lördag, december 23, 2017

Melodikrysset vecka 51 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är dan före dopparedan så nu jägarns blir det julmusik i krysset för hela slanten. Självklart för väntar jag mig minst en Py i krysset. Jag menar, Koppången är ju självskriven i ett julmelodikryss.

Alltså. Att göra en dansbandsversion av en plojlåt. Hur tänkte de då? Det var Werner och Werner som gjorde Vår julskinka har rymt i originalet.

Se där, nu blev Rudolf med röda mulen uppgraderad till hjälte också.

Loa Falkman, sjungandes Jul, jul, strålande jul på det.

Driving home for christmas med Cris Rea är en av mina favoritsånger. Den är så där skönt avslappnad på någe vis.

Det där var väl Julvisa i Finnmarken av Dan Andersson?

Vet inte om jag skulle kalla Det är en ros utsprungen för en visa men det var den som spelades i alla fall.

De allra flesta förknippar nog Last christmas med Wham men jag vill göra er uppmärksam på den här fina versionen med Natalia Ushakova, Vesselina Kasarova, Dmitry Korchak och Sebastian Huppmann.

Ett äkta julmirakel! Py Bäckman! Inte nog med att vi fick höra hennes musik, vi fick höra henne själv sjunga Julen är på väg. Tack för den Eldemannen!

Ser du stjärnan i det blå, något helt annat det här än när Bengt Feldreich sjunger den. Låten är med i Disneys film om Pinocchio.

Alltså, jag är ett fan av Robbie Williams men det här. Det var inte bra. Alls.

Tack och lov för att jag inte löser krysset på egen hand, är värdelös på instrument. Nu fanns det ju en del hjälpbokstäver så jag hade nog listat ut att det var en oboe som det spelades på men säker kan en aldrig vara.

Bob Geldof var väl med och skrev Do they know it's christmas till Band aid?

Kompositör på fyra bokstäver, börjar på B, tredje bokstaven är C. Då vågar till och med jag gissa på Bach.

Hörni, då var julmelodikrysset löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Tänk att vi äntligen fick skriva in Py. Bara en sådan sak. Ta nu hand om er, ät lagom mycket julmat (vilket betyder att äta mycket) så sörs vi igen om en vecka. Skickar en julhälsning imorgon men för dig som inte tittar in här då säger jag god jul redan nu.

God jul!

snabbgenomgången
V 1 Werner
L 2 Rudolf
V 8 Loa
L 6 Rea
V10 Dan
V 5 Andersson
L10 Det
L11 Är
V12 En
L 3 Ros
L 1 Wham
V 4 Py
L 4 Pinnochio
V13 Robbie
L 7 Oboe
L 9 Bob
V 9 Bach


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

123 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Vaknar till ett Åre i regn och hårda vindar. Men det är mycket snö, har snöat i några dagar.
Det är plusgrader men det skulle bli några minusgrader senare idag.
Tur man redan klarat av resan hit upp, lär vara ishalka på vägarna.
Snart är det dags för lite frukost men det kommer inte att funka med sammanfattningarna, vi är för många vid frukostbordet.
Bettan är nog med och fixar det.
God Jul om vi inte sörs mer idag.

Vonkis sa...

Olle B
Här är det minusgrader. Kom upp igår och jägarns vilka köer det var på E4:an. Vi var 30 minuter sen redan i Uppsala.
Njut av frukosten du, jag kanske kör sammanfattningen idag, vet inte hur Bettan har det idag.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen grå och gatorna blöta men regnet har dragit förbi. + 8 C. Efter krysset bär det iväg ner till Sibbarp för en stunds glöggsamkväm tillsammans med sommarbadgänget. Lycka till med kryssandet!

Unknown sa...

Feliz Navidad alla kryssvänner, nu kör vi julkrysset.

Vonkis sa...

Christer
Ska du inte lösa världsproblemen idag?

Åke Finn
Att vi gör!

Bettan sa...

Jag försöker med sammanfattningen

Vonkis sa...

Bettan
Toppen!

Janne sa...

God morgon från ett 7-8 gradigt molnigt GBG.God Jul och Gott Nytt år på er alla önskar Janne.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! 😊 Snart julafton och det saknas tyvärr fortfarande julklappar så jag måste bege mig ut i julruschen sen. Illa planerat!

Jo sa...

(Mysigt med tadiojulkalender före krysset, btw! 😊 )

Annis sa...

God förmiddag alla kryssare! Gårdagen var fantastiskt vacker med minusgrader och gnistrande natur, men vaknade tyvärr till grått slask idag.
Hoppas minusgraderna kommer tillbaka snart!

Christer sa...

Vonkis: Nej, det är stängt under julhelgen. Åter på onsdag.

Jerker Fredriksson sa...

Morgon!, traditioner måste hållas så vädret spelar mindre roll. Motala har i dag 8 grader varmt, disigt med lite regn. Nu börjar Melodikrysset också det en tradition som ska föras vidare till nästa generation. Nu börjar vi 👍

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron idag bär det av till övik. Jag vill önska alla en God Jul

Eva sa...

God morgon!
Blåsigt och +2.3 grader i Brunflo.
Passar på att önska alla en riktigt God Jul!

Vonkis sa...

Janne
Tack det samma!

Jo
Oj då. Vi har skippat julklapparna de senaste åren, ger bara till systerdottern. Men sånt fungerar ju när vi är vuxna allihop (förutom systerdottern då). Lycka till med inköpen!

Viss var det mysigt. Har inte lyssnat så noga på årets kalender, får nog ta och lyssna igenom hela nu under lovet.

Annis
Jag ska hålla alla tummar jag har för minusgrader hos er.

Christer
Då får vi hoppas att det inte dyker upp allt för stora problem innan dess :-)

Yvonne Persson sa...

God morgon allihop och God Jul på er

Christer sa...

Werner

Yvonne Persson sa...

Werner

Unknown sa...

Verner

Petra sa...

Godmorgon, har varit uppe en stund. Hunnit med träning, startat maskin med tvätt och städat duschen.

Rollfigurerna är Werner och Werner

Vonkis sa...

Jerker Fredriksson
Det är därför en åker norröver vid jul, så får en snö och kallt ibland i alla fall.

Kerstin Nilsson
Välkommen upp, det här lagom snöigt och kallt här uppe idag. Och kör/åk försiktigt.

Eva
Tack det samma!

Jag sparar min årliga julhälsning till imorgon bitti :-)

Kjell sa...

Godmorgon från Västerbotten

Unknown sa...

W skall det vara så klart.

Petra sa...

Rudolf med röda mulen

Yvonne Persson sa...

Rudolf

Christer sa...

Rudolf

Unknown sa...

Rudolf

Ina sa...

Godmorgon från ett snöigt Norrbotten vi håller på att slå snörekord, det är hemskt - 8grader
Rudolf

Unknown sa...

Var det Rutger han hette?

Anna Wärn sa...

Werner

Christer sa...

LOA

Petra sa...

Loa

Yvonne Persson sa...

Loa

Unknown sa...

Loa

Jerker Fredriksson sa...

Jag väntar gärna lite på kylan och snön men uppskattar när det kommer, mycket 🤗

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon!

Petra Linusson
Oj. Du verkar vara en riktigt morgonpigg människa. En annan har knappt hunnit med att vakna :-)

Christer sa...

Chris REA

Petra sa...

Chris REA

Bettan sa...

Åh nu blev det jobbigt, gubben lyssnade mycket på chris REA

Vonkis sa...

Unknown
God morgon på dig med!

Ina
Hur mycket har ni fått nu?

Yvonne Persson sa...

Krånglar för mig nu

Christer sa...

Dan Andersson

Petra sa...

DAN ANDERSSON

Unknown sa...

Dan Andersson?

Vonkis sa...

Bettan <3

Jo sa...

Sånt sätter spår, Bettan.. :( Men kan också vara fint att kunna ta fram när man vill känna sig nära en person. <3

Unknown sa...

L 1. Vågad gissning WHAM

Christer sa...

Det är en ros

Unknown sa...

Det är en ros

Petra sa...

DET ÄR EN ROS utsprungen

Yvonne Persson sa...

Det ären ros

Annis sa...

Visan? Det är väl en psalm för bövelen :-)

Jo sa...

Åke, väldigt stor chans att du gissar rätt! :)

Unknown sa...

Detta vackra populära efternamn! :-)

Yvonne Persson sa...

Wham

Christer sa...

WHAM

Vonkis sa...

Finns fortfarande en chans till Py kvar ...

Petra sa...

WHAM

Unknown sa...

Vi tar välan en liten historia idag oxå under nyheterna.

- Hur kom det sig att polisen tog dig?
- Jag hade för korta ben.
- Ja, men jag menar, varför ville polisen ha tag i dig?
- Jag hade för långa fingrar.

Yvonne Persson sa...

Inväntar mina barn 23 och 20 som kommer idag och stannar över jul :)

Petra sa...

Vonkis/ Har märkt att jag behöver 7 timmar sömn, efter sju timmar vaknar jag och är pigg.
Ligger jag kvar och sover längre blir jag alldeles dåsig i huvudet hela dagen så det är lika bra att gå upp och vara pigg och allert under dagen. Har fått mycket gjort sedan jag har kört på detta.

Kjell sa...

Börjar julefriden infinna sig??

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha

Yvonne Persson
Låter härligt :-)

Petra Linusson
Tänk så olika vi kan vara :-)

Vonkis sa...

Petra Linusson
Fast ibland kan jag vara fasligt morgonpigg och jägarns vad mycket en hinner med sådana dagar.

Bettan sa...


oj glömde halvtid:

V1/ WERNER
V4/
V5/ ANDERSSON
V8/ LOA
V9/
V10/ DAN
V12/ EN
V13/

L1/ WHAM
L2/ RUDOLF
L3/ ROS
L4/
L6/ REA
L7/
L9/
L10/ DET
L11/ ÄR

Stefan E sa...

Py

Anonym sa...

Grattis Vonkis!
/Aurora

Anonym sa...

Äntligen är PY med :)

Annis sa...

Lycka Vonkis!!!

Unknown sa...

Äntligen Py, Vonkis!

majsan sa...

Nu har han hört er bön !!
PY Bäckman

Unknown sa...

ÄNTLIGEN

Mattias sa...

Plötslift händer det

Vonkis sa...

Ett äkta julmirakel!!!

Bettan sa...

VONKIS hoppas du inte svimma <3

Yvonne Persson sa...

Äntligen Vonkis!

Anonym sa...

Ha ha vad härligt Vonkis!!!

Jerker Fredriksson sa...

Vackert är det också!

Janne sa...

Vilken julklapp Vonkis!

Anonym sa...

Enligt min ringa mening, är inte sång hennes styrka. ¦þ

Petra sa...

Pinoccio

Vonkis sa...

Anonym
Älskar hennes röst just för att den inte är perfekt. Den är underbar som den är.

Bettan sa...

pinocchio

Petra sa...

Tror jag glömde en bokstav PINOCCHIO

Yvonne Persson sa...

Pinocchio

Annis sa...

Hmmm...snudd på svårt att stava till i krysset, Men Pinnoccio ska det vara va?

Jo sa...

Underbart med Py, Vonkis! 😊

Unknown sa...

Py för tusan vilken chock! :-)

Yvonne Persson sa...

Robbie

Jo sa...

Robbie Williams

Christer sa...

Robbie

Stefan E sa...

Robbie

Anonym sa...

pinocchio, stav så Petra

Annis sa...

Tack! :-)

Christer sa...

Oboe

Petra sa...

OBOE Kanske

Janne sa...

oboe

Stefan E sa...

Oboe

Unknown sa...

Oboe

Yvonne Persson sa...

Oboe

Annis sa...

Vad vackert på V7! Sedan har vi BOB och BACH kvar :-)

Yvonne Persson sa...

Bob

Christer sa...

BOB

Jo sa...

Bob Geldof

Stefan E sa...

Bob

Stefan E sa...

Bach kanske

Bettan sa...

Pappa gissar att V9/ blir bock

Martin sa...

Eller Bock !

Unknown sa...

V9. Gissar på BACH

Unknown sa...

Bach

Yvonne Persson sa...

Bach

Christer sa...

Bach

Petra sa...

BACH kanske

Bettan sa...

Veckans kryss

V1/ WERNER
V4/ PY
V5/ ANDERSSON
V8/ LOA
V9/ BACH
V10/ DAN
V12/ EN
V13/ ROBBIE

L1/ WHAM
L2/ RUDOLF
L3/ ROS
L4/ PINOCCHIO
L6/ REA
L7/ OBOE
L9/ BOB
L10/ DET
L11/ ÄR

Petra sa...

Tack för idag så hörs vi på årets näst sista dag. Önskar alla kryssvänner en riktigt GOD JUL.

Lena sa...

God Jul och tack för all hjälp

Christer sa...

Så var det klart och inskickat! Jag önskar Vonkis och övriga kryssarvänner en riktigt GOD JUL! Vi sörs nästa lördag. Nu bär det iväg till glöggsamkväm på Sibbarps strand.

Bettan sa...

Nu ska jag deppa lite innan jag ska åka till graven, Sörs på lördag för årets sista kryss

Annis sa...

Tack för riktigt trevligt sällskap här idag! Önskar er alla en riktigt fin julhelg! <3

Janne sa...

God fortsättning alla vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!

Ta nu hand om er under julhelgen oavsett om du gillar julen eller inte så sörs vi igen nästa lördag. Imorgon publicerar jag den sedvanliga julhälsningen men om du inte kan eller vill kika in då säger jag god jul redan nu.

God jul!

Jo sa...

Tack för idag och god jul!