lördag, februari 25, 2012

Melodifestivalen 2012 deltävling fyra, Malmö

Välkommen till MelloBloggen

Ikväll är det dags för årets sista delfinal. Hur tror ni det kommer att gå? Ikväll kommer vi förövrigt att ha internationell jury med oss här i bloggen. Bara en sån sak.

Herrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrre Gud, Helena är tillbaka!

Vilket eller vilka bidrag tror ni kommer anklagas för plagiat ikväll?

Charlotte Perrelli – The girl
Charlotte har tydligen blivit inspirerad av Beyonce framförande Run the world (girls) på Billbord award förra året. Bli väldigt spännande att se.

Ooo, Lotta Bromé är speaker idag.

Lite otippat att Charlotte skulle gå in till Rammsteins Du hast.

Hmm, känns inte riktigt som att vers och refräng hör ihop. En helt ok låt men är besviken på hur de använder skärmen. De kunde ha gjort mer grejer där det ser ut som att Charlotte "petar till" det som händer på skärmen.

OPA! – Allting blir bra igen
Tappade intresset efter tio sekunder.

Dynazty – Land of broken dreams
Inga överraskningar här inte. Men sånt här brukar ju gå hem hos de som röstar.

Lotta Engberg och Christer Sjögren – Don’t let me down
Lite twist där med Bromé och Björkman som duettpartners. De kan ju vara med nästa år.

Lars "Dille" Diedricson+Lasse Holm+Lotta Engberg+Christer Sjögren= Gammelschlager så det förslår.

Visst var det mycket Sugar baby love där i början, och ABBA-piano.

Nej, Usch och fy för mig. tyvärr lär väl folk rösta på det här. Speciellt de som saknat gammelschlagern.

Hanna Lindblad – Goosebumps
Gillade verkligen Manipulated som Hanna tävlade med 2010.

Trots all färg och grejer på scenen känns det här som ett anonymt bidrag.

Axel Algmark – Kyss mig
Jo men hej Håkan Hellström. Jag visste inte att du hade genomgått en operation som helt ändrat ditt utseende.

Vem vet. Om inte annat ett nummer att bli glad av. Kan nog få Ulrik Munthers röster ikväll.

Lisa Miskovsky – Why start a fire
Lisa har gjort en egen inspelning på den där BSB-låten, Another shape of my heart.

En solklar radiohit. Kan även bli farlig ikväll.

Och ännu en gång får vi se att det inte behövs en överdådig show för att det ska vara snyggt.

Danny Saucedo – Amazing
Optimal effekt. Där fick hon till det Sarah Dawn.

Grattis på födelsedagen.

Oj, vad surt det låter i början. Hoppas det tar sig.

Han bjuder verkligen på en urhäftig show! Men aj vad sur han låter i verserna.


Till andra omgången
Tror det blir Perrelli, Lisa, Dynazty, Danny och Lotta&Christer som går till den andra röstningsomgången. Eventuellt kan Axel slå ut L&C eller Perrelli.

He he
De kör Antikrundan på gamlingarna. Körde den på pappa en gång. Uppskattades inte allt för mycket. (Gina bäst ikväll igen)

Lisa vidare, Jäss
Dynazty vidaer, helt ok
Danny vidare, jäss
Perrelli vidare, helt ok
Lotta & Christer vidare, zzzzzzzzz

Så hoppas jag att Lotta & Christer åker ur och att Danny och Lisa går direkt till finalen.

Tredje chansen
Om de inte hade spelat Melody Clubs The hunter (som de tävlade med i just Malmö ifjol) i en ny tappning hade de kunnat göra Androlas One love med inslag av U2's One och med en massa körer.

Vi har ett resultat
Till Final

Lisa Miskovsky ,med Why start a fire!!!
Danny med Amazing.
Det blev lite nervöst där ett tag när det stod mellan honom och Charlotte Perrelli.
Tänk om vi hade missat det här i Globen.

Danny låter betydligt bättre den här gången.

Till Andra Chansen
Lotta Enbgerg och Christer Sjögren med Don't let me down again. ja ja
Dynazty med Land of broken dreams, helt ok.

Läs mer
Bloggar

Dellgrens Schlagerprofilerna Pierre's schlager Schlagerpinglan

Media
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet
SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD
DN DN DN DN DN DN DN DN
Expressen QX SVT

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

60 kommentarer:

miyala sa...

Japp, den utländska juryn är pà plats... om än kanske inte lika aktiv som förra helgen!

Olle B sa...

Hej! Nu är man tillbaka. Hoppas melodikrysset gick bra på förmiddagen.

Vonkis sa...

miyala
Härligt! :-)

Olle B
Det var lite klurigt idag men tillsammans klurade vi ut de rätta svaren. Bettan skötte dina uppgifter idag :-)

Eva sa...

Är på plats!

Vonkis sa...

Eva
Välkommen :-)

Olle B sa...

Såg att Bettan skötte sig.
Förstår inte vad som hänt, brukar inte titta på Melodifestivalen, men i år har jag inte missat ett enda program hittills.
Har du varit i Köpmanholmen ett par veckor nu?
Och jag få väl säga grattis till MODO:s vinst mot HV71 idag.

Vonkis sa...

Olle B
Vi har fått in dig i schlagerträsket. Härligt!
Jupp. Har varit här uppe ett tag nu.

Vonkis sa...

Fick ett sms från den utländska juryn.

Positivt överraskad av låten men förstår inte vad som skulle vara så speciellt o dyrt med showen. Det kanske försvann i bildöverföringen till utlandet!?!

miyala sa...

Han skickar vi till den grekiska tävlingen, inte mkt att ha

Vonkis sa...

miyala
Sant
;-)

miyala sa...

Hårdrockarna gillar jag. Jag flyttas tillbaka till 90- talet! Bäst hittills!

Vonkis sa...

miyala
He he
Är du säker på att det är 90-talet du flyttas till?

Olle B sa...

OPA/
Jasså ditt intresse höll i 10 sekunder.
Tror det tog 5 sekunder för mig.

Men det hör lyssnade jag faktiskt på hela låten.

miyala sa...

Nu går jag o sover... Långt under alptäcket!

Olle B sa...

Vilket rart par. Nu kommer jag ihåg varför jag inte brukar titta på Melodifestivalen.

miyala sa...

Jag skulle säga att det här är det bästa de skulle kunna göra. Bättre än mina förväntningar. Inte visste jag att Sjögren kan låta så mysig... i de låga tonerna men... Nej!

Vonkis sa...

Olle B
Var nog generös.

miyala
:-D

Olle B
Ha ha ha
Kanske är det därför du har tittat såmycket i år, för att det inte har varit sån här skit förrän nu?

Vonkis sa...

Christer Sjögren?
MYSIG???

miyala sa...

Vilken tidsresa det blir. Nu ska vi till 80-talet

miyala sa...

Hon låter inte som en musikalartist, iofs. låter hon mkt bättre i refrängen. Ok 80-talssång men inte mer än så!

Vonkis sa...

miyala
Visst kändes det som ett anonymt bidrag.

miyala sa...

Ring 112! Epelepsianfall!

miyala sa...

Den här gillar jag, melodin, de där fladdrande grejerna, trummorna o såklart umes egen Lisa!!!

Vonkis sa...

miyala
Tror Lisa kan överraska

Vonkis sa...

Miyala
Anade att du skulle gilla trummorna.

Olle B sa...

Lisa hade en riktigt fräsch låt men står sig nog inte hela vägen i Europa.
Favoriter hittills för mig är Dynazty och Lisa M

Olle B sa...

Vad kostar dansarnas kläder tro??

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Olle B
Jag håller fortfarande på Loreen jag.

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
miyala sa...

Japp, jag förlåter Dannys sura första vers. Tycker showen var läcker men tror han förlorar på att han skrivits upp så mkt! Hoppas såklart den går direkt till final:)

Vonkis sa...

Olle B
Aha. Då släpper jag hörnflaggan och kommer in i matchen igen :-)

Vonkis sa...

miyala
Första vers? Han var ju sur i varje vers.

Olle B sa...

Ja det gör jag också. Men nu tänkte jag bara på vad vi sett ikväll.
(Sitter och skriver på en ny leksak, en IPad, blir tokig på att den skall ändra på allt jag skriver, stavning mm)

miyala sa...

Vår dator buffrade precis under Dannys låt, missade typ 1 minut:(. Ok jag hoppas på danny o hårdrockarna till final, Lisa och Charlotte till andra chansen o att Lisa där kniper en finalplats!

Vonkis sa...

Olle B
Se mitt svar med hörnflaggan en bit upp :-)

Miyala
Verkar som Danny hade problem med medhörningen.

Vonkis sa...

Nu blire spännande.

Olle B sa...

Vonkis/
Du är ju helproffs på detta. 100% rätt

Vonkis sa...

Olle B
Fast jag hade en brasklapp där med Axel.

Vonkis sa...

Och han blev ju sexa :-D

Olle B sa...

Jag som aldrig gillat hårdrock nu har jag röstat på hårdrockarna för andra gången under dessa omgångar.

Vonkis sa...

Olle B
Bra dä.
har vi tur åker Lotta & Christer ut.

Har rösta två gånger på Lisa.

Olle B sa...

Yessss!

Vonkis sa...

JAAAA!!!

Vonkis sa...

Internationella juryn hälsar

"Jaaa!!! Heja Lisa. Är social med mitt besök, därav är jag lite frånvarande ;-)

Lite orolig att Dannys surhet och höga förväntningar sänker honom."

Olle B sa...

Ikväll behöver man iallafall inte skämmas.
Finns ju ingen Flinck- eller Ranelid- typ med.

Vonkis sa...

Oj vad spännande. Perrelli eller Danny åker ut!

Olle B sa...

Dynazty! Synd.
Danny? Kan det det vara dansarnas LED-kläder som gjorde det.

Vonkis sa...

Olle B
Eller hela supershowen.
Men jag håller fortfarande på Loreen till Baku.

Olle B sa...

Si, si

Andelieb sa...

Och nu var jag uppe från tv-soffan. Gillade Lisa ikväll. Snygg show, bra låt. Men vad glad jag blir att läsa att det inte bara var jag som tyckte det lät surt när Danny sjöng, för det var verkligen illa i mina öron. Jag började fundera på om han hade problem med medhörningen (stavning på den?). Och till och med jag tyckte det var rätt snyggt med danspartiet där de lyfte upp honom, annars har jag svårt för "lysrör" på kläder.

Lisa är en stooor favorit men Loreen är nog tusan fortfarande den jag vill skicka till Baku. Tror att hon skulle klara sig bra där. Kanske t.o.m. en vinst av hela tjottaballongen.

Vonkis sa...

Andelieb
Tänk på att lysrören började med Martin Stenmarcks mickstativ...

Andelieb sa...

Vonkis: Precis, jag sa ju att det inte var min grej *kräks lite vid minnet av Stenmarcks sugiga låt och mikrofonstativ från RUSTA*

Vonkis sa...

Andelieb
Vill minnas att du sa att det bidraget sög hästballe.

Sen gick det ju som det gick i Ukraina också.

Andelieb sa...

Elefant var ordet. Men i övrigt har jag inga invändningar.

miyala sa...

Det är flera som misstänker att Danny hade dàlig medhörning. Han ar o pillade vid örat ett flertal ggr. Till och med min pappa som inte gillade hans làt menade att surheten berodde pà att han inte hörde riktigt. Dà finns det ju en chans till förbättring... hàller tummarna

Vonkis sa...

miyala
Han sjöng bättre andra gången han fick sjunga, tycker jag.

miyala sa...

Danny har nu sagt att ljudet inte var ultimat men att det var hans eget fel, han själv hade ställt in det. Min bror berättar att det är allmänt känt bland ljudtekniker att Danny vägrar ha medhörningg i bàda öronen för han känner sig instängd. Det gör att det blir mkt känsligare. Om den han har halkar ur lite...

Basilikan sa...

Charlotte Perrelli vinner eller går till andra chansen tror jag.


Basilikan:
Nja, jag tror hon kan få det svårt. Kan bli Andra chansen.

Basilikan sa...

Jag har börjat gilla Ranelids låt mer och mer...