lördag, mars 11, 2023

Melodifestivalen 2023 final

Välkommen till MelloBloggen

Men snälla nån, är det redan final! Ja, det kan du hoppa upp och sätta dig på att det är! Vi har haft ganska tydliga favoriter till slutsegern de senaste åren men det var länge sedan favoriten varit så tydlig som Loreen är i år. Tyvärr kan det här med röstningsgrupperna ställa till det lite men nog borde väl Tattoo vara bidraget vi skickar till Liverpool?

Med tanke på färgval och estetik känns det som en Ukraina-fokus ikväll, vilket så klart är helt i sin ordning med tanke på att det är Ukraina som är regerande usc-mästare. Men varför är det ena halvan av Medina som är ringleader?

Vem hoppas du på ikväll och vem tror du vinner?

1. Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods – Where you are (Sávežan)
Jag vidhåller att Jon Henrik blir väl osynlig i det här numret. Ja, han är med men jag hade förväntat mig mer när hans namn står först. Annars är det här ett helt ok nummer, slutar nog någonstans i mitten.

2. Tone Sekelius – Rhythm of my show
Här ser det ut som att kläderna blivit rejält blingade.
Känns Cypern 2015.

3. Mariette – One day
Fortfarande på tok för frikyrklig aura över det här för min del.

4. Marcus & Martinus – Air
Åh, de har tajtat till framträdandet ordentligt sedan delfinalen. Det här kommer gå hem hos de internationella jurrygrupperna (ij).

5. Panetoz – On my way
Äntligen lite glädjepiller.
Hoppas Jesper är stolt över sin tvilling nu.

6. Maria Sur  – Never give up
Som jag önskar att Maria fått en bättre låt, upptempo. 

Om fyra låtar är det dags för Loreen.

7. Smash into pieces – Six feet under
När Loreen vann 2012 tog hon också med sig ett rockband till finalen från sin delfinal, den gången var det Dead by April som hakade på.

Rock brukar gå hem så det här blir kanske topp fem, om inte ij ställer till det för dem?

8. Kiana – Where did you go
Kiana låter lite sliten på rösten, vilket inte är så konstigt med tanke på att det är tredje veckan i rad hon kör.

9. Nordman – Släpp alla sorger
Nordman är Nordman. Men hur långt kan det här räcka ikväll?

Nu blir det lång prata för att de ska hinna rigga Loreens nummer.

10. Loreen – Tattoo
Nu ska jag bara njuuuta.
Oj, det ser ut som de fått in på tok för mycket rök i delar av numret, Loreen försvinner. Och i crescendot, när hon ska bada i rök, är det mesta borta...

11. Theoz – Mer av dig
Otacksamt att komma efter Loreen men Theoz fixar det bra. 
Han har bytt färg på jacka och skor ikväll.

12. Paul Rey – Royals
En helt ok avslutning på kvällens startfält. 

Älskar Jesper och Farah och deras Tack och förlåt.

De internationella jurygrupperna
Kroatien
8p Loreen oj!
10p Paul ReyOJ!!!
12 Theoz.

Österrike
8p Marcus och Martinus
10p Paul Rey
12 p Loreen!

Lettland
8p M&M
10p Kiana
12p Loreen

Maria Sur är nollad efter tre länder.

Belgien
8p Paul Rey
10 p M&M
12p Loreen

Malta
8p Paul Rey, att han går hem så bra hos ij.
10 M&M
12p Loreen

Australien
8p Smash
10p M&M
12p Loreen

Tyskland
8p Kiana
10p M&M
12p Loreen

Spanien
8p M&M
10p Smash
12p Loreen

NINA OCH KIM! Det var väl sannerligen på tiden!

Hur mycket har Danny rökt på?
Och vad är det för förkärlek alla mellanakter har till lugna partier på piano?

Gud, nästan en miljon röster!

Tittarnas röster
Nordman 36 p
Maria Sur 37 p
Tone Sekelius 5 p, oj.
Panetoz 25 p
Jon Henrik m.fl. 58 p
Mariette 16 p
Kiana 39 p
Theoz 36 p Oj igen!
Smash into pieces 59 p
Paul Rey 1 p OJ!!!
Marcus & Martinus 67 p
Loreen 85 p 

Grattis LOREEN!!!

40 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror på Loreen. En låt som kan slå utomlands också.

Vonkis sa...

Anonym
Jag har sett en hel del reaktionsvideos på hennes framträdande och de allra flesta är golvade.

Kjell Sigbjørn sa...

Hej!

Nu är det äntligen final!

Jag hoppas på Loreen ska vinna i kväll!

Kjell Sigbjørn sa...

...och Marrkus & Matinus blir två!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Äntligen!
Jag tror det kan stå mellan M&M eller Theoz om andraplatsen.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Ja, vi får se, det är många om benet när det gäller platserna bak Loreen!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det är det sannerligen.

Lena sa...

Loreen vinner men jag är inte så säker på eurovision, den är rätt lik euforia som hon vann med

Vonkis sa...

Lena
OM Loreen vinner ikväll tror jag Sverige slutar topp tre i Loverpool.

Bloggblad sa...

Tone S lät som vilken låt som helst från vilket land som helst.
Jag har personligen lite svårt för det mystiska hos Loreen, jag gillar när artister tittar mig i ögonen med en fast blick - gärna med lite glitter i. Jag blir inte berörd av någon som tittar förbi.

Bloggblad sa...

P.s. Delar av familjen är på plats. Barnbarnet skickade ett foto nyss, iklädd boa… och skjorta+jeans.

Vonkis sa...

Bloggblad
Ja, hennes bidrag är ganska generiskt, framför allt när det kommer till esc.
Loreen är inte mycker för att titta i kameran, det här hon inte. Jag gillar att hon får till helheten så fint. Trots att jag sett framtradandet många gånger på youtube nu ryser jag fortfarande varje gång.

Vonkis sa...

Tror jag ändrar mig lite, de internationella jurygrupperna gillar nog M&M bättre än Theoz, så norrmännen blir nog tvåa linköpingen trea.

Anonym sa...

M&M verkar forcerade ikväll, eller så tittade jag dåligt förra gången. Men de är väl inga dansare?
//Marianne

Lena sa...

Älskar Panetoz energi, däremot är de inga vinnare 😅

Vonkis sa...

Marianne
Nej, det är nog inte dansare i grunden men gjorde det bra i kväll.

Lena
Det skulle nog vara den största skrällen i Melodifestivalens historia om Panetoz vann men de är värdiga finalister.

Lena sa...

Gillar fortfarande six felet under

Vonkis sa...

Lena
Den har faktiskt vuxit lite hos mig.

Lena sa...

Kiana hamnar högt upp, riktigt duktigt av en 16 åring 👍

Vonkis sa...

Lena
Herre gud, att vara 16 år och så säker inför en miljonpublik!

Anonym sa...

Maria Surr kan också komma högt. Tror att många sympatiserar med Ukraina. Vill ha Loren 1:a och Jon F 2:a. Men tror att M&M kommer 2:a.
Marianne

Lena sa...

Tja,vem kan slå Loreen?!

Bloggblad sa...

Apropå Loreen: det blir nog inte många potatisar skalade med de naglarna.

Jag reagerade på Loreens ”om svenska folket vill att jag ska representera dem så gör jag det …” Är hon inte en del av ”svenska folket” (f.ö. ett av mina hatuttryck. Är jag ”svenska folket”? Eller är det bara majoriteten av de röstande?)

Anonym sa...

Men hör ni publiken under och efter Loreens nummer. Kan bara bli vinnare!
Marianne

Lena sa...

Barnbarnen 8 och 9 år röstar på Theoz 😅

Vonkis sa...

Marianne
Kanske kan hon bli topp 5-6?

Lena
Noll och ingen tror jag.

Bloggblad
Det brukar låta så i både mello och val- -Jag är glad att ha fått svenska folkets förtroende, så det är nog att en majoritet av de röstande röstat på en.

Lena
Kan jag tro :-)

Lena sa...

Vem röstar på Paul Rey ???

Vonkis sa...

Lena
Han har en helt ok låt och verkar vara en glad prick, så några röster får han nog men tror det blir den nedre halvan för honom ikväll.

Vonkis sa...

Lena
De internationella jurygrupperna röstade tydligen på honom :-)

Lena sa...

Ja,misstog Paul Reys internationella status 😂

Vonkis sa...

Lena
Ha ha ha

Anonym sa...

Vonkis, nu fick du Lyssna till ditt hjärta med Friends!
Marianne

Vonkis sa...

Marianne
❤️

Lena sa...

Ganska väntat och välförtjänt 🥰

Vonkis sa...

Lena
Det var det, men jag hade trott på större segermarginal.

Kjell Sigbjørn sa...

Vi får väl säga grattis til Loreen, inte oväntat, vi får se i maj hur det går i Liverpool. Har tro på Topp 4!

Anonym sa...

18 svenska röster är nog ganska många röster ändå.
Och dessutom 7 av 8 12 internationella röster, så rätt stor marginal.
Marianne

Lena sa...

Slå på P4, där spelas olika länders bidrag. Israels är tätt bra

Lena sa...

Tack för i kväll.

Anonym sa...

jag un se Melodifestivalen 2023 sog Music