lördag, juni 10, 2023

Melodikrysset vecka 23 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag är det mördarsnigelns otursdag och det passar ju bra då S och jag ska ut till lotten i eftermiddag för att förbereda morgondagen då växthuset ska få ny växthusplast. Om jag fortfarande kunde sticka hade jag stickat några vändor för världsstickningsdagen. Nåja, först ska Melodikrysset lösas.

Insåg precis att jag aldrig löste förra veckans kryss. Synd det.

Det närmar sig 20-årsjubileum för Markoolios Ingen sommar utan reggae. Tiden går.

Så klart har Mungo Jerrys In the summertime fått en svensk text. Det här var säkert inte den enda varianten.

Enligt mina eminenta medkryssare är det Antonio Vivaldi som ligger bakom musiken vi hör.

Det är ett härligt minisommartema ii dagens sommarlåt med klassiska sommarplågor, årstider (även om det inte var sommaren som spelades) och Flowers med Miley Cyrus.

Arja Saijonmaa sjöng Jag vill leva i Europa, jag gillar Euskefeurats Jag vill städa i Europa bättre.

Otis med Homework, han kan alltså inte göra sina läxor längre.

Mygg, bara bara mygg, ett eländigt kryp det där.

Att musiken kommer från Carmen, det kunde till och med jag.

Psalm 535, Den blomstertid nu kommer, som vi faktiskt fortfarande sjunger på varje avslutning, även om det finns de som sprider myten att det inte är tillåtet längre.

Talk Talk med It's my life, som bland andra Gwen Stefani gjort en cover på.

Originalet var Volare, Italiens bidrag till Eurovision Song Contest 1958.

Jag kan inte sluta skratta. Jag visste faktiskt inte att Pony boy var en riktig låt. Jag fick svenska Ponnypojk på en blandskiva av en kompis när jag pluggade och den texten kändes aningens mer ekivok om jag säger så. I vilket fall brukar ponnys tillbringa en del tid i stallet.

Den härliga Studentsången, nog ryser man av välbehag och nostalgi när man hör den. Den sjungs när det är dags att äntligen få sluta skolan.

Ja men se där, då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L 4 Markoolio
V 1 Summertime
V11 Antonio
L 2 Miley
V 7 Cyrus
V 6 Europa
V 9 Läxor
V10 Kryp
L 7 Carmen
V12 Den
L 3 Talk
V 5 Volare
L 1 Stall
L 8 Sluta

130 kommentarer:

Anonym sa...

Försök inplantera leopardsniglar - då får mördarsniglarna något att fly ifrån ;)
/Jenny

Vonkis sa...

Jenny
Ha ha, det var en bra idé. Då gäller det bara att hitta några leopardsniglar.

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! Här skiner solen från en klarblå himmel och termometern visar + 17 C. Efter krysset skall jag tappa upp min andra sats. 10 liter, fläderblomssaft som jag skall ta med mig till mitt äldsta barnbarn. I eftermiddag skall jag sedan köra till Staffanstorp för att gratulera honom på 12-årsdagen.

Vonkis sa...

Christer
Vilken fin födelsedagspresent till barnbarnet! Jag kommer ihåg hur mycket jag uppskattade att få mormors hemgjorda svartvinbärssaft på mina födelsedagar (fyller år i september)

lasse sa...

Godmorgon !
Hade svårt att sova denna morgon. Men nu är jag redo för ett X. Det är tydligen 16 grader utomhus och några till kommer det att bli. Sa jag att solen skiner här i Gävle ?

Vonkis sa...

lasse
Härligt med sol i Gävle 🙂

Lena sa...

Morrn från ett soligt men blåsigt Luleå. Termometern visar på blyga 11 grader. I går har vi haft skolavslutning och studentfiranden :-)

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon!
Äntligen kom sommaren hit också. I dag skiner solen från en blå himmel
+14 grader nu på morgonen.

Tyvärr måste jag kliva ur krysset ca. 10:30, skall kl. 11:00 skicka i väg några stafettlöpare i löpartävling vi har här i dag. Får lösa resten av krysset lite senare i dag.

Anonym sa...

God förmiddag från ett soligt Ulricehamn 16°

Vonkis sa...

Lena
Skolavslutning och student, då är somaren igång. Våra elever slutar på torsdag.

Kjell Sigbjørn
Det var sannerligen på tiden att sommaren kom till dig med.

Lycka till med starten.

Anonym i Ulricehamn
God morgon :-)

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett soligt och varmt Björkhagen. Har tagit extra hand om mina blommor. Alla har fått duscha ordentligt. Nu glänser bladen så vackert och alla blommor har fått en djupare färg. Tycker nästan att blommorna ler mot mig.

Vonkis sa...

Anna Wärn
Det gör de alldeles säkert :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Här blir det kryss, sen cross för hela slanten!

Bettan sa...

God morgon.
Efter förra veckans chockartade händelse så börjar jag återhämta mig, idag blir lite handling och rensa lite i vardagsrummet

Vonkis sa...

Förra veckans svar
L1/ Belafonte
L2/ Galen
L3/ Yohio
L4/ Miller
L7/ Nu
L9/ Tango
L10/ Glenn
L13/ BS

V1/ Bugsy Malone
V5/ Laleh
V6/ Lene
V8/ Fantomen
V11/ Nanne
V12/ Tre
V14/ Eurovision

Anonym sa...

Hej från soligt Huddinge

Anders sa...

God Morgon , kaffet i högsta hugg och redo för lite nötar att knäcka.

Anonym sa...

God morgon /Yvonne

Petra sa...

Godmorgon från husvagnen i ett strålande Stråvalla. Nu är det verkligen nedräkning till semestern.

Christer sa...

MARKOOLIO

Anonym sa...

Markoolio

Vonkis sa...

Jo
Kryss-cross-lördag :-)

Bettan
Sänder varma kramar till dig och din familj.

Anonym i Huddinge
Hej på dig med :-)

Anders
Nu kör vi.

Anonym sa...

Haninge son

Anders sa...

L-4= MARKOOLIO

Anna Wärn sa...

Markoolio

Kjell Sigbjørn sa...

MARKOOLIO

Bettan sa...

Vonkis: Tack

Anders sa...

V-1= SUMMERTIME

Anonym sa...

Summertime

Christer sa...

SUMMERTIME

Anonym sa...

Summertime

Vonkis sa...

Yvonne
God morgon :-)

Petra
En kollega räknar ner timmar nu :-)

Anna Wärn sa...

Summertime

Jos Pouwels sa...

Hej, lite försenad.
Värmebölja här i Nederländerna, över 30 och det ska fortsätta hele nästa väckan.

Kjell Sigbjørn sa...

Jerry in SUMMERTIME

Jos Pouwels sa...

Ah, Mungo Jerry😃

Anonym sa...

Antonio

Christer sa...

ANTONIO Vivaldi

Robert sa...

Antonio

Anonym sa...

Antonio

Anna Wärn sa...

Antonio

Anders sa...

V-11= ANTONIO

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Åh huvva, det låter outhärdligt.
Hur mår ni?

Christer sa...

MILEY CYRUS

Anders sa...

L-2= MILEY
V-7= CYRIS

Anonym sa...

Miley Cyrus

Anonym sa...

Miley Cyrus

Petra sa...

Vonkis/ Eleverna slutar på torsdag, vi lärare jobbar till den 21 juni.

lasse sa...

L 6 EUROPA

Vonkis sa...

Vilken av årstiderna var det som spelades?

Anonym sa...

Försökt lägga till profilbild/namn går inte,tips efter krysset

Vonkis sa...

Anonym
Jag tror man måsta ha ett google-konot för att få ett profilnamn.

Anders sa...

V-6= EUROPA

Anonym sa...

Europa

Stina sa...

Europa

Anonym sa...

Samma problem som Anonym nyss…

Christer sa...

Jag vill leva i EUROPA

Anonym sa...

Och jag HAR ett Google-konto…

Anonym sa...

Läxor

Anders sa...

V-9= LÄXOR

Anna Wärn sa...

Läxor

Anonym sa...

Jag har också ett Googlekonto men har samma problem med att jag bara kan kommentera anonymt/Yvonne

Bettan sa...

Halvtid:
L1/
L2/ Miley
L3/
L4/ Markoolio
L7/
L8/

V1/ Summertime
V5/
V6/ Europa
V7/ Syrup
V9/ Läxor
V10/
V11/ Antonio
V12/

Vonkis sa...

Anonym och Anonym
DÅ kan jag tyvärr inte hjälpa. Blogger har bråkat med allt möjligt senaste tiden. Jag behöver gå och kolla skräpkommentarer varje dag nu för tiden, en dag hade jag 200 kommentarer dr, det var kommentarer från varje år, sådan som varit godkända sedan länge men nu säger Blogger helt plötsligt att det är skräp och spam.

Anonym sa...

V7 / Cyrus

lasse sa...

Bettan : Har du rättstavningsprogrammet aktiverat ?

Anders sa...

V-10= KRYP

Anna Wärn sa...

Kryp

Anonym sa...

Carmen

Christer sa...

CARMEN

Anonym sa...

Cyrano

Robert sa...

Carmen

Stina sa...

Carmen

Anna Wärn sa...

Carmen

Anders sa...

L-7= CARMEN

Anonym sa...

Carmen

Anonym sa...

Tack för försök till hjälp;)

Bettan sa...

Lasse:
Stavfel redan fixat

Anders sa...

V-12= DEN

Robert sa...

Den

Christer sa...

DEN

Anonym sa...

Den

Anonym sa...

Den

Stina sa...

Den

Anna Wärn sa...

Den

Anonym sa...

DEN

Anonym sa...

Den

Robert sa...

Talk

Christer sa...

TALK

Anonym sa...

Talk

Stina sa...

Talk

Jos Pouwels sa...

Den sommartid...fin, Katti sjung och kände till alla ord

Anders sa...

L-3= TALK

Anonym sa...

Talk Talk

Robert sa...

L8 sluta slita?

Christer sa...

VOLARE

Anders sa...

V-5= VOLARE

Anonym sa...

Volare

Robert sa...

Valore

Anonym sa...

Volare

Jo sa...

Volare

Anna Wärn sa...

Volare

Anonym sa...

Volare

Stina sa...

Volare

Anonym sa...

Lod 8: Slott?

Anders sa...

L-1= STALL

Anonym sa...

Stall

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robert sa...

Stall

Anonym sa...

Stall

Christer sa...

STALL

Anna Wärn sa...

Stall

Anonym sa...

Stall

Anonym sa...

Slott och Antonio?

Anders sa...

L-8= SLUTA

Anonym sa...

Sluta

Anonym sa...

Sluta

Christer sa...

SLUTA

Anna Wärn sa...

Sluta
Hej och tack för mig. Ha en trevlig helg.

Bettan sa...

Dagens RÄTTSTAVADE svar:
L1/ Stall
L2/ Miley
L3/ Talk
L4/ Markoolio
L7/ Carmen
L8/ Sluta

V1/ Summertime
V5/ Volare
V6/ Europa
V7/ Cyrus
V9/ Läxor
V10/ Kryp
V11/ Antonio
V12/ Den

Anders sa...

Tack för idag , slöt om er och ha ett härligt sommarlov.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörsa nästa lördag! Ha en fin fortsättning på weekenden!

Jos Pouwels sa...

Tack

Anonym sa...

Tack alla för idag, önskar trevlig helg! Bis bald;)

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs om 2 veckor

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg.

Petra sa...

Tack för idag, hörs om en vecka, ha en fortsatt trevlig helg.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop och ta hand om er så sörs vi igen på lördag.

lasse sa...

Tack vänner för idag ! Sörs nästa lördag !

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka!