lördag, juli 27, 2024

Melodikrysset vecka 30 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. De olympiska spelen i Paris har börjat så idag och de kommande lördagarna börjar Melodikrysset redan kl. 09:03. Såg du invigningen igår? Det gjorde inte jag, vet inte varför men jag kände inte riktigt för det. Här i Norrköping vräker regnet ner och ska så göra några någon timme till men eftermiddagen ska bli solig och fin, så då kan vi eventuellt åka ut till lotten. Annars vet jag inte riktigt vad den här dagen har att erbjuda.

Refrängen i Galenskaparna och After Shaves Husvagn börjar Man ska ha husvagn.

Tvåan i årets melodifestival, Medina med Que Sera.

Anni-Frid med Du är så underbart rar, tidstypisk översättning av Can't take my eyes off you.

Mitt första möte med Serge Gainsbourg och Jane Birkins Je t'aime var när karaktärerna Yvett och Rene från Allo allo (Halå hallå hemliga armén) framförde den i något program, kan eventuellt ha varit med i något klipp i Kryzz.

Den gemensamma nämnaren för Teddybears Sthlm med Cobrastyle, Björnes magasin och Björnen sover är björnar som sover i ett ide.

Då kör vi lite Neil Young med Heart of gold och jag klagar inte.

1981 föddes inte bara min lillasyster, då vann även Bucks Fizz ESC med Making your mind up.

David Bowie sjunger från musikalen Lazarus, är det This is not America?

Då har jag lärt mig att primadonnan som sjöng För ung heter Berit Bohm. Tack för det Christer.

Oscar Zia med en avskalad version av Human som han tävlade med i Melodifestivalen 2016.

Programledarduon heter Jacob Dahlin och Annika Hagström. Kan för övrigt rekommendera Jacob Dahlins hemlighet som sänts i både Pi dokumentär och P4 dokumentär.

Eva Dahlgren med Jorden är ett litet rum där hon sjunger om Stockholm, som ibland kallas Eken. Det vet jag tack vare handbollskuppen Eken cup i Stockholm men jag vet inte var smeknamnet kommer ifrån.

Det var Vi går över daggstänkta berg med inslag av Ja må du leva som spelades.

Och då var dagens tidiga kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste det idag trots den tidiga sändningen. Ta hand om er så sörs vi klockan 09:03 även nästa lördag.

snabbgenomgången
V 1 Man
L 1 Medina
V 9 Anni-Frid
L 5 Je
V 7 Ide
L10 Neil
L 2 Bucks Fizz
V 2 Bowie
V14 Lazarus
L 6 Berit
V13 Zia
V 5 Jacob
L 4 Annika
L 3 Eva
V 8 Eken
V12 Vi 
V11 Ja

78 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från ett regnigt Norge +17. Rätt skönt endå. Bättring på gång i morgon när solen kommer tillbaka.

Visst såg jag jag invigningen, fyra och en halvtimma tog det att genomföra hela den fantastiska festen. Den bästa invigningen jag sätt på många år. Tråkigt att regnet förstörde festen. Det öste ned och dom blev ganska blöta dom som inte inte hade regnrockar på. Ett grått tecket låg över Paris i går kväll.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Aha, då får jag kanske ta och leta efter några klipp på youtube,

Petra sa...

God morgon, jag såg inte på invigningen, hade familjen varit på plats hade säkerligen invigningen varit på. Är själv i husvagnen nu, maken börjar jobba igen.
Igår kväll öste regnet ner här. Just nu är solen framme men det är en hel del mörka moln på himlen. Hoppas kunna ta en lång promenad utan regn idag annars blir det bara en lugn dag.

Anders sa...

God Morgon , jag såg invigningen i går. Maffigt och storslaget som det brukar vara på invigningar. Dom hade otur med vädret regnade osv. men dom genomförde programmet trots detta , tyckte synn om pianinsten som satt och spelade utan skydd när det regnade (stor eloge till honom).

Lens sa...

Morrn från husvagnen vid havet. Här strålar solen ur en klarblå himmel och sköna 22 grader visar termometern vilket den gjort större delen av sommaren. Såg inte heller invigningen då vi har utehäng varje dag/kväll ☀️😎

Vonkis sa...

Petra
Vi får hoppas på lite bättre väder våra sista lediga dagar.

Anders
Ja det lät inte så härligt, hade produktionen inte kollat prognoserna?

Vonkis sa...

Lena
Det fina vädret är er väl unt :-)

Vonkis sa...

Men nog heter väl låten Son of a preacher MAN?

Anonym sa...

Godmorgon från ett grått Höljes. Jag såg inte invigningen igår tyvärr. /Yvonne

Vonkis sa...

Yvonne
God morgon :-)

lasse sa...

Nu var jag ute i sista minuten !
Kolla på facebook och såg ditt inlägg Vonkis.

Anonym sa...

God förmiddag från Staffanstorp. Här skiner solen f.n. från en klarblå himmel och termometern visar +19C. Har f.n. dataproblem och får förlita mig till mobilen.

Vonkis sa...

lasse
Som en skickelse!

Anonym
Hoppas det fungerar bra.

Anders sa...

V-1= MAN (ska ha husvagn)

Anders sa...

L-1= MEDINA

Anonym sa...

Medina

Kenth sa...

Fler som tyckte att V1 lät som 34:an?

Stina sa...

Jo det tyckte jag

Anonym sa...

Anni-Frid

Anonym sa...

Anni frid

Kjell Sigbjørn sa...

ANNI-FRID Lyngstad

Anonym sa...

Jag med /Yvonne

Anders sa...

V-9= ANNI-FRID

Stina sa...

Anni-Frid

Anonym sa...

Je

Anonym sa...

JE t'aime

Kjell Sigbjørn sa...

"JE t'aime... moi non plus"

Anonym sa...

Ide

Anonym sa...

Ide

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

L-5= JE
V-7= IDE

Christer sa...

NEIL Young/Christer

Anonym sa...

Neil

Anders sa...

L-10= NEIL young

Christer sa...

Nu verkar det som att dataproblemet löst sig. Håller tummarna att det fungerar resten av tiden.

Vonkis sa...

Christer
Satt och undrade var du höll hus :-)

Vonkis sa...

Christer
Håller alla tummarna.

Christer sa...

BUCKS FIZZ

Anonym sa...

Bucks Fizz

Anders sa...

L-2= BUCKS FIZZ

lasse sa...

Dito

Anders sa...

V-2= BOWIE
V-14=

Anders sa...

V-14= LAZARUS

Lena sa...

Lazarus

Christer sa...

BERIT Bohm

Anonym sa...

Berit

Anders sa...

L-6= BERIT

Anonym sa...

Zia

Christer sa...

ZIA

Anders sa...

V-13= ZIA

Vonkis sa...

Christer
Tack tack.

Anonym sa...

Zia

Anonym sa...

Tänk att Jankell missade att kolla stavningen - enl. wikipedia stavas namnet Berith. /Jenny

Kjell Sigbjørn sa...

Oscar ZIA

V5: JACOB ???

Anders sa...

V-5= gissning JACOB Hellman

Christer sa...

JACOB; ANNIKA

Christer sa...

Från Jacobs stege

Stina sa...

Jacob
Annika

Kjell Sigbjørn sa...

JACOB Dahlin
ANNIKA Hagström

Anders sa...

V-5= JACOB Dahlin
L-4= ANNIKA

Stina sa...

Ewa

Anders sa...

L-3= EVA
V-8= EKEN

Christer sa...

EVA; EKEN?

lasse sa...

Stavningen ?

Christer sa...

Vad blev V12?

Christer sa...

V12 VI

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

V-12= VI (gå över..)
V-11= JA (må ja leva)

Anonym sa...

Ja må du leva

Vonkis sa...

Ja må du leva och VI går över daggstänkta berg I(fallera).

Anders sa...

Tack för idag , nu blir det till att kolla OS

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Jag kan bara konstatera att "Murphy (Murphys lag)" och jag inte kommer överens.

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka. Nästa lördag sitter jag på ett plan till Palermo med barn och barnbarn 😅

Kjell Sigbjørn sa...

Samma tid - samma plats även nästa lördag

TREVLIG HELG!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi samma tid (alltså klockan 9) om en vecka.

lasse sa...

Tack för all hjälp idag !
Sörs nästa lördag !

Anonym sa...

Tack för idag🙂/Yvonne

Annis sa...

Men nej, rackarns! Jag hade missat tidsändringen, skulle kryssa nu vanlig tid 🥴