lördag, mars 30, 2024

Melodikrysset vecka 13 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, och glad påsk! Jag hoppas ni har haft en fin början på påsken och att den fortsätter minst lika fint. Jag var på matmarknad i Rejmyre igår. Jag är fortfarande försiktig med vad jag äter men när det var en kvinna som sålde vinbladsdolma, jag då köpte jag och åt två stycken och fy bubblan så goda de var! Vinbladsdolmar ligger högt upp på min lista över favoritmat, det är nog bara surströmming som ligger före.

Roll over Beethoven med Chuck Berry, polarprisvinnare för tio år sedan.

Älskar Padam med Kylie Minogue men min favoritlåt av henne är Confide in me.

Jag tror det är Ria Wägner som pratade efter Bättre och bättre dag för dag. Jo, med kommentaren om vinken måste det vara Ria.

På svenska heter låten Lill-Babs här sjunger på tyska Jag kan inte leva utan dig.

Påsklovet 2018 var Den ömma modern och Faderskapet här på besök. Vi bestämde oss för att ta en tripp till Ullared. Vi hade i vanlig ordning p4 på i radion när vi körde och då kom beskedet att Lill-Babs dött.

Hm, en musikepok som slutar på ck, då måste det vara barock.

If I were ar rich man, eller Om jag hade pengar som Jan Malmsjö sjunger, från Spelman på taket.

Men åh, The Cure i Melodikrysset och med Friday I'm in love dessutom. Extra roligt eftersom Arga bibliotekstanten publicerade en meme med refrängen från låten, men med avslutningen Fried egg I'm in love.

Evert Taubes fina och vemodiga vaggvisa Byssan lull.

Det är något med finska covers, det är det. En del versioner blir pannkaka men The Kinks You really got me fungerar väldigt bra på finska.

Hoppades på lite Neneh Cherry i dagens kryss och tänk, så blev det. Kul med Manchild, jag hoppades dock på I've got you under my skin.

Big wheel keep on turnin'
Ooh, the Proud Mary keep on burnin'
And we're rollin', rollin'
Rollin' on the river 

Nu blire party med Icona Pop och I love it!

Med det är dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som deltog trots påskledighet. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Själv ska jag förbereda säsongens första sväng till odlingslotten.

snabbgenomgången
V 9 Chuck
V 7 Berry
L11 Kylie
L 8 Ria
V12 Jag
V15 Inte
L10 Utan
L 2 Barock
L15 If
L 1 The Cure
V 6 Evert 
V 1 Taube
V14 Really
L13 Got
V16 Me
L 5 Cherry
L 3 Mary
V 4 Icona

114 kommentarer:

Petra sa...

God morgon, här försöker solen ta sig genom molnen. Ser ut som det kan bli en fin dag. Termometern står redan på 7 grader.

Idag kör vi melodikrysset på brödfabriken i Jonsered, dottern är hemma och vill så gärna också dit för att äta frukost och lösa melodikrysset. samtidigt får min man hämta ut sitt pris. Han vann en frukost på sitt kryss sist vi var där.

Igår var vi på en koreansk/japansk restaurang och åt BBQ, riktigt gott var det. Vi firade sonen lite i förskott nu när hans syrra är hemma.

Vonkis sa...

Petra
Grattis till vinsten. Det är inte utan att jag blir lite sugen på att åka till Jonsered, av alla platser.

Christer sa...

Glad Påsk! Här på/i Limhamn försöker solen ta sig fram genom vita moln. Termometern visar +9C.
Idag startar Allsvenskan och jag håller tummarna för di Blåe som möter "Peking" borta. Norrköping har förstärkts med ett lån
från MFF. Har läst att 3000 supportrar kommer att finnas på plats i Norrköping.
Efter krysset skall jag fira påsk tillsammans med min nyputsade spegel.

Cre8iv sa...

Hej och GLAD PÅSK på er allihop!!
Lite gråmulet, nästan vindstilla och +10 grader på Västkusten.
Traditionsenligt gjordes en äggost igår och efter lunch spelas Passionsspelet upp på stadens torg, efter några års uppehåll. Har aldrig sett det förut, men idag ska det bli av. Sedan hinner jag lagom hem till slutspelet i hockey på TV4 i em!!

Lena från Piteå sa...

Här har det snöat hela natten och enligt prognosen ska det fortsätta några timmar till. Semifinal i svenska cupen ska spelas mot Rosengård, nu måste alla Pitebor ut och skotta planen 😀

Vonkis sa...

Christer
Ja just ja, idag drar fotbollen igång igen. Tyckte det var nyss den slutade.


Cre8iv
Du verkar ha fullt upp idag :-)
Är äggost den bohuslänska versionen av fatost?

Lena från Piteå
Åh herre min je (extra passande idag...)
Skotta på!

lasse sa...

Efter promenad väntar nu ”sängfrukost” innan X-et. Solen lyser här och det är ca 4-5 grader.

Vonkis sa...

lasse
Vad består sängfrukosten av? Inte knäckebröd hoppas jag :-)

lasse sa...

Vonkis:
Två limpmackor med ost !

Petra sa...

Vonkis/ Det är värt ett besök till Jonsered om du besöker Göteborg. Tar ca 15 min med lokaltåget från Göteborgs central. Det är väldigt fint i Jonsered. Gammal industri historia. Ett av Sveriges första radhus finns här. Det är fin natur att ta en promenad i.

Lena sa...

Glad Påsk från ett Luleå i snöstorm :-( -1 grader visar termometern. I dag blir det innesittardag, sonen med familj kommer på påskmiddag.

Bettan sa...

God morgon. Solen skiner och +9 grader ute. Efter krysset blir det en tripp till graven och plantera lite påskliljor

Vonkis sa...

lasse
Mums.

Petra
Hm, då får jag skriva in ett besök där när det är dags att besöka domkyrkan i Göteborg.

Lena
Men huvva för vädret.
Vad har ni på ert påskbord?

Bettan
❤️❤️❤️

Anonym sa...

Godmorgon 🙂Här i Höljes är det växlande molnighet med solglittrande emellan.Ha en fin påsk allihop/Yvonne

Bettan sa...

förra veckans svar:
V12 Barry White
L 1 Sport
V 5 Pointer
L 6 Toy Story
L 3 Årstid
V 7 Sean
L11 Ali
V11 Arg
V 8 Tolvskilling
L 9 Opera
L 2 Viral
V 3 Åmål
L 4 Ådahl
V10 Newton

Cre8iv sa...

@Vonkis
Nja, inte riktigt, fast jag har kanel på min i st f bär. Denna ska inte in i ugnen, utan ösas upp i en träform!!!
Finns även plast- och plåtformar, men de är inte lika bra.
https://www.matklubben.se/recept/gustavs-aeggost-77666

Anders sa...

God morgon från Märsta , solen tittar fram och man känner riktigt hur solen värmer kroppen när man står i den. knopparna börjar slå ut på buskar och träd wow är det våren som är på intågande ?

Vonkis sa...

Yvonne
Växlande solglitter :-)

Agneta sa...

Hej Vonkis och alla kryssade! Följer er troget varje lördag 🤗

Jo Vonkis, matmarknaden i Rejmyre missade jag (Norrköpingsbo gu'skelov😉) Vinbladsdolmar lät ju smarrigt! Får hålla koll till nästa gång.
Nu dags att kryssa och avnjuta frikostighet. Glad Påsk!

Anonym sa...

Autocorrect igen😂Solglimtar ska det vara

Vonkis sa...

Cre8iv
Det finns så mycket olika rätter och kombinationer :-)

Anders
Det skulle kunna vara så att våren är på väg, men inget är riktigt säkert än :-)

Anonym sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!
Här blir det en lugn helg efter att ha varit på vift ett par helger. 😊

Anonym sa...

Detta var från Jo. 😊

Vonkis sa...

Agneta
Jag kände inte till deras matmarknad. Helt ärligt tittade vi mer på glas, silversmycket och någon konstinstallation. Vinbladsdolmar kan jag verkligen rekommendera, de är så syrliga och goda.

Yvonne
Men det lät fint med solglitter mellan alt det molniga :-)

Vonkis sa...

Jo
Mulet och Borås, då vet man att det är Jo :-)

Christer sa...

CHUCK BERRY

Anonym sa...

Chuck Berry

Anders sa...

V-9= CHUCK
V-7= BERRY

Cre8iv sa...

@Vonkis
Äggost är Bohusläns landskapsrätt!!
Nu kör vi!!

Bettan sa...

Vilken start, det svänger så man har svårt att sitta still

Anonym sa...

Såhär hade krysset gärna fått fortsätta för min del🙂/Yvonne

lasse sa...

Kan L 5 bli något annat än CHERRY ?

Christer sa...

KYLIE Minogue

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från soliga Nederländerna, idag ska det bli 17°.
Tulpaner blommar i Keukenhof!

Anonym sa...

Kylie

Anders sa...

L-11= KYLIE

Agneta sa...

Haha "avnjuta frikostighet" det låter det, frukostägget ska de va 🐣

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Åhh.

Vonkis sa...

Ria Wägner?

Anonym sa...

Ria

Anders sa...

L-8= RIA

Cre8iv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Vonkis:tack

Kenth sa...

Sherry? 🤣

Anders sa...

V-12= JAG
V-15= INTE
L-10= UTAN

Anonym sa...

Anders: tack

Anders sa...

L-2= BAROCK

Anonym sa...

Barock

Cre8iv sa...

BAROCK?

Anonym sa...

Barock

Jos Pouwels sa...

Vi var på Cornelisdagen några år sen på Mosebacken.
Lill Babs uppträde där och när hon sjung Klas-Göran satte hon sig i mitt knä...

Jos Pouwels sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stina sa...

Barock

Christer sa...

BAROCK skall det vara slant med fingret.

Stina sa...

Då var det innan 2018 för då dog Lill-Babs.

Anders sa...

L-15= IF

Cre8iv sa...

IF

Anonym sa...

If

Christer sa...

IF

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/ Barock
L3/
L5/
L8/ Ria
L10/ Utan
L11/ Kylie
L13/
L15/ If

V1/
V4/
V7/ Berry
V9/ Chuck
V12/ Jag
V14/
V15/ Inte
V16/

Stina sa...

If

Vonkis sa...

Agneta
Missade frikostigheten :-)

Christer sa...

THE CURE

Anonym sa...

The Cure

Anders sa...

L-1= THE CURE

Cre8iv sa...

V1 måste väl bli TAUBE?

Cre8iv sa...

Japp, Evert Taube

Christer sa...

EVERT TAUBE

Anonym sa...

Evert Taube

Cre8iv sa...

Japp, EVERT TAUBE

Stina sa...

Evert Taube

Anders sa...

V-6= EVERT
V-1= TAUBE

Bettan sa...

Har totalt missat att Taube har skrivit denna vaggvisa

Cre8iv sa...

REALLY GOT ME

Christer sa...

REALLY GOT ME

Anonym sa...

Really got me

Anders sa...

V-14= REALLY
L-13= GOT
V-16= ME

Jos Pouwels sa...

You really got me

Anonym sa...

Cherry

Anders sa...

L-5= CHERRY Nenah

Cre8iv sa...

CHERRY

Christer sa...

Neneh CHERRY

Anonym sa...

Nene cherry

Anonym sa...

Samma här/Yvonne

Anonym sa...

Nänä cherry 🍒

lasse sa...

YES !

Jos Pouwels sa...

Grattis Lasse

Anonym sa...

Mary

Anders sa...

L-3= MARY

Christer sa...

Proud MARY

Anonym sa...

Proud Mary

Anonym sa...

Mary

Cre8iv sa...

Proud MARY

Stina sa...

Mary

Jos Pouwels sa...

Mary

Kenth sa...

Jojo 😂

lasse sa...

Tack Jos !

Christer sa...

ICONA Pop

Anders sa...

V-4= ICONA pop

Anonym sa...

Icona

Bettan sa...

Dagens kryss:
L1/ The Cure
L2/ Barock
L3/ Mary
L5/ Cherry
L8/ Ria
L10/ Utan
L11/ Kylie
L13/ Got
L15/ If

V1/ Taube
V4/ Icona
V6/ Evert
V7/ Berry
V9/ Chuck
V12/ Jag
V14/ Really
V15/ Inte
V16/ Me

Cre8iv sa...

Tack för idag och trevlig forts på helgen allihopa!!

Bettan sa...

Vi sörs om 2 veckor

Anders sa...

Blogger fungerade till sista två sedan blev det Tji...

L-3= MARY proud
V-4= ICONA pop

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin påskhelg. Här ska njutas av en veckas påsklov :-) Glöm inte att ställa fram klockan i natt.

lasse sa...

Tack för denna lördag, sörs nästa vecka !

Cre8iv sa...

Tack för idag och trevlig forts på helgen allihop!!
Hälften av mina svar har försvunnit, men hoppas detta går fram!!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på påskhelgen! Glöm inte att ändra klockan till sommartid i natt!

Jos Pouwels sa...

Tack för hjälpen

Vonkis sa...

Tack för iag allihop. Ta han om er så sörs vi igen nästa lördag.

Anders sa...

Tack för idag ! GLAD PÅSK till er alla Kuckeli Kuuu.

Vonkis sa...

Ibland fastnar kommentarer, av någon outgrundlig anledning, i skräpfiltret. Jag publicerar dem så fort jag märker att det hänt.