lördag, oktober 22, 2022

Melodikrysset vecka 42 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Är ni redo för lite kryss i grupp? Jag är så redo. Ute är det moln, moln, moln och så regn på det. Då passar det bra att hålla sig hemma och få undan lite städning.

Det svänger när Natalie Cole sjunger This will be (an everlasting love).

Hagsätra sport med Hagstära IP var Sveriges officiela os-låt när det var dags för de olympsiska spelen i London 2012.

Oh, Suzanne Vega men inte Luka, utan vi fick lyssna på Tom's diner.

Kag lyssnade visst lite dåligt för jag trodde det var bandets initialer som skulle skrivas in men Barbados har ju inte direkt några initialer. Det har däremot sångaren Magnus Carlsson, som tvingades sjunga om Marianne från Tylösand.

så där ja, Depeche mode med Enjoy the silence. De kommer för övrigt till Sverige i vår, men utan Andrew Fletcher den här gånge.

Senaste två åren har jag sett Mash lite för många gånger. Hawkey spelades av Alan Alda. I år är det 50 år sedan serien hade premiär och det firade Alda tillsammans med Mike Farrell (B.J. Hunnicutt).

Anna-Lena Löfgren med superhitten Lyckliga gatan.

Jag lyssnade inte riktigt på första fråga efter nyheterna med enligt mina löjliga medkryssare är det US och Dollar som ska in i kryssplanen när Nina Simone sjunger Rich girl.

Helan och Halvans kända visselsignatur.

Mark, som i Mark Knopfler, med Sultans of swing.

Dagens första bidrag från Så mycket bättre och då var det Lalehs tolkning av E-types Here I go again som spelades.

Ska Annika våga sig på att ha med Danmark i krysset igen efter strulet med landskoderna för någon vecka sedan? Japp, det gjorde hon, med nationalsången och allt.

2017 tävlade Nano i Melodifestivalen med låten Hold on.

Ännu en lördag utan Py Bäckman i krysset men Depeche Mode är en värdig ersättare. Nu är i vilket fall dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag rätta prov och skriva omdömen samt städa lite däremellan.

snabbgenomgången
L 4 Cole
L 1 Spelen
V 13 Suzanne
L 3 Vega
L12 MC
V 5 Depeche mode
V 8 Alda
V10 Anna-Lena
L14 US
L 5 Dollar
L 7 Halvan
L12 Mark
V 6 Laleh
L 9 Danmark
L11 Nano

102 kommentarer:

Nina på Gotland sa...

Go'förmidda Vonkis och alla kryssare!
Nu vill jag tala om att hösten har drabbat även Gotland! Kan ju berätta att jag brukade kryssa med min mor tidigare, men nu kryssar hon inte mer.
Hur mår alla idag? Redo för veckans kryss hoppas jag!

Christer sa...

God förmiddag från ett molnigt och regnigt Limhamn. Termometern visar + 14 C. Senare under dagen skall jag köra till Halmstad för att se mitt äldsta barnbarn spela handboll med sitt lag Staffanstorps HMK. Där skall också min födelsedag firas med något gott att äta.

lasse sa...

God förmiddag vänner !
Det är likadant väder här som på Gotland. Idag håller jag tummarna för samma lag som i lördags. Gefle(fotboll) kan bli klart för uppflyttning till Superettan, Brynäs ( med en gotlänning) ska spela kaffematchen idag. Gevalia mot Löfbergs.
Jag glömde i hastigheten QPR i England, som plötsligt leder Championship.
Två chanser till PY i dagens kryss, får hon äntligen vara med ?
Nu börjar det dra ihop sig !
Nu kööööör vi !!!

lasse sa...

Christer: Har du fyllt eller ska Du ?

Lena sa...

Morrn från ett mulet Luleå. blott 3 grader på termometern, fast i onsdags hade vi säsongens första minus -0,1 grader. I dag blir det en tripp till Umeå och Nolia Beer :-)

lasse sa...

Vet Ni vilket djur som skrattar mest åt en Sten ?

lasse sa...

Lena : Är det en ölfestival ?

Christer sa...

Lasse: I morgon.

Lena sa...

Lasse: Yes, det är ölprovning från en mängd olika microbryggerier.

lasse sa...

Lena: Du har tur Du. Är Du intresserad av öl ? Det är jag. Första onsdagen i månaden är vi ett gång här i Gävle som träffas och testar öl.

Vonkis sa...

Nina på Gotland
God förmiddag :-)
lagom att hösten kom till sista helgen med sommartid.
Den här kryssaren är trött efter ännu en slitig jobbvecka men snart hägrar höstlovet!

Christer
Hipp hipp hurra för din födelsedag!
🎉🍰🎶

lasse
Hoppas hoppas på Py!

Lena
Vi har haft några frostmornar så jag måste se över mina vinterskor :-/
kör försiktigt!

lasse
Kan inte koma på djuret.

lasse sa...

Christer: GRATTIS ! 🎁👍🎈💐

lasse sa...

Hä, hä, hästen

Anonym sa...

Jag skickade förstås in förslag till tema Py Bäckman till Melodikrysset förra helgen. Svar: Tack för kul och spännande förslag på tema till Melodikryssets önskekryss!

Jätteroligt att du vill vara med och önska!

Jag skickar givetvis vidare ditt önskemål till våra kära programledare så får vi se vad det blir.
/Jenny

Anonym sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Här tog frosten dahliorna i veckan, så det blir nog trädgårdsarbete i helgen. Och älgarna knep äpplen igår morse... (De vet exakt när de är klara och går sen in och rensar) Vi hade provsmakat under en lång tid för att plocka dem direkt när de började mogna. Älgarna vann i år igen!

Vonkis sa...

lasse
🤦‍♀️

Jo sa...

Borås- och älgkommentaren är såklart från mig!

Lena sa...

Grattis Christer, ha en fantastisk födelsedag

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett mulet Björkhagen.

Anders sa...

Grattis i förskott Christer

Anonym sa...

Nina på Gotland. Beklagar att din mor inte finns med i kryssandet längre. Styrkekramar till dig.

Vonkis sa...

Jenny
Men attans, jag har glömt att mejla! Det är helt klart för mycket på jobbet när jag glömmer mejla Melodikrysset om Py Bäckman.

Jo
Det är alltså en älgnäsa man ska skaffa sig.

Lena sa...

Lasse: Ja, det är kul att prova på olika ölsorter. Jag är 60-talist så jag är uppvuxen på mellan öl tiden :-)

Vonkis sa...

Anna Wärn
God morgon.

Christer sa...

Natalie COLE

Anonym sa...

Cole

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lasse sa...

Lena: Favoritöl ?
Själv gillar jag IPA bäst !

Vonkis sa...

Anna Wärn
Nej, men dottern :-)

Anonym sa...

V5 Depeche Mode

Christer sa...

Olympiska SPELEN?

Anna Wärn sa...

@vonkis jag kom på det.

Anna Wärn sa...

Spelen ?

Vonkis sa...

Anonym
Hoppas!!!

Anders sa...

Så¨mycket bättre ?

Christer sa...

SUZANNE VEGA

Anonym sa...

Suzanne Vega

Christer sa...

V5 blir nog som Anonym skrev ovan Depeche Mode

Anna Wärn sa...

Tack

Vonkis sa...

Anna Wärn
Det viktiga var ju efternamnet :-)

Christer sa...

MC Magnus Carlsson

Anonym sa...

MC

Anna Wärn sa...

M C

lasse sa...

En chans till Py borta !

Stina sa...

MC Magnus Carlsson

Christer sa...

Visst blir det DEPECHE MODE

Anna Wärn sa...

Är lite seg idag. Kommer på svaren när nästa fråga är på gång.

Anonym sa...

Depeche Mode

Anna Wärn sa...

Depeche mode

lasse sa...

Anna: Huvudsaken är ju att Du kommer på svaret !

Anna Wärn sa...

Alda

Anonym sa...

Alfa

Christer sa...

Alan ALDA

Anna Wärn sa...

Alda

Anonym sa...

Alda

Anonym sa...

Anna-Lena

Christer sa...

ANNA-LENA Löfgren

Anna Wärn sa...

Anna-Lena

Anna Wärn sa...

Nu har jag vaknat. Lätta frågor som passar mig. Mash frågan var enkel. Den serien tillhör en av mina absoluta favoriter.

Anonym sa...

Us dollar

Anonym sa...

Us dollar

Anonym sa...

Us dollar

Anna Wärn sa...

US Dollar

Anonym sa...

Halvan

Anonym sa...

L6
Laleh ?

Christer sa...

HALVAN

Anonym sa...

V6 Laleh

Stina sa...

Låter som det är Helan och Halvan

Anonym sa...

Mark

Jo sa...

Mark Knoppfler

Christer sa...

MARK Knopfler

Anna Wärn sa...

Mark N

Christer sa...

V9 Danmark?

lasse sa...

Danmark på V 9 ?

Anonym sa...

V9 Danmark

Anonym sa...

V9 Danmark

Lena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Wärn sa...

V12

Anonym sa...

L 11 Nena?

Christer sa...

LALEH

Anonym sa...

Laleh

Anna Wärn sa...

Laleh

Anders sa...

Laleh tolkar Martin E-TYPE

Vonkis sa...

Ska Annika våga sig på att ha med Danmark i krysset igen efter strulet med landskoderna för någon vecka sedan?

Anna Wärn sa...

Danmark

Anonym sa...

Danmark

Christer sa...

DANMARK

Lena sa...

Hon gillar Danmark :-)

Christer sa...

NANO

Anonym sa...

Nano

Anna Wärn sa...

Nano

Anna Wärn sa...

Hej och tack. Ha en skön helg.

Stina sa...

Nano

Christer sa...

Tack för idag samt för grattishälsningarna! Vi sörs nästa lördag. Ha en fin fortsättning på weekenden!

Anders sa...

Idag var det inte min dag , får inte fram mina text meddelanden :(

Men tack för idag...

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin dag. Här ska ölas :-)

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa helg! 😊

lasse sa...

Ha en bra vecka alla kryssare ! Så Sörs vi nästa lördag för ett nytt X.

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Anders
De har inte fastnat i skräpfiltret, där kollar jag hela tiden. Hoppas det löser sig.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Anonym sa...

Du måste väl mena 50 år?
Inte hade väl M.A.S.H premiär 1992?