lördag, april 22, 2023

Melodikrysset vecka 16 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, Eid Mubarak och trevlig Jordens dag på er. Solen skiner, fåglarna kvittrar på innergården, vi ska ut till lotten en stund idag. Men först ska melodikryss lösas. Det här har sannerligen potential att bli en bra dag.

Vi börjar med Lasse Berghagen som köpt sig en akustisk gitarr och nog spelar på sin gura både lite nu och lite då.

Sedan blir det lite sorgligare när Bonnie Tyler sjunger It's a heratache.

Jaha ja, opera. Då blir det till att konsultera medkryssarna som i vanlig ordning har koll och vet att det var musik från Rigoletto vi fick lyssna till.

Sångaren i Takida heter Robert Pettersson, låten heter Curly Sue.

Lili Marleen med Marlene Dietrich.

Se där, lite Anton Ewald med Begging från Melodifestivalen 2013

Melodikrysset a la HippHipp, som härstammar från Lund.

Ann-Louise Hansons greve av Luxemburg får nog sägas till höra den idelt ädla adeln.

Oj oj oj som jag sjöng musiken från Skönheten och odjuret när Disneys film kom. Stackars min familj säger jag bara. Skönheten gick under namnet Belle.

Ska vi gissa att Willie Nelson tjuvstartade sitt 90-årsfirande redan 20 april?

Det är något visst med bra acapellagrupp. The Real group och Viba femba är nog mina två svenska favoriter. Om du inte lyssnat på Viba Fembas Om du blundar nu har du något att se fram mot.

Meja var inte bara stor i Japan, hon fick sjunga med Ricky Martin också.

På tal om Viba femba har de gjort en underbar version av Gullan Bornemarks Är du vaken Lars och Sudda sudda bort din sura min. Den heter Lille Lars för tidiga bortgång. När man suddar bort sin sura min är det förhoppningsvis lätt att sluta gnälla

Hurula sjunger Längesen med Titiyo som heter Jah i efternamn.

Då var krysset löst för denna gång. Tack alla som var med i gemenskapen idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L 2 Gura
L 4 Tyler
V 1 Rigoletto
L 1 Robert
V 9 Takida
L11 Dietrich
V 7 Ewald
L 3 Lund
L10 Adel
V14 Belle
V 6 Nelson
V 8 Real
V12 Meja
L 5 Gnälla
L13 Jah

138 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn. Här skiner solen från en klarblå himmel och termometern visar + 10 C. Nu är det full fart nere i hamnen då många båtar läggs i vattnet. Efter krysset cyklar jag ner till hoddan för att samla in pengar från hoddekompisarna till en begravningsdekoration för vår bortgågne kompis. Begravningen sker på torsdag.

Lena sa...

Morrn från ett helmulet +4 gradigt Luleå som haft en traumatisk vecka. Det är en otäck trend bland mellan- och högstadietjejer att boffa torrschampo. Det var ett dödsfall på en högstadieskola och två fall på en mellanstadieskola. Dessutom har det under vintern förekommit flera mord. I veckan fick pappan som dräpte sin son fått sin dom. Usch man funderar vad som sker i lilla Luleå!

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från ett vinterlig Norge. +2 grader och regn i dag.

Ojdå, mitt namn kom på "Ring så spelar" vi, efter jag skickade en bild på facebookgruppen "Ring så spelare vi"

Vonkis sa...

Christer
Jag hopps det blir en riktigt fin begravning för er vän ❤️

Lena
Läste om dödsfallet på skolan, det är verkligen hemskt.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås! Idag ska det bli 21 grader varmt, så vi får hänga i trädgården idag. :)

lasse sa...

Godmorgon från ett halvmolnigt Gävle.
Förra veckan sovs över, då nattens sömn var obefintlig. Men idag så !

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Roligt med bilden, var det samma som du delade i vår grupp?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Ja det var samma bild Pernilla siktade till i programmet!

Bettan sa...

God morgon.
Dags för krysset, efter krysset är det jobb som står på schemat

Bettan sa...

Förra veckans rätta svar:

V 4 Bergakungen
L 4 Beyonce
V 5 Yvonne
V 6 Lombard
V 9 Cuba
L 1 Trio
V11 Air
L 7 Ocean
L 2 Dannebrogen
V10 Cherrie
L 3 Snål
L 8 Hero
V12 Borgen

Vonkis sa...

Jo
Ljuvligt!
Vi åkte till lotten förra helgen, det hade kommit några krokusar, scylla och knoppar från rabarber och pionerna.

lasse
Sömn är viktigt, till och med viktigare än Melodikrysset 😉

Kjell Sigbjørn
👍

Anonym sa...

God morgon från ett soligt Höljes. Kryssa förstås iväg och handla till tacomiddag som vi i gänget ska ha senare. Blir en kul lördag🙂/Yvonne

Vonkis sa...

Bettan
Hoppas på en lugn jobbad för dig och dina kollegor.

Vonkis sa...

Yvonne
Taco på en lördag!?
Mycket ska man läsa... 😂

Anders sa...

God Morgon !

Christer sa...

GURA

Vonkis sa...

Anders
God morgon 🙂

Anonym sa...

Gura

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt och nästan somrigt Stråvalla.

Vilken vecka vi har fått, sol och värme.

Anders sa...

L-2= GURA

Anonym sa...

Vonkis: vi får passa på när alla är hemma🤣

Anders sa...

Nu njuter vi redan 13 plus i skuggan här i Märsta. bäst att njuta då jag hörde att vintern var på väg tillbaka.

lasse sa...

I söndags blev vi tvungna att ta en resa till stugan för att städa upp då den ska säljas.

Vonkis sa...

Petra
God morgon, det är så man känner hur livet spirar till både här och där.

Anonym sa...

Tyler

Anonym sa...

Tyl er

Christer sa...

Bonnie TYLER

Anders sa...

L-4= BONNY Tyler

Jos Pouwels sa...

Godmorgon, efter en natt med oväder skiner solen igen i Nederländerna

Anonym sa...

Tyler

Anonym sa...

Tyler

Vonkis sa...

Yvonne
Ha ha

Anders
Schhhh

lasse
❤️

Kjell Sigbjørn sa...

Bonnie TYLER

Petra sa...

Idag lyssnar jag genom webbradion, det innebär att jag blir lite efter.

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Härligt att stormen var kortvarig.

Petra
Samma här.

Lena sa...

Nu börjar det snöa :-(

Christer sa...

RIGOLETTO

Anonym sa...

Rigoletto

Anonym sa...

Rigoletto

Vonkis sa...

Lena
Nej men!

Anders sa...

V-1= RIGOLETTO

Anonym sa...

Robert Takida

Anonym sa...

Robert Takida

Christer sa...

ROBERT; TAKIDA

Anonym sa...

Robert
Takida

Christer sa...

Blogger jäklas med mig.

Anonym sa...

Roligt hur snabbt alla svarar på frågor om låt och artistnamn, men långsamt på andra frågor som vad sångaren i ett band heter som inte går att få svar på via Shazam.

Anonym sa...

Dietrich

Christer sa...

DIETRICH

Anonym sa...

Dietrich

Anders sa...

L-11= DIETRICH

Kjell Sigbjørn sa...

Marlene DIETRICH

Bettan sa...

Anonym..shazam vad är det?

Vonkis sa...

Anonym 10:21
Härligt att vi kan förgylla din dag.

Anonym sa...

App som visar låt och artist om du lyssnar av en låt några sekunder.

Anonym sa...

Anonym vi använder inte shazam utan vi tar hjälp av denna underbara grupp

Christer sa...

Anton EWALD

Anonym sa...

Ewald

Anders sa...

V-7= EWALD

Jo sa...

Anonym 10.21: Man kan ju tro att vi Shazammar, men detta gäng har ju kryssat i rätt många år ihop och tro mig efter att ha hängt här i åratal: folk kan mycket om musik i detta gäng! Jag klarar mig oftast utan hjälp, men har inte Shazam.

Anonym sa...

Ewald

Anonym sa...

Flera personer i denna grupp använder garanterat Shazam. Men de är de fria att göra, jag tycker det är roligt att de låssas vara jättekunniga.

Anders sa...

L-3= LUND

Anonym sa...

Lund

Jo sa...

Lund

lasse sa...

Synd att kalla det för sång.
Dags att lär sig skillnad på sång och rapp.

Vonkis sa...

Anonym 10:28
Som sagt, härligt att göra din dag lite roligare. Ibland behövs det inte så mycket.

Bettan sa...

Halvtid:
L1/ Robert
L2/ Gura
L3/ Lund
L4/ Tyler
L5/
L10/
L11/ Dietrich
L13/

V1/ Rigoletto
V6/
V7/ Ewald
V8/
V9/ Takida
V12/
V14/

Christer sa...

Anonym: Vad är Shazam? Har du hört talas om musikkunskap? Själv har jag en bred sådan kunskap då jag under 4o år arbetat med just musik.

Vonkis sa...

Ni som likt jag odlar, hur har det gått för er så här långt?
Mina tomater har bråkat med mig. Den första omgången möglade, den andra invaderades av sorgmygg så nu håller jag tummarna för den tredje omgången.

Anonym sa...

Adel

Anonym sa...

Adel

Christer sa...

ADEL

Anders sa...

L-10= ADEL

Anders sa...

V-14= BELLE

Anonym sa...

Belle

Anonym sa...

Belle

Christer sa...

BELLE

Anonym sa...

Nelson

Jo sa...

Jag har faktiskt inte sått tomater i år. Jag köpte fem plantor på plantskolan, men tänkte så direkt i växthuset i helgen och se om det blir nåt.

Anonym sa...

Nelson

Christer sa...

NELSON

Anders sa...

V-6= NELSON

Kjell Sigbjørn sa...

Willie NELSON

lasse sa...

Detta är sång !

Jo sa...

Tur att Shazam är så bra att den till och med gissar rätt i förväg. Måste vara så att även den vet ungefär vad som brukar spelas efter många år med programmet. :)

Vonkis sa...

Jo
Ja, köpa färdiga plantor är ju faktiskt ett bra alternativ det med.

Anders sa...

V-8= REAL Group

Anonym sa...

Real

Christer sa...

The REAL Group

Anonym sa...

Real

Anonym sa...

Real

Anonym sa...

The REAL group

Vonkis sa...

Ignorera trollen, vi vet varför vi träffas här och vad i hela friden skulle det göra om någon använder shazam?

Shazam, google, världens bästa grupp, vi gör ju det här för att det är roligt och en trevlig start på lördagen. Om någon sedan behöver börja sin helg med att googla melodikrysset och klaga på vad andra eventuellt gör, säger en hel del om den personen.

Anonym sa...

Fattar inte vitsen med den där S-appen, vi har ju Christer m.fl.;)

Bettan sa...

Håller med dig Vonkis, vi har en rolig och trevlig sammankomst på morgonen

Anonym sa...

Meja

Christer sa...

MEJA

Anders sa...

V-12= MEJA

Anonym sa...

Meja

Anonym sa...

Meja

Anonym sa...

Meja

Jos Pouwels sa...

Genom att vi lyssnar via Internet hör vi programmet lite senare. Först försöker vi själv hitta svaret (nästan aldrig😊) och sen kollar vi bloggen, tack igen för hjälpen!

Anonym sa...

Kul att ni blir lite "putt" när ni blir avslöjade. Klart som sjutton vissa sitter uppkopplade med hjälpmedel för att kunna skryta med att vara snabbast. Det är ju, som sagt, uppenbart när man alltid svarar blixtsnabbt på sånt som kan "autolyssnas" men alltid tvekar på sånt som kräver lite allmänbildning. Har man jobbat med musik i 40 år så vet man vad Shazam är och då kan nan ju vara ärlig med att man använder dylika hjälpmedel. Det är ju trots allt kul att kika in här om man kör fast, hahaha.

Anonym sa...

Gnälla

Vonkis sa...

Anonym 10:44
Det har vi sannerligen 🙂

Christer sa...

GNÄLLA

Anders sa...

L-5= GNÄLLA

Jo sa...

Håller med, det är ju er andra jag sitter här varje lördag för, inte svaren. Jag sitter här för att läsa om Jos fru, lotten, Hoddorna och husvagnar mm :)

Bettan sa...

Hahahahaha har aldrig sett att någon skryter om att skriva svaret först...men men

Christer sa...

Anonym 10:46 Sluta tramsa dig. Jag vet inte vad Shazam är. Att du inte har dessa musikaliska kunskaper skall du inte lasta över på oss i den här gruppen

Vonkis sa...

Jo
❤️❤️❤️

Anonym sa...

Jag tycker att det är en jättetrevlig grupp och jag gillar att läsa lite om medlemmarnas liv/Yvonne

Lena sa...

Ids inte kommentera syrliga anonyma inlägg!

Jos Pouwels sa...

Vad snäll du är

Christer sa...

JAH

Anonym sa...

Jah

lasse sa...

Kan man blockera ?

Anonym sa...

Tityo Jah

Anonym sa...

Christer: tack detta kunde vi inte

Bettan sa...

Veckans svar:
L1/ Robert
L2/ Gura
L3/ Lund
L4/ Tyler
L5/ Gnälla
L10/ Adel
L11/ Dietrich
L13/ Jah

V1/ Rigoletto
V6/ Nelson
V7/ Ewald
V8/ Real
V9/ Takida
V12/ Meja
V14/ Belle

Anonym sa...

Jah

Anders sa...

L-13= JAH

Bettan sa...

Ha en fortsatt trevlig dag/helg, nu ska jag åka jobba..sörs nästa Lördag

Anonym sa...

Tack för idag och trevlig helg 🙂

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg.

lasse sa...

Ha en bra helg allihop !

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend! 😎☀

Jo sa...

Bettan: Har du missat topplistan som Vonkis summerar varje år? Där räknar hon på sekunden vem som svarade först. ;)

Vonkis: Hur länge har du haft denna blogg, funderade på det häromdagen när nån frågade mig hur länge jag har löst krysset.

Anders sa...

Tack För idag , sköt om er så hörs vi nästa...

Petra sa...

Krysset ifyllt och inskickat. Tack för idag, önskar er en fortsatt trevlig lördag.

Jag ska ut och njuta av solen, kanske blir det även nya trädgårdsmöbler.

Jo sa...

Christer: missade din text om hoddinnehavaren: hoppas att det blir ett fint farväl till er vän!

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa helg!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend! 😎☀

Anonym sa...

Hej kära Vonkis, Christer, Jo, Lasse, Lena, Kjell, Bettan, Anders, Petra, Jos, Yvonne m.fl. Tusen tack för att ni förgyller mina lördagar under krysset, det är mycket roligare att lyssna och läsa med er än att vara helt själv. Bry er inte om trollen, de bara förstör. Önskar er alla en fortsatt fin lördag;) Kryzz-kram från bipolära baronessan (kan inte logga in, som vanligt, suck)

Vonkis sa...

Jo
Bloggen har jag haft i många många år och det har verkligen varierat vad jag skrivit om här.

Runt 2008-2009 började jag göra korta inlägg om att jag löst Melodikrysset eller att de var någon fråga jag inte kunde. Vad det verkar skrev jag det första inlägget med alla svar 4 april 2009, så det är lite drygt 14 år jag hållit på.

Från början var det inte många kommentarer om krysset, mest gamla följare och så en Tanten Iréne som skrev något svar i efterhand. Om jag inte kommer ihåg fel anslöt Aggie efter någon månad och sedan var det igång 🙂

Vonkis sa...

Annis
Tack själv!
VI får hålla alla tummar vi har att blogger får ordning på inloggningen snart.

Vonkis sa...

Jo
Tittade lite ordentligare i bloggen. 29 2020 mars var det 11-årsjubileum för det allra första inlägget med KryssBloggen men det tog ett tag innan jag fick rutinen att lösa varje vecka.

https://vonkis.blogspot.com/2020/03/11-arsjubileum.html