lördag, juli 20, 2024

Melodikrysset vecka 29 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det har blivit lördag igen och vi får lösa Melodikrysset i vår fina grupp. Efter krysset ska jag på en loppisrunda med S följt av en sväng till lotten förr att vattna lådorna och inspektera snigelfällorna. Som alla andra ar vi haft en snigelinvasion på lotten även om jag förstått att andra har det mångt värre. Jag dödade bara 250 sniglar på två dagar. Men nu har vi satt kant på komposten. satt ner fällor i lådorna och strött ut snigelpellets lite här och där. Förhoppningsvis har vi i alla fall begränsat sniglarnas framfart. Väl hemma ska jag nog tvätta köksfönstren.

Spännande att Sylvia Vrethammar och Lill Lindfors mixas till ett litet potpurri för att få till en dubbelfråga. Först var det en svensk version av Dusty Springfields Son of a preacherman följt av Lill Lindfors med Sången han sjöng var min egen.

Bert Karlsson i sin cover, Hoppa hule, av Israles bidrag i ESC 1987, Shir ha’batlanim framfört av komikerduon Datner och Kushnir.

Hit me with your best shot med Pat Benetar

Det spelas på en fiol, eller en fela.

Härligt gung med Al Green och Let's stay toghether.

Det har varit många filmer om artister och/eller band senaste åren. Tyvärr tycker jag inte de brukar bli så bra så jag har inte vågat se För kärlekens skull, där Adam Pålsson spelar Ted Gärdestad. Kommer nog inte ge mig på filmen om Gyllen tider som går nu heller.

Vinnaren av Eurovision song contset 2023, Loreens Tattoo på gitarr. Fint.

Har jag bra medkryssare eller har jag bra medkryssare? Jag har bra medkryssare för de hade redan listat ut att det var Chattanooga som skulle in på lodrätt sju. Vi fick höra Krylbro central med Cool Canyds, originalet heter Chattanooga choo choo.

Genren heter k-pop. Undrar om inte Cazzi Opeia varit med och skrivit den här, kände igen en slinga från en av låtarna hon tävlat med i Melodifestivalen.

Agnetha Fältskog med Slutet gott allting gott, hennes röst känner man verkligen igen.

En kulen natt natt natt
min båt jag styrde
på havets vågade vågade våg
så skummet yrde
Och vart jag sågade sågade såg
på havets vågade vågade våg
där ner i djup pyttepyttepyttepyt
En fisk jag såg och det var du

Det stämmer, Lenny Kravitz, mannen med It aint over till it's over, har bott i Motala.

Did I tell you med Erik Sven Fernström, mer känd under artistnamnet Jerry Williams, även kallad Jerka.

Se där. Då var dagens kryss löst och inklickat och vi får vika in våra tummar och hoppas på storvinsten, som i mitt fall vore brickan, inte badlakanet.

Nästa vecka är de olympiska spelen i Paris igång så då börjar krysset redan 09:03. Ta hand om er så sörs vi då.

snabbgenomgången
V 6 Preacher 
L 5 Lindfors
L 2 Bert
V 9 Pat
L 3 Fela
V 4 Al
V11 Adam
V13 Tattoo
L 7 Chattanooga
L 1 K-Pop
L10 Agnetha
V 8 En
L12 Motala
V14 Jerka

119 kommentarer:

lasse sa...

God morgon !
Frukosten avklarad, likaså promenaden. Väntar på X-et, sedan blir det nog fönstertvätt.
Lite irriterad över bostadsbolaget, när vi flyttade in skrev de inte in mitt namn på brevlådan. Därför har jag denna vecka missat två försändelser, bl a ett bokpaket.

Christer sa...

God förmiddag från Staffanstorp! Solen skiner från en klarblå himmel och termometern visar +17C. Jag har snart bott här en vecka och sover gott om nätterna. Flytten gick bra och tack vare min underbara dotter och svärson blev lägenheten snabbt inredd.
Efter krysset skall jag sitta på min uteplats och njuta.

lasse sa...

Christer: Du ser, det gick bra till slut. Lycka till nu och njut på uteplatsen.

Petra sa...

God morgon, här i Stråvalla strålar solen. Idag tar vi det lugn, njuter av solen, en promenad ner till havet för ett dopp i det blå.

Lasse/ Vad irriterande.

Christer/ Vad härligt att det ändå har blivit en bra start på flytten.

Vonkis sa...

lasse
Irriterande. Får dusätta upp en egen lapp tills fastighetsskötaren fått upp den riktiga? Har de någon förklaring varför ditt namn inte finns på brev lådan?
Många frågor blir det :-)

Christer
Det låter under bart, så glad jag blir att läsa ❤️

Petra
Ljuvliga dagar att njuta av.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från ett soligt Norge +16 helblå himmel nu, efter att dimman nu har lättnat.

Lena sa...

Morrn från husvagnen vid havet. Himlen är mulen och termometern visar 19 grader. Så kul att allt gått bra Christer. Det tar ett tag att bo in sig.

Bettan sa...

God morgon.
Ledig helg och nedräkningen har börjat, om 2 veckor har jag semester. Efter krysset blir det en snabbis till affären och sen hem och njuta på balkongen. 22 grader ute redan och bara något enstaka slöjmoln på himlen.

Annis sa...

God kryssmorgon från stugan.
Varvar nytta med nöje, skönt med luftombytet.

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 1 Mungo Jerry
L 1 Malmö
L10 Mede
L 2 Nanne
L11 Ett
L 3 Ola
L 5 Robin
V 6 Linda
V12 Tomas
V 7 Ledin
V13 West
L 9 Säwes
V11 Eyes Wide Shut
L 4 Ende
V 8 Ödets

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Lagoma temperaturer :-)

Lena
Blir det något dopp i havet idag?

Bettan
Säger som Ted Gärdestad, oh vilken härlig dag :-)

Vonkis sa...

Annis
Det är det sannerligen.

lasse sa...

V4 PY
L 5. YESTERDAY
Kan bli så !

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik! Den lugna semesterveckan för min del är påbörjad. I veckan som gick var vi till Stockholms två gånger för att gå på Springsteenkonserter. Såklart kul, men eftersom jag blev tokförkyld är det skönt att inte ha något inplanerat, utan jag kan kurera mig i lugn o ro!

Christer: Vad skönt att flytten har startat bra! :)

Anders sa...

God Morgon !

Vonkis sa...

lasse
Håller alla tummar jag har för att du har rätt.

Jo
Då är u den andra jag vet som varit på mer än en av Springsteens konserter denna svängen.

Christer sa...

PREACHER

Christer sa...

LINDFORS

Anders sa...

V-6= PREACHER
L-5= LINDFORS

lasse sa...

Sprack på en gång !

Bettan sa...

Lasse: Våra kryssvärdar tycker ju inte som oss...

Stina sa...

Bert

Christer sa...

BERT Karlsson

Cre8iv sa...

BERT

Anonym sa...

Bert

Anders sa...

L-2= BERT

Kjell Sigbjørn sa...

BERT Karlsson

Anonym sa...

Pat

Christer sa...

PAT Benatar

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lena sa...

Tack, henne har jag missat 😅

Anders sa...

V-9= PAT Benatar

Anonym sa...

Pat

Cre8iv sa...

fela

Christer sa...

FELA

Anonym sa...

Fela

Vonkis sa...

Gissar att det ska vara K Pop på lodrätt 1.

Annis sa...

Rätta...nej, FELA

Anonym sa...

Al

Christer sa...

AL Green

Cre8iv sa...

AL Green

Anonym sa...


Al

Anders sa...

L-3= FELA
V-4= AL

Anonym sa...

AL Green

Christer sa...

ADAM Pålsson

Anonym sa...

Adam

Anonym sa...

Adam v11

Christer sa...

Filmen om Ted Gärdestad

Stina sa...

Adam

Anonym sa...

K7 cranberries

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

L7 cranberries menade jag förståss

Anders sa...

V-11= ADAM pålsson spelade Ted Gärdestad

Christer sa...

TATTOO

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/ Bert
L3/ Fela
L5/ Lindfors
L7/
L10/
L12/

V4/ Al
V6/ Preacher
V8/
V9/ Pat
V11/ Adam
V13/ Tattoo
V14/

Stina sa...

Tattoo

Annis sa...

Tattoo

Anders sa...

V-13= TATTOO

Kenth sa...

L7 CHARTERRESA???

Cre8iv sa...

L7 chattanooga

Anonym sa...

K-pop eller j-pop på L1?

lasse sa...

Kan L 7 bli CHARTERRESA ?

Annis sa...

Chattanooga är troligt, verkar Jankell-stil på krysset. Blir kul

Stina sa...

Tror det också

Kenth sa...

Grattis

Christer sa...

CHATTANOOG. Bra gissat Cre8iv

Cre8iv sa...

👍🤣

Christer sa...

CHATTANOOGA skall det vara. Jag slant med fingret

Anonym sa...

L12=MOTALA ?

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

K-POP

Anonym sa...

K-pop

Cre8iv sa...

K-POP mest troligt

Stina sa...

K-pop

Lena sa...

Vad står K.et för?

Anonym sa...

Smiter in och berättar att gruppen heter IVE med låten Heya. Trodde dom skulle spela BTS :)

Christer sa...

AGNETHA Fältskog

Anonym sa...

Agnetha

Cre8iv sa...

K-pop är förkortning av koreansk pop

Anonym sa...

'Koreansk'-pop

Christer sa...

Lena: K=Korea

Kjell Sigbjørn sa...

AGNETHA Fältskog

Cre8iv sa...

J-pop är en kortform av japansk populärkultur och som betecknar japansk musik som har influenser från västvärlden.

Stina sa...

Agnetha

Anonym sa...

K i K_POP kanske står för Korea (Syd-Korea)

Anonym sa...

EN

Cre8iv sa...

EN

Christer sa...

EN kulen natt

Anonym sa...

En

Anders sa...

V-8= EN

Cre8iv sa...

J-pop är en kortform av japansk populärkultur och som betecknar japansk musik som har influenser från västvärlden.

Anonym sa...

Motala

Christer sa...

MOTALA

Kjell Sigbjørn sa...

MOTALA

Anonym sa...

Det blev Motala

Anonym sa...

Tack 👍

Stina sa...

Motala

Anonym sa...

Gruppen Heya är från sydkorea.

Anonym sa...

Gruppen Ive med låten Heya ska det vara

Christer sa...

Lenny Kravitz hade en flickvän från Motala. Detta enligt div. tidningar på Google

Anders sa...

V-14= JERKA

Stina sa...

Jerka

Cre8iv sa...

JERKA

Christer sa...

JERRY Williams

Christer sa...

Jerry hette egentligen Erik Fernström

lasse sa...

Härligt med lite riktig musik !

Bettan sa...

Dagens kryss:
L5/ Lindfors
L7/ Chattanooga
L10/ Agnetha
L12/ Motala

V4/ Al
V6/ Preacher
V8/ En
V9/ Pat
V11/ Adam
V13/ Tattoo
V14/ Jerka

Christer sa...

Visst är det JERKA. Var lite snabb i tanken.

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka ☀️😎

Kjell Sigbjørn sa...

KAN INFORMERA AT DOM KOMMANDE TRE LÖRDAGARNA KOMMER MELODIKRYSSET ATT SÄNDAS EN TIMME TIDIGARE KL. 09:03-10:00. DETTE PÅ GRUND AV OS I PARIS DOM KOMMANDE DAGARNA!

Petra sa...

Tack för idag. Vi hörs om en vecka.

lasse sa...

Tack för det Kjell Sigbjörn

Anders sa...

TACK för idag , och sköt om er så hörs vi en timme tidigare på lördag då....

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Nu skall jag ut på uteplatsen och njuta i solen. Ha en fortsatt fin lördag!

lasse sa...

Nu är det dags att sätta igång !
Ha en bra vecka, så sörs vi nästa lördag !

Anonym sa...

Saknas en del i lösningen Bettan

Vonkis sa...

Önskar er en fortsatt fin helg och en fin kommande vecka. Ta hand om er så sörs vi igen redan klockan 0:03 nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa helg!

Lena sa...

Oj, det var tidigt