måndag, maj 31, 2021

Den fyrahundratrettiofemte dagen: Bära eller brista

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundratrettiofem i isolering. Insåg att det var dags att börja ta tag i balkongen. Det står en del tomma krukor, en säck med jord och jag vet inte vad, ratigt är nog ett bra ord för att beskriva eländet.

Den krämvita svartöga jag köpte för drygt två veckor sedan har äntligen blivit nedgrävd i blomlådan. Tyvärr tog den en del stryk förra veckan när det var så kallt så till slut var jag tvungen att ta in den i lägenheten. På den vänstra sidan av lådan tryckte jag tidigare i våras ner tre krukliljor, crimson pixie står det på etiketten. Två av dem har fått som gröna knoppar och börjat öppna upp sig,

Igår fick jag några stora plantor blomma för dagen av Suzan, de satte jag in en vit hink med fyra bambupinnar i. Vis av hur mycket den jag hade i fjol växte har jag höjt upp den vita träspaljén och redan nu knutit garn från bambun till spaljén på tre ställen. 

Linnétagetesen i den vita sophinken i mitten har varit ute några nätter och har då haft en fiberduk över sig. Den duken ska jag lägga över alla dessa blommor innan jag går och lägger mig. Förhoppningsvis ska det inte bli så kallt på nätterna så duken räcker som skydd.

I den vita låga avlånga krukan är det några lejongap, det blir spännande att se om de är röda eller orangea eller om det är en blandning av båda. Blomman som kommer upp i terrakottakrukan är en daglilja som heter tigger.

Nu när jag tittar på bilden kommer jag på att jag ju brukar ha en liten fontän i hörnet där jag ställt blomma för dagen. Attans! Det får bli att ställa ut den imorgon och försöka få plats med den mellan krukorna på någe sätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har du tagit ut allt till odlingslotter, som ska dit?
Gick rabarber idag. Blir en paj och lite kräm framöver.
/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Gurkorna är kvar här hemma, de vill ha 15 grader för att trivas. Sedan beror det lite på hur övriga plantor utvecklas om de får vara kvar på balkongen eller om de hamnar på lotten :-)

Anni sa...

Såg sedan att du lyckats klämma in fontänen också. Tur det! Lite vatten betyder så mycket.

Vonkis sa...

Anni
Förra sommaren, när fontänen stod i hörnet, kunde jag se hur några stänglar från blomma för dagen sökte sig till den.