söndag, mars 09, 2008

Vårsysslor

Välkommen till VårBloggen

Så har vårsysslorna även nått mig.

Julgardinerna i köket åkte ner för tre-fyra veckor sedan men några nya har inte kommit upp, förän idag. De nya är efter farmor och går i naturvitt, gammelrosa och grönt. Vårigt och fint.

Nellie har fått ett nytt underlägg, det med julmotivet är diskat och undanstoppat och nu har hon fått en med ett recept på en påsktårta på sig. Hoppas bara att hon inte blir allt för sugen på den där tårtan.

Bordet har fått en mormorsvävd löpare som går i gult, brunt, ljusrosa och grönt och dessutom står det numera en vas med tulpaner där på köksbordet. Det blev två buketter, de har många kronblad och är rätt runda till formen och har färgerna rosa och lila. Tjusigt så det förslår.

Sedan har vi då mina krukväxter.

Det tog ett tag men nu har alla fått ny jord men tro inte att jag nöjt mig med det. Nej, ibland slår det lite slint i det vonkiska huvudet. Jag har duschat av och ansat rötterna på alla blommor och diskat ur alla krukor OCH fat. Inte undra på att det tagit tid.

Halllen är sig rätt lik som tidigare. Gardinerna har blivit vitare, dukarna på byrån är borta och i glasvasen står det inte längre plast/metallkvistar med röda och vita glasstenar på utan där står det nu björkris.

Vardagsrummet låter jag vara som det var i julas, upptäckte till min stora glädje att lila och guld även verkar vara årets påskfärg!

Och för att ni nu inte ska tro att jag har varit helt utomordentligt arbetsför den här helgen, omvandlingen från jul till vår/påsk har tagit sitt lilla tag, det är inget jag bara gjort den här helgen.

4 kommentarer:

Andelieb sa...

Jösses, kvinna! Så företagsam du är. Men men, ska det göras så ska det göras ordentligt, eller hur?
Kram kram

Vonkis sa...

Sannerlich, das sage ich dich.

Humlan sa...

Så skönt att ha det vårstädat hemma. Själv har jag insett att mina krukväxter behöver ordentlig omvårdnad i år... inget fusk med byte av översta jordlagret i krukan denna gång... *suck* Tyvärr klara jag inte så många krukor åt gången, så det kan ta några veckor!

miyala sa...

Gud sà duktig du är! Jag har i ärlighetens namn aldrig bytt eller tillfört jord till vàra krukväxter! Kanske är det därför de dör, hela tiden;)

Allt snurrar snabbt nu! Julian har varit missnöjd ett tag nu igen sà inte mkt blir gjort! Idag tvingas jag använda fläkten igen:/! Känns som ett bakslag, men men... vad gör man inte när nöden kräver det?!!

Det spööööööregnar och tokblàser ute sà tyvärr är vi fast inomhus! Nu väntar jag ut att J har sovit i fem minuter sedan ska jag vàga mig in i köket o fà i mig lite lunch:)!

Snart ses vi!