lördag, april 01, 2023

Melodikrysset vecka 13 2023

Välkommen till KryssBloggen.

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det må ha blivit vinter igen här i Norrköping men Melodikrysset, det löser vi tillsammans ändå! Just nu står jag i tvättstugan och sköljer om tvätten som var alldeles flammig av tvättmedel, så om inlägget ser konstigt ut är det för att jag skriver på mobilen och inte hunnit snygga till inlägget.

I vanliga fall brukar En dröm ger åt tanken vingar höras när mössen sjunger på julafton, idag fick vi höra början när Askungen sjunger.

En ung Siw Malmkvist sjöng Sju vackra gossar.

Run to the hills med Iron Maiden, en riktig klassiker. Jag kan inte kalla mig ett Maiden-fans men när Iron Maiden skulle spela på Bråvalla 2014, då var det jag som gick och köpte festivalbiljetter. När ett sådant band kommer till stan, då ser man till att se dem.

En vänlig grönskas rika dräkt står som psalm 539 i den svenska psalmboken. Är det bara jag som sitter och sjunger med i andraaltstämman?

We don't talk about Bruno från Encanto heter Vi pratar inte om Bruno på svenska.

Den första gång jag såg dig det var en sommardag
På förmiddagen då solen lyste klar
Och ängens alla blommor av många hundra slag
De stodo bugade i par vid par
Och vinden drog så saktelig och nere invid stranden
Där smög en bölja kärleksfullt till snäckan uti sanden
Den första gång jag såg dig det var en sommardag
Den första gång jag tog dig uti handen

Där kom han så, Kim Larsen och Gasoline med Hva gør vi nu, lille du.

Nja, jag får nog säga att Fly me to the moon gör sig lite bättre på engelska än italienska. Eller så är det det sega tempot som inte fungerar.

Happ, Bröderna Brothers tycker att Tjejer är bäst på bio så de ser nog mycket på film.

More than  I can say sjöngs av Leo Sayer.

Drängarnas låt heter Vill du bli min fru men de sjunger Om du vill bli min fru. Så vet ni det.

Åh, Rihannas Lift me up från Black Panther: Wakanda forever, vi skriver alltså in svart på vågrätt elva.

Med det var krysset klart, löst och inklickat. Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen på påskafton.

snabbgenomgången
L 2 Askungen
L 6 Malmkvist
V10 Gossar
V12 Iron Maiden
V 1 Psalmbok
V 5 Om 
L14 Den
L 7 Första
L 4 Kim Larsen
L13 Me
V 9 Moon
V 7 Film
V 8 Leo
V11 Svart

88 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn. Efter tre dagars regnande är solen på väg att bryta igenom de små ljusgråa molnen som täcker himlen. Termometern visar + 4 C. Efter krysset tar jag dagen som den kommer.
Beklagar Vita Hästens konkurs.

Petra sa...

Godmorgon, efter en veckas regn har vi sol idag.
Baka, städa och promenera står på helgens agenda.

På tisdag åker vi till Ekhagens forntidsby med våra treor, då behöver jag ha lite fika med mig. Dessutom är det snart påsk och dottern kommer hem från Berlin på tisdag.

lasse sa...

God förmiddag från ett Gävle med någon plusgrad, alla redan ! Det kan inte vara sant !
Det blir en lugn dag, inget inplanerat.
Något tungt som ligger framför oss är försäljningen av sommarhuset.

Vonkis sa...

Christer
Det är verkligen tråkigt med Vita Hästen, kanske går det att fixa på något sätt ändå.

Petra
Åh, det är så roligt att åka på sådana besök med sina elever. Ska du ha med dig det du bakar till forntidsbyn?

Lena sa...

Morrn från ett soligt Luleå, -1 visar termometern. Vi går mot vår 5.e årstid, vårvintern. I kväll blir det party för min kollega som fyllt jämnt. Vi har planerat en hel månad med objektet har ställt till det för oss!

Vonkis sa...

lasse
SÅ träkigt med sommarhuset, jag håller tummarna att ni får ett bra pris för det ❤️

Njut av plusgraderna, här är det -4, i torsdags och igår behövde Östgötatrafiken ställa in några turer på grund av snön.

Lena
Oj oj, det låter spännande! Hoppas det ordnar till det så festen blir så ba den kan 🙂

Bettan sa...

God morgon här i södra Stockholm skiner solen, hoppas snö och is smälter bort

Anders sa...

God Morgon ! -1 grad idag och nu står kaffekoppen redo .

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 1 Aznavour
L 2 Zelmani
L 4 Uno
L 3 Adams
L 5 Cherry
V 6 Alba
V 7 Borge
L 8 Går
V 9 Dag
L15 Vag
L10 Li
L14 Exen
V11 Whitney
V15 Vit
L12 Häxa
V17 Gudfadern
L13 Tone
L16 Ted

Vonkis sa...

Bettan
Fördelen med snöfall så här pass sent på säsongen är ju att snön kan smälta ganska snabbt och det riktigt porlar ute.

Anders
Rent kaffe eller utspädd med bark?

Petra sa...

Vonkis/ En eller två bullar åker med. Kan vara gott när vi är borta så länge.
Det ska bli jättekul.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås!
Även jag, som Norrköpings i exil, beklagar Vita Hästens konkurs! :(

Jo sa...

*Norrköpingbo, skull det ju stå!

Christer sa...

ASKUNGEN

Petra sa...

Askungen

Anders sa...

Vonkis: nej ingen bark här , äkta rent kok kaffe.

L-2= ASKKUNGEN

lasse sa...

Sagan om kungen som gillade gammal mat, AS kungen.

Christer sa...

MALMKVIST; GOSSAR

Vonkis sa...

Petra
Mums!

Jo
Soligt i Borås nu igen!

Anders sa...

L-6= MALMQUIST
V-10= GOSSAR

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett soligt Björkhagen
Ska följa med barnbarnet till hans först simtävling. Ska bli jättespännande.
Askungen
Malmkvist

Anders sa...

V-12= IRON MAIDEN

Christer sa...

IRON MAIDEN

Anonym sa...

I örnsköldsvik är det soligt och enbart -1 grad.
Sundsvall som ort/kommun hade tur i vinstförfelningen idag.
2 till själva Sundsvall, Kovland och Birsta.
Inte dåligt.

Vonkis sa...

Anna Wärn
Det låter verkligen spännande, heja för oss!

Anna Wärn sa...

Iron Maiden

Christer sa...

PSALMBOK

Anders sa...

V-1= PSALMBOK

Vonkis sa...

Anonym
Vi har kallare än er idag alltså.

Petra sa...

I en PSALMBOK

Annis sa...

God morgon! Det blir troligen Kim Larsen på L4 😊

Anna Wärn sa...

Psalmboken

Christer sa...

OM

Anna Wärn sa...

Om

Anders sa...

V-5= OM (vi pratar inte om)

Jos Pouwels sa...

Vonkis: Jag sjung också alt i kören när jag var ung

Vonkis sa...

Anders
Det är ju för väl 🙂

lasse
Ha ha

Annis
Så blir det nog.

Christer sa...

DEN FÖRSTA gång jag såg dig

Anders sa...

L-14= DEN
L-7= FÖRSTA (dagen jag såg dig)

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Snyggaste stämman i blandad kör.

Anna Wärn sa...

Den första gång jag såg dig

lasse sa...

Sjunger man alt, får man aldrig vara tyst !

Anonym sa...

Äääntligen lite sol även hos oss… å nu är väl grundvattnet på fyllt👍 / Brittis

Bettan sa...

Halvtid:
L2/ Askungen
L3/
L4/
L6/ Malmkvist
L7/ Första
L13/
L14/ Den

V1/ Psalmbok
V5/ Om
V7/
V8/
V97
V10/ Gossar
V11/
V12/ Iron-Maiden

Vonkis sa...

lasse
Så är det 😉

Brittis
Det får vi hoppas så det inte blir som i Italien och Frankrike ❤️

Anders sa...

L-4= KIM LARSEN

Christer sa...

KIM LARSEN

Anna Wärn sa...

Kim Larsen

Vonkis sa...

Det är händelserika dagar i Norrköping. Två mordförsök, varav ett väldigt nära där jag bor, konkurs för Vita Hästen och så vitt pulver hos Migrationsverket...

Janicke sa...

God morgon från Ystad, här lyser solen och det är +2 grader ute. Idag står det dop på schemat. Sedan måste jag göra färdigt april i min bullet journal. Hoppas alla får en bra lördag

Anders sa...

Kastar in en gissning jag med på V-11= SVART (som i Black Sabbath fast på svenska).

Vonkis sa...

Janicke
Tack detsamma!
Mysigt med dop tycker jag.

Vonkis sa...

Anders
Eller kanske svårt?

Anders sa...

L-13= MY
V-9= MOON

Christer sa...

Fly ME to the MOON

Anna Wärn sa...

?

Anders sa...

FLY ME TOO THE MOON

Anna Wärn sa...

Tack

Anders sa...

V-7= FILM

Anna Wärn sa...

Film

Christer sa...

FILM

Anonym sa...

Eller 15 minuter? 😊

Vonkis sa...

Anonym
?

Anders sa...

V-8= LEO

Christer sa...

LEO Sayer

Anders sa...

SAYER

Jos Pouwels sa...

Det stämmer

Anonym sa...

11 blir svårt?

Annis sa...

Brukar kallas kvart 😆 (Inte jag som skrev 15 min)

Anonym sa...

3 bli?

Anders sa...

L-3= vill du BLI min fru

Anonym sa...

Bli

Anna Wärn sa...

Bli

Anonym sa...

11 svart?

Christer sa...

SVART

Anna Wärn sa...

Ja det blev ju svart. Ha en trevlig helg

Bettan sa...

Dagens kryss:
L2/ Askungen
L3/ Bli
L4/ Kim Larsen
L6/ Malmkvist
L7/ Första
L13/ My
L14/ Den

V1/ Psalmbok
V5/ Om
V7/ Film
V8/ Leo
V9/ Moon
V10/ Gossar
V11/ Svart
V12/ Iron-Maiden

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs på påskafton! Ha en fortsatt fin weekend!

Anonym sa...

Det var så jag tänkte, men nu blev det svart. 👍

Bettan sa...

Sörs på Påskafton

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg.

lasse sa...

Kommer butikerna att ha påskris till helgen, tror ni ? Eller har de tillräckligt med påsar ?

Anders sa...

Tack för idag , hörs till PÅsk , sköt om er så länge.

lasse sa...

Ha en bra helg vänner !

Jo sa...

Haha Lasse! :)

Jo sa...

Tack för idag, sörs på påskafton!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.
VI får hålla tummarna för att vi slipper bli lurade idag.

Vonkis sa...

He he he
Snyggt lurendrejeriförsök med AI-robboten.