lördag, maj 26, 2018

Melodikrysset vecka 21 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Jag hoppas att ni har haft en bra vecka i värmen och att all snö är borta där ni bor nu. Här har kampen mot spinn gått vidare och jag hoppas på det bästa och så håller jag tummarna för Bäckman i dagens kryss. Idag händer det!

Året var 2010, Kalle Moraeus tävlade i Melodifestivalen tillsammans med Orsa spelmän. De framförde Underbart och tog sig till Andra chansen där de, konstigt nog, slogs ut mot Jessica Andersson.

Musiken förknippar i alla fall jag med Rosa Pantern.

Elin Lanto med Skylight.

Kompositören heter Rossini i efternamn och Gioacchino i förnamn enligt google.

Ah, Harrys sång från Stinsen brinner. Tänk att texten fortfarande är gångbar, över 30 år senare.

Så bra det är att lösa krysset tillsammans. Idag fick jag hjälp med att det var I'm looking over a four leaf clover som spelades.

Den är ju bra den här tycker jag, For you som Mariette tävlade med i årets melodifestival. Är förvånad över att jag inte hört den så mycket på radion.

En gång jag seglar i hamn
en gång är du i min famn
en gång berättas, min vän
sagan om dem
som kommer igen


Det är något speciellt med sådana här visor ändå. Jag får en sådan sommarkänsla när jag hör dem spelas på dragspel.

En herre i frack med Hasse Gösta Ekman den äldre.

Det var en hel hög som var med och skrev Party voice som Jessica Andersson tävlade med i år, Fredrik Kempe var en av dem.

Instrumentalversionen av Elton Johns version av The circle of life från Lejonkungen.

Sir Tom Jones sjöng Help yourself.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
l 7 Kalle
L 1 Moraeus
v 6 Rosa
v 8 Elin Lanto
L 2 Rossini
V 9 Stinsen
V13 Brinner
L12 Over
V 1 Mariette
L 3 En
L 4 Ekman
V 7 Kempe
L 5 Lejon
L11 Sir
L10 Tom


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

108 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Snön är borta, men snöberget i Nacksta ser inte mindre ut, men är numera kolsvart av allt grus.
Idag har jag kopplat upp mig i Sollentuna / enstaka moln, +18 grader.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen täckt av ljusa moln och termometern visar + 20 C. I vattnet är det + 18,1 C. Utanför på Limhamns torg skall Malmös största loppmarknad snart börja. I kväll skall jag köra till Staffanstorp för att som volontär jobba på Staffanstorps dansfestival med artister som Hasse Andersson, Lars-Kristerz och Donnez.

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt och varmt Stråvalla. Just nu frukost i förtältet. Idag blir det bad i havet.

lasse sa...

Hej alla kryssarvänner !
I Gävle lyser solen ordentligt och det väntas bli ca 18-19 grader idag.

Petra sa...

Dessutom blir det till att lyssna på webbradion. Glömde ta med radion till husvagnen.

Vonkis sa...

Olle B
Gissar att gruset och all annan smuts i snön hjälper till att isolera, kanske blir den kvar till nästa vinter...

Christer
Kul att ha dig här igen.
Gissar att du har badat några gånger vid det här laget.
Vad kul med loppmarknad, brukar det vara bra grejer där?

Petra Linusson
Låter kallt, med bad i havet alltså :-)
Hur gick det att springa förra lördagen?

lasse
Låter lagomt varmt för min del :-)

Bettan sa...

God morgon! Förra Lördagen blev helt underbar, hade en helt underbar fest med släkt och några vänner! I eftermiddag blir det 20 fest då min systerdotter fyller 20.

Janne sa...

God morgon från ett molnigt men varm GBG.Idag och i morgon är det Hammarkullen karnevalen jag kanske åker dit och kollar jag kanske väntar och kollar dem på kulturkalaset.

Vonkis sa...

Bettan
Mycket firande blir det :-)

Vonkis sa...

Janne
Är inte det en av Sveriges största festivaler?

Vonkis sa...

Menade karnevaler.

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
V 9 Med
L 2 Finland
V 1 Offenbach
L 1 Oklahoma
V 7 Heat
L 8 John
V 6 Lundvik
L 3 Blinka
V 8 Jakob
L 5 Hemsöborna
L 4 Cleo
V11 Indiana
L10 Diana

Janne sa...

Jag tror det?

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon från ett soligt NORGE

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron från ett soligt Ångermanland +18,4 .Jag brukar sitta i trädgården o lösa krysset. Men tyvärr törs jag inte ha sprintern Kevin lös.Fast det går bra inomhus oxå, Vinst idag?

Anonym sa...

,alias Johan: mycket golf om helgerna nu, men idag får det bli krysset. God morgon!

Petra sa...

Vonkis/ Det gick bra, jag tog mig runt men det gick långsammare än förra året.
Det kan vara skönt med kallt bad i den här värmen.

Anna Wärn sa...

Hej hittade dej genom Google när sökte svar på kryssfrågor.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett varmt och soligt Höljes

Christer sa...

Kalle Moréus

Christer sa...

Moraeus

Bettan sa...

Anna Värn; välkommen till ett härligt gäng

Yvonne Persson sa...

Vart skulle detta in?

Kjell Sigbjørn sa...

Kalle Moreaus

Anna Wärn sa...

Kalle Moraeus

Olle B sa...

L7/ KALLE
L1/ MORAEUS

Unknown sa...

Tjenixen allesammans, kastar mig in i gemenskapen och får höra Orsakalle direkt. Vilken start, lovar att bli en bra kryssdag.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
God morgon!

Kerstin Nilsson
Ha ha, ja det går nog lika bra :-)


alias Johan
Golf, det ser jag bara när det är OS :-)

Petra Linusson
Bra jobbat, fast det där med badet alltså, jag är ju en sådan badkruka.

Anna Värn
Välkommen hit :-)

Yvonne Persson sa...

Rosa

Unknown sa...

Rosa

Christer sa...

Rosa

Anonym sa...

ROSA

Petra sa...

Det börjar enkelt.

Anonym sa...

,alias Johan: Vonkis, man kan spela oxå :)

Christer sa...

Elin Lanto

Yvonne Persson sa...

Elin Lanto

Anna Wärn sa...

Tack för välkomnandet från ett soligt Johanneshov

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon!

Åke Finn
Vilken start :-)

Christer sa...

Rossini

Yvonne Persson sa...

Rossini

Anna Wärn sa...

Kan det vara Rossini måntro?

Olle B sa...

L7/ KALLE
L1/ MORAEUS
V6/ ROSA
V8/ ELIN-LANTO
L2/ ROSSINI


*** SPARA ***

Vonkis sa...

Måste erkänna att jag hoppade till när Eldemannen sade att en vinst gick till Norrköping men vinsten gick mig förbi denna gången, med.

Christer sa...

Stinsen Brinner

Yvonne Persson sa...

Stinsen brinner

Anna Wärn sa...

Stinsen brinner

Unknown sa...

Vonkis/
Jag hade också en vinst på gång, Borlänge, men den gick mig förbi så jag fick lång näsa.

Ina sa...

Godmorgon från ett soligt +16gradigt Norrbotten. Blir för varmt framåt dagen. Är en grävling farlig för katter, människor.

Janne sa...

foer?

Yvonne Persson sa...

Ina: nej om man inte retar grävlingen så ärden inte farlig

Vonkis sa...

Åke Finn
Vi får fortsätta att hoppas.

Ina
Grävlingar är oftast inte aggressiva, om de inte känner sig hotade så för människor är det nog ingen fara, vet inte hur det är med katter dock.

Anonym sa...

"I'm Looking OVER A Four Leaf Clover"

Anonym sa...

Over

Anna Wärn sa...

Här är jag ”lost”!

Vonkis sa...

Anonymm 10:30
Tack!

Anonym sa...

I am looking over a four leaf clover

Olle B sa...

Melodikrysset V21, 26 maj 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/ ROSA
V7/
V8/ ELIN-LANTO
V9/ STINSEN
V13/ BRINNER

LODRÄTT
L1/ MORAEUS
L2/ ROSSINI
L3/
L4/
L5/
L7/ KALLE
L10/
L11/
L12/ OVER

Kerstin Nilsson sa...

Grannens katt brukar sitta o titta på grävlingarna , när de är här

Ina sa...

Tack, vi har en grävling som kommer och äter varje kväll, det är inte så vanligt här uppe ska ni veta.

Christer sa...

Mariette

Yvonne Persson sa...

Mariette

Anna Wärn sa...

Mariette

Wolgerius sa...

L11 sir L4 Elton?

Yvonne Persson sa...

En

Christer sa...

En

Vonkis sa...

Lars W Kauppinen
Omöjligt är det inte.

Wolgerius sa...

L3 En

Anna Wärn sa...

Det borde vara EN gång jag seglar.......

Wolgerius sa...

Nä tyckte det var liksom upplagt till det.

Unknown sa...

God morgon från soliga Sunne "Bäckalund" 35grader i solen. Ha en fin helg

Unknown sa...

Ekman

Janne sa...

Ekman

Vonkis sa...

Heidi Rom
Tack det samma.

Christer sa...

Ekman

Anonym sa...

Hasse Ekman?

Yvonne Persson sa...

Ekman?

Kjell Sigbjørn sa...

Ekman

Anna Wärn sa...

Gösta Ekman

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

Fredrik KEMPE

Martin sa...

Kempe

Yvonne Persson sa...

Christer: tack

Olle B sa...

L7/ KALLE
L1/ MORAEUS
V6/ ROSA
V8/ ELIN-LANTO
L2/ ROSSINI
V9/ STINSEN
V13/ BRINNER
L12/ OVER
V1/ MARIETTE
L3/ EN
L4/ EKMAN
V7/ KEMPE


*** SPARA ***

Anna Wärn sa...

V 7 Kempe

Kjell Sigbjørn sa...

Fredrik KEMPE

Christer sa...

Lejon

Yvonne Persson sa...

Lejon

Anna Wärn sa...

Ett lejon

Vonkis sa...

Så blev det Elton men ändå inte. Han är bra på sånt Eldemannen.

Unknown sa...

Jag tiger

Janne sa...

sir

Yvonne Persson sa...

Sir Tom

Christer sa...

Sir Tom

Olle B sa...

Melodikrysset V21, 26 maj 2018

VÅGRÄTT
V1/ MARIETTE
V6/ ROSA
V7/ KEMPE
V8/ ELIN-LANTO
V9/ STINSEN
V13/ BRINNER

LODRÄTT
L1/ MORAEUS
L2/ ROSSINI
L3/ EN
L4/ EKMAN
L5/ LEJON
L7/ KALLE
L10/ TOM
L11/ SIR
L12/ OVER

Bettan sa...

Tack för idag!
sörs nästa lördag!

Kjell Sigbjørn sa...

SIR TOM Jones

Christer sa...

Då var det klart och inskickat! Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Nu blir det ett besök på Limhamns loppmarknad och ett besök nere vid hoddorna. Sedan vila innan färden till Staffanstorp. Vi sörs nästa lördag!

Anna Wärn sa...

Det borde bli Sir Tom Jones
Tack för mig .Med er hjälp gick det lätt.
Ska till Skansen med barnbarn nu. Ponnyridning stod överst på deras önskelista. Ha en bra dag allihopa

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag alla, ha en bra helg

Petra sa...

Tack för idag. Idag var det enkelt behövde bara hjälp med operan och Elin Lanto.

Nu blir det till att njuta av solen.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa, gamla som nya :-)
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop !
Den här veckan blir annorlunda, dubbla begravningar !

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Kjell Sigbjørn sa...

Tack før i dag! Trevlig Helg aven Extra Kram til alla på MORS DAG i morgon

Vonkis sa...

lasse
Hoppas det blir fina begravningar.

Unknown sa...

Hej!
Såg att du skrivit Hasse Ekman. Det är förstås hans pappa, Gösta den äldre.
Önskar en fin helg!
Kerstin

Vonkis sa...

Kerstin Monnakgotla Lund
Det var slarvigt av min, tack så mycket :-)