lördag, december 02, 2017

Melodikrysset vecka 48 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lite segt idag men nu är jag i alla fall vaken och redo att lösa lite Melodikryss i grupp, sedan kan det nog blir lite längdskidor från Lillehammer. Tyvärr verkar jag inte kunna se något skidskytte, får väl ta det via radion.

2009 tävlade Caroline af Ugglas i Melodifestivalen med Snälla, snälla. Hon var lite av en favorit inför finalen men det var Malena Ernman som skrällvann med La Voix och fick åka till Moskva.

Sången Sjörövar-Fabbe är med i filmen Pippi Långstrump på de sju haven och det är Astrid Lindgren som skrivit texten. Sjöng gjorde Inger Nilsson i rollen som just Pippi.

Imagine på svenska. Nja, jag vet inte det jag. Föredrar nog Lennons version.

För mig är det fortfarande lite av en gåta hur Värsta schlagern med Linda Bengtzing och Markoolio inte kunde vara en del av pausunderhållningen i Melodifestivalen 2007. Istället fick vi stå ut med Melodifestivalemusikalen. Värdelöst.

Circle of life från Lejonkungen. Får jag säga att jag inte gillade den här operaversionen? Tycker ofta att operaversioner av poplåtar blir lite som när folk envisas med att spela in dem på panflöjt.

If I were a rich man från Spelman på taket. På svenska heter den Om jag hade pengar. Tyvärr verkar inte HippHipps From Cats to Jesus finnas kvar på Youtube, det var en riktig pärla med bland annat en glimt av både Lejonkungen och Spelman på taket.

Dean Martin med Everybody loves somebody sometime, gillar den här typen av musik, kan lyssna hur länge som helst.

Och där kom den då, Flamingokvintetten som Annis knäckte för ett tag sedan. Jag är imponerad. Av Annis alltså.

Den danska folkvisan heter något med Aften.
------
Det var en lørdag aften
------

Med tanke på hur ofta Eldemannen spelar låtar som Mia Skäringer sjunger är det lustigt att han alltid låter förvånad över att hon sjunger.

Samborombom, en liten by förutan gata
den ligger inte långt från Rio de la Plata
nästan i kanten av den blåa Atlanten och med pampas bakom sej många hundra gröna mil
dit kom jag ridande en afton i april
för jag ville dansa tango


Måste säga att jag gillar Taubes Fritiof och Carmencita.

Det där lät som Anna Ternheim.

Jaha ja. Då var dagens kryss löst och inklickat då. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag!


snabbgenomgången
V13 Af
V 8 Ugglas
L 2 Lindgren
L 4 Nilsson
V11 Lennon
L 9 Linda
V 7 Lejon
L 5 Om jag hade
V14 Dean
V 1 Flamingokvintetten
V12 Aften
L 3 Mia
V10 Och
V 6 Anna


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

120 kommentarer:

Annis sa...

Tidig och först på plan säger jag God morgon!

Vonkis sa...

Annis
God morgon på dig :-)

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Den här veckan har vi fått rejält med snö igen och än så länge ligger den kvar,
men prognosen säger plusgrader och regn på eftermiddagen.
Nu på morgonen är det mulet och – 1,5 grader.

Tyvärr så har TV4 valt att sända skidskyttet på TV4 Sport och den ingår inte i vårt basutbud,
så det blir inget skidskytte för mig heller.

Christer sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är det små vita moln på himlen och solen tittar fram + 3 C. Trots min led och muskelvätk i hela kroppen så kommer jag att lösa krysset. Det är min daglivsnerv. Lycka till allesamman!

Unknown sa...

Morsning alla lösarvänner, idag gick solen upp för en kort stund, försvann snabbt bakom en grå himmel. Minus 5 grader nu på morronen.
Idag är det dags för Taube och Palmen, det var ett tag sedan de fick vara med.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet 4-gradigt Göteborg. Det blir en tur till gymet senare idag!

Vonkis sa...

Olle B
Härligt med snö nu när det är december och allt men tråkigt med skidskyttet, brukar älska att följa de tävlingarna.

Christer
Lider verkligen med dig (även om det så klart inte gör det bätte för dig), tack och lov då för Melodikrysset.

Åke Finn
Nja, Palmen var ju med för bara två eller tre veckor sedan om jag inte minns helt fel.

Peter Larsson
Gymma på!

Janne sa...

God morgon från ett grått GBG cirka 5 grader.Skidskytte brukar även sändas på Eurosport 1 eller 2.

Olle B sa...

Pappa följer lille per till skolan första gången och säger:
- Du behöver bara gå i skolan tills du är 16 år.
Per börjar gråta och frågar:
- Då kommer du väl och hämtar mig?

Vonkis sa...

Janne
God morgon.
Jag har tyvärr inte någon av de kanalerna.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås. Skulle gärna vilja skriva "lagom snötäckt Borås", men det verkar inte bli nån snö här på ett tag..

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron vi har ett rejält snötäcke -5,4, solen är framme.Sport får vara för mig, ja hockey kan gå an.

lasse sa...

God morgon !
Sista lördagen i mitt gamla liv. På onsdag ska jag få en slang inopererad i magen, så att jag så småningom kan börja med dialys.
Känns lite pirrigt.

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 3 Kristina
L 9 Duvemåla
V 9 De
L 5 Hasse
V 4 The Corrs
L 1 Åtta
L 6 Sinead
L 2 O'Connor
V10 Soliga
V13 Av
L12 Ola
V11 Vem
L14 Vet
V 8 Svensson
V 7 It

Bettan sa...

Godmorgon från Sollentuna

Olle B sa...

V1/ måste vara rekord i antal bokstäver (18).

Ina sa...

Godmorgon länge sedan jag var uppe denna tid, jag har blivit en riktig nattuggla, måste sluta med det. Vi har fått massor av snö, vi brukar inte ha så här mycket denna tid på året -9,6 halvklart. Lycka till

Vonkis sa...

Olle B
Ha ha ha

Jo
:-/

Kerstin Nilsson
Jag gillar att titta på olika vintersporter (på TV) men håller mig från att utöva dem själv :-)

lasse
Oj då, då önskar jag dig lycka till med operationen och dialysen.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett vitt och kyligt Höljes. Här är det -11 grader nu

Petra sa...

Godmorgon från ett grått Partille.

Olle/ vad härligt med snö. Här försvinner den lika fort som den kommer.

Idag var jag uppe med tuppen, vaknade tidigt och hade svårt att somna om. Började tänka jobb då var det lika bra att gå upp. Så nu har jag nästan städat klart hela huset och börjat sätta upp nya gardiner i köket. Nu blir det pause och fika med melodikrysset.

Vonkis sa...

Bettan
God morgon!

Olle B
Ja jägarns du, den hade jag missat!

Ina
Fast en kan få en hel del gjort när en nattugglar :-)
Lycka till du med.

Christer sa...

Af Ugglas

Petra sa...

Af Ugglas

Unknown sa...

af Ugglas

Yvonne Persson sa...

Af Ugglas

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Inneväder :-)

Petra Linusson
Oj, det var inte illa att ha hunnit med så mycket redan.

Olle B sa...

Blir väl någon Operett på V1, dom kan ju ha långa namn.

Kerstin Nilsson sa...

Lycka till

Petra sa...

Lindgren Nilsson

Unknown sa...

Lindgren

Christer sa...

L2 Lindgren

Christer sa...

L4 Nilsson

Unknown sa...

Nilsson

Unknown sa...

Lennon

Yvonne Persson sa...

Lennon

Christer sa...

Lennon

Annis sa...

Lennon

Unknown sa...

Idag har jag kört igång internet via fiber, fungerar bra so far.

Vonkis sa...

Åke Finn
Skönt.

Olle B sa...

Åke Finn/
Snabbt och stabilt med fiber!

Yvonne Persson sa...

Linda

Petra sa...

Linda

Unknown sa...

Linda

Olle B sa...

V13/ AF
V8/ UGGLAS
L2/ LINDGREN
L4/ NILSSON
V11/ LENNON
L9/ LINDA


*** SPARA ***

Unknown sa...

Testade hastigheten i bredbandskollen, ca 108 MB på upp och ner.

Petra sa...

Lejon

Jo sa...

Lejon

Yvonne Persson sa...

Lejon

Unknown sa...

Lejon

Unknown sa...

Jellon Oj...

Olle B sa...

Gissning
V1/ KLARINETTMUNSTYCKE

Annis sa...

Jag har knäck V1! Vill ni veta?

Jo sa...

Ja, Annie, berätta! 😊

Vonkis sa...

Annis
Ja!

Bettan sa...

V1/ en gissning från min pappa: Flamingo(kvartetten)

Annis sa...

FLAMINGOKVINTETTEN

Vonkis sa...

Olle B
Ja just, skulle det kunna vara. Blir väldigt nyfiken på hur frågan ska ställas bara.

Petra sa...

Jag tycker heller inte att den versionen var bra Vonkis

Vonkis sa...

Annis
Ahaaaaa

Vonkis sa...

Helt ärligt. Operaversion av Circle of life??? Nej tack.

Yvonne Persson sa...

Om jag hade

Unknown sa...

Om jag hade

Christer sa...

Om Jag Hade

Anonym sa...

Om jag hade

Jo sa...

Såklart, Annie! Kvickt av dig! 😊

Unknown sa...

Här kommer en något längre historia för alla er som inte är så intresserade av nyheterna.

En kväll hörde pappan hur sin son bad nattbönen och han avslutade med:
- Gud välsigne mamma. Gud välsigne pappa. Gud välsigne mormor. Hej då morfar.
Detta tyckte pappan var lite konstigt, men han brydde sig inte så mycket om det. Nästa dag dog morfar.
Två månader senare hörde pappan igen hur sonen bad sin nattbön:
- Gud välsigne mamma. Gud välsigne pappa. Hej då mormor.
Nästa dag dog mormor, och pappan blev mer och mer upprörd över situationen. Två veckor senare bad sonen:
- Gud välsigne mamma. Hej då pappa.
Enbart detta gav pappan nästan en hjärtattack. Han sa inget, men följande dag gick han upp tidigt så att han skulle missa morgontrafiken till jobbet. Där stannade han hela dagen. När klockan passerat midnatt vågade han sig hem, ganska stark eftersom han överlevt dagen! När han kom hem ursäktade han sig för sin fru och sa:
- Jag är ledsen älskling. Jag har haft en sjuhelvetes dag på jobbet.
- Tror du att du har haft en dålig dag? skrek frun, min dag började med att brevbäraren föll ned och dog på gatan här utanför!

Olle B sa...

Tror nog att Annis och Bettans pappa får rätt!

Melodikrysset V48, 2 december 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/
V7/ LEJON
V8/ UGGLAS
V10/
V11/ LENNON
V12/
V13/ AF
V14/

LODRÄTT
L2/ LINDGREN
L3/
L4/ NILSSON
L5/ OM-JAG-HADE
L9/ LINDA

Olle B sa...

Damen klagade hos hyresvärden;
- Varje gång det ett tåg rusar förbi, skakar det så att jag ramlar ur sängen!
- Det kan jag aldrig tro, svarade hyresvärden.
- Jodå det är sant lägg er själv i sängen så ska ni få se!
Hyresvärden suckar men går och lägger sig i sängen. Då råkar damens fästman komma in genom dörren.
- Vad har ni för er, vrålar han.
Hyresvärden tittar i taket och svarar nervöst:
- Skulle ni tro mig om jag säger att jag väntar på ett tåg.

Vonkis sa...

Åke Finn
Oj oj! Den var oväntad. Men rolig :-)

Christer sa...

DEAN

Janne sa...

Dean

Unknown sa...

Dean Martin

Vonkis sa...

Olle B
Ha ha ha

Yvonne Persson sa...

Dean

Christer sa...

Den är bra Olle!

Yvonne Persson sa...

Flamingokvintetten

Bettan sa...

Grattis pappa och Anis

Christer sa...

Flamingokvintetten

Olle B sa...

V13/ AF
V8/ UGGLAS
L2/ LINDGREN
L4/ NILSSON
V11/ LENNON
L9/ LINDA
V7/ LEJON
L5/ OM-JAG-HADE
V14/ DEAN
V1/ FLAMINGOKVINTETTEN



*** SPARA ***

Annis sa...

Ahh, ni ser vad lärdomsstaden Uppsala skapar skarpa hjärnor :-D

Vonkis sa...

Annis
Jag är imponerad :-)

Yvonne Persson sa...

Aften

Christer sa...

Aften

Annis sa...

Jag är snarare förfärad över onödigt vetande kring saker som jag inte är intresserad av.

Petra sa...

Mia

Jo sa...

Mia Skäringer

Christer sa...

MIA

Vonkis sa...

Varför Aften?

Yvonne Persson sa...

Mia

Wolgerius sa...

Dansk folkvisa

Unknown sa...

Danska

Unknown sa...

Vonkis /
Det är danska för afton, en dansk visa.

Vonkis sa...

Jo, det förstår jag, men vad heter visan? Förstod det som att det var fler ord i titeln.

Kerstin Nilsson sa...

Ha Ha

Yvonne Persson sa...

Vonkis:antar att visan är dansk och det passar medaften

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra sa...

och

Yvonne Persson sa...

Och

Christer sa...

Och

Unknown sa...

Äntligen kom Evert med igen.

Anonym sa...

Dansk

Annis sa...

Älskar Taube! Fritjof och Carmensita är midsommar för mig!

Vonkis sa...

Åke Finn
Ja det var på tiden!

Annis
Det är en av mina körfavoriter.

Yvonne Persson sa...

Anna

Olle B sa...

Melodikrysset V48, 2 december 2017

VÅGRÄTT
V1/ FLAMINGOKVINTETTEN
V6/ ANNA
V7/ LEJON
V8/ UGGLAS
V10/ OCH
V11/ LENNON
V12/ AFTEN
V13/ AF
V14/ DEAN

LODRÄTT
L2/ LINDGREN
L3/ MIA
L4/ NILSSON
L5/ OM-JAG-HADE
L9/ LINDA

********************************
V13/ AF
V8/ UGGLAS
L2/ LINDGREN
L4/ NILSSON
V11/ LENNON
L9/ LINDA
V7/ LEJON
L5/ OM-JAG-HADE
V14/ DEAN
V1/ FLAMINGOKVINTETTEN
V12/ AFTEN
L3/ MIA
V10/ OCH
V6/ ANNA

Bettan sa...

Tack för idag och vi sörs nästa lördag! Jobbar kväll så jag hinner kryssa innan =)

Petra sa...

Tack för idag. Nu skall jag fortsätta med pyntandet. Önskar er alla en trevlig advent.

Unknown sa...

Som Gunde säger, jag får ståpäls när jag lyssnar på Taube.

Janne sa...

Har ni hört Everts Vera från vintappar gränd den har så bra text.

Christer sa...

Klart och inskickat. Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag. Nu skall jag så sakteliga ta min elcykel och cykla ner till hoddorna för att i vanlig ordning dricka kaffe och lösa "världsproblem".

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa vecka.

Vonkis sa...

Janne
Nej, den titeln känner jag inte igen. Får ta och youtuba den helt enkelt.

Annis sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner

Olle B sa...

Vonkis/
Var det möjligen denna på V12/ http://www.zolex.dk/lyrics/lyrics.asp?ID=12482

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa vecka!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs om 2 veckor.
Nästa lördag kavlar jag tunnbrödskakor som gräddas av min kära hustru i en vedeldad ugn ute på Tynderö.

Anonym sa...

Det var en lørdag aften
Låt av Niels-Henning Ørsted Pedersen

Vonkis sa...

Anonym 10:58
Tack så mycket!

Olle B sa...

Vonkis/
Om du är lite Skidskyttenörd så är det intressant att även följa resultaten på datorn. Länk: http://biathlonresults.com/