lördag, juni 16, 2018

Melodikrysset vecka 24 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lördag, i torsdags hade vi skolavslutning så nu är det bara en jobbvecka kvar på det här läsåret. Härligt. Är ni redo för lite kryssande i grupp?

Stockholm i mitt hjärta. En av sommaraktiviteterna på skolans fritidsgård är att åka upp till Stockholm och titta på ett program av Allsång på Skansen. Ja, jag är lite avundsjuk.

Det var Magnus Härenstam som var röst åt Igelkotten Ivar.

Mitt sommarlov
vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli
då är man ledig hela långa dan
och alla människor vill ut på landet
och nästan ingen vill gå kvar i stan


I Povel Ramels The gräsänkling blues får vi veta att frun har rest till Mölle by the sea.

Den där rösten som Adele har, den går verkligen inte av för hackor.

Kan du vissla Johanna? Ja visst kan jag det.
Fast vet ni, jag kan inte vissla. Inte så att det räknas i alla fall.

Blood sweat and tears med Spinning wheel (What goes up must come down) så då skriver vi in blod på vågrätt nio.

Nu blev det konstigt för till och jag vet att det där var musik från Trollflöjten men i mitt kryss finns det 13 rutor på vågrätt 6, så jag får ju en ruta över...

Det var Sten i Sten och Stanley som sjöng Jag vill vara din Margareta.

Den första gång jag såg dig.

Och så lite Come fly with me på det då.

Texten som Lill Lindfors sjöng kommer från Höga Visan.

Snowstorms Sommarnatt, tolkad av Lennart Palm. Så kan det gå.

Jaha, det var det det. Krysset är löst men inte inklickat för jag vet inte vad jag ska skriva in i den tomma rutan efter Trollflöjten och Sten. Det går inte att klicka in om inte alla rutor är ifyllda. Men men, det löser sig nog.

Tack alla som var med denna gång, ta hand om er så sörs vi igen nästa vecka.


snabbgenomgången
L 1 Stockholm
V 9 Härenstam
V12 Mitt
L10 Mölle
V13 Adele
L 8 Vissla
V 9 Blod
V 6 Trollflöjten
L 5 Sten
L 4 första
V 7 Come
L 3 Fly
L 5 Visan
L 2 Sommarnatt


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

108 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis, vaknar upp till ännu en strålande dag, dock lite för blåsig. Idag får vi se vad Eldermannen har i sin säck, Palmen lär väl få vara med på ett hörn men vad som sedan kommer är inte lätt att gissa.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln och termometern visar + 21 C. Jag vaknade dock upp med att solen sken från en klarblå himmel. I eftermiddag skall jag köra till Staffanstorp och gratulera mitt äldsta barnbarn på sjuårsdagen.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG men det skall bli regn i em säger dom.

Vonkis sa...

Åke Finn
God morgon. Så klart kommer Palmen vara med idag, det är inget riktigt melodikryss utan honom.

Christer
Härligt med barnkalas. Blir det någon fläderblomssaft på kalaset?

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron alla +18 en del moln har dykt upp. Torrt som fnöske. Vi är mycket inne,ialla fall på kvällarna. Massor med mygg o broms, huja.Roligt med vinst, tror nog inte det :)

Vonkis sa...

Janne
Lite tråkigt med regn men jag gissar att det är välbehövligt.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsso
Broms är ett av de jobbigaste sommarotygen, de tar ju stora köttbitar från en.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Här på Tynderö har vi strålande solsken och redan +23 grader.
Men jag blir less på det blåsiga vädret, och nu börjar vi sakna regnet, har inte regnat på en hel månad.

Yvonne Persson sa...

God morgon! Denna lördag är jag med igen. Låg i migrän förra helgen men nu är jag på bettet igen:)

Bettan sa...

God morgon!
Sitter hemma hos syrran då jag får nya fönster hemma så jag kan inte bo hemma på ett par dagar. Så jag är kattvakt i helgen

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 2 Östen
V11 Resten
L12 She
L 1 Stenmarck
V15 Ko
V 1 Sjöholm
V10 Mando Diao
L 3 Lei
L 4 Miss
L 9 Saigon
L 8 Nio
V 7 Elton
V13 John
V14 Din
V 5 An
L 6 Nano
L13 Jim

lasse sa...

En strålande solig dag, undrar vad den ger ?
Till och börja med kryssandet, men sen ?
God förmiddag allihop !

Petra sa...

Godmorgon, denna helg är vi hemma. Blir en del fix. Just nu är det soligt och blåsigt med lite moln på himlen. Om en vecka har vi vår första semestervecka sedan jobbar jag en vecka för att sedan gå på lång semester.

Christer sa...

Vonkis: Ja, det blir det sannolikt. Jag har med mig ytterligare fem liter. Inom ett par dagar är flädern utblommad och hyllebär bildas, God saft även från dem men inget jag gör.

Vonkis sa...

Olle B
Tänk så mycket nederbörd ni hade i vintras och nu får ni ingenting...

Yvonne Persson
Huvva, inget roligt med migrän. Kul att du kan vara med igen idag.

Bettan
Kattvakt, det låter inte helt fel :-)

lasse
Jag tror att dagen kommer ge dig härligt umgänge och gott kaffe :-)

Petra Linusson
Det verkar som det blåser en hel del på flera platser idag. Är det husvagnen som hägrar till veckan?

Yvonne Persson sa...

Stockholm

Christer sa...

Stockholm

Unknown sa...

Stockholm

Petra sa...

Stockholm

Vonkis sa...

Christer
Ett ganska kort säsong för fläder alltså?

Christer sa...

Vad vore Sverige utan Stockholm?

Petra sa...

Midsommar blir det husvagnen men söndagen efter midsommar åker vi till Falun

Christer sa...

Vonkis: Nej, det har varat i en månad.

Anna E sa...

Godmorgon från ett härligt varmt men lite disigt Tullinge. Idag är det Flottsbrostranden och promenad upp för Flottsbrobacken som gäller. En underbar utsikt söder över STOCKHOLM.

Christer sa...

Härenstam

Yvonne Persson sa...

Härenstam

Petra sa...

Härenstam

Unknown sa...

Härenstam

Christer sa...

Mitt

Yvonne Persson sa...

Mitt

Petra sa...

Mitt

Christer sa...

Mitt sommarlov

Anonym sa...

Mölle, tror jag.. ;)

Vonkis sa...

Christer
Sverige :-)
Oj, blommar de så länge. Det hade jag inte koll på.

Petra Linusson
Dalarna, det är ett fint landskap det.

Anna E
Det blev till att göra en googling, det verkar vara en vacker plats det där.

Christer sa...

Mölle

Anna E sa...

Vonkis en mycket vacker och grön plats liksom hela Botkyrka faktiskt. :-)

Annis sa...

God morgon! Efter en tuff arbetsvecka kryssar jag nyvaken från sängen.

Yvonne Persson sa...

Mölle

Petra sa...

Adele

Christer sa...

Adele

Yvonne Persson sa...

Adele

Bettan sa...

Adele

Olle B sa...

L1/ STOCKHOLM
V9/ HÄRENSTAM
V12/ MITT
L10/ MÖLLE
V13/ ADELE


*** SPARA ***

Janne sa...

6Trollflöjten?

Olle B sa...

Undrar hur vart vinkelordet längst ner i L5 börjar.

Olle B sa...

Janne/ Det blir bara 12 bokstäver.

Vonkis sa...

Anna E
:-)

Annis
God morgon :-)

Janne
Jag skriver in det i alla fall.

Vonkis sa...

Olle B
Ja jägarns, det går ju inte.

Petra sa...

Vissla

Christer sa...

Vissla

Yvonne Persson sa...

Vissla

Anna E sa...

Kan inte skriva sista "e" i Adele i mitt kryss. Konstigt. Någon mer som har problem?

Christer sa...

Blod

Yvonne Persson sa...

Blod

Olle B sa...

Melodikrysset V24, 16 juni 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V6/
V7/
V8/
V9/ HÄRENSTAM
V11/ BLOD
V12/ MITT
V13/ ADELE

LODRÄTT
L1/ STOCKHOLM
L2/
L3/
L4/
L5/
L8/ VISSLA
L10/ MÖLLE

Vonkis sa...

Anna E
Nej, jag kan skriva det.

Vonkis sa...

Kan ni vissla? Det kan inte jag...

Unknown sa...

Läraren frågar Anna: Kan du berätta vad som hände Jesus under påsken?
Anna: Nej, för då var jag och hälsade på mormor i Dalarna.

Unknown sa...

Blod
Blood sweat & tears

Olle B sa...

Anna E/ Inga problem för mig heller.

Annis sa...

Jag kan skriva a i Adele och jag kan vissla ;-)

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha

Yvonne Persson sa...

Trollflöjten

Christer sa...

Trollflöjten

Janne sa...

vad sa jag att det var?

Vonkis sa...

Men hos mig blir det en tom ruta när jag skriver in Trollflöjten.

Olle B sa...

Janne du fick rätt. Men jag har 13 rutor i "mitt" kryss.

Yvonne Persson sa...

Sten

Christer sa...

Sten

Petra sa...

Sten

Mattias sa...

Kryssplanen på Sveriges radios hemsida är felaktig

Anonym sa...

Lite synd att snabbgenomgången ligger ute i förväg idag i appen.

Unknown sa...

Här måste Eldermannen ha fått en mindre hjärnblödning när han konstruerade krysset, annars skall det bli intressant hur han har tänkt med ruta nummer 13 efter trollflöjten.

Olle B sa...

L2/ SOMMARNATT (Kanske)

Christer sa...

Första

Yvonne Persson sa...

Första

Janne sa...

första

Mattias sa...

Kryssplanen är korrekt i min telefon app, men fel på hemsidan

Janne sa...

Olle då kan det bli Como på7

Vonkis sa...

Irriterande att kryssplanen inte stämmer.

Annis sa...

Åh, såklart! Med snowstorm :) får kanske Palmen nu

Christer sa...

Come fly with me

Yvonne Persson sa...

Come Fly

Unknown sa...

Kom o fly med mig

Olle B sa...

L1/ STOCKHOLM
V9/ HÄRENSTAM
V12/ MITT
L10/ MÖLLE
V13/ ADELE
L8/ VISSLA
V11/ BLOD
V6/ TROLLFLÖJTEN
L5/ STEN
L4/ FÖRSTA
V7/ COME
L3/ FLY


*** SPARA ***

Yvonne Persson sa...

Visan

Petra sa...

Är det Höga Visan tro

Unknown sa...

Höga visan

Olle B sa...

Japp "Höga visan"
http://runeberg.org/bibeln/22_08.html

In my own words sa...

Ja,det är märkligt.

Christer sa...

Sommarnatt

Olle B sa...

Melodikrysset V24, 16 juni 2018

VÅGRÄTT
V6/ TROLLFLÖJTEN
V7/ COME
V8/ VISAN
V9/ HÄRENSTAM
V11/ BLOD
V12/ MITT
V13/ ADELE

LODRÄTT
L1/ STOCKHOLM
L2/ SOMMARNATT
L3/ FLY
L4/ FÖRSTA
L5/ STEN
L8/ VISSLA
L10/ MÖLLE

Yvonne Persson sa...

Sommarnatt

Petra sa...

Det blev visst sommarnatt

Annis sa...

Haha Olle, där kom den :)

MatsÅ sa...

Jag vill vara din MassaGreta

Yvonne Persson sa...

Trevlig helg på er. Sörs nästa lördag

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs om 2 veckor då jag jobbar i midsommar

Kerstin Nilsson sa...

Ha Ha

Christer sa...

Klart och inskickad. Jag tackar Vonkis och övriga för idag! Vi sörs midsommardagen!Ha en bra dag allesamman!

Vonkis sa...

Nu är ju frågan vad vi som löser via hemsidan ska skriv in i den där tomma rutan. Det går inte att skicka in om inte alla rutor är ifyllda.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag ha en bra helg o vecka

Unknown sa...

Äntligen kom Palmen, hade nästan misströstat.
Trevlig helg på er allesammans, sörs nästa lördag igen troligtvis.

Olle B sa...

Vonkis/ Inga problem att skicka in med rutan tom. Åtminstone inte för mig.

Annis sa...

Tack alla för idag! Ska äntligen masa mig upp och fixa kaffe nu. Ha en fin lördag!

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop !

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

Inskickat och klart tack alla för idag vi sörs nästa kryss.Nu blir det mycket WM fotboll på tv för mig jag tror på Brassarna och Frankrike