 kommentarer:

lasse sa...

Vilken dröm, Vonkis !
God morgon förresten !
Härma Gävle är det mulet just nu och bättre kommer det nog inte att bli.
Idag hoppas jag på två vinster, Gefle mot Sollentuna (fotboll) och Brynäs. 6 poäng där och dagen kommer att sluta positivt.
När det gäller krysset, så har vi L 14 att hoppas på PY. Såg du förresten TV 4:s hyllningsprogram till Tommy Körberg, där fick hon vara med.
Nu är det dags att göra de sista förberedelserna, NU KÖR VI !

Christer sa...

God förmiddag från ett regnigt Limhamn. Termometern visar + 14 C.
Tyvärr kan jag inte medverka idag då jag skall köra till Staffanstorp för att titta på när mitt äldsta och mellersta barnbarn spelar innebandymatcher med sina resp. lag P 10/11 och F12/13/14 i IK Stanstad.
Jag håller tummarna för er och önskar lycka till!

Lena sa...

Morrn från ett regnigt Luleå, ovanligt,eller?! 8 grader på termometern. I dag blir det bastumys med barn och barnbarn. Efter det bjuder sonen på tjäder middag.Ska bli spännande, har aldrig ätit tjäder.

Bettan sa...

Förra veckans kryss
V 6 Rolling
L 1 Stones
V13 Angie
L 2 Olle
V 7 Orm
L7 Olsen
L12 DK eller DA
V 1 Snobbar
V11 Groda
L 4 Röka
L 3 Bananer
V 9 Nelson
L 5 Farmen
V 8 Salo
L10 Äga
L13 AF

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås!
Här blir det en lugn dag innan vi imorgon ger oss på Halloween på Liseberg.

Anonym sa...

God morgon från ett Höljes där det öser ner idag. Inte kul för jägarna att vara ute i älgskogen idag./Yvonne

Vonkis sa...

lasse
Gefle kan jag hålla tummarna för men Brynes är fortfarande en öm punkt...
Tyvärr tittar jag väldigt sällan på linjär TV så jag missade det, kanske finns det attse på Play?

Christer
Tack för tumhållningen, lycka till i hejarklacken.

Lena
Är det inte surströmming så är det bastubad, båda lika underbart.

lasse sa...

Vonkis: TV4 Play där finns det ?

Vonkis sa...

Bettan
Tackar för facitreprisen :-)

Jo
Ta med ombyte, har hört att det är läskigt på Liseberg :-)

Yvonne
Nej fy, nog finns det roligare än att sitta på pass i regnet :-/

Vonkis sa...

lasse
Toppen.

Anonym sa...

Sylvia

Anonym sa...

Titiyo Kleerup

Vonkis sa...

Bra början idag, har diggat i båda låtarna.

Anonym sa...

Snoa

Stina sa...

Snoa, Lada och HA

Anonym sa...

V2 snoa L7 lada V14 HA

Anonym sa...

Laakso

Annis sa...

Laakso

Annis sa...

De är ju från dina krokar, Vonkis.

Vonkis sa...

Annis
Det är det sannerligen.

Anonym sa...

Lyckliga

Anonym sa...

Lekstuga

Anonym sa...

Lyckliga

Vonkis sa...

Missade frågan som inte illustreras av Lennart Palm.

Anonym sa...

Räkna de lyckliga stunderna

Annis sa...

Lyckliga

Anonym sa...

Gall

Stina sa...

Gall

Annis sa...

Sökte tredje ordet i titeln

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/ Sylvia
L3/
L6/ Kleerup
L7/ Lada
L10/
L13/

V2/ Snoa
V4/ Titiyo
V5/ Laakso
V7/ Lyckliga
V8/
V9/
V11/
V12/ Gall
V14/ H.A

Anonym sa...

V12 France GALL

Anonym sa...

Läge att önska tema Py, vill jag påstå. /Jenny

Vonkis sa...

Jenny
Oh ja.

Annis sa...

Also

Anonym sa...

Also

Bettan sa...

Jenny: Tänkte jag också, vi alla kanske ska skicka in och önska det

Lena sa...

Tack för den

Anonym sa...

Inner city

Anonym sa...

Inte kanske, Bettan... ;) /Jenny

Vonkis sa...

Bettan och Jenny
:-)

Anonym sa...

Delta

Bettan sa...

Delta??

In my own words sa...

Delta

Stina sa...

Delta

Anonym sa...

Kram

Jo sa...

Flickorna i Småland sjöng vi ofta på musiklektionerna i skolan. :)

Stina sa...

Kram

lasse sa...

Klemme dej ! Härlig text !

Anonym sa...

Smör

Anonym sa...

Smör

Vonkis sa...

Loppor på lodrätt 13 vore väl lite roligt?

Anonym sa...

Lauper kanske..

Anonym sa...

Läppar säkert

Anonym sa...

Läppar

Bettan sa...

Veckans kryss:

L1/ City
L2/ Sylvia
L3/ Also
L6/ Kleerup
L7/ Lada
L10/ Smör
L13/ Läppar

V2/ Snoa
V4/ Titiyo
V5/ Laakso
V7/ Lyckliga
V8/ Inner
V9/ Delta
V11/ Kram
V12/ Gall
V14/ H.A

Bettan sa...

Ha en bra helg och vi sörs om 2 veckor

Annis sa...

Vilken nostalgi-avslutning med lite Lustans Lakejer. Jag hade alla deras skivor...

Anonym sa...

Tack för idag🙂

Lena sa...

Bra där anonym :-) Tack för i dag, var lite småknepigt men kul. Ha en fortsatt fin helg och vecka.

Anonym sa...

Kul att vara med och bryta ensamheten lite. Lycka till nästa vecka! 🤗

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa helg!

lasse sa...

Tack för idag !
Sörs om 1 vecka om Gud vill och SD tillåter !

Vonkis sa...

Annis
Förhoppningen man fick när de skulle vara med i Melodifestivalen...

Lena
Visst var det lite att bita i idag. Kul tycker jag :-)

Anonym 10:53
Du är så välkommen hit :-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.