lördag, december 16, 2017

Melodikrysset vecka 50 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hoppas att ni har haft en bra vecka. Idag är det en trött krysslösare som sitter vid tangentbordet. Jag har slitit med elevernas betyg och omdömen den här veckan så det har blivit många sena kvällar på jobbet. Många. Det ska verkligen bli skönt med jullov om en vecka.

Annars då? Jo, vi fick faktiskt lite snö den här veckan. Så pass att det låg kvar och barnen kunde göra snögubbar men nu har nästan allt regnat bort.

Imorgon avslutas Musikhjälpen så jag passar på att slänga ut en blänkare om vår digitala insamlingsbössa.

Eldemannen går ut hårt idag med ABBAs Chiquitita som Benny Andersson skrivit. Den här gången var det dok Sinéad O'Connor från Irland som sjöng. Finns det någon artist som inte tolkat ABBA?

Totta Näslund, den gamla holmenbon. Jo, han var från min hemort Köpmanholmen men det har jag ju berättat om förut. Elvis Always on my mind fick den svenska titeln Alltid inom mig när Dan Hylander skrev.

Pomp and circumstance, som var med för bara någon vecka sedan.

Först var det Nu ska vi opp, opp, opp följt av Hälsa dem där hemma.

2006 vann Finland Eurovision Song Contest för första gången då Lordi tävlade med Hard rock hallelujah.

Nog kändes det som att det är fler ord som ska in i melodin när Änglahund sjungs på finska.

I'll be home with bells on med Dolly Parton och Kenny Rogers. Det är ändå något speciellt att höra de två sjunga tillsammans. Vilket duettpar de är.

Nog är den sorglig alltid, Ruben Nilsons Fimpen och tändstickan, här framförd av Fred Åkerström.

Tänk att den där lille parveln som stod där i tv-rutan med tandställning och hundögon skulle växa till artisten Darin. Det känns som att han går från klarhet till klarhet med sin musik. Har inte hört Rädda mig förut men gillar den.

Bessie Smith, det var inte går inte. The empress of blues.

De allra allra flesta av oss förknippar nog Jag har bott vid en landsväg med Edvard Persson. Det skulle vara intressant att veta om det är någon som förknippar den med någon annan, och vem i så fall.

Hon försöker ju sig på ett nytt sound nu Taylor Swift. Jag har väl inte varit något jättefan tidigare och vet inte riktigt vad jag tycker om det här. Men skriva låtar, den kan hon.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ni blir det kanske lite slötittande på skidor för min del. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snnabbgenomgången
V 9 Irland
V12 Andersson
L15 Abba
L10 Alltid
V 7 Pomp
V17 And
L 3 Opp
L 4 Dem
L 2 Lordi
L 1 Finland
L 6 Hund
L13 Dolly
V16 Nilson
L11 Darin
V 5 Smith
L 8 Persson
V14 Taylor
L 5 Swift


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

143 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är solen på väg att titta fram + 3 C. Snön får gärna stanna norröver. Ledvärken till trots skall jag ändå lösa krysset. Lycka till med kryssandet!

Vonkis sa...

Christer
Då har du varit uppe ett tag nu gissar jag :-)
Hoppas din dag blir bra, ledvärken till trots.

Christer sa...

Vonkis: Jo, jag vaknar tidigt. Efter krysset blir det i vanlig ordning en tur ner till hoddorna för kaffedrickning ocg lösning av "världsproblem". Till kvällen bär det av till Staffanstorp för att passa barnbarnen. Svärsonen jobbar natt och dottern skal på damträff.

Unknown sa...

Hej och god morgon från ett gråmulet dalarna, 0,5 ˚+ i luften.
Idag känner jag på mig att det blir vinst till någon av oss i gänget.

Vonkis sa...

Vonkis
För det mesta kliver jag också upp tidigt men idag fanns inte orken där, är glad att jag orkade upp till krysset.

Härligt med barnpassning, i alla fall i lagom mängd :-)

Åke Finn
Du, det känner jag med!

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Verkar bli en vit jul i Sundsvall i år, Vi har nog en par decimeter snö, och 10-dygns prognosen säger att det ska vara mellan 0 och –12 grader.
Själv skall jag fira jul i Åre. Får se hur det blir med kryssandet, men ni brukar ju klara er lika bra utan min medverkan.
Nu på morgonen är det mulet och – 1 grad här i Sundsvall.

Vonkis sa...

Olle B
Vi kanske klarar oss bra men nog är det trevligt när du är med. Jul i Åre låter inte helt fel. Blir det någon skidåkning?

Annis sa...

God morgon! Jag har laddat upp med honungsvatten och 14 h sömn för att mota begynnande sjuka (feber och ond hals), men kryss med er missas ogärna
:-)

Janne sa...

God morgon från ett halv klart GBG solen kan titta fram hoppas jag och det är några -grader.

Olle B sa...

Tyvärr ingen skidåkning.
Mina knän satte stopp för det för många år sedan, inte ens längdåkning fungerar, tål inte vridningarna som uppstår.
Men After ski fungerar fortfarande.

Vonkis sa...

Janne
Jag håller tummarna för lite solsken hos dig.

Olle B
Det är ju för väl :-)

lasse sa...

Hej o go’morron !
Sent omsider loggar vi in !

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
V 9 Tretton
L 5 Yesterday
L 1 Thåström
V 6 Åberg
L 2 Irene
V12 Miss
L 3 Li
L13 Ge
L11 Oss
V15 Steve
L 8 Knalle
V 8 Katt
V10 Apor
L 4 Zara
L 7 Gött
V14 Leva
V 1 Thin Lizzy

Annis sa...

God morgon! Provar att kommentera igen, gjorde nyss men det verkar inte ha funkat...

Bettan sa...

Oj glömt säga godmorgon

Vonkis sa...

lasse
Bättre sent än ännu senare vet du.

Annis
Nu ser jag dig :-)

Bettan
God morgon.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett halvklart Göteborg där lite snö väntar.

Christer
Tråkigt med ledvärken, har du försökt med lite gym-träning för att kurera dig?

Annis sa...

Har laddat upp med honungsvatten och 14 h sömn för att mota begynnande sjuka (feber och ond hals), men kryss med er missas ogärna :-)

Vonkis sa...

Annis
Av någon anledning hade du fastnat i skräpposten men jag satte ut kommentaren.

T sa...

Ho Ho...... Ho Ho:ar jag in

Yvonne Persson sa...

Gomorron :) Här i Höljes har det kommit 1,5 dm snö inatt så v har skottat på morgonen. Ska iväg på julbord ikväll så det ser vi fram emot.

Vonkis sa...

Peter Larsson
Lite snö är lagom.

Olle B sa...

T/ Du låter som Tomtefar. Har du varit hos honom i tomteverkstaden och tillverkat julklappar.

Martin sa...

God morgon! Har haft uppehåll några lördagar men tänkte göra ett försök idag. Tur man har den här bloggen till hjälp när och om jag kör fast. :)

Annis sa...

Jaha, som jag skrev är det skräp med mig idag... haha

Vonkis sa...

T
Välkommen tillbaka!

Yvonne Persson
Det var ganska mycket snö tycker jag. Men lägligt till julbordet, det smakar på någe vis bättre med snö ute.

Bettan sa...

Nämen välkommet T du har varit saknad

Vonkis sa...

Martin
Här får en komma och gå som en vill, kul att kunna vara till hjälp :-)

Annis
Ha ha ha

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet men snöigt Borås!
Idag blir det julfest med gamla kompisar men med tapas istället för julmat. Det blir ju lätt lite mycket av julmaten redan innan jul så det passar mig fint!
(Slängde in en hunka till Löljisarnas MHinsamling! :) )

Vonkis sa...

Jo
Tack för ditt bidrag!
Visst kan det bli lite för mycket av det julmatiga innan jul, tapas låter inte helt fel.

Christer sa...

V12 Andersson L15 ABBA

Yvonne Persson sa...

Irland Andersson Abba

Unknown sa...

Skitkul att T är tillbaka, har saknat dina rapporter om kaffebryggaren och ditt smulande i tangentbordet.

Annis sa...

Låter som Sinead Oconnor från Irland

Fredrik sa...

Är det Alanis?

Christer sa...

V9 IRLAND

Petra sa...

God förmiddag, förstår att du är trött Vonkis, avundas inte alla lärare som skall sätta betyg. Tycker bara det är svårt när jag skall ge omdöme till mina studenter.

Här är det också trött, även om jag inte sätter betyg så är det mycket annat som skall roddas runt på jobbet, lussefirande, julfirande, pyssel samt alla utvärderingar som skall göras plus att det är svårt att få bra vikarier vid frånvaro.

T sa...

L15 ABBA
v9
v12

L10 KANSKE

Stefan E sa...

Alltid

Vonkis sa...

Fredrik
Nej, Sinéad O'Connor.

Petra Linusson
Dokumentationen blir vår (lärarnas) död. Och det där med att hitta bra vikarier. Tror nästan inte att det går.

T sa...

V12 Pourkarim

Christer sa...

Trafikradion är inne och stör titt som tätt så jag missar en del frågor.

Wolgerius sa...

Pomp and circumstance

Christer sa...

POMS AND

Olle B sa...

V9/ IRLAND
V12/ ANDERSSON
L15/ ABBA
L10/ ALLTID
V7/ POMP
V17/ AND


*** SPARA ***

Anonym sa...

L10 ALLTID

Christer sa...

POMP skall det vara slant med fingret

T sa...

v7 ....aj....
v17 ..... aj.. aj...

Christer sa...

L3 UPP

Janne sa...

upp

Stefan E sa...

Upp

Unknown sa...

- Varför går du inte hem?
- Min fru är arg.
- Varför är hon det?
- För att jag inte är hemma.

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Unknown sa...

Dom

Christer sa...

L# OPP

T sa...

Oj oj oj....

V4 Hälsa dom där hemma, alltså DÄR

Vonkis sa...

Upp eller opp?

Christer sa...

L1 FINLAND

Petra sa...

Lordi Finland

Stefan E sa...

Finland

Christer sa...

Vonkis: OPP det rimmar med topp i texten

T sa...

oj oj oj...... puh.....

Yvonne Persson sa...

Lordi Finland

Annis sa...

Lordi från Finland

Anonym sa...

OPP LORDI

T sa...

L6 TAND

Yvonne Persson sa...

Hund

Petra sa...

hund

Jo sa...

Hund (det verkar vara fler ord som ska få plats på finska 😊)

Olle B sa...

Melodikrysset V50, 16 december 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V2/ LORDI
V5/
V7/ POMP
V9/ IRLAND
V12/ ANDERSSON
V14/
V16/
V17/ AND

LODRÄTT
L1/ FINLAND
L3/ OPP
L4/ DOM
L5/
L6/ HUND
L7/
L8/
L10/ ALLTID
L11/
L13/
L15/ ABBA

T sa...

L6 HUND
menade jag, skrev fel i hastigheten

Fredrik sa...

L8 PERSSON

Vonkis sa...

Jo
Visst kändes det så, väldigt många stavelser på lite plats.

T sa...

V9 IRLAND
måste det bli
Oj oj oj .......

T sa...

L1 FINLAND
oj oj oj.....

T sa...

V2 LORDI
oj oj oj......

T sa...

Det här var det värsta på länge.... oj oj oj ...... som att ha H&M-aktier

Christer sa...

DOLLY

T sa...

L13 DOLLY Parton

Janne sa...

Vonkis nu tittar solen fram hos mig!

Yvonne Persson sa...

Dolly

Unknown sa...

Det var en präst som skulle gå till en av gårdarna i församlingen och beklaga sorgen för frun där, som nyss hade mist sin make. Men av misstag gick han till granngården och träffade frun där. Hon hade nyss förlorat sin cykel och hade inte mycket annat i huvudet just då.
- Det var ju tråkigt det här, sa prästen. Jag måste verkligen beklaga sorgen.
- Ja, visst var det tråkigt, svarade frun. Men han var ju gammal och sned och vind där fram och höll inte luften där bak. Men det klart, han var ju bra för pigorna att öva sig på.

T sa...

När det är långa ord i vinkel brukar det vara ANDERSSON, alltså V12. Skrev fel tidigare men nu rättar jag till det. Oj oj oj.....

Vonkis sa...

Janne
Härligt!

Janne sa...

Ruben Nilson?

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha ha ha ha

T sa...

Neeeeeeeeeeeeeej....... det här ska Eldeman får fan för!

Christer sa...

Ruben NILSON

Olle B sa...

T/ Varför så upprörd??

Unknown sa...

Ja, Ruben Nilson är det.

T sa...

Mest Trafikinformation och Nyheter idag. Vart tog M-krysset vägen?

Erica sa...

Ruben Nilson

Anonym sa...

Olle:
L4 ska vara DEM inte dom

Petra sa...

darin

Unknown sa...

Darin

Yvonne Persson sa...

Darin

T sa...

L11 Darin
V16 NILSSON, Ruben

Christer sa...

DARIN

Vonkis sa...

Anonym 10.40
Båda stavningarna var ok sa Eldemannen.

Stefan E sa...

Darin

Vonkis sa...

*spara*

Anonym sa...

Olle
L4 ska vara DEM inte DOM

Olle B sa...

Anonym sa...
Olle:
L4 ska vara DEM inte dom

Eldemannen sa att han godkände två olika stavningar.

T sa...

Solen skiner i Helsingborg i alla fall

Olle B sa...

V9/ IRLAND
V12/ ANDERSSON
L15/ ABBA
L10/ ALLTID
V7/ POMP
V17/ AND
L3/ OPP
L4/ DOM eller DEM (Båda godkända)
V2/ LORDI
L1/ FINLAND
L6/ HUND
L13/ DOLLY
V16/ NILSON
L11/ DARIN


*** SPARA ***

Martin sa...

Taylor Swift ?

Olle B sa...

Bessie Smith

Bettan sa...

Bessie Smith

Jo sa...

Tack för Bessie, Olle!

T sa...

Kan ingen anmäla Eldeman för tafsande för att han gjort det här svåra krysset? #metoomelodikrysset

T sa...

V5 Bettie SMITH

Christer sa...

PERSSON

Petra sa...

pärsson

T sa...

L8 Persson, Edvard

Olle B sa...

Edvard Persson

Unknown sa...

Edward Persson

Anonym sa...

Bessie Smith

Annis sa...

Javisst, in på V14 och L5 :-)

Petra sa...

fel av mig persson skall det vara

Kerstin Nilsson sa...

Vi åkte landet runt, så att våran yngsta fick se Darin. Han kom aldrig till övik

T sa...

Bessie menade jag

Bettan sa...

Min uppkoppling strular

Jo sa...

Snyggt plockat, Martin!

Christer sa...

Taylor Swift

Marita Wallin sa...

Martin, där va du ute i förväg 😂

T sa...

v14 Swift
L5 Taylor

Petra sa...

taylor swift

Martin sa...

Det gäller att va snabbast ibland :)

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt bra dag!

T sa...

Hembakat idag

Olle B sa...

Melodikrysset V50, 16 december 2017

VÅGRÄTT
V2/ LORDI
V5/ SMITH
V7/ POMP
V9/ IRLAND
V12/ ANDERSSON
V14/ TAYLOR
V16/ NILSON
V17/ AND

LODRÄTT
L1/ FINLAND
L3/ OPP
L4/ DOM eller DEM (Båda godkända)
L5/ SWIFT
L6/ HUND
L8/ PERSSON
L10/ ALLTID
L11/ DARIN
L13/ DOLLY
L15/ ABBA

Petra sa...

Tack för idag. Nästa lördag är det dan före dopparedan. Idag blir det till att fixa klart alla julklappar samt skicka iväg några julkort.
ha en fortsatt trevlig lördag alla kryssare

Bettan sa...

Är på plats nästa vecka beroende på hur jag mår

Janne sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssvänner vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Han var på Skulefestivalen för något år sedan. Såg honom med systerdottern.

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner.
Kanske sörs vi nästa lördag.

Vonkis sa...

Bettan
Förstår att det kan känns tufft på lördag. Tänker på dig (även om det ju inte är någon hjälp).

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Ta nu hand om er ordentligt så sörs vi igen nästa lördag.

Annis sa...

Tack värdinnan och kryssarvänner för idag. Nu blir det täcket över huvudet igen. Trevlig helg alla!

Vonkis sa...

Annis
Krya på dig.
Eller som det heter på engelska, Cry on you.

Bettan sa...

Tack vonkis <3

T sa...

Tack alla! Vi hörs!

Jo sa...

Snyggt plockat, Martin!