lördag, maj 19, 2018

Melodikrysset vecka 20 2018

Välkommen till KryssBloggen

god morgon löjlisar och olöjlisar. Lördag igen och jag tar en paus från eländet på balkongen för att lösa krysset. Hoppas i alla fall på att få skriva in Bäckman i krysset så blir det lite bättre med denna dagen också.

Eldemannen går ut hårt och tar bort ena chansen till Bäckman redan i första frågan då han spelade Med en gnutta flax från My fair lady.

2016 representerades Finland av Sandhja i eurovision song contest med låten Sing it away. Och där var båda chanserna till Py i dagens kryss förintade.

Sedan var det tydligen musik av Offenbach som spelades. Känner igen musiken men är helt hopplöst dålig på att komma på de däringa kompositörerna. Tur då att det finns andra som kan, stycket/verket heter Hoffmans äventyr.

Musikal däremot, de är jag bättre på och det här var Oh what a beautiful mornin' från Oklahoma.

Samtidigt som jag skrev i att Agnetha Fältskogs låt heter The heat is on såg jag att det minsann finns en chans till på Bäckan i krysset så nu håller jag alla tummar jag har!

Trean i årets Melodifestivalen, John Lundvik med My turn.

Blinka lilla stjärna där
hur jag undrar var du är
Fjärran lockar du min syn
lik en diamant i skyn
blinka lilla stjärna där
hur jag undrar var du är


På riktigt. Jag gillar verkligen Jakob Hellman men att ha honom som svar två lördagar i rad...

Text från första kapitlet från August Strindbergs Hemsöborna.

Joni Mitchells From both sides now med Cleo Laine.

Musiken kommer från filmerna om Indiana Jones.

Det är aldrig fel med lite Diana Ross, så är det bara.

Då var dagens kryss löst och inklickat då. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag ut och slåss mot ohyran på balkongen.


snabbgenomgången
V 9 Med
L 2 Finland
V 1 Offenbach
L 1 Oklahoma
V 7 Heat
L 8 John
V 6 Lundvik
L 3 Blinka
V 8 Jakob
L 5 Hemsöborna
L 4 Cleo
V11 Indiana
L10 Diana


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

100 kommentarer:

Olle B sa...

Väg- och strandjobb idag. Tyvärr inget kryss för mig. Lycka till!!

Vonkis sa...

Olle B
Tråkigt för oss. Lycka till med jobbandet.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG men en deppig GAIS:are.

Vonkis sa...

Janne
Du får hoppas på bättre resultat framöver.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron det känns som om sommaren anlänt. Hoppas vi får glädjas av en vinst idag

Bettan sa...

Är på plats idag, kan vikariera för Olle

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Ja nu kan vi nog säga att det är sommar :-)

Unknown sa...

Morsning allesammans, nu är det dags igen!

Vonkis sa...

Bettan
Kul att du hinner innan kvällen :-)

Vonkis sa...

Åke Finn
Det är det sannerligen!

lasse sa...

Hej igen !

Återigen dags för ett kryss. Lycka till !

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Jag förstår dig gällande balkongen. Kan det vara spinn?

Bettan sa...

Fixade det mesta igår kväll har ju missat så många veckor nu så jag börjar få abstinens

Yvonne Persson sa...

God morgon!Ska vara med idag, har haft främmande så det blev inget kryss förra lördagen.

Vonkis sa...

lasse
Tack det samma :-)

Jo
Soligt, kors i taket!
Det lutar åt spinn, ska göra ett försök att stoppa eländet efter krysset.

Bettan
Det förstår jag, du har varit saknad. :-)

Yvonne Persson
Vi är glada att du är med igen :-)

Yvonne Persson sa...

Med

Vonkis sa...

Jo
Jägarns, det var nära vinst för dig idag.

Janne sa...

med

Bettan sa...

suck trafikinfo

Unknown sa...

MED en gnutta flax

Anonym sa...

MED en gnutta flax

Jo sa...

Ja, jag tänkte att NU blir det en vinst, men nej.

Petra sa...

Godmorgon precis uppstigen från sängen. idag laddar vi för Göteborgsvarvet.

Ina sa...

Godmorgon från ett +13 gradigt soligt nästan snöfritt Norrbotten. Lycka till

Yvonne Persson sa...

Finland

Jo sa...

Petra, hurtigt att springa! Ta det lugnt i värmen bara!

Unknown sa...

Offenbach

Vonkis sa...

Jo
Plötsligt händer det, inte :-(

Petra Linusson
God morgon och lycka till.

Ina
Det är nära nu :-D

Yvonne Persson sa...

Offenbach

Unknown sa...

Offenbach?

Anonym sa...

Offenbach

Vonkis sa...

Vad är det för musik av Offenbach som spelas?

Yvonne Persson sa...

Hoffmans äventyr

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Tackar!

Yvonne Persson sa...

Oklahoma

Annis sa...

Morning! Jag var med från start, men så trött att jag inte ens orkade hälsa :-/

Unknown sa...

Oklahoma?

Unknown sa...

Oklahoma, min favorit.

Janne sa...

bra Yvonne nu när inte mannen från hoddorna inte dyckt upp

Bettan sa...

V9/ MED
L2/ FINLAND
V1/ OFFENBACH
L1/ OKLAHOMA

Yvonne Persson sa...

Heat

Vonkis sa...

Annis
Så kan det gå :-)

Unknown sa...

The HEAT is on

Yvonne Persson sa...

Tack Janne

Petra sa...

heat

Annis sa...

Ni hör väl spelglädjen!?

Yvonne Persson sa...

John Lundvik

Bettan sa...

Halvtid:

V1/ OFFENBACH
V6/ LUNDVIK
V7/ HEAT
V8/
V9/ MED
V11/

L1/ OKLAHOMA
L2/ FINLAND
L3/
L4/
L5/
L8/ JOHN
L10/

Janne sa...

undrar om det inte blir Cher igen på 4.

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Janne
Jag gillar Cher men det skulle vara en comeback i snabbaste laget.

Yvonne Persson sa...

Blinka

Petra sa...

Blinka

Janne sa...

blinka

Yvonne Persson sa...

Jakob

Annis sa...

Jakob Hellman

Jo sa...

Hellman minsann! Det var inte igår. Inte med annat än "Vara vänner" i alla fall.

Janne sa...

Hedenbrath stavningen ?5l

Anonym sa...

Kanske något fantasilöst med samma artistsvar två veckor i följd...

Ina sa...

Måste berätta att i går kväll hade vi en grävling på gården, dom är inte så vanliga här uppe, den åt av fåglarnas bröd.

Vonkis sa...

Jo
Jakob Hellman var inte med igår men väl förra lördagen i krysset.

Unknown sa...

Hemsöborna

Yvonne Persson sa...

Hemsöborna?

Vonkis sa...

Janne
Tror hon stavar Hedenbratt

Anonym
Tycker det jag med.

Ina
Oj, vad häftigt, och lite läskigt.

Janne sa...

Cleo?

Yvonne Persson sa...

Ingen aning faktiskt

Jo sa...

Vonkis: Jo,men det var ju den gamla vanliga låten, det här var ju ändå en liten kluring. För mig iaf, jag har inte koll på Hellmans Vreesjwik. :)

Ina sa...

Hemsöborna,
Grävlingen var STOR, jag Har aldrig sett en förut

Wolgerius sa...

Det är joni mitchell... Men?

Yvonne Persson sa...

Jo:de är stora grävlingarna, det fanns många härförr men inte nu

Chrille sa...

Cher?

Vonkis sa...

Jo
Det har du i och för sig rätt i :-)

Yvonne Persson sa...

Indiana

Vonkis sa...

Det var Cleo Laine som sjöng.

Wolgerius sa...

Cleo

Yvonne Persson sa...

Någon sm vet svaret påL4

Janne sa...

bra Vonkis

Yvonne Persson sa...

Tack Vonkis

Bettan sa...

L4/ Cleo

Anonym sa...

L4 CLEO Laine

Wolgerius sa...

Diana?

Yvonne Persson sa...

Diana

Petra sa...

Diana

Unknown sa...

Dame Cleo Laine, Lady Dankworth, DBE (born 28 October 1927) is an English jazz and pop singer and an actress, known for her scat singing and for her vocal range. Though her natural range is that of a ..

Anna E sa...

Indiana

Bettan sa...

Dagens kryss!

V1/ OFFENBACH
V6/ LUNDVIK
V7/ HEAT
V8/ JAKOB
V9/ MED
V11/

L1/ OKLAHOMA
L2/ FINLAND
L3/ BLINKA
L4/ CLEO
L5/ HEMSÖBORNA
L8/ JOHN
L10/ DIANA

Petra sa...

Tack för idag. Nu blir det kaffe på uteplatsen.
Ha en fin helg.

Yvonne Persson sa...

Tack för.idag värdinnan och gänget. Trevlig helg på er :)

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Bettan sa...

Nu ska jag göra mig iordning för min födelsedagsfest i eftermiddag!
Sösrs nästa lördag

Anonym sa...

"Both sides now" måste vara en av de vackraste poppoemen de senaste 50 åren.

Lena sa...

Oj,oj tack för att ni finns. Idag tyckte jag i alla fall att det var klurigt.

lasse sa...

Tack och hej för denna vecka.

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Jo sa...

Tack för idag, särskilt för Cleo,det hade jag aldrig klurat ut på egen hand!

Bettan sa...

Glömde V11/ så här kommer rätta

V1/ OFFENBACH
V6/ LUNDVIK
V7/ HEAT
V8/ JAKOB
V9/ MED
V11/ INDIANA

L1/ OKLAHOMA
L2/ FINLAND
L3/ BLINKA
L4/ CLEO
L5/ HEMSÖBORNA
L8/ JOHN
L10/ DIANA

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag!

Unknown sa...

Stort tack til Vonkis och alla övriga för en trevlig stund, sörs nästa vecka igen. 🌞🌻🌞

Annis sa...

Tack för idag, speciellt för Cleo Laine!
Grattis Bettan, hoppas din födelsedag blir toppen.
Nu ska jag vila vidare = slö lördag

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha en bra helg