måndag, augusti 17, 2020

Den hundrafyrtioåttonde dagen: Härliga blommor och fröfunderingar

 Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag etthundrafyrtioåtta i isolering. Senaste tiden har jag märkt av att jag kan stå (eller sitta) orimligt länge och verkligen betrakta olika blommor. De kan verkligen fascinera mig.

Ta det här med hur en del blommor är fenomenala på att återhämta sig. Blomman för dagen behöver mycket vatten, det har jag lärt mig nu. På bilden till höger ser ni hur den brukar se ut när jag går ut på morgonen för att vattna. Nu har jag börjat vattna den rätt ordentligt vid tio-tiden på kvällen så i morse mådde den betydligt bättre. Det kan ni se på den vänstra bilden.

Blomman för dagen gör verkligen skäl för sitt namn så det gäller att hänga med för att hinna se blommorna fullt utslagna. De här fyra blommorna fick jag njuta av idag. Fyra vackra olika blommor från samma kruka. Jag visste inte att de varierar sig så här mycket. 

Tydligen kan blomman för dagen vara både ettårig och perenn så Suzan ska kolla på fröpåsen (om den är kvar) ifall det står något om den saken där. Håll tummarna för att den här sorten är perenn.

Förra veckan skickade den ömma modern fröer från aklejor till mig och de har jag tänkt försöka så i krukor till hösten. På bilden är det dock några frökapslar med fröer från mina lejongap. Eftersom det är så ofantligt många fröer har jag faktiskt tänkt göra ett försök att så även dem nu till hösten. Planen är att helt tömma de runda balkonglådorna på växter och så några av fröerna där, Fungerar det så fungerar det.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Just idag tog jag frön från en stjärnflocka (Linnés döttrar) som jag fick en planta av tidigare i sommar medan den blommade. Vet inte om den överlever, men den är perenn. Jag ska googla på om jag ska så nu eller i vår.
Lavendeln som jag sådde i februari och lät stå i kylen två veckor som start, tog sig jättebra, men kommer inte hinna blomma i år.

Vonkis sa...

Bloggblad
Google är bra :-)
Lavendel är ju också perenn så blommorna kommer kanske nästa år.

Anonym sa...

Vad vacker, och olika blomman för dagen är.
Aklejorna blommar nog inte första året, undrar om de blommar andra året. Vi har små, ca en de höga plantor, som inte blommar. Har dock inte tänkt på om de blommar andra året. De du fick fröna från, har varit på samma plats flera år, men det är ju inte säkert att det är samma planta. Intressant att se hur det går för dig.
Den ömma modern

Vonkis sa...

Den ömma modern
Jag får märka upp hinken jag sår dem i ordentligt med både färg och sådatum.

Anni sa...

Jisses! Att Blomman för dagen ens överlevde den torkan, vilken fantastisk överlevnadsförmåga. Spännande med alla olika nyanser på samma planta, det är inte så att du har flera frön som grott i samma kruka?
Lycka till med fröerna, aklejorna tar sig säkert!

Vonkis sa...

Anni
De dagar det var väldigt varmt slokade den lika mycket mitt på dagen så det gick åt mycket vatten. Det är tre plantor i krukan men alla kommer från samma fröpåse som enligt bilden ska ge blå blommor. Men jag klagar inte :-)