lördag, augusti 26, 2017

Melodikrysset vecka 34 2017

Välkommen till KryssBloggen

Goood morgon löjlisar och olöjlisar. How you doing? Första arbetsveckan med elever är avklarad och vilken vecka det varit. Roligt men hjärnan är rätt matt. Hoppas nu på att få kröna veckan med både Py och Bäckman i dagens kryss.

Ja just, det är ju Per Myrberg som sjunger Havet är djupt i Den lilla sjöjungfrun, det hade jag glömt. Vågar jg säga att jag gillade sjöhäxan, nästan så jag hejade på henne men bara nästan.

Here comes the sun var det först i denna icke-dubbel-dubbelfråga. Tycker att Eledemannen ska sluta upp med dem.
here comes the sun
It's all right
it's all right


(Vart ska du gå min lilla flicka) Får jag följa med slutar Ja det får du gärna.

Christer Sjögren var med och sjöng Pärleporten.

Egentligen är det lite sorgligt att bästa platsen att se elefanter nu för tiden är djurparken. Har för mig att melodin heter Baby elephant walk.

Werner och Werner gick förbi et fängelse.
Vad är detta för hus frågade Werner
Det är ett sånt hus med celler i, svarade Werner.

Werner spelades av Sven Melander och Werner av Åke Cato.

Nu tycker jag på riktigt att Eldemannen är taskig. Svaret har två bokstäver, slutar på y och första bokstaven påverkar inget annat ord och då väljer han BY?!? Py kommer nog aldrig få vara med i Melodikrysset... I vilket fall, melodin heter Berg–Kirstis polska och var signaturmelodi till Hem till byn.

Per Gessle däremot, han får vara med lite nu och då han. Låten han skrivit heter i det här fallet Joanna says.

Norges nationalsång, Ja vi elsker dette landet.

I can't stop loving you med Ray Charles. Hans musik är perfekt att spela så här års med kyla och höstrusk.

FAME, remember, remember, remember.

Flickan i visan heter Anna och visan heter Lilla vackra Anna.

Och så slutar han med Katy Perry och hennes genombrottslåt I kissed a girl.

Då var dagens kryss löst och inklickat då. Utan Py men med By. Tack för idag alla som var med och löste, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Snabbgenomgången
V 5 Sjöjungfrun
L 4 Sun
V 7 Gärna
L 1 Sjögren
L 2 Djurparken
V13 Sven
V10 Melander
L12 By
L 8 Per
L11 Ja
L 9 Ray
L 6 Fame
L 3 Anna
V14 Katy
V 8 Perry


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

130 kommentarer:

Annis sa...

God morgon Vonkis! För ovanlighetens skull är jag först här. Klar och lite kylig sensommardag här i Uppsala.

Vonkis sa...

Annis
Sommaren gick fort i år men jag gillar den här tiden på året.

lasse sa...

God förmiddag !
För det är väl nästan det ? I Gävle lyser solen, men ingen värme i luften. Önskar alla Lycka till idag !

Petra sa...

Godmorgon. Förstår att du är trött efter första veckan av jobb. Här är det också ganska trött, håller själv på med inskolningar och då gäller det att vara på gott humör hela tiden -:)

Vonkis sa...

lasse
Ja, snudd på så :-)

Petra Linusson
Oj, ja det avundas jag dig inte.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Tynderö!
Soligt, blåsigt och +11 verkar som hösten redan är här.

Vonkis/ En liten fundering. Hur länge har du kört KryysBloggen?

Vonkis sa...

Olle B
Hm, det måste jag kolla upp.

Vonkis sa...

Olle B
Jag har 457 inlägg som är taggade med Melodikrysset så det skulle betyda drygt åtta år. Kan dock ha börjat lite tidigare men inte taggat de inläggen.

Vonkis sa...

Olle B
Har tittat lite mer :-)
14 av inläggen handlar på något vis om Melodikrysset men är inte inlägg där vi löser själva krysset.

Olle B sa...

Fantastiskt, vilken uthållighet.
Undra just hur länge jag varit med? 5 år kanske.
Aggie, Lotta (Dyker upp ibland), Masen, HOD m.fl. är namn jag saknar nu.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen täckt av vita moln och + 17 C. Fullt av människor utanför mitt hus p.g.a stor loppis på Limhamns torg.

Janne sa...

God morgon från ett molnigt GBG.Idag skall det köras fyrspann i centrala gbg till slottskogsvallen.

Vonkis sa...

Olle B
Aggie var det första som hände med på kryssblogganet. Tyvärr har hon varit borta många år. Minns även Göran som var lika "bra" på tyska som jag är.

Har kollat lite mer och första inlägget verkar vara från 28 mars 2009.

Christer
Kul med loppis. Ska du sälja eller köpa något?

Vonkis sa...

Janne
Såg du hoppfinalen på plats igår?

Christer sa...

Vonkis: Jag skall inte göra något av det. Hatar att trängas med en massa människor. Det blir som vanligt lösande av "världsproblem" nere vid hoddorna.

Janne sa...

Nej endast på tv mitt intresse är travet och galopp.

Olle B sa...

På tal om tyska, så får jag försöka bättra på min skoltyska. Skall åka buss från Stockholm, Malmö, Berlin, Prag och sen stanna en vecka i Bad Gastein och sen buss tillbaka igen fast då via Göttingen, Malmö och Stockholm.
Detta i mitten på september.
Då blir det många hotellfrukostar.

Janne sa...

dåligt med publik på Nya Ullevi tycker jag fotbollen drar mycket mer!

Pye sa...

God morgon! Apropå hur länge nu har hållt på med melodikrysset, så hittade jag er för ungefär fem-sex år sedan, men har inte vågat säga hej förens nu...

Vonkis sa...

Christer
Låter som en bra plan för dagen, håller helt med dig ang. det där med att trängas med folk.

Janne
Där ser man.

Olle B
Kul! Ska ni se något speciellt efter vägen eller är det en shopping/sportresa?

Yvonne Persson sa...

God morgon. Här i Höljes är det soligt med lite vind och +10 grader. Ser ut att bli en fin dag. Jag gillar hösten så det är perfekt

Janne sa...

Under kultur kalaset var det knökat med folk i GBG

Olle B sa...

Vonkis/
Städerna jag räknade upp blir det en halvdags sightseeing i.
Sen blir det lite olika utflykter från Bad Gastein.
Bl.a. Örnnästet.

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
L 8 Dirty
V10 Dancing
V 8 Den
L12 Git
V14 Jordklotet
V13 Sara
V 9 Os
L 2 Ingrosso
L 3 Island
L 5 Åra
V 1 Miriam
V 7 Bryant
V 6 Aniara
L 4 Martin
L11 Aska

Vonkis sa...

Janne
Tråkigt, speciellt som det gått bra för de svenska ryttarna.

Pye
Du vet vad vi säger, bättre sent än ännu senare och det är ju kul att du är med nu :-)

Yvonne Persson
Visst är hösten härlig. Gillar både den klara luften och rusket.

Vonkis sa...

Janne
Här var det augustfest förra helgen (hette karnevalen förut) men jag håller mig alltid därifrån.

Unknown sa...

God morgon från ett soligt Torsång, nu kör vi.

Yvonne Persson sa...

Tur att jag har er i gruppen samt värdinnan. Sitter ensam idag eftersom gubbens kusin sviker idag och har åkt på lastbilsmässa i Mantorp.

Pye sa...

Oj, finns Karnevalen fortfarande? (Eller, det sa du ju just att den inte gör...) Jag flyttade till Norge för 20 år sen, och har mest minnen av en fruktansvärt skräpig stad efter karnevalen...

Vonkis sa...

Åke Finn
Att vi gör!

Yvonne Persson
:-)

Vonkis sa...

Pye
De har tagit bort sambatåget men i övrigt är det som förut, karuseller, försäljning av mat och skräp och så fyrverkerier fast nu är det ingen tävling utan uppvisning till olika musikteman/artister.

Yvonne Persson sa...

Sjöjungfrun

Petra sa...

Den lilla sjöjungfrun

Christer sa...

Sjöjungfrun

Janne sa...

Var bara på ett brassestånd och åt deras mat.

Yvonne Persson sa...

Sun

Christer sa...

L4 Sun

Petra sa...

Here comes the sun

Pye sa...

Sun

Vonkis sa...

Right?

Yvonne Persson sa...

Gärna

Christer sa...

V7 Gärna?

Annis sa...

Gärna!

Vonkis sa...

Jaha, var det en icke-dubbel-dubbelfråga nu igen...

Christer sa...

Sjögren

Yvonne Persson sa...

Sjögren

Unknown sa...

Vonkis/
Du tyckte ju det var synd att man inte kunde lägga in bilder i forumet så du kunde se lite av mina odlingar. Så nu har jag gjort en specialsida på min egna sajt där jag lagt upp några bilder som du kan beskåda, adressen är följande:
http://finnake.se/vaxthus.html

Jag låter denna sida ligga kvar en vecka.
Du får ju gärna kolla in resten av hemsidan också förståss, det är bara att klicka på startknappen.

Vonkis sa...

Åke Finn
Ska titta efter krysset, ska bli kul att se dina odlingar!

Yvonne Persson sa...

Djurparken

Janne sa...

djurparken?

Unknown sa...

Djurparken
Baby elephant walk

Olle B sa...

********************************
V5/ SJÖJUNGFRUN
L4/ SUN
V7/ GÄRNA
L1/ SJÖGREN
L2/ DJURPARKEN


*** SPARA ***
********************************

Petra sa...

sven melander

Yvonne Persson sa...

Sven Melander

Unknown sa...

Så lätt idag.

Yvonne Persson sa...

Ja hittills har det inte varit några bekymmer:)

Annis sa...

Nu ni värmer solen så mycket att koftan åkte av! B-)

Vonkis sa...

Werner och Werner gick förbi et fängelse.
Vad är detta för hus frågade Werner
Det är ett sånt hus med celler i, svarade Werner.

Vonkis sa...

Annis
Rena rama värmeböljan!

Nilla sa...

Går lätt att lösa idag :)

Yvonne Persson sa...

By

Petra sa...

by

Olle B sa...

Melodikrysset V34, 26 augusti 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V5/ SJÖJUNGFRUN
V7/ GÄRNA
V8/
V10/ MELANDER
V13/ SVEN
V14/

LODRÄTT
L1/ SJÖGREN
L2/ DJURPARKEN
L3/
L4/ SUN
L6/
L8/
L9/
L11/
L12/ BY

Vonkis sa...

SÅ NÄRA OCH ÄNDÅ SÅ LÅNGt BORT!!!

Jäkla Eldemannen...

Annis sa...

Hem till BYn

Olle B sa...

Slutade på Y men han skippade PY

Janne sa...

Har varit där serien är inspelad det är väldigt vackert där med fin utsikt över sjöar bland annat.

Unknown sa...

Vonkis !
Jag tycker du kan skriva PY

Vonkis sa...

Olle B
Och det hade inte spelat någon roll för något annat ord om det varit ett P som första bokstav. Eldemannen hatar nog Py.

Janne
Var är den inspelad?

Petra sa...

per

Vonkis sa...

Uffe H
Om det inte vore för att jag vill ha chans på den där skärbrädan så hade jag gjort det.

Yvonne Persson sa...

Per

Unknown sa...

Per Gessle

Unknown sa...

Per Gessle

Olle B sa...

Hem till byn
Serien spelades in i autentiska miljöer, vilket gällde såväl interiör- som exteriörscener. De flesta av inspelningsplatserna låg i Ödenäs i Alingsås kommun, men även miljöer från Hindås och Rävlanda i Härryda kommun samt göteborgsförorten Angered fanns med i serien.

Janne sa...

Norr om GBG något på ö (Ödeborg?) ligger högt nära Nääs och Alingsås.

Christer sa...

Ja

Yvonne Persson sa...

Ja

Christer sa...

Ja vi elsker dette landet

Unknown sa...

JA vi elsker detta landet

Vonkis sa...

Lady (Gaga) V14?

Yvonne Persson sa...

Ray

Christer sa...

Ray Charles

Annacarin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olle B sa...

V5/ SJÖJUNGFRUN
L4/ SUN
V7/ GÄRNA
L1/ SJÖGREN
L2/ DJURPARKEN
V13/ SVEN
V10/ MELANDER
L12/ BY
L8/ PER
L11/ JA
L9/ RAY


*** SPARA ***

Yvonne Persson sa...

Vonkis: eller gary moore

Unknown sa...

Eller Baby :-)

Olle B sa...

V8/ Kanske blir PERRY

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Vore också helt ok.

Kenth Andersson
Frågan är bara vilken Baby. Kanske Baby Spice ;-)

Pye sa...

Missade jag Norges nationalsång??? När jag äntligen kan något ringer telefonen!!! 😂

Yvonne Persson sa...

Olle B: hade också funderingar på det

Vonkis sa...

Pye
Men vad i hela, har du vänner/familj/bekanta som ringer under Melodikrysset???

Yvonne Persson sa...

Fame

Petra sa...

fame

Pye sa...

Jag var ju självklart tvungen att säga upp bekantskapen med omedelbar verkan. Att det var svärmor gör ju saken lite kinkig så klart.

Christer sa...

Fame

Yvonne Persson sa...

Pye: hahaha

Unknown sa...

Baby,lady,lazy,Gary,Cary,Mary

Vonkis sa...

Brukar spela en hel del Ray Charles den här tiden på året, musiken passar himla bra med ruskväder och gula löv.

Petra sa...

anna

Yvonne Persson sa...

Anna

Vonkis sa...

Pye
Som ordspråket säger, Är man dum (och ringer under Melodikrysset) får man lida.

Det är sedan gammalt.

Janne sa...

Anna

Christer sa...

Anna

Pye sa...

Nick Drake är mon favorithöstartist.

Annis sa...

Jag tänkte mig In The NAVY på finska för V14

Olle B sa...

Lilla vackra Anna om du vill
Höre mig med själ och hjärta till
Jag är öm och trogen och till kärlek mogen
Tycker om at vara jäv och gill

Yvonne Persson sa...

Måste säga att Cedermark är duktig så länge han inte sjunger :)

Pye sa...

Vonkis, så är det!

Unknown sa...

Lilla vackra Anna om du vill...
Vill vadå? :-)

Unknown sa...

Tråkigt krysstaget, ingen Py, ingen Palm, ingen Evert, JÄTTETRIST

Vonkis sa...

Annis
JA!!!

Pye sa...

Annis, Åh ja!!!

Vonkis sa...

Åke Finn
Vi får ta och skriva till Eldemannen.

Yvonne Persson sa...

Katy Perry

Olle B sa...

Melodikrysset V34, 26 augusti 2017

VÅGRÄTT
V5/ SJÖJUNGFRUN
V7/ GÄRNA
V8/ PERRY
V10/ MELANDER
V13/ SVEN
V14/ KATY

LODRÄTT
L1/ SJÖGREN
L2/ DJURPARKEN
L3/ ANNA
L4/ SUN
L6/ FAME
L8/ PER
L9/ RAY
L11/ JA
L12/ BY

Unknown sa...

Lilla vackra Anna om du vill...
Vill vadå? :-)

Petra sa...

caty perry

Unknown sa...

Katy Perry

Yvonne Persson sa...

Tack för idag och trevlig helg på er alla. Sörs näst lördag

Petra sa...

Tack för idag. Ha en fortsatt trevlig lördag.

Christer sa...

Klart och inskickat! Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner. Nu skall jag som vanligt cykla ner till hoddorna för att lösa "världsproblem". Vi sörs nästa lördag!

Annis sa...

Kenth A:
sånt vet bara vi som heter Anna :)
Nä nu får Eldemannen ta och skruva till det till nästa gång.

lasse sa...

Löser numer krysset genom att lyssna genom "paddan" och upptäckte idag, sent, att avvaktar man en stund så kommer namnet på skivan som spelas upp på skärmen.

Unknown sa...

Tur att vi är många....annars.Ha det gott 👍

Pye sa...

Tack för i dag! Ha en trevlig helg!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs. Men inte nästa lördag, nu kommer den uppskjutna vägunderhållsdagen i stugföreningen.

Vonkis sa...

Annis
Jag håller med, lite väl lätt idag.

lasse
Ooops.

Uffe
:-)

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss nu blir det ut och kolla på fyrspann kanske först några andra aktiviteter.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, ta nu hand om er ordentligt så sörs vi igen om en vecka.

Unknown sa...

:-)