lördag, februari 27, 2021

Melodifestivalen 2021 deltävling fyra 27 februari

Välkommen till MelloBloggen 

Vi är tillbaka i Stockholm och Annexet, ikväll får Christer Björkman sällskap av Per Andersson och Pernilla Wahlgren och tack och lov låter det på förhandssnacket som att vi kommer bli bjudna på ett betydligt mer underhållande program ikväll än det vi genomled för en vecka sedan.

Sådana här inledningar gillar jag, där man gjort ett nummer speciellt till Melodifestivalen istället för att någon artist ska plugga sin senaste singel. Men kalla mig mellokonservativ då.

1. Tess Merkel - Good life
Förlåt, men jag kommer inte riktigt ifrån att det bara är underkäken som rör sig i Tess ansikte. Ytligt så det förslår, absolut men lika förundrad över stelheten är jag för det.

Det här hade kunnat vara så bra men tempot är anings för långsamt och dansen för osäker av Tess. Men den lär gå till minst Andra chansen ändå.
 
2. Lovad - Allting är precis likadant
Snyggt att de projicerar dansaren. Dock hade de kunnat skippa blommorna på mikrofonstativet. Det här kan nog få en hel del spelningar framöver. Enkelt men det träffar rätt.
 
3. Efraim Leo - Best of me
Årets Antonhagman? Nej.
 
4. The Mamas - In the middle
Vet ni vad. Jag förstod inte grejen när John Lundvik vann 2019 och inte när The Mamas vann ifjol med typ samma låt. Kan vi skicka något annat vidare i år? Jag menar, de har fantastiska röster men wohoop-popgospel för tredje året i rad? Nej tack.

5. Sannex - All inclusive
Men nej. Bara nej. Är det här alltså ett riktigt band, som åker ut och spelar och får betalt för det?

6. Clara Klingenström Behöver inte dig idag
Helt ok faktiskt, kommer nog nå sin publik idag men får nog svårt att ta sig vidare.

7. Eric Saade - Every minute
Saade står helt omgiven av svarta tyger så hade det varit publik i arenan hade de inte kunnat se honom.

Det här var faktiskt snyggare än jag trodde det skulle vara. Det tar lite emot att säga det här men jag gillar faktiskt både låten och numret. Attan i mattan.

Undrar hur svettig han är nu, i sin stickade tröja.

Jag vill att Tess och Sannex åker ut på en gång men Tess lär nog gå vidare till i alla fall den andra omgången, troligtvis på bekostnad av Clara.

Han får ta och tagga ner nu Per.

Till andra röstomgången
Clara. kul!
Eric, bra!
Tess, blörk.
The Mamas, väntat
Efraim, typiskt.

Det hade varit roligare med Lovad vidare men tack och lov åkte i alla fall Sannex ut.

Nu tror jag på Eric och Mamas direkt till final och Tess samt Efraim till Andra chansen men jag vill så gärna att Clara går vidare.

Det skulle ju inte göra något om inte precis allt gick "fel" i det här numret. Kill your darlings som man säger.

Till Andra chansen
Efraim, men åh.
Clara, JA!!! Jäklar vad kul! (har röstat fyra gånger på Clara ikväll)

Till finalen 
Eric, bra! Och en kram den här veckan också.
The Mamas, helt ok.

Då har alla bidrag visats i år och jag tror det kommer stå mellan Dotter, Tusse och Eric Saade i finalen. Jag hoppas lite extra på Dotter men tror att Tusse kommer vinna, men helt ärligt är alla de tre bidrag jag nämnde bra vinnare.

Och så hoppas jag att kulten kring Björkman lugnar ner sig snart.

48 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hejsan, ja där va du ja, undrade om du hade somnat på soffan?

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Hade råkat sätta kl 20 för publicering istället för 19, väldigt klantigt.

Annis sa...

Whoop whoop! Det finns hopp ikväll.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis; Ojdå...Fast ny kör vi...

Vonkis sa...

Annis
Sannerligen.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Att vi gör!

Anonym sa...

Faktiskt bättre än förväntat hittills.
/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Pernilla W kan verka som ett yrväder men hon är superproffsig när det väl gäller.

Annis sa...

Nr1 är helt ok, men sticker inte riktigt ut... aningen slätstruken men ok ändå.

Vonkis sa...

Annis
Slätstruken var ordet jag sökte, tack!

Annis sa...

Nr2 en Molly Sandén wannabe. Tyvärr för icke-originellt, men rösten sitter och låter helt ok.

Bloggblad sa...

Njae ... för de två första. Jag har så svårt att inte stirra på puffade läppar och släta pannor som inte rör sig.
Pernilla var ok. Hon är nig bättre med manus. Avskyr hennes fnittrande flabb. Per A avskyr jag och låter bli att titta på normalt- men nu har jag ju veckans stund med barnbarnet ... hon har talat om vad jag ska rösta på!

Annis sa...

Haha och så kommer det en "I can't go on"-kopia i nr3

Bloggblad sa...

Trean låter precis som alla andra schlagerkillar, fast verkar ovan.

Bloggblad sa...

Snyggt klädbyte där med Mamas!

Annis sa...

Vonkis; instämmer helt med det du skrev om The Mamas!

Vonkis sa...

Bloggblad
Per Andersson kan vara bra i lagom doser men nu får han nig tagga ner lite.

Annis
Det finns allt för många sådana där poppojkar redan tycker jag.

Bloggblad
Ja det var snyggt.

Anonym sa...

Har alltid tyckt Per varit för ”rörig” men såg honom i en teaterpjäs i Sthlm, har glömt namnet. Där gjorde han ett helt annat intryck. Eller rättare sagt, de hade gett honom den perfekta rollen för honom. Sedan har jag lite lättare att förstå honom.
Hittills är 2 och 4 bäst.
Kan inte riktig5 med Tess heller.
/ Marianne

Annis sa...

För drygt 10 år sedan hyrde Sannex grannlägenheten i 2:a hand, vägg-i-vägg med mitt sovrum... De övade gärna runt midnatt. Har alltid ogillat dansband och efter upplevelsen med Sannex är ogillar på tok för milt uttryck.

Vonkis sa...

Marianne
Book of Mormon.

Vonkis sa...

Annis
Ljuvliga grannar...

Andelieb sa...

Alltså vad var det där???? pina koladaaa? Det finns inte tillräckligt med skämskuddar i världen.

Vonkis sa...

Andelieb
De sög den berömda hästballen.
Måste vara sämst i år.

Bloggblad sa...

Jag måste erkänna att jag hittills förundrat mig över att programledarna är bättre än jag befarade.
Gotländskan har bra röst. Men varför har de hängt på henne en gitarr att flaxa med? Ulf Lundell-wannabe?

Annis sa...

Jag gillar Clara!! Både rösten och melodin... bra text också.

Vonkis sa...

Bloggblad
Kanske en trygghet när hon är själv på scenen?

Vonkis sa...

Annis
Tror det får bli en stödröst på Clara och Lovad ikväll.

Andelieb sa...

Eric Saades kläder får mig att minnas en replik ur livet är en schlager: "Du ser ut som nån som käkat risgrynsgröt med mjölk... och spytt."

Bloggblad sa...

Saade kommer att gå direkt! Kommer att bli en tuff konkurrent till Tusse.

Gitarr som snuttefilt- inget snyggt.

Kjell Sigbjørn sa...

JAG TROR DOM HÄR GÅR VIDARE:

• Låt 1: Tess Merkel - Good life
• Låt 3: Efraim Leo - Best of me
• Låt 4: The mamas - In the middle
• Låt 5: Sannex - All inclusive
• Låt 7: Eric Saade - Every minute

INTE VIDARE:

• Låt 2: Lovad - Allting är precis likadant
• Låt 6: Clara Klingenström - Behöver inte dig idag

Annis sa...

Säger nejtack till Saade, not my cup of tea. Han utlovade explosion... jag upplevde ingen.

Vonkis sa...

Andelieb
Ha ha ha

Bloggblad
Ja, det kommer nog stå mellan Dotter, Tusse och Saade.

Kjell Sigbjørn
Tess tror jag tyvärr går vidare men Sannex borde väl bli allra allra sist?

Annis
Jo, det var skitbra :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Till finalen

• Låt 4: The mamas - In the middle
• Låt 7: Eric Saade - Every minute

Till Andra chansen

• Låt 1: Tess Merkel - Good life
• Låt 6: Clara Klingenström - Behöver inte dig idag

Inte vidare:
• Låt 3: Efraim Leo - Best of me

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Hag hoppas verkligen du har rätt att Clara går vidare, om det är Efraim eller Tess som åker ut är mig egalt.

Kjell Sigbjørn sa...

Nu var det mycket tok på gång på scenen...

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ja, det blev för mycket av det hela tycker jag.

Annis sa...

Jag tycker att Per och Pernilla är rolig underhållning :-)

Bloggblad sa...

Jag gapskrattade oväntat och glatt åt det galna pausnumret med den stackars gossopranen. Kul!

Helt oväntat tycker jag att kvällens programledare är bäst av alla i år.

Vonkis sa...

Bloggblad
En klar tvåa hos mig, tycker att det blev lite väl extra allt.

Annis sa...

Yay! Jag röstade på Clara några ggr!

Vonkis sa...

Annis
Jag med :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Då är det andra chansen nästa lördag - vi hörs då

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det gör vi!

Annis sa...

Tack för ikväll! Betydligt roligare med likasinnade via din blogg än att vara själv i soffan utan kontakt med omvärlden.

Vonkis sa...

Annis
Jag kan inte annat än hålla med, det är så jäkla kul att ni är några som kikar in och tycker till här :-)

Versch sa...

Jag gillade faktiskt The Mamas ikväll. ;)
Tusse är nog den som kammar hem allt känns det som, men vi får se efter ännu en genomlyssning på finallåtarna (när det är dags).

Anni sa...

Men tänk! Vi gillade Clara båda två! Det var jag inte beredd på :-)

Vonkis sa...

Versch
Det är väl egentligen inget fel på deras låt men det har tävlat med den två gånger redan.

Anni
Plötsligt händer det :-)