lördag, maj 14, 2011

ESC 2011 finalen, röstningen

Välkommen till Eurovisionsloggen

Jag tänkte göra ett försök att skriva vilka länder som ger poäng till Sverige, och hur många de ger.

Vi får se hur det går...

Ryssland 1p
Bulgarien 0p
Nederländerna 10p
Italien 0p
Cypern 10p
Ukraina 1p
Finland 6p
Norge 10p
Armenien 4p
FYR Makedonien 6p
Island 7p (Inte ens våra grannländer ger oss tolvor)
Slovakien 10p
Storbritannien 3p
Danmark 10p (fortfarande ingen tolva till Saade)
Österrike 0p
Polen 0p
San Marino 6p
Tyskland 0p (alla får tolvor utom Sverige)
Azerbaijdjan 3p
Slovenien 4p
Turkiet 4p
Schweiz 0p
Grekland 6p
Georgien 1p
Frankrike 10p
Serbien 1p
Kroatien 4p
Vitryssland 4p
Rumänien 3p
Albanien 0p
Malta 6p (det lutar åt att esc går i Baku näsa år)
Portugal 0p
Ungern 10p
Litauen 0p
Bosnien & Hercegovina 5p
Irland 4p
Spanien 5p
Israel 12p (första tolvan!)
Estland 12p
Moldavien 3p
Belgien 4p
Lettland 0p

Grattis Azerbaijdjan och grattis till tredjeplatsen Eric!

Tolvorna gick till Italien, Frankrike, Rumänien, Sverige, Danmark, Slovenien, Georgien, Island, Spanien, Azerbaijdjan, Moldavien, Bosnien & Hercegovina, Litauen, Ukraina, Österrike, Irland, Finland, Ungern, Grekland och Storbritannien

20 av 25 bidrag fick alltså tolvor. Till skillnad från från Edward af Silén tror jag inte att de spridda skurarna av tolvpoängare är ett tecken på ett starkt startfällt i finalen, snarare att det var jämt med skiten :-)

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet SvD Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

7 kommentarer:

Channal sa...

Varför är inte Iran med i tävlingen?! Förstår inte varför det heter Eurovision? Har de inte läst geografi?

Vonkis sa...

Channal
Det kan man verkligen fråga sig.

Andelieb sa...

Jag fick se typ 5 länders poäng. Sedan vaknade 2-åringen och ville inte somna om. kl 01.00 gav jag upp. Tog med henne in till vår säng och så låg hon där och snurrade tillsa lillasyster ville ha mat. På den vägen är det. Inte fick jag se röstningen, inte fick jag veta vem som vann förrän nu på morgonen och inte fick jag sova. Gissa vem som bara vill muttra och morra idag?

Vonkis sa...

Andelieb
Då röstar tant på


nazisterna.

Skämt å sido. Jag håller tummarna och slänger iväg en hoper böner att du får sova ut snart.

miyala sa...

Du förresten: din teori att jag gillar andra làtar än dig (t.e.x. popular) för att jag bott i utlandet för länge stämmer def. INTE. Titta vilka som gav Sverige nollorna, tre av dem (och vi fick inte mànga nollor) var SCHWEIZ, ITALIEN, TYSLAND OCH ÖSTERRIKE... Med andra ord schweiz m grannländer;)!

Puss

Vonkis sa...

Miyala
Då vet jag inte vad du kan ursäkta din dåliga musik smak med.

;-)

miyala sa...

Nä, jag tror helt enkelt att du har ändrat musiksmak. Jag verkar rösta som flertalet svenskar jag ;=0.