lördag, mars 04, 2023

Melodikrysset vecka 9 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Välkommen mars med ljusa mornar men inte välkommen mars med hård blåst som får mig att liga vaken stora delar av natten och vänta på att fönstren sa lossna.

Ingen vinst till Norrköping idag men både Finspång och Örnsköldsvik huserar vinnare denna lördag!

Åh, Did I tell you med Jerry Williams. Mitt första minne av honom är när han sjöng just Did I tell you i ett underhållningsprogram i SVT, typ 7 till 9 eller något liknande och sedan att han var etta på Listan i evigheter.

Nej men åh, vi får minsann lite Py Bäckman idag med när Helen Sjöholm sjunger underbara Gabriellas sång från Så som i himmelen.

Att den här heter Lambeth walk är en av många saker jag lärt mig under alla år jag melodikryssat med er.

Maja från Majas alfabet sjunger alfabetssång Vi har en ask så vi kan lära oss bokstaven a, som är först i alfabetet.

Tänk att Attack Ooa hela natten håller så bra på finska. På tal om Finland MÅSTE ni spana in Käärijä med Cha cha cha som är deras bidrag till årets ESC. Det är både galet och genialt, som det så gärna blir med bidrag i Eurovision.

När det kommer till kompositörer behöver jag dock fortfarande en hel del hjälpbokstäver för att klura ut vem det är som eftersöks. Tänk då så himla bra att jag inte löser krysset på egen hand utan kan kika bland kommentarerna för där finns det alltid någon som har koll, så även denna gång. Kompositören, det var Wolfgang Amadeus Mozart.

TROLL!!! Som jag älskade dem, låten Jimmy Dean låtens musikvideo. De var ju så häftiga!

Whiskey in a jar blir verkligen något annat i Dubliners  traditionella irländska folkrock än när Thin Lizzy eller Metallica sätter tänderna i den. Irländarna brukar själva kalla sig för eire.

Pernilla Andersson sjöng En koltrast vid haväng.

Don't leave me this way med Thelma Houston, hon är inte släkt med Whitney.

Lennart Palm! Det ska väl vara han för att tolka Herrey's Diggi-loo diggi-ley, eurovisionvinnaren för 39 år sedan!

Vi avslutar med ZZ Top och Sharp dressed man.

Där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Vill du så sörs vi under kvällens mello-semi, annars sörs vi om en vecka för lite krysslösning i grupp igen. Ta hand om dig oavsett.

snabbgenomgången
V 7 Jerry Williams
V10 Sjöholm
L 2 Lambeth
V 1 Alfabetet
L11 Hela
V 6 Amadeus
L 5 Troll
L 4 Eire
V12 Pernilla
L 3 Andersson
V 9 T H
L 8 Loo
L 9 Top

118 kommentarer:

Christer sa...

God morgon från Limhamn där solen skiner från en klarblå himmel. Tyvärr visar termometern bara + 4 C men man får leva på hoppet att det blir varmare framöver. Efter krysset kommer jag att ta dagen som den kommer.

Vonkis sa...

Christer
Här blåser det fortfarande så fönstren skakar.
Hoppas det som kommer under dagen blir bra :-)

Anders sa...

God morgon , Märsta -2 på morgonen och blåsigt....känns som 10 minus...
Efter krysset vankas det rakning (klippning) sedan fotogafi till nya körkortet. så ser min dag ut...naturligtvis blir det melo i kväll också.

Lena sa...

Morrn från ett soligt -6 gradigt Luleå. Äntligen är det vår tur att ha sportlov!

Petra sa...

Godmorgon, här är det strålande sol med någon plusgrad ute.

Jag var också vaken en stund inatt (det är jag varje natt). Bästa med helgen är att jag kan krypa ner i sängen igen, idag sov jag ända fram till 9. Riktigt skönt var det.

lasse sa...

God förmiddag !
Här blåser det till ibland något ordentligt. Nollgradigt i luften, dagen kommer att ägnas åt ” inget speciellt ”.
Bara en lång väntan på matchen kl 18.00. Den som kommer att avgöra framtiden. USCH !

Vonkis sa...

Anders
Ska du fota dig själv, hos fotograf eller hos Trafikverket?

Lena
Det var på tiden :-)

Petra
Åh det låter verkligen skönt :-)

Vonkis sa...

lasse
Du fr hålla alla tummar du har.

Anders sa...

Japp det är foto på nyllet av mig själv :)

Annis sa...

God morgon kryssvänner! Blåst och kyla ger utmärkta möjligheter till att skrota runt hemma och kanske göra ingenting. 😄

Bettan sa...

God morgon från ett kallt men soligt Stockholm, idag blir det skidor för hela slanten

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

Hos fotograf blir det naturligt vis , skulle inte bli godkänt om jag fota mig själv säkert

Bettan sa...

Förra veckans rätta kryss

V 4 Shirley
L 1 Susanne
V 8 Duett
V 1 Spelman på taket
L 3 Moll
V11 Eslöv
L 5 Young
V 7 Noak
L 2 Elisa
L 9 Tea
V 6 LK
V12 Raggare
L10 Iran
L13 Ger
V14 Kvinnor

Anonym sa...

Godmorgon från vårigt huddinge

Anonym sa...

God morgon från ett soligt Höljes/Yvonne

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Idag ska jag samla ihop saker att sälja på en stor loppis imorgon. Det ska bli skönt att försöka bli av med lite saker!

Vonkis sa...

Annis
Det gör det sannerligen :-)

Bettan
Vi får hålla alla tummar vi har för Ebba och Frida idag.

Anders
DU hade ju kunnat vara en riktig mästerfotograf :-)
Jag tog mitt senaste körkortsfoto i en automat hos Trafikverket, var väldigt enkelt och de hade det i sitt system på en gång.

Anders sa...

V-7= JERRY WILLIAMS

Christer sa...

JERRY WILLIAMS

Anonym sa...

Jerry Willams

Petra sa...

Börjar lätt idag.

JERRY WILLIAMS

lasse sa...

Saknar den rösten !

Jo sa...

Åh, sammanträffande! Igår fick jag för mig att lyssna igenom Jerkas bästa låtar. Helt från ingenstans, och det vete tusan om jag någonsin har gjort det innan, även om jag har varit på konsert med honom osv. Denna är ju en av favoriterna, men Who’s gonna follow you home är den allra bästa!

Anders sa...

V-10= SJÖHOLM

Anonym sa...

Sjöholm

Christer sa...

Helen SJÖHOLM

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

Blogger jävlas med mig.

lasse sa...

PY fick vara med på ett hörn idag också !

Vonkis sa...

Huddinge
God morgon

Yvonne
God morgon på dig med :-)

Jo
När loppissäsongen startar, då vet man att våren är nära.

Petra
Ja, skönt med en mjukstart.

lasse
+1 på den.

Jo
Den är också bra, det är den.

Christer sa...

LAMBETH walk

Anonym sa...

Lambert

Anonym sa...

Lambeth

Anders sa...

Tack christer tyckte fösrt det lät som swing it magistern

lasse sa...

Den har man dansat till många gånger !

Anonym sa...

Alfabetet

Anonym sa...

Alfabetet

Christer sa...

ALFABETET

Anonym sa...

Gomorron från ett halvmolnigt , blåsigt Boxholm. Ha en fin helg, vi ska fira andra chansen-Mello ikväll med pompa o ståt…/ Brittis

Anders sa...

V-1= ALFABETET

Anonym sa...

Hela

Anders sa...

L-11= HOAA

Anonym sa...

Hela

Christer sa...

Oha HELA natten

Vonkis sa...

Christer
Om jag vågat hade jag bytt bloggleverantör, eller vad man säger, men jag vill inte tappa alla inlägg :-(

Anders sa...

V-6= AMADEUS

Christer sa...

AMADEUS

Anonym sa...

Amadeus kanske?

Vonkis sa...

Brittis
Jag hoppas Ö-vik går man ur huse ikväll, själv sitter jag som vanligt framför både TV och dator och tycker för fulla muggar :-)

Stina sa...

Amadeus

Christer sa...

Vonkis: Det är när jag skall sända iväg svar här som Blogger strular.

Anonym sa...

Amadeus

Christer sa...

L2 Andersson????

Bettan sa...

Halvtid:

L2/ Lambeth
L3/
L4/
L5/
L8/
L9/
L11/ Hela

V1/ Alfabetet
V6/ Amadeus
V7/ Jerry Williams
V9/
V10/ Sjöholm
V12/

Anders sa...

L-3= ANDERSSON (Benny) gissning

Anonym sa...

Vet inte om namnet kommer med. Loggar in men vi får väl se! På vår ö Gotland blåser det småjäklar idag, vinden ryter runt huset. Solen skiner iaf, nåt positivt! / Helene

Annis sa...

Christer; Andersson ser troligt ut, jag hoppas på Pernilla.

Anonym sa...

Tänkte just skriva det.
Heter själv så, och det är adligt i Skåne. 😂

Vonkis sa...

Chrsiter
Hm.

Helene
Det är så tråkigt att blogger ska bråka så mycket med kommentarerna. Det har varit så här länge men jag kan tyvärr inte göra något åt det :-(

Anonym sa...

Kanske Jessica Andersson snart?

Anonym sa...

Ja Pernilla på v12?

Anonym sa...

Troll

Anonym sa...

Troll

Jo sa...

Troll

Christer sa...

TROLL

Annis sa...

TROLL

Stina sa...

Troll

Anonym sa...

Troll

Petra sa...

Kommer ihåg än idag hur glad min lilla syster blev när jag gav henne skivan med TROLL. Hon var inte så gammal då (det är 8 års skillnad mellan oss)

Anders sa...

L-5= TROLL

Annis sa...

Tänkte mig Pernilla Andersson

lasse sa...

Minns att vi var till Furuviksparken och de skulle uppträda, våra flickor visste inget. Vilken succé när de satte igång !

Anders sa...

L-8= LEO (Sawer) gissning

Christer sa...

EIRE

Anonym sa...

Rote

Anonym sa...

Eire

Anonym sa...

Eire

Anonym sa...

Eire

Anders sa...

L-4= EIRE

Anonym sa...

Eire

Anonym sa...

Eire

Anders sa...

L-9= POP
V-9= PH
V-PERNILLA
L-3= ANDERSSON
L-8= LEO

Då var krysset klart

Anonym sa...

Pernilla Andersson

Anonym sa...

Pernilla andersson

Christer sa...

PERNILLA ANDERSSON

Stina sa...

Pernilla Andersson

Vonkis sa...

Petra och lasse
Åh, förstår så väl glädjen!

Anonym sa...

Th

Christer sa...

TH Thelma Houston

Anonym sa...

TH

lasse sa...

Åh, trodde det skulle bli PH. Vilken lättnad !

Jo sa...

L9: Får vi höra nåt bra från Top Gun?

Anders sa...

attans blev inte Icona pop jag gissade fel

Anonym sa...

Loo

Anonym sa...

Loo

Stina sa...

Loo

Anders sa...

LOO (Diggi)

Christer sa...

LOO

Annis sa...

Heja Lelle! Digi-LOO

Anonym sa...

Hoppas att det blir nåt av ZZ TOP påL9

Anonym sa...

Top

Christer sa...

zzTOP

Stina sa...

Zz TOP

Anonym sa...

Ja det blev ZZ TOP/ Yvonne

Bettan sa...

Dagens kryss
L2/ Lambeth
L3/ Andersson
L4/ Eire
L5/ Troll
L8/ Loo
L9/ Top
L11/ Hela

V1/ Alfabetet
V6/ Amadeus
V7/ Jerry Williams
V9/ T.H
V10/ Sjöholm
V12/ Pernilla

Petra sa...

Tack för idag. Hörs om en vecka.

Anonym sa...

Härligt med riktigt rock gung ZZ TOP

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin fortsättning på lördagen!

Anders sa...

Tack för idag , hadde kul med mina gissningar men det blev lite fel (fniss)

Sköt om er nu så hörs vi nästa kryzz !

Anonym sa...

Tack för idag. Vi kanske sörs på lördag om jag inte jobbar. Trevlig helg/Yvonne

Anonym sa...

Hääärligt Vonki, nästa helg tar jag barnbarnet och drar på Finalen. Såååå kul.

Anonym sa...

Ha en fin helg och imorgon åker vi väl Wasaloppet? 😉😂/ Helene

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Nu blir det att ge sig ut i solskenet. En promenad för att beställa pengar, sen blir det skidor och hockey. Mello i kväll givetvis :-)

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs nästa vecka

lasse sa...

Tack för denna lördag ! Sörs om en vecka igen om Gud vill och byxorna håller !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop! Ta hand om er till nästa gång vi sörs, oavsett om det blir under Melodifestivalen ikväll eller under krysset nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag! (Missade att skriva det, men jag älskade också Troll när det begav sig, Vonkis! )